Valet i USA

Det som är intressant är utrikespolitiken och utvecklingen där och som jag skrivit följer jag inte valet i USA särskilt mycket men tog och lyssnade lite på Harris framträdanden under senaste tiden och hon verkar ju helt borta, kan inte ge ett ordentligt svar på någon enda fråga hon får.

Trump har inte svarat på en enda fråga på 8 år och dom svar han ger är mest så osammanhängande att det inte ens går att pussla ihop, men du har ju själv börjat snacka som nån MAGA angängare så det är inte direkt förvånande

Att kalla andras inlägg angrepp när du själv bara går in i tråden för att skriva konspirationsteorier som du uppenbart inte faktiskt läst på om ser rätt töntigt ut.
 
Senast ändrad:
Tolkar jag dig rätt om du anser att Harris inte kan vinna valet om hon inte tar ställning för Palestinierna?
Nja, jag tror att det finns en reell risk att demokraterna förlorar just Michigan, om de inte bemöter den förhållandevis stora arabamerikanska befolkningen som värnar om Palestina och Libanon lite snyggare. Det i sin tur kan vara det som gör att hon förlorar ett jämnt val. De verkar själva oroade för just det, f.ö annars hade de inte med kort varsel öst på med möten med just den väljargruppen.
 
Alltså man vinner inget på den typen av angrepp som ovan, när man börjar med sånt är det alltid för att man vet att man har fel i sak.

Jag skrev tidigare att valet för mig framstår som att välja mellan pest och kolera, man får vara ganska skruvad för att tolka det som att Trump är min idol.
Det här är också något du kör med, att kalla all kritik av dina inlägg för angrepp.
Hur var det nu med den där frågan jag ställde dig i fredags. Kan du tala om några bra saker Trump vill göra eftersom du gång på gång promotar honom som räddningen med tyvärr hittills inte berättat hur du anser att han ska vara denna räddning. Tyvärr gör din ovilja att besvara den här typen av frågor att du framställer dig själv som oseriös, framförallt som du helt uppenbart aktivt följer tråden, iom att du svarar i den, och därmed bör ha läst frågorna.
 
Jag vet att det är väldigt få som är fackanslutna, däremot så bemödar sig ju både Harris och Trump om att få stöd av fackförbund och tala till medlemmar. Och nu rörde ju frågan om vita arbetare alls bryr sig om Palestina - de flesta gör säkert inte det, det håller jag med om. Men när det ändå var ytterligare 6 fackförbund, förutom UAW, som så sent som i juli uttalade sig om att USA borde sluta skicka vapen till Israel så tyder det ju på att det finns ett litet stöd iaf. https://www.theguardian.com/us-news/article/2024/jul/23/labor-unions-israel-letter-biden


Gissar på att vita män i övre medelålder, i övre medelklass inte nödvändigtvis är "bättre" i den här frågan är arbetare.

Du skriver väldigt mycket utifrån ett svenskt perspektiv. Men det är inte så USA fungerar.

Sen är det ju så att fackförbundets åsikt i utrikespolitik inte är anledningen till att folk är med i fackförbunden så jag kan dels inte förstå varför fackförbunden har en officiell åsikt om det eller varför fackförbundets officiella åsikt i frågan skulle spegla medlemmarnas. Känns högst osannolikt att alla som är med i samma fackförbund tycker likadant bara för att de råkar vara med i samma fackförbund.
 
Nja, jag tror att det finns en reell risk att demokraterna förlorar just Michigan, om de inte bemöter den förhållandevis stora arabamerikanska befolkningen som värnar om Palestina och Libanon lite snyggare. Det i sin tur kan vara det som gör att hon förlorar ett jämnt val. De verkar själva oroade för just det, f.ö annars hade de inte med kort varsel öst på med möten med just den väljargruppen.
Det är nog farligare att alienera en ännu större del av befolkningen, då riskerar hon att förlora mer än Michigan. De i Michigan som inte tänker rösta eller röstar på det värre alternativet, Trump, lär till stor del göra det ändå oavsett vad hon säger.
Jag tror den gamla sanningen gäller även detta val, att utrikespolitik inte vinner amerikanska val.
Jag förstår att den här frågan är oerhört viktig för dig men med tanke på hur extremt infekterad den är tror jag det smartaste hon kan göra är att avstå helt från att prata om den för att inte reta upp någon av grupperna i onödan.
 
Det är nog farligare att alienera en ännu större del av befolkningen, då riskerar hon att förlora mer än Michigan. De i Michigan som inte tänker rösta eller röstar på det värre alternativet, Trump, lär till stor del göra det ändå oavsett vad hon säger.
Jag tror den gamla sanningen gäller även detta val, att utrikespolitik inte vinner amerikanska val.
Jag förstår att den här frågan är oerhört viktig för dig men med tanke på hur extremt infekterad den är tror jag det smartaste hon kan göra är att avstå helt från att prata om den för att inte reta upp någon av grupperna i onödan.
Alltså, det är en viktig fråga för mig rent allmänt. Men det jag skrev nu är inte utifrån det, utan utifrån vad jag läst, som utgår ifrån olika väljarundersökningar.

För det stämmer som du säger, att normalt sett så påverkar inte utrikespolitiken val på det sättet. Liksom, om det blir en eskalering i mellanöstern nu, men ökade drivsmedelpriser som följd, så kommer de ökade priserna normalt sett påverka valet - men inte själva agerandet i utrikespolitiken.

Ta tex. de judiska väljarna, som Harris har runt 72% (på nationell nivå) har stöd av räknar förvisso en majoritet Israel som viktigt för dem - men de rankar ändå frågan på plats 9 av 11 av viktiga frågor i valet. Vilket är representativt för hur de flesta väljargrupper brukar resonera: "Recent polls show that 72% of Jewish voters back Harris against Trump. And while 75% of American Jews claimed that Israel is important to them, it ranked only 9th on a list of 11 issues in terms of importance to shaping their vote"

Det har kommit att bli annorlunda med arabamerikanska väljare, som också är en grupp som traditionellt sett är några som demokraterna kan räkna med och behöver inför val. De sifforna som jag kommer skriva nu utgår förvisso från en undersökning i maj, och då var som bekant Biden fortfarande kandidat, och väljargruppen litar nog lite mer på Harris. Men vad som är tydligt är att den här gruppen faktiskt listar Gaza som en del av topp tre, när det kommer till valfrågor som är viktiga för dem: "Given a list of ten issues and asked to choose the three most important, 60% of Arab Americans polled chose Gaza, and 57% said the war in Gaza would influence their vote." Och då ska man komma ihåg att arabamerikaner gav sitt stöd till Biden med 64% 2020 nationellt, och med runt 70% i Michigan (!).

I maj när Biden satt kvar så var det nästan 80% av väljargruppen som var negativt inställd till honom på en nationell nivå. Och nu är det bara 12% arabamerikaner i Michigan som stöttar Harris, det är en enorm skillnad! https://theconversation.com/how-the...s-in-swing-states-might-vote-for-trump-240065

Det är därför jag är orolig, sedan är jag såklart medveten om risken med att alienera andra väljare. De flesta texter jag läst tar såklart upp det, man är rädd för att tappa judiska väljare, och att tappa stöd från donatorer. Men det är ändå intressant att de gör minimum för en väljargrupp som ser den här utrikespolitiska frågan som viktig för deras röst (vilket som redan konstaterats är ovanligt), för att man är så rädd att förlora en väljargrupp som inte listar frågan som avgörande för deras röst. Förstår du mer hur jag menar om jag formulerar mig så?
 
Du skriver väldigt mycket utifrån ett svenskt perspektiv. Men det är inte så USA fungerar.

Sen är det ju så att fackförbundets åsikt i utrikespolitik inte är anledningen till att folk är med i fackförbunden så jag kan dels inte förstå varför fackförbunden har en officiell åsikt om det eller varför fackförbundets officiella åsikt i frågan skulle spegla medlemmarnas. Känns högst osannolikt att alla som är med i samma fackförbund tycker likadant bara för att de råkar vara med i samma fackförbund.
Är det ett svenskt perspektiv att konstatera att både Harris och Trump försöker få stöd hos fackförbund? Och att båda hade ledande personer från olika fack på respektive konvent i somras?

Och jag skrev faktiskt i tidigare inlägg att jag inte räknar med att en majoritet av de som är fackanslutna är det av politiska skäl. Att jag tog upp det överhuvudtaget var i relation till påståendet att vita arbetarmän knappast kommer rösta på Harris om hon är mer Palestinavänlig (det stämmer säkert förövrigt). Poängen jag försökte göra var egentligen att vita arbetare som är medlemmar i fack som stöttar Palestina, oavsett om de bryr sig om frågan personligen eller ej, troligtvis har exponerats för pro-palestinska åsikter i en större utsträckning än vad många vita medeklassmän i medelåldern gjort (alltså annat än alla studentprotester och medias reaktion på dem). Är de tex. företagare så brukar en mer okritisk pro-Israel bild gälla.

Sedan påstår jag inte att den här exponeringen behöver göra någon skillnad åsiktsmässigt, menar mest att det är potentiellt är mer sannolikt att arbetare i vissa fack fått ta del av andra perspektiv än vissa i medelklassen (som inte behöver vara högutbildade f.ö).
 
Alltså, det är en viktig fråga för mig rent allmänt. Men det jag skrev nu är inte utifrån det, utan utifrån vad jag läst, som utgår ifrån olika väljarundersökningar.

För det stämmer som du säger, att normalt sett så påverkar inte utrikespolitiken val på det sättet. Liksom, om det blir en eskalering i mellanöstern nu, men ökade drivsmedelpriser som följd, så kommer de ökade priserna normalt sett påverka valet - men inte själva agerandet i utrikespolitiken.

Ta tex. de judiska väljarna, som Harris har runt 72% (på nationell nivå) har stöd av räknar förvisso en majoritet Israel som viktigt för dem - men de rankar ändå frågan på plats 9 av 11 av viktiga frågor i valet. Vilket är representativt för hur de flesta väljargrupper brukar resonera: "Recent polls show that 72% of Jewish voters back Harris against Trump. And while 75% of American Jews claimed that Israel is important to them, it ranked only 9th on a list of 11 issues in terms of importance to shaping their vote"

Det har kommit att bli annorlunda med arabamerikanska väljare, som också är en grupp som traditionellt sett är några som demokraterna kan räkna med och behöver inför val. De sifforna som jag kommer skriva nu utgår förvisso från en undersökning i maj, och då var som bekant Biden fortfarande kandidat, och väljargruppen litar nog lite mer på Harris. Men vad som är tydligt är att den här gruppen faktiskt listar Gaza som en del av topp tre, när det kommer till valfrågor som är viktiga för dem: "Given a list of ten issues and asked to choose the three most important, 60% of Arab Americans polled chose Gaza, and 57% said the war in Gaza would influence their vote." Och då ska man komma ihåg att arabamerikaner gav sitt stöd till Biden med 64% 2020 nationellt, och med runt 70% i Michigan (!).

I maj när Biden satt kvar så var det nästan 80% av väljargruppen som var negativt inställd till honom på en nationell nivå. Och nu är det bara 12% arabamerikaner i Michigan som stöttar Harris, det är en enorm skillnad! https://theconversation.com/how-the...s-in-swing-states-might-vote-for-trump-240065

Det är därför jag är orolig, sedan är jag såklart medveten om risken med att alienera andra väljare. De flesta texter jag läst tar såklart upp det, man är rädd för att tappa judiska väljare, och att tappa stöd från donatorer. Men det är ändå intressant att de gör minimum för en väljargrupp som ser den här utrikespolitiska frågan som viktig för deras röst (vilket som redan konstaterats är ovanligt), för att man är så rädd att förlora en väljargrupp som inte listar frågan som avgörande för deras röst. Förstår du mer hur jag menar om jag formulerar mig så?
Jag säger inte emot dina siffror men hur många av de där arabamerkanerna brukar rösta?
Hur många av de judiska amerikanerna riskerar att stanna hemma trots att frågan inte påstods vara aktuell för dem. Det är en fråga som aldrig varit annat än USA stöder Israel obetingat så därmed helt inaktuell. Hur många icke judiska väljare skräms bort av ett stöd till "terroristerna"?
Ja är övertygad om att ett motstånd mot folkmordet, hur svagt det än är, kommer resultera i en massiv kampanj om att demokraterna stöder Hamas.
Jag tror oavsett hur behjärtansvärt det vore att allt tal om stöd till palestinierna är en garanterad valförlust för Harris.
 
Jag säger inte emot dina siffror men hur många av de där arabamerkanerna brukar rösta?
Hur många av de judiska amerikanerna riskerar att stanna hemma trots att frågan inte påstods vara aktuell för dem. Det är en fråga som aldrig varit annat än USA stöder Israel obetingat så därmed helt inaktuell. Hur många icke judiska väljare skräms bort av ett stöd till "terroristerna"?
Ja är övertygad om att ett motstånd mot folkmordet, hur svagt det än är, kommer resultera i en massiv kampanj om att demokraterna stöder Hamas.
Jag tror oavsett hur behjärtansvärt det vore att allt tal om stöd till palestinierna är en garanterad valförlust för Harris.
Som grupp är ju arabamerikaner förhållandevis liten, men jag tror att valdeltagandet brukat ligga på 80%! Alltså kan det spela roll i delstater där befolkningen procentuellt utgör en större del - som Michigan. Biden vann delstaten med 155 000 röster 2020, och Trump vann den med så lite som strax under 11 000 röster 2016. I det demokratiska primärvalet i början av året röstade 100 000 "uncommitted" i Michigan som proteströst mot Bidens hantering av Gaza (det rör sig inte bara om arabamerikaner dock, utan en del progressiva). Så det kan absolut påverka valutgången om för många av de här väljer att stanna hemma, rösta på Jill Stein eller rentav Trump. Och jag antar att det är vad Harris kampanj börjat bli orolig för, när de trots allt hör av sig till väljargruppen. Har noterat att några "ledarfigurer" i målgruppen gett sitt stöd åt Harris efter den här pushen, förhoppningsvis kan det spela roll.

Nationellt så tror jag det var runt 700 000 som röstade uncommitted, och det spelar ingen roll alls i vissa delstater såklart, men det är fler än Michigan där det larmas. Georgia vann ju Biden men en väldigt liten marginal, under 12 000 röster, och där finns ungefär 150 000 arabamerikaner där attityderna börjat ändras något - vilket ju kan påverka valet även om det inte verkar så många.

Sedan stämmer det såklart att det finns en osäkerhet i hur judiska väljare/icke-judiska men Israelvänliga väljare skulle resonera om attityden till Israel skulle skifta. Och som du säger skulle det nog leda till kampanjer/minskat ekonomiskt stöd - jag tror faktiskt att det är den största faktorn. För det finns en majoritet av demokrater som varit emot Israels krigsföring (sedan kan det ha ändrats lite nu när allt eskalerat, inte sett någon nyare mätning). Det är ju dessutom få som ens föreslår att USA ska sluta stötta Israel helt, mer villkora vapenleveranser när uppenbara krigsbrott begås och vara hårdare mot Bibi i förhandlingar och värna liv i Palestina och Libanon också.
 
Jag tankte mest pa hur Trump havdar att Kamala Harris ar kommunist. Det skrammer manga, da McCarty (tror jag det var) under Eisenhower's tid (pa -50 talet nagon gang) tjatades om hur hemsk kommunismen var och pekade pa sovjet. Hela kanslan fran den tiden finns kvar ... och valdigt manga anser at kommunism ar betydligt farligare an Trump.
 
Jag tankte mest pa hur Trump havdar att Kamala Harris ar kommunist. Det skrammer manga, da McCarty (tror jag det var) under Eisenhower's tid (pa -50 talet nagon gang) tjatades om hur hemsk kommunismen var och pekade pa sovjet. Hela kanslan fran den tiden finns kvar ... och valdigt manga anser at kommunism ar betydligt farligare an Trump.

Men är kommunism verkligen en viktig fråga från Gen Z och framåt? För de som föddes efter att Berlinmuren föll och Sovjet slutade existera är kommunism något exotiskt som tillhör historien. Jag tror mer på afa och libs som Trump utsett till ett existentiellt hot.
 
De som brukar trumpeta högt om hur fruktansvärt det är vad politiker gör privat är ju den ena sidan. Den andra brukar försöka hålla sig till sakpolitik. Så egentligen inte så underligt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 164
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 534
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 340
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
283
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp