Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min ponny har en likadan nacke, hon är insulin resistent och har ätit metaformin och bantat massor. Nacken är det sista som försvinner av hennes depåer. Hade någon av mina andra fått en nacke som din har på bilden skulle jag bli hysterisk och försöka göra något åt det.
Men sen är det svårt att säga helt säkert på en bild bara såklart..
angående om appaloosor inte kan få fång; självklart. Det jag tänkte på när jag skrev sådär var det att hon varit såhär sedan i somras. Tidigare ägar har visst pratat med en kompis till mig om hennes nacke i somras. Den var då alltså lika hård då. Det jag tänkte om angående fång, var att hon borde väl ha utvecklat fång då under tiden från somras till nu? Om det är en fångnacke som ni befarar så blir jag lite brydd på att vetten inte sa något vid besiktningen i december. Jag köpte henne i december.
Hon är hård i nacken(i jämnförelse med andra hästar), ja, men hon har inget problem att böja på nacken eller dyligt. Ingen av de jag har pratat med upplever att hon har ont, att hon skulle vara oförmögen att röra på nacken eller dyligt. Det var det jag menade med stel. Får nog boka vetten för att kontrollera saken.
Det funkar inte så att nacken kommer efter ett fånganfall utan en fettnacke kan utlösa ett fånganfall. Den gör inte ont eller irriterar på annat sätt. Hos min ponny var den ganska obetydlig och var definitivt inte spänd eller utmärkande på ngt sätt. Men den fanns där.
Måste bara fråga, jag har ingen erfarenhet av fång (tack och lov), men är det verkligen fettdepån i nacken som utlöser fång?
Jag kanske tolkar det du skrev fel...
Borde det inte vara så att nacken är ett symptom på att något är fel? Fel balans för just den hästen i foderstaten eller ett tecken på insulinresistens el.dyl.
Jag kan inte förstå att just fett i nacken kan utlösa sjukdommen. Får alla hästar en sån nacke innan fång bryter ut? Olika hästar, liksom olika männsikor, har väl olika lätt att samla på sig fett på olika ställen?
Måste bara fråga, jag har ingen erfarenhet av fång (tack och lov), men är det verkligen fettdepån i nacken som utlöser fång?
Jag kanske tolkar det du skrev fel...
Borde det inte vara så att nacken är ett symptom på att något är fel? Fel balans för just den hästen i foderstaten eller ett tecken på insulinresistens el.dyl.
Jag kan inte förstå att just fett i nacken kan utlösa sjukdommen. Får alla hästar en sån nacke innan fång bryter ut? Olika hästar, liksom olika männsikor, har väl olika lätt att samla på sig fett på olika ställen?
Fast på denna bilden:
ser det inte så kul ut under manen. Det ser ut som en korv längs med halsen. Jag tycker inte halsen ser frisk ut på den bilden. Jag som haft en fånghäst reagerar på denna halsen.
Är det en Appallosa?? se utt som en Fjörd!
Svårt att se på bilden, men näcken se mistänksom utt.
Som Korven sa:
"Fettnäck/Fånghäst
Behandling, ta bort ALTT kraftfoder och protin tillskott, ger bara Hö, Vatten o Slicksten.
Ett gammalt tala sätt:
"det är lätter att förda igäll en häst än att svälta igäll den"
Fy vad tråkigtJag har lite av samma dilemma med mitt sto - ju mer man tränar och ju bättre hon går desto mer nacke. Jag har sett sambandet med träningen och därför inte varit så orolig. Men, för två veckor sedan fick hon fång. Blodprov (Cushings) är taget och besked kommer i veckan. Stoet är i mycket bra kondition och absolut inte överviktig.
Svårt att säga angående ditt sto. Håll koll på henne!
visst är det så!Är det en Appallosa?? se utt som en Fjörd! Som jag skrev tidigare: Hon ser lite lustig ut då tidigare ägare har klippt manen, och det står fortfarande rakt upp, grrrrrr
Svårt att se på bilden, men näcken se mistänksom utt.
Som Korven sa:
"Fettnäck/Fånghäst
Behandling, ta bort ALTT kraftfoder och protin tillskott, ger bara Hö, Vatten o Slicksten.
Ett gammalt tala sätt:
"det är lätter att förda igäll en häst än att svälta igäll den"