våldsam hund släpper inte in räddningspersonal

Sv: våldsam hund släpper inte in räddningspersonal

kunde ha varit en snubbe på min hundklubb för ett tag sedan. gubben hade trillat omkull och ingen fick komma fram och hjälpa honom. undrar hur det går nästa gång han får sockerkänning eller nått?
hunden är en såndär kaukasisk ovtjarka, tror jag.

OJ, en sån vill inte jag komma i olag med iaf. :crazy:
Men gött att han är på hundklubben!:laugh:

*kl*

Varför får man aldrig veta vad som ligger bakom?
Visst, denna hund var naturligtvis inte frisk, men jag kan inte tänka mig att snälla och rara "Berit o Kalle" satt och tittade på tv när helt plötsligt den galna pitbullen gick till attack!!

Sådant har hänt. Kan vara tex EPanfall eller en hjärntumör.
Min första hund hade aldrig ens morrat åt en människa tills den dag han besinningslöst högg mig i ansikte,huvud och händer.... Från snäll och go hund till farlig rabiat hund om 1 sekund.

Vad gällande romantiseringen kan jag tänka mig att det gäller alla som säger att alla bullhundar är snälla och puttigulliga, vilket de självklart inte är. Lika lite som att alla taxar kan jaga.

Precis vad jag menade, som om de var missförstådda eller nåt och allt blir så bra om man bara gullar med dem eller nåt. :confused: Det verkar ha gått en hel del mode i de där raserna (sk kamphundar och blandraser därav). Men så är det väl antar jag, vilka raser som är trendiga en viss tidpunkt varierar. Frallorna är ju en slags mini-PB :angel: och har varit supertrendiga den sista tiden.

Min första hund hade aldrig ens morrat åt en människa tills den dag han besinningslöst högg mig i ansikte,huvud och händer.... Från snäll och go hund till farlig rabiat hund om 1 sekund.

Vad låg bakom din hunds utfall, fick du reda på det? Vilken ras var det?

Dålig mentalitet. I situationer han upplevde som pressade kunde den "sista droppen" komma som en total överaskning även för folk som var erkännt bra på att läsa hund - så snabbt gick det, och han högg vilt omkring sig.
Tror att det är två i kullen som lever, och minst en av dem har dålig mentalitet trots att den bor hos en instruktör.
Doberman.

99% Av tiden upplevdes han som en glad, trevlig, hyfsat lydig hund. Visserligen med problem med hundmöten, men det är inte helt ovanligt. 1% av tiden kunde han allvarligt skada omgivningen. Idag hade jag avlivat hunden betydligt tidigare än jag gjorde.

Senast ändrad:

OJ, en sån vill inte jag komma i olag med iaf. :crazy:
Men gött att han är på hundklubben!:laugh:

nja, hunden är opålitlig till max. han går och spanar in dom han ska bita, riktigt psykar alltså. han anfaller bakifrån och flyger på vem som helst när som helst. så gubben kommer inte dit med hunden mer efter att han har bitit 3 pers oprovocerat. förbannade idioter som sålde hunden till denna människa, han kan inget om hundar och har haft typ7-10 strokes och kan knappt gå. det är fan synd om han. vi försökte hjälpa han men ingen vill ju riskera liv å lem för hundens skull.

jisses va svårt det var o gissa rätt:D:rofl::angel:

Du vet vad jag tycker om PB od men menar du verkligen att detta inte skulle kunna hända med en rottis?
En av likheterna mellan PB o rottis är just att de inte i första han biter barn när de biter.
I nordamerikansk statistik ligger rottisen visserligen långt efter när det gäller allvarliga eller dödliga angrepp på människa men likväl som tvåa.
PL

Senast ändrad:

Du vet vad jag tycker om PB od men menar du verkligen att detta inte skulle kunna hända med en rottis?
En av likheterna mellan PB o rottis är just att de inte i första han biter barn när de biter.
I nordamerikansk statistik ligger rottisen visserligen långt efter när det gäller allvarliga eller dödliga angrepp på människa men likväl som tvåa.
PL

Jo givetvis skulle det vara mycket möjligt. jag har väl aldrig ens påstått nåt annat?

La som min första gissning på PB sen Rottweiler som gissning två.

Senast ändrad:

Läste du den andra länken som handlade om en dobberman? Eller du kanske räknar dem till kamphundar också?

Media gör oftast det...
Bull-hundar, rottisar, mastiffer och dobermann ligger på medias favoritlista att skriva om verkar det som. Allmänheten brukar mer koncentrera sig på just bull-hundarna

Nej varken dobbisar eller rottisar är kamphundar vilket inte utesluter att ffa rottisar kommer som god tvåa i farlighet efter pitbull/amstaff od. En stor skillnad är att bra rottisar o dobbisar har en funktion som brukshundar.
PL

Skulle väl egentligen kunna vara vilken hundras som helst. om en hund känner av att dess ägare mår riktigt dåligt så kan de bli väldigt beskyddande och vilja skydda sin husse/matte mot allt. vare sig det är en kamphund eller ej.

Men läs hela tråden jag gissa ras bara o fick rätt inge annat.

jag vet väl lika väl som alla andra att det finns hundar som skyddar sin flock. Men nu är ju detta annorlunda då denna hund ställt till detta själv.Men saken är den att vissa raser ligger högre på riskskalan än andra.

Skulle väl egentligen kunna vara vilken hundras som helst. om en hund känner av att dess ägare mår riktigt dåligt så kan de bli väldigt beskyddande och vilja skydda sin husse/matte mot allt. vare sig det är en kamphund eller ej.
Nu hade ju hunden i fråga bitit dem som den beskyddade! Lite skillnad tkr jag!

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 216
Senast: MML
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 691
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: MML
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
542
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010