Valet i USA

[...snip...]

Men nu räcker det inte om Harris faktiskt skulle vinna valet nästa tisdag.
Det är inte helt osannolikt att Trump då - och en gång till - skulle ifrågasätta valresultatet. Och att den innersta kärnan då under fyra år tänkt igenom vad man skulle gjort bättre, gjort på annat sätt där vid Capitolium den 6:e januari.
Det här valet kan i praktiken handla om Donald Trump som president, eller ett inbördeskrig i USA.

Nej, jag ser inte framtiden med tillförsikt.
Men jag hoppas på Harris, och att inte bara innersta MAGA har en plan för ifrågasättande av valresultatet - utan även att rättsstaten USA har denna möjlighet med i sin playbook.
Och därtill en vidhängande mycket kraftfull plan av "vad gör vi nu?"
Med stor avsaknad av lågaffektivt bemötande.
Ja,
jag fattar att jag låter som att jag gått på Mother of all Conspiracy Theories.
Men jag kan inte finna mycket i världen idag som pekar åt annat håll.

Jag har jättejättegärna fel i allt jag skriver här ovan, och tar med glädje emot alla förödmjukande tillmälen ni kan hitta på när det visar sig att jag bara haft lite för glada tomtar på loftet.
När Harris har vunnit, och Trump lite fridfullt konstaterat i bästa sändningstid att

Jag räckte inte till den här gången. Grattis Kamala!

Idag är jag försiktigt positiv.
Jag tror att det blir fortsatt Dems på presidentposten.
Jag tror att Kamala Harris får märkbart mer röster än vad opinionen har visat fram till nu - och den har ändå försiktigt arbetat sig fram åt rätt håll tiondels procent efter tiondels procent.

Och om Trump skulle ifrågasätta valresultatet genom att låta überhögern ordna kaos, så är det en stor skillnad mot förra gången:
Då var Donald Trump president. Idag är Joe Biden det. Då lät Trump bli att kalla in National Guard. Hur ska han lyckas med att få Biden att låta bli att kalla in National Guard i samma kaosläge idag?

Men jag räknar ändå med att Trump kommer med alla möjliga metoder försöka sig på att kapa åt sig presidentposten. Det är hans enda chans att få fortsätta att vara relevant. Utan den kommer han vara fullständigt fetslut på alla upptänkliga plan.

Avslutar med att i förväg tacka en tillräckligt stor mängd republikanska kvinnor.

Jag kollar på BBC's översikt över när resultaten förväntas komma in (länk ifall någon annan är intresserad), men vet någon ifall det fortfarande är 1 timme som skiljer mellan GMT och oss i Sverige, eller har det blivit något knas där nu med sommar/vintertid?

Vore ju trevligt om man kan få exit polls redan vid kl 23 i kväll... och sedan ta beslut om man vågar gå och lägga sig eller inte... :nailbiting:

Jag kollar på BBC's översikt över när resultaten förväntas komma in (länk ifall någon annan är intresserad), men vet någon ifall det fortfarande är 1 timme som skiljer mellan GMT och oss i Sverige, eller har det blivit något knas där nu med sommar/vintertid?

Vore ju trevligt om man kan få exit polls redan vid kl 23 i kväll... och sedan ta beslut om man vågar gå och lägga sig eller inte... :nailbiting:
Normaltid ligger vi en timme före GMT, sommartid två timmar före.

Det är väl bara dom första pyttesmå distrikten som kommer då. Ett distrikt har redan räknats, eftersom det bestod av 10 personer..

Det här tyckte jag var intressant, från BBC:

"In a sign of how the race has changed since Harris became the Democratic nominee, on the day that Biden quit the race he was trailing Trump by nearly five percentage points on average in the seven swing states.

In Pennsylvania, Biden was behind by nearly 4.5 percentage points when he dropped out, as the chart below shows. It is a key state for both campaigns as it has the highest number of electoral votes of the seven and therefore winning it makes it easier to reach the 270 votes needed."
https://www.bbc.co.uk/news/articles/cj4x71znwxdo

Senaste undersökningen visar, enligt BBC, att Harris leder i tre av swing states, varav en är Pennsylvania. Förvisso med <1, men det är ju betydligt mer än Bidens -4.5, och att hon leder i tre när Biden låg bakom i samtliga känns lovande.

Nu ska man ju inte ta för allvarligt på den här sortens undersökningar, men jag tyckte det var intressant att se två stycken jämförda över tid sådär.

Det har skrev du for 5 minuter sedan, nu ar klockan 4:30 am har pa vastkusten. Det lar droja innan du far nagra hallbara valresultat.
BBC säger att de kommer ge en första prognos 22:00 Londontid, vilket är lika med 23:00 svensk tid.

Ja,
det dröjer en drös timmar från nu tills klockan är 23:00 här - och "en första prognos" ses sällan som ett "hållbart valresultat".

Dessutom ar det manga postroster som kommer senare. All militar som rostar utanfor landet raknas ocksa sist ... vilket kan vara flera dagar efter i dag. MEN ... da det nu finns viss mojlighet att gora en battre prognos efter viss erfarenhet med Trumpister sa kan vi kanske fa ett hum om hur det gar i morgon bitti er tid.

Det här tyckte jag var intressant, från BBC:

"In a sign of how the race has changed since Harris became the Democratic nominee, on the day that Biden quit the race he was trailing Trump by nearly five percentage points on average in the seven swing states.

In Pennsylvania, Biden was behind by nearly 4.5 percentage points when he dropped out, as the chart below shows. It is a key state for both campaigns as it has the highest number of electoral votes of the seven and therefore winning it makes it easier to reach the 270 votes needed."
https://www.bbc.co.uk/news/articles/cj4x71znwxdo

Senaste undersökningen visar, enligt BBC, att Harris leder i tre av swing states, varav en är Pennsylvania. Förvisso med <1, men det är ju betydligt mer än Bidens -4.5, och att hon leder i tre när Biden låg bakom i samtliga känns lovande.

Nu ska man ju inte ta för allvarligt på den här sortens undersökningar, men jag tyckte det var intressant att se två stycken jämförda över tid sådär.
Just gällande skillnaden mellan hur Harris och Biden stått sig mot Trump så har det sett ut så ett tag nu, så den biten går ju definitivt att ta på allvar. Sedan är det fortfarande väldigt jämt mellan Harris och Trump ändå.

Är det någon mer som ska valvaka? Jag tänker sitta uppe tills jag somnar. Karta över tider när vi kan vänta oss att de börjar räkna. Sedan räknar de ju olika counties så resultatet kan skifta mycket om det är en R eller D county.

1730817152002.webp

Är det någon mer som ska valvaka? Jag tänker sitta uppe tills jag somnar. Karta över tider när vi kan vänta oss att de börjar räkna. Sedan räknar de ju olika counties så resultatet kan skifta mycket om det är en R eller D county.

Visa bifogad fil 156287

De börjar ju inte ens räkna förrän vid midnatt och då är somnar inträffat sen ungefär 2 timmar. Så valvakan blir att kliva upp som vanligt imorgon kl 06.15

Det här är vad min magkänsla säger, även om jag såklart hoppas på PA, GA och AZ också:

LDLDP.png
Svarar mig själv här, pga. lättare att utgå ifrån kartan.

Gällande Georgia så vet jag att demokraterna har haft en strategi som delvis går ut på att försöka göra väldigt röda distrikt lite mindre röda - utan att nödvändigtvis vinna dem, vilket på det stora hela kan ge demokraterna segern i delstaten (så gör man förslagsvis i alla delstater, jag har bara råkat snappa upp detaljer om strategin just gällande ställen som Forsyth i Georgia). GA har förresten också en förhållandevis stor arabamerikansk befolkning som är kritisk mot hanteringen av Gaza, men demokraterna där har varit litet bättre än i tex. Michigan att hålla fast vid väljarna, åtminstone har det verkat så. Hoppas att det är saker som gör att jag har fel i mitt antagande att Trump nog vinner GA!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 299
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 666
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 666
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
354
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama