Valet i USA

USA är ju ett gigantiskt land och man kan inte tala om amerikaner som en monolit. Kulturen är ju like skiftande som en LKAB arbetare i Kiruna, en dataingenjör i London, en Italiensk hotellägare.
Förvisso, även om det finns dataingenjörer i Malmö. LKAB arbetare i Kiruna och arkeologer på Gotland så förstår svenskar den svenska kulturen bättre än de allra flesta andra. Det samma lär gälla i alla länder så även USA.

Just nu handlar det om att appeal till så många som möjligt och det gör man när man håller sig i mitten och talar om att USA måste enas som land igen. Kamala undviker allt som är det minsta kontroversiellt. Vilket annars skulle utnyttjas av Trump och MAGA. Se bara vad som hände med Bidens kommentar om garbage som har blåst upp till en liten storm. Trots att det egentligen inte alls var vad han sa.

Och mänskliga rättigheter i krig är inte något hon skulle vinna en enda väljare på, och riskerar att förlora om, som MAGA skulle göra, trumpeta (pun intended) att hon stöder defund the blue vilket många skulle tolka det som hon om mjuknade i retoriken. Och att hon inte bryr sig om amerikaner utan bara utlänningar. En av hennes största styrkor är ju fö att hon varit åklagare och satt människor som förtjänar det i fängelse. Olikt Trump.

Just nu handlar det om att appeal till så många som möjligt och det gör man när man håller sig i mitten och talar om att USA måste enas som land igen. Kamala undviker allt som är det minsta kontroversiellt. Vilket annars skulle utnyttjas av Trump och MAGA. Se bara vad som hände med Bidens kommentar om garbage som har blåst upp till en liten storm. Trots att det egentligen inte alls var vad han sa.

Och mänskliga rättigheter i krig är inte något hon skulle vinna en enda väljare på, och riskerar att förlora om, som MAGA skulle göra, trumpeta (pun intended) att hon stöder defund the blue vilket många skulle tolka det som hon om mjuknade i retoriken. Och att hon inte bryr sig om amerikaner utan bara utlänningar. En av hennes största styrkor är ju fö att hon varit åklagare och satt människor som förtjänar det i fängelse. Olikt Trump.
Jag menade alltså att förklara var mina kommentarer kom ifrån. Inte som att det vore realistiskt nu. Eller som om det vore något som Harris egentligen skulle vilja driva. På sikt tror jag dock att det förlorar engagemang om administrationer som mest håller sig till mitten - och med mitten nu menar jag som i att konstant vara för ängsliga för motståndarsidan, så det knappt finns någon egen politik. Blir för få förslag som förbättrar den stora massans liv påtagligt. Tim Walz sa något skitbra om det där, som jag är osäker om Harris håller med om (men jag hoppas såklart!): "You don't get elected to bank political capital to get elected again. You get elected to burn that capital to improve lives."

Det var ju lite så jag menade när jag sa att hon "överkompenserar" för att undvika att det sägs si eller så om henne.

Jag menade alltså att förklara var mina kommentarer kom ifrån. Inte som att det vore realistiskt nu. Eller som om det vore något som Harris egentligen skulle vilja driva. På sikt tror jag dock att det förlorar engagemang om administrationer som mest håller sig till mitten - och med mitten nu menar jag som i att konstant vara för ängsliga för motståndarsidan, så det knappt finns någon egen politik. Blir för få förslag som förbättrar den stora massans liv påtagligt. Tim Walz sa något skitbra om det där, som jag är osäker om Harris håller med om (men jag hoppas såklart!): "You don't get elected to bank political capital to get elected again. You get elected to burn that capital to improve lives."

Det var ju lite så jag menade när jag sa att hon "överkompenserar" för att undvika att det sägs si eller så om henne.

I vanliga val skulle jag hålla med dig. Men det här ett ödesval utan att överdriva som kan bestämma inte bara USA:s utan resten av världens politik. I ett vanligt val skulle båda kandidaterna behöva klargöra sin vision och policies för framtiden. Trump behöver inte göra någonting, han skulle kunna offra ett spädbarn på ett altar till Satan på live tv och fortfarande bli vald.

Kamala behöver faktiskt övertyga folk att rösta på henne och just nu gör hon sitt bästa för att övertyga så många som möjligt genom ett brett konsensus.

I vanliga val skulle jag hålla med dig. Men det här ett ödesval utan att överdriva som kan bestämma inte bara USA:s utan resten av världens politik. I ett vanligt val skulle båda kandidaterna behöva klargöra sin vision och policies för framtiden. Trump behöver inte göra någonting, han skulle kunna offra ett spädbarn på ett altar till Satan på live tv och fortfarande bli vald.

Kamala behöver faktiskt övertyga folk att rösta på henne och just nu gör hon sitt bästa för att övertyga så många som möjligt genom ett brett konsensus.
Jo... jag vet. Och jag håller med! Men... förra valet var också ett ödesval, sedan har förvisso många omständigheter som Bidens ålder etc. så det rör ju till det lite, i kombination med att de flesta nog inte trodde att Trump skulle vara högaktuell även i detta valet. Nästa val lär säkert vara ett ödesval det också, oavsett om Harris eller Trump vinner nu. För det lär säkert vara någon MAGA vid rodret på GOP även om det inte är Trump. Jag tror att det kommer skada demokraterna i det långa loppet om det blir ens politik. Lite som sossarna här som försöker köra om SD till höger i vissa frågor.

Nja, jag skulle nog säga att om Kamala vinner så kan det vara brytpunkten. MAGA:s kultledare, med emfas på kult är Trump. Alla Trump wannabes som DeSantis, Rubio, Haley, etc har alla bombat totalt nationellt. Dessutom är en väsentlig del av demografin som röstar på Trump boomers och många av dem kommer att dö innan valet 2028. Om/när Trump förlorar och valet är certifierat och Kamala insvuren som president, är frågan var GOP:s framtid kommer bli. En del politiska analytiker har tom börjat spekulera om det kommer bli två partier. RINO växer ju hela tiden, känner själv några som var R och lämnat partiet och röstar på Kamala pga MAGA.

Såg klippet från Harris valmöte i Washington och det talet var som en bottenlös brunn av hycklande. Hennes kampanj har gått ut på att först utmåla Trump som löjlig och sen när man märkte att det inte funkade gick man full in i att han är fascist, nazist, Hitler och gud vet vad, valmötena innan Washington var rent hat och hets mot Trump. Och nu teaterspelet om att försonas, vända blad och hur mycket hon tycker om och bryr sig om alla oavsett hur de röstar, ett tal hon inte själv satt ihop utan bara läser upp från telepromptern.

Har de här talen någon betydelse egentligen, hon läser en text någon annan skrivit ihop åt henne och som till ett hundra procent handlar vad de tror är mest gynnsamt för henne att säga nu i valspurten.

Det som är intressant är att se vilken politik hon fört, vilka personer som finns i administrationen, vem som finansierar henne och vilka intressen de har, hur ledare i andra länder ser på USA osv. Inte ett hopskrivet tal för att locka väljare.

Har de här talen någon betydelse egentligen, han läser en text någon annan skrivit ihop åt honom han hittar på lite vadsomhelst och som till ett hundra procent handlar vad de han tror är mest gynnsamt för honom att säga nu i valspurten.

Det som är intressant är att se vilken politik han fört, vilka personer som fanns i administrationen, vem som finansierar honom och vilka intressen de har, hur ledare i andra länder ser på USA osv. Inte ett hopskrivet tal för att locka väljare.

Mycket bra artikel av Bernie Sanders. Förhoppningsvis får det några av hans bros att rösta på Kamala

https://www.theguardian.com/commentisfree/2024/oct/30/bernie-sanders-israel-gaza-harris-trump
Han har levererat innehållet i videoformat också, och han är väl den bästa så högt upp på att bemöta frågan - inte minst för att han aktivt försökt kämpa för förändring och varit öppen med att han tycker att Biden varit direkt dålig gällande Gaza, och att Harris inte är tillräcklig. När en aktiv politiker säger så, inger det en viss trygghet gällande att åtminstone någon kommer fortsätta kämpa för en. Kvinnan som nekades att tala på DNC skrev en liknande text, som var mycket mer melankolisk - vilket jag förstår, men den var också ett löfte om gemenskap och vidare organiserande för att kunna påverka. Utöver att hon fokuserade på saker som vore fördelaktiga för sina väljare i Georgia, där hon är lokalpolitiker, under en Harrisadministration jämfört med en Trumadministration.

Fast bästa vänner även på 4th of July, Thanksgiving och liknande är man inte längre.

Jo, det ar man ... utom de allra mest extrema. Vi har flera goda vanner som jag ar saker pa rostar pa Trump, men som den sociala koden ar har sa pratar vi aldrig politik.
Och vad jag menade ar att man star i parken och sjunger "The Star Spangled Banner” bland alla okanda som ocksa ar i parken for att fira 4th of July och alla kramar alla, alla ar jatte kompisar ... det ar bara de allra mest extrema at bada hallen som inte gar dit.

Såg klippet från Harris valmöte i Washington och det talet var som en bottenlös brunn av hycklande. Hennes kampanj har gått ut på att först utmåla Trump som löjlig och sen när man märkte att det inte funkade gick man full in i att han är fascist, nazist, Hitler och gud vet vad, valmötena innan Washington var rent hat och hets mot Trump. Och nu teaterspelet om att försonas, vända blad och hur mycket hon tycker om och bryr sig om alla oavsett hur de röstar, ett tal hon inte själv satt ihop utan bara läser upp från telepromptern.
Inget hon skulle ha sagt eller haft som budskap hade fallit i god jord hos dig. Men det är lite svårt att acceptera ordet hycklande i en jämförelse med någon som vinner fact-check-matchen med mer än 10 mot 1.

Är inte det ett extremt hycklande av Trump, att ständigt stå och återupprepa direkta lögner trots att han vet att det förhåller sig så? Extremt respektlöst mot de som har förtroende för honom?

Den här delen av uttalandet är bra, så spot-on.

“It will just be four more years of bullshit with no results that makes us angrier and angrier, more divided, and more hateful. We need to close the door on this chapter of American history, and I know that former President Trump won’t do that. He will divide, he will insult, he will find new ways to be more un-American than he already has been, and we, the people, will get nothing but more anger. That’s enough reason for me to share my vote with all of you.”

Den här delen av uttalandet är bra, så spot-on.

“It will just be four more years of bullshit with no results that makes us angrier and angrier, more divided, and more hateful. We need to close the door on this chapter of American history, and I know that former President Trump won’t do that. He will divide, he will insult, he will find new ways to be more un-American than he already has been, and we, the people, will get nothing but more anger. That’s enough reason for me to share my vote with all of you.”
Biden höll precis samma tal om att ena landet som nyvald president, sen gjorde de exakt raka motsatsen. Sammanfattningen av Harris kampanj har varit att hata Trump, det är i princip hela budskapet och Harris har backats upp av större delen av media och kampanjen har spenderat enorma summor på propaganda mot Trump. Det är massivt.

I det ljuset är hennes tal hyckleri och lär även vara ljug, att hon helt plötsligt skulle göra en helomvändning och arbeta för ett enat land vill jag se innan jag tror på.

Biden höll precis samma tal om att ena landet som nyvald president, sen gjorde de exakt raka motsatsen. Sammanfattningen av Harris kampanj har varit att hata Trump, det är i princip hela budskapet och Harris har backats upp av större delen av media och kampanjen har spenderat enorma summor på propaganda mot Trump. Det är massivt.

I det ljuset är hennes tal hyckleri och lär även vara ljug, att hon helt plötsligt skulle göra en helomvändning och arbeta för ett enat land vill jag se innan jag tror på.

Jag gillar inte heller den delen av valrörelsen som accelererat och tagit sig till nya höjder, både i USA och sedan smittat till andra länder. Det tar alldeles för stor plats. Men jag håller inte alls med om att det är Harris eller Demokraterna som startat, som underblåser eller håller liv i den accelerationen - den är i väldigt mycket högre utsträckning pådriven av Trump och de nya republikanerna som är far right och hämtar sin världsbild i alternativ till fakta. Sen deltar Demokraterna i smutskastningen på ett också ovärdigt sätt, vilket jag ogillar.

Däremot ser jag verkligen inte att det i princip är hela budskapet, då tror jag du har missat de 75% som handlar om annat.

Jag tror att både Harris och Trump kommer påstå att de arbetar för ett enat land vid vinst och att de kommer att försöka ärligt göra det, men Trumps hittills demonstrerade sätt att ena landet är att så mer split - så det är ju uppenbart ett trasigt sätt (bra beskrivet av Arnold Schwarzenegger alldeles nyss).

Herregud, Harris kampanj tycks ha släpat Bill Clinton till Michigan för att prata åtminstone lite om Gaza - och det var verkligen skit och underströk verkligen alla fördomar som finns. Kunde de inte tagit Obama istället?

Herregud, Harris kampanj tycks ha släpat Bill Clinton till Michigan för att prata åtminstone lite om Gaza - och det var verkligen skit och underströk verkligen alla fördomar som finns. Kunde de inte tagit Obama istället?
Lägger till att om syftet var att framställa Harris i bättre ljus genom att vara totalt tondöv så kanske han lyckades... och har i samband med att universitetsdemonstrationerna tog fart, hört hans fru uttrycka sig ännu mer tondövt - och nedvärderande. En del av mig hoppas att han bara fick feeling och började prata om det, så att kampanjen inte godkänt exakt vad som sas.

Lägger till att om syftet var att framställa Harris i bättre ljus genom att vara totalt tondöv så kanske han lyckades... och har i samband med att universitetsdemonstrationerna tog fart, hört hans fru uttrycka sig ännu mer tondövt - och nedvärderande. En del av mig hoppas att han bara fick feeling och började prata om det, så att kampanjen inte godkänt exakt vad som sas.

Och det Harris sa som du kallar tondovt kallar republicanerna for "straight forward" och "honest" ... Vem ar det viktigat att overtyga att rosta pa henne?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 299
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 666
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 666
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
354
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama