Alltså, det är en viktig fråga för mig rent allmänt. Men det jag skrev nu är inte utifrån det, utan utifrån vad jag läst, som utgår ifrån olika väljarundersökningar.
För det stämmer som du säger, att normalt sett så påverkar inte utrikespolitiken val på det sättet. Liksom, om det blir en eskalering i mellanöstern nu, men ökade drivsmedelpriser som följd, så kommer de ökade priserna normalt sett påverka valet - men inte själva agerandet i utrikespolitiken.
Ta tex. de judiska väljarna, som Harris har runt 72% (på nationell nivå) har stöd av räknar förvisso en majoritet Israel som viktigt för dem - men de rankar ändå frågan på plats 9 av 11 av viktiga frågor i valet. Vilket är representativt för hur de flesta väljargrupper
brukar resonera: "Recent polls show that 72% of Jewish voters back Harris against
Trump. And while 75% of American Jews claimed that Israel is important to them, it ranked only 9th on a list of 11 issues in terms of importance to shaping their vote"
Det har kommit att bli annorlunda med arabamerikanska väljare, som också är en grupp som traditionellt sett är några som demokraterna kan räkna med och behöver inför val. De sifforna som jag kommer skriva nu utgår förvisso från en undersökning i maj, och då var som bekant Biden fortfarande kandidat, och väljargruppen litar nog lite mer på Harris. Men vad som är tydligt är att den här gruppen faktiskt listar Gaza som en del av topp tre, när det kommer till valfrågor som är viktiga för dem: "Given a list of ten issues and asked to choose the three most important, 60% of Arab Americans polled chose Gaza, and 57% said the war in Gaza would influence their vote." Och då ska man komma ihåg att arabamerikaner gav sitt stöd till Biden med 64% 2020 nationellt, och med runt 70% i Michigan (!).
I maj när Biden satt kvar så var det nästan 80% av väljargruppen som var negativt inställd till honom på en nationell nivå. Och nu är det bara 12% arabamerikaner i Michigan som stöttar Harris, det är en enorm skillnad!
https://theconversation.com/how-the...s-in-swing-states-might-vote-for-trump-240065
Det är därför jag är orolig, sedan är jag såklart medveten om risken med att alienera andra väljare. De flesta texter jag läst tar såklart upp det, man är rädd för att tappa judiska väljare, och att tappa stöd från donatorer. Men det är ändå intressant att de gör minimum för en väljargrupp som ser den här utrikespolitiska frågan som viktig för deras röst (vilket som redan konstaterats är ovanligt), för att man är så rädd att förlora en väljargrupp som
inte listar frågan som avgörande för deras röst. Förstår du mer hur jag menar om jag formulerar mig så?