våldsam hund släpper inte in räddningspersonal

Sv: våldsam hund släpper inte in räddningspersonal

Läste du den andra länken som handlade om en dobberman? Eller du kanske räknar dem till kamphundar också?

Det finns ingen hundras som är/heter kamphundar. Det är media som har hittat på det. Därav att jag använde "". Men det verkade svårt att förstå.

Jag skulle förstås skrivit kamphundsras. Glömmer det ibland ;)

Jag tycker nog att man ser även andra raser/rasgrupper figurera i tidningarna, helt ensidigt är det faktiskt inte, men det som berör en ser man oftast tydligast. ( som gravidmagar när man själv är gravid)

Något jag förundrat mig lite över är att renrasiga bull-hundar (ingen nämnd, ingen glömd) anses vara så enormt snälla och gosiga, men så fort de korsas med varandra är de högriskdjur. Inte i verkligheten alltså, utan just på forum. På Vovve skriks det alltid högt så fort en attack av en kamphundsras skett - inte av fasa utan att det måste varit en korsning. Undrar just om deras gener inte tål att korsas? ( obs, ironi!!!) Kan inte låta bli att fundera över det där så fort en ny artikel ses i någon tidning...

Det finns ingen hundras som är/heter kamphundar. Det är media som har hittat på det. Därav att jag använde "". Men det verkade svårt att förstå.

SKK skrev:
Kamphund är ett begrepp som tyvärr används med stor vårdslöshet. I ordet kamphund kan man innefatta
alla de olika hundtyper och hundraser som över hela världen och i alla tider har använts till olika slags
kamper, som till exempel hund- björn- och tjurhetsningar. Kamphund kan alltså betyda en hund som i
historiskt perspektiv har använts för detta ändamål men som i dag används som familjehund.
En aggressiv
blandrashund som saknar denna rashistoria är enligt vår uppfattning ingen kamphund i ordets rätta
bemärkelse. Däremot kan det vara en hund som har stora förutsättningar att bli farlig.
Hundkamper är i Sverige och flertalet länder förbjudet sedan en lång tid tillbaka. Där det förekommer
är det oftast förenat med allvarlig brottslighet.

Jag vill inte påstå att et är media som kommit fram med ordet kamphund, men dom har friskt eldat på namnet och ofta när dom inte vet vilken ras så skriver dom kamphund/pitbull.

Såg för ett bra tag sedan en notis där det handlade om en Rottweiler, men juornalisten skrev Pitbull ..

/C

Senast ändrad:

Ska bli intressant vilken ras det är.
jag kan ju tänka mig :angel:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2873283.ab

Här har vi fördomar, det ser jag det. Och visst, nu står vi med facit i handen redan...

MEN!!!

Det kunde lika gärna ha varit en registrerad Jack Russel, med stamtavla och god avelstyp.

För några år sen, hade jag en äldre granne, som var tillbakadragen, för att inte säga att folk var "rädda för honom". Varför de var rädda för honom förstår jag inte. Han var jätterar, när man tog sig tid att prata med honom och hans underbara hund "Jack", en pigg och busig strävhårig Jack Russel.

Mannen fick matlådor varje dag från hemtjänsten. Men hemtjänsten ställde matlådorna utanför dörren, då de inte tyckte om mannen. En dag när jag kom hem efter en helg på landet, stod tre matlådor utanför dörren. Jag öppnade brevlådan och ropade försiktigt och hörde ett svar.

Mannen låg på golvet och hunden hoppade runt och var olycklig innanför dörren när han hörde min röst. Jag ringde ambulans, som snart var på plats. Men de fick inte komma in i lägenheten för hunden. Han var reste ragg, visade tänder och gick stelbent mot dem i hallen. Jag blev ditkallad och lyckades efter mycket om och men, få ut hunden på gården, under tiden de fick ut mannen. Jag fick telefonnummer till mannens bror som brukade ta hand om hunden och han kom och hämtade hunden senare.

Sen kan jag också säga att ett par dagar senare stod det 6 matlådor staplade utanför dörren då ringde jag hemtjänsten, som sa ..."oj då" och ryckte på axlarna när jag berättade vad som hänt. Mennen och hunden kom sorgligt nog inte tillbaka till lägenheten igen.

Senast ändrad:

Ja, har jag skrivit något annat???

Här har vi fördomar, det ser jag det. Och visst, nu står vi med facit i handen redan...

Men det kunde lika gärna varit någon annan ras.

Jag bara undrar varför folk skiter på sig, så fort någon nämner ordet schäfer, rottweiler, staffordshire bullterrier, dobermann, eller hund av "kamphundstyp", när vanliga "små gulliga" sällskapshundar, kan bli nog så hotfulla vid trängda situationer, som detta ändå var.

Men ursäkta att jag trampade på en stortå, jag ska genast lämna tråden

Mvh

"N"

Dom kan bli nog så hotfulla ja, men du måste väl ändå hålla med om att det är en vesäntlig skillnad på skadorna som uppkommer efter ett pudelbett och ett Amstaffbett ( Rottweiler or what ever )?

/ C ägare av en Staff

På en helt annat linje:

jag är ju ägare till en "persika"(mjuk utanpå,hård inuti)dvs en Hoppis-en Howavart.

Han är mkt mentalt stabil,gudskelov,men jag har ändå insett att i och med tat jag oftare än jag önskar möter ambulanspersonal så krävs det träning.

Han skule blivit en fin servicehund om inet ett medfött njurfel satt käppar i hjulen.

Tom de gånger då situationen varit väldigt akut när jag hämtats med ambulans har ambulanspersonalen tagit sig tid att säga hej till hundarna,prata med dem,klappa dem o se till att jag fick säga hej då innan vi åkte.
Hoppisen har alltid följt med uttill ambulansen och i och med det tycker han om personal i uniform.

jag tror sådan träning är superviktig oavsett vilken ras det gäller,kanske tom art.

Nu harjag mina hästar på lösdrift,menhade de varit stallad ehade jag sett till att brandkåren kom dit o tränad eom de ville,just för att undvika situationer som går fel.

Jag bara undrar varför folk skiter på sig, så fort någon nämner ordet schäfer, rottweiler, staffordshire bullterrier, dobermann, eller hund av "kamphundstyp", när vanliga "små gulliga" sällskapshundar, kan bli nog så hotfulla vid trängda situationer, som detta ändå var.

Men ursäkta att jag trampade på en stortå, jag ska genast lämna tråden

Mvh

"N"

Men,det är inte så konstigt Schäfer,Rottweiler och Dobermann är ju stora hundar!Har själv blivit attackerad av en ilsken Schäfer,och i det lägg kan jag säga så önskade jag att Schäfern var en Pudel.
Du har lättare att värja dig mot en Pudel,än du har mot en Schäfer.

Mm men det finns fortfarande ingen hundras som heter så.
När man läser dessa artiklar så tror man ju att det finns en ras som heter kamphundar.

Senast ändrad:

Jasså, jag har alltid uppfattat ordet kamphundar som ett samlingsnamn ( men för långt många mer raser än vad som näms i tidningar )

Mm men det finns fortfarande ingen hundras som heter så.
När man läser dessa artiklar så tror man ju att det finns en ras som heter kamphundar.

För mig är kamphundar ett samlingsnamn (som jag inte gillar iofs) precis som terriers, retrivers, spetsar, jakthundar, brukshundar osv

Ok, jag skulle aldrig använda det namnet om nån hund alls.

men rättare sagt, brukshundar, sällskapshundar, kamphundar, jakthundar, vinthundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 216
Senast: MML
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 691
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: MML
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
542
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010