Både SVT och TV4 kör valvaka from kl 22 ikvällNär börjar valresultat komma in, och vart kan man följa det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Både SVT och TV4 kör valvaka from kl 22 ikvällNär börjar valresultat komma in, och vart kan man följa det?
Kommande natt sådär 03-05 stänger vallokaler och räkning börjar. Valresultat lät som 06-08 i preliminära statusar.När börjar valresultat komma in, och vart kan man följa det?
Är så himla glad över att jag upptäckte detta = inget behov av att vara vaken hela natten utan kan gå upp som vanligt. Visst, man missar massa dramalama undertiden, men resultatet behöver jag inte missaKommande natt sådär 03-05 stänger vallokaler och räkning börjar. Valresultat lät som 06-08 i preliminära statusar.
[...snip...]
Men nu räcker det inte om Harris faktiskt skulle vinna valet nästa tisdag.
Det är inte helt osannolikt att Trump då - och en gång till - skulle ifrågasätta valresultatet. Och att den innersta kärnan då under fyra år tänkt igenom vad man skulle gjort bättre, gjort på annat sätt där vid Capitolium den 6:e januari.
Det här valet kan i praktiken handla om Donald Trump som president, eller ett inbördeskrig i USA.
Nej, jag ser inte framtiden med tillförsikt.
Men jag hoppas på Harris, och att inte bara innersta MAGA har en plan för ifrågasättande av valresultatet - utan även att rättsstaten USA har denna möjlighet med i sin playbook.
Och därtill en vidhängande mycket kraftfull plan av "vad gör vi nu?"
Med stor avsaknad av lågaffektivt bemötande.
Ja,
jag fattar att jag låter som att jag gått på Mother of all Conspiracy Theories.
Men jag kan inte finna mycket i världen idag som pekar åt annat håll.
Jag har jättejättegärna fel i allt jag skriver här ovan, och tar med glädje emot alla förödmjukande tillmälen ni kan hitta på när det visar sig att jag bara haft lite för glada tomtar på loftet.
När Harris har vunnit, och Trump lite fridfullt konstaterat i bästa sändningstid att
Jag räckte inte till den här gången. Grattis Kamala!
Normaltid ligger vi en timme före GMT, sommartid två timmar före.Jag kollar på BBC's översikt över när resultaten förväntas komma in (länk ifall någon annan är intresserad), men vet någon ifall det fortfarande är 1 timme som skiljer mellan GMT och oss i Sverige, eller har det blivit något knas där nu med sommar/vintertid?
Vore ju trevligt om man kan få exit polls redan vid kl 23 i kväll... och sedan ta beslut om man vågar gå och lägga sig eller inte...
Stämmer:Vore ju trevligt om man kan få exit polls redan vid kl 23 i kväll... och sedan ta beslut om man vågar gå och lägga sig eller inte...
Jag kollar på BBC's översikt över när resultaten förväntas komma in (länk ifall någon annan är intresserad), men vet någon ifall det fortfarande är 1 timme som skiljer mellan GMT och oss i Sverige, eller har det blivit något knas där nu med sommar/vintertid?
Vore ju trevligt om man kan få exit polls redan vid kl 23 i kväll... och sedan ta beslut om man vågar gå och lägga sig eller inte...
Stämmer:
Just nu:
12:24 GMT = 13:24 CET
BBC First glimpse of exit poll data
22:00 GMT = 23:00 CET
Det har skrev du for 5 minuter sedan, nu ar klockan 4:30 am har pa vastkusten. Det lar droja innan du far nagra hallbara valresultat.
BBC säger att de kommer ge en första prognos 22:00 Londontid, vilket är lika med 23:00 svensk tid.Det har skrev du for 5 minuter sedan, nu ar klockan 4:30 am har pa vastkusten. Det lar droja innan du far nagra hallbara valresultat.
Idag är jag försiktigt positiv.
Jag tror att det blir fortsatt Dems på presidentposten.
Just gällande skillnaden mellan hur Harris och Biden stått sig mot Trump så har det sett ut så ett tag nu, så den biten går ju definitivt att ta på allvar. Sedan är det fortfarande väldigt jämt mellan Harris och Trump ändå.Det här tyckte jag var intressant, från BBC:
"In a sign of how the race has changed since Harris became the Democratic nominee, on the day that Biden quit the race he was trailing Trump by nearly five percentage points on average in the seven swing states.
In Pennsylvania, Biden was behind by nearly 4.5 percentage points when he dropped out, as the chart below shows. It is a key state for both campaigns as it has the highest number of electoral votes of the seven and therefore winning it makes it easier to reach the 270 votes needed."
https://www.bbc.co.uk/news/articles/cj4x71znwxdo
Senaste undersökningen visar, enligt BBC, att Harris leder i tre av swing states, varav en är Pennsylvania. Förvisso med <1, men det är ju betydligt mer än Bidens -4.5, och att hon leder i tre när Biden låg bakom i samtliga känns lovande.
Nu ska man ju inte ta för allvarligt på den här sortens undersökningar, men jag tyckte det var intressant att se två stycken jämförda över tid sådär.
Är det någon mer som ska valvaka? Jag tänker sitta uppe tills jag somnar. Karta över tider när vi kan vänta oss att de börjar räkna. Sedan räknar de ju olika counties så resultatet kan skifta mycket om det är en R eller D county.
Visa bifogad fil 156287
Enligt det jag hört är det pga ekonomin.Folk i USA måste ju ha blivit totalt hjärntvättade. Hur är det möjligt att sååå många röstar på Trump?!?!
Svarar mig själv här, pga. lättare att utgå ifrån kartan.Det här är vad min magkänsla säger, även om jag såklart hoppas på PA, GA och AZ också: