våldsam hund släpper inte in räddningspersonal

Sv: våldsam hund släpper inte in räddningspersonal

Vilka hundar är det som räknas som sällskapshundar?

kan inte så mång ex är ju pikignese, bichon frise, bichon havanais,bolognense,malteser,griffon belge,griffon bruellois,petit brabancon

Dessa är ett urval av FCI grupp 9 hundar som är sällskapshundar och dvärghundar.

men rättare sagt, brukshundar, sällskapshundar, kamphundar, jakthundar, vinthundar.

Men alla övriga terriers ( m.f raser ) då som inte ingår i någon av de samlingsnamn du nämnde ?

Jag nämner aldrig Zaga som en kamphund ( i sådana termer ), utan kort och gått så är hon en terrier :)

*kl*

Orkar inte starta en ny tråd då detta också handlar om kamphundar.
Såg i allafall nyss en film på YouTube (http://uk.youtube.com/watch?v=lXiO_duXa5A ) och fick då tanken på att hur tusan får man en kamphund att släppa sitt grepp? de verkar ju "sitta där de sitter" så att säga... Vad skulle man göra om ens hund blev attackerad på gatan?

OBS! är bara nyfiken, tar inte för givet att alla kamphundar är ute efter att attackera.

Senast ändrad:

Men alla övriga terriers ( m.f raser ) då som inte ingår i någon av de samlingsnamn du nämnde ?

Jag nämner aldrig Zaga som en kamphund ( i sådana termer ), utan kort och gått så är hon en terrier :)

ja visst hon är terrier av bulldogstyp men en (kamphund).

Samma med rottweiler räknas till doggtyp(Molosser) men är (brukshund).

Schäfer är i kategorin Fårhundar (Vallhundar) men är en (brukshund)

OBS! är bara nyfiken, tar inte för givet att alla kamphundar är ute efter att attackera.

Jag har ju varit mitt uppe i 2 rejäla fighter med kamphund. Jag sparka o stampa dom ändå tills dom släppte. Tog sin tid men de gav upp efter tillräckligt mycket våld mot dom.

Men nu förstår du inte riktigt hur jag menar..

Frallan är ju också en form av kamphund från början ( om jag inte minns helt galet ) och den ingår ju i sällskapsraser idag.

Det finns ju andra raser som inte går in i de samlingsnamn du nämnde, ex Schanuzer m.f

Ungefär så som man får en Rottweiler att släppa ;)

Jag vet att man inte ska gå in med händerna egentligen, men det som fungerat och varit effektivt för mig har varit att lyfta upp den attackerande hunden i bakbenen.

Kamphundar täcker in även tex tosan.

Vad det gäller amstaff, pb, staff och bullen så kan man avgränsa dem med "bull and terrier"

Jag tror inte att någon nämner sin hund som en kamp hund!

Jag frågade Piru eftersom många raser inte faller under de samlingsnamn som han nämnde.

Jag ogillar ordet kamphund eftersom det ofta uppstår en negativ klang ( folk har förutfattade meningar )

Sedan är det ju några historiska kamphundar som nu mer placerat sig i andra samlingsnamn.

Äsch jag bara svamlar.

/C , Terrierägare :D

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 216
Senast: MML
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 691
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: MML
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
542
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Hundrelation