väldigt kraftig nacke??....

Sv: väldigt kraftig nacke??....

Det behöver inte alls ha med det att göra. Om hästen är äldre finns en risk för Cushing, som de har tagit prov för, och då handlar det ju om helt andra orsaker. Det låter osannolikt att så lite glucosamin skulle ha någon avgörande betydelse.
Hoppas att det blir bättre med din häst! Får den gå i hagen redan? Jag trodde att man numera rekommenderade lång tids boxvila? Men det beror kanske på hur länge hästen haft fång innan man kunde häva det?

Jag har som jag skrev tidigare ingen aning egentligen men tycker att en sådan liten mängd socker inte borde vara ngt kanske inte ens till en IR häst. Men om det finns studier som visar motsatsen så....

Nej, jag har ingen sockeranalys på ensilaget.
Det fanns liksom ingen större anledning att göra den analysen eftersom jag hade fyra friska hästar och är försiktig med socker i övrigt.

Provsvaret har kommit, och värdena är alldeles normala! :bump:

Jag frågade veterinären om glukosaminet, men hon har inte hört att det skulle finnas något påvisat samband mellan det och fång. Dock tyckte hon nog att det var intressant.

Teorin om överbelastningsfång har växt sig starkare sedan provsvaret kom.

galite:
Hon är en rastlös själ med stort rörelsebehov, så med veterinärens tillåtelse fick hon komma ut i hage redan efter en vecka. Första veckan fick de andra tre skiftas om att vara sällskapshäst i stallet, men det var ändå oroligt eftersom de som var kvar ute hela tiden stod och skrek efter henne (hon är flockledare). Själv var hon inte orolig ens när hon var ensam, men det var med tanke på ordningen i flocken som det var bäst att släppa ut henne.

Beklagar fången men grattar till att det inte är IR åtminstone. Alltid nåt.
I en liten sockerbit är det 3,6 gr socker, att den lilla mängd som din häst fick skulle ha utlöst fång verkar ju helt osannolikt :confused: Men det är klart intressant att det ev kan finnas ett samband mellan fång och Glucosamin. Och att det t o m står på vissa förpackningar som Axel skrev är verkligen märkligt. Det kan det ju inte göra om det inte finns en viss misstanke ändå. Skall man som tillverkare friskriva sig ifrån allt som en häst kan drabbas av så hade listan på ev biverkningar varit som en hel bok. Och så var det uppenbarligen inte. Håller med Alexandra, när jag hade den förra hästen så fick jag verkligen upp ögonen för hur mycket socker i olika former som tillsätts i alla möjliga produkter som hästar skall äta.

Vilka prover togs?

Tycker ändå att det är märkligt att belastningsfång skulle visa sig... 3 v senare:confused:

Den har ju haft fång tidigare o kan lätt puttas över kanten, men visar insulinet ett lagom värde så är det klart att man undrar:crazy:

Exakt vilket prov det var vet jag inte. Jag fick köra till regiondjursjukhuset i ilfart eftersom provet skulle centrifugeras och frysas inom en timma, för att sedan skickas till Tyskland för analys.

Fångdiagnosen fick hon två veckor efter utflykten. Dagen efter de rymt frös det på efter att ha varit milt i flera dagar, de blev hårt och knaggligt i hagen och dessutom halt. Jag noterade att hon gick väldigt försiktigt, men eftersom jag varken kände värme eller digitalpuls (visiterade henne morgon och kväll) förknippade jag de korta stegen med underlaget. Hon är en försiktig dam som är väldigt rädd om sig. En kväll la hon sig ner strax efter att de kommit in, hovslagaren råkade vara där just då så han kollade också och kunde varken känna förhöjd puls eller värme. Nästa kväll hade hon lite feber (en halv grad mer än normaltemp) och ville gärna ligga ner. Det var då jag ringde till veterinären som kom och ställde diagnosen fång.

Det är snart fyra år sedan hon hade fång förra gången. Då var hon definitivt för tjock och bantades ner rejält. Sedan dess har vi hållit henne slank och tänkt noga över foderstaten - inga risker här inte.

Senast ändrad:

Och att det t o m står på vissa förpackningar som Axel skrev är verkligen märkligt. Det kan det ju inte göra om det inte finns en viss misstanke ändå. Skall man som tillverkare friskriva sig ifrån allt som en häst kan drabbas av så hade listan på ev biverkningar varit som en hel bok.

Fast jag tror det är en generell friskrivning? Det finns ju andra 'varningar' som är just för säkerhets skull. T ex Back on TRack. Rek inte till dräktiga djur. Finns inget som övht tyder på att det skulle innebära någon risk, men man har inte bevisat att det är riskfritt. Och om en djuräg börjar med BoT och sen kastar det dräktiga stoet är det 'lätt' att skylla på BoT. Alltså rek tillverkaren inte det till dräktiga djur.

Och stod det laminitis på axels förpackning så känns det som det endera var en amerikansk produkt eller en produkt för den amerikanska marknaden - och DÄR friskriver de sig från precis allt, för annars kan de bli fällda för nästan allt. Jag brukar skratta när jag läser bruksanvisningen för min klippmaskin, den engelska diton, det är en lååång radda med 'do not use under water', 'do not cut the electrical cord when running the clipper', 'do not let children and/or mentally disabled individuals use the clipper', 'do not dissemble motor cover when switched on' osv osv.

De här godisslicken som kom för flera år sen. Slickstenar med melass. Tillverkaren fick gå ut med en varning och förtydligande, att överdriven konsumtion kunde medföra risk för bla kolik och fång. Hästar fick nämligen kolik och fång - efter att ha käkat tre slickstenar per dag och/eller ätit upp en hel sån slicksten på en halvtimme.

Så, om man ger en hel burk glukosamin kan man ju säkerligen få en hel del biverkningar, och i alla fall på andra sidan pölen kan/får man inte indirekt friskriva sig genom att anta att folk fattar att alla överdrifter kan medföra biverkningar.

Nej, jag har ingen sockeranalys på ensilaget.
Det fanns liksom ingen större anledning att göra den analysen eftersom jag hade fyra friska hästar och är försiktig med socker i övrigt.

Fast har man en fångkänslig häst så kan en sockernivå i hösilaget räcka för att putta bara den över gränsen och de andra klarar sig.
Det är ju ändå det de äter mest av.... men du väljer givetvis själv. På min häst var det sockerhalten i hösilaget som utlöste fången(inget foder i övrigt då). Min andra häst klarade samma foder hur bra som helst.

Angående ditt prov så låter det som det är ACTH som tagits, jag har just tagit det på min häst och det skickades till Tyskland men samtidigt skickades insulinprov och det tar några dagar längre innan resultat.
Tog de båda proverna på din häst med?

Ja, det var två olika prover. Det tog nästan två veckor innan jag fick besked.

Angående hösilaget känns det knappt meningsfullt att göra en analys nu när vi bara har fem balar kvar av skörden (som alltså är en andraskörd med TS-halt på 40%).
Jag leter f ö efter hö till fånghästen, de andra får fortsätta med hösilaget.

Senast ändrad:

Lite OT, men jag är skeptisk till att ge hästar så blött silage pga att ingen verkar veta vad som händer med gräset när det fryser. Självklart borde strukturen förändras o lättare ruttna. Som med morötter- som vissa hästar klarar av, men inte känsliga som dräktiga eller kanske oxå fånghästar.

Fördelen med det är väl att ensileringsprocessen blir större- mindre sockerhalt.

Frågan 'r väl om hästar magar kan hantera all denna syra som bildas:confused: Frän doft.

Det borde vara av en anledning som man rekommenderar ca 60- 65% TS till HÄST o andra förespråkar t o m torrare ca. 70.

Ett blött silage behöver inte alls lukta fränt.

Det fräna lukten är oftast ensileringsmedlet/tillsatsmedlet som används. Numera finns det flera olika tillsatsmedel att välja på, och blött silage är alltså inte synonymt med den vassa/fräna lukten. Mitt blöta t ex, det luktar gräs rätt och slätt. Nyklippt gräsmatta helt enkelt.

Så för hästarnas magar är det inte värre än att äta gräs.

Frysta morötter är en annan femma, där bildas vid upptiningen igen ett ämne som jag glömt vad det heter men som inte är nyttigt.

INGEN av de som vet vad de talar om rekommenderar 70% TS i plastat vallfoder, det är tvärtom något som avrådes från. Till häst rekommenderas oftast 55 - 65%, stor anledning till det är att hästarna ska slippa äta stora mängder, och att den TShalten är mest praktisk att ha att göra med och hantera för den som utfodrar.

Det finns studier på vad som händer i magen och med träcken vid olika TS-halter, från mycket blött till mycket torrt samt hö. Jag har länkat den åt dig förr så länkar inte om.

Men, man kan som sagt slippa den enligt min inte så trevliga 'kossesilagelukten' även med blött silage. Även om hästarna inte verkar störas av lukten (när jag var yngre och innan plastat vallfoder alls slagit igenom till hästar, så red jag ungponnyer åt en uppfödare, som även hade en stoor gård med kor och grisar. Hästarna åt hö, kossorna åt silage. Av den sorten som luktar sådär fränt och på långt håll. Hästarna försatt inte en enda chans att försöka sno åt sig av det, så lukten i sig verkade med hästmått mätt vara rena godislukten)

Nu frågade jag om Immers åsikt.

Nu var frågan vad som händer med gräs som fryser.

Sen KAN det ju vara såhär oxå att tunga överviktiga hästar belastar ju sina leder mer och rör sig då osmidigare vilket föranleder många omtänksamma ägare att ge tex Glukosamin m.m. för att göra hästen smidigare. Det vill säga att hästen var redan i riskzonen.

Nu frågade jag om Immers åsikt.

Nu var frågan vad som händer med gräs som fryser.

Och jag tog mig friheten att svara. Frågorna var allmänna =)

Gräs som fryser vet ju både du och jag vad som händer med? Silage som fryser händer ingenting med värdemässigt, hygienmässigt och innehållsmässigt osv.

Sen KAN det ju vara såhär oxå att tunga överviktiga hästar belastar ju sina leder mer och rör sig då osmidigare vilket föranleder många omtänksamma ägare att ge tex Glukosamin m.m. för att göra hästen smidigare. Det vill säga att hästen var redan i riskzonen.

Smart tanke, så kan det nog absolut vara.

Det där är ju anledningen att jag nästan rabiat undviker 'tillskottssocker'. För 5 gram här och 10 gram där gör ju knappast varken till eller från rent så, med tanke på att det är 500 gram från silaget liksom. MEN, 500 gram socker går bra (uppenbarligen). Men var går gränsen? Är gränsen 510 gram socker eller 1 kg socker, 2 kg, 3 kg? Jag har ju ingen aning, och med rejäl otur, så de där 20grammen från det där tillskotten är det som blir 'droppen'.

Man vet ju aldrig hur nära gränsen man är så att säga. Och är man nära gränsen så tror även jag det kan räcka med i sig ganska lite. Och rent generellt borde det vara större risk en överviktig känns/är knackig och därför får ledtillskott. Eller loj/seg och därför får något vitamintillskott eller 'prestationshöjande' tillskott. De prestationshöjande, och elektrolyter/svettersättare är snudd på rent socker. Det är rätt läskigt när man börjar lusläsa innehållsförteckningar.. Jag var nääära att köpa elektrolyter till shettisen i somras, tills jag läste innehållsförteckningen och insåg vad det var :crazy:

Lite OT, men jag är skeptisk till att ge hästar så blött silage pga att ingen verkar veta vad som händer med gräset när det fryser. Självklart borde strukturen förändras o lättare ruttna. Som med morötter- som vissa hästar klarar av, men inte känsliga som dräktiga eller kanske oxå fånghästar.

Fördelen med det är väl att ensileringsprocessen blir större- mindre sockerhalt.

Frågan 'r väl om hästar magar kan hantera all denna syra som bildas:confused: Frän doft.

Det borde vara av en anledning som man rekommenderar ca 60- 65% TS till HÄST o andra förespråkar t o m torrare ca. 70.

Vårt hösilage är som sagt av andraskörd, och TS-halten varierar inom balarna, vissa partier är torra som hö medan andra är blötare. Enligt analysen, som gjordes på blandat material från tre olika balar, ligger TS-halten på 44%.
Vi förvarar hösilaget utomhus, och här har det varit få dagar med plusgrader sedan första snön i november - ändå har silaget inte varit fruset någon gång.
Vidare luktar det gott, som nyslaget gräs ungefär.

Jag förmodar att du inte syftar på någon särskild? I vilket fall som helst vill jag gärna förtydliga att min häst inte var vare sig överviktig eller slö. Smidigare, och piggare, djur får man leta efter.
Anledningen till att jag började ge henne glukosamin var att hon nu har fyllt 19 år och att jag ville förebygga eventuellt kommande ledbesvär.

Måste fråga vad du menar med fett/muskel reumatism?? På vilket sätt skulle det hänga ihop med diabetes hos människan???

Mitt halvblodssto Barona har oxå en rejäl nacke.. visst är en del fett, speciellt nu när hon är dräktig men hon har även det fast när hon är i bra kondition och inte alls överviktig.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1197404_page0.html

Du får spana i själv...

Mitt halvblodssto ser också ut så där som din.
Hon hade mycket större hals i somras när hon var i fulltrim jämför med nu när hon gått upp i vikt och tappat muskler.
Det borde ju rimligen innebära att hon alltså inte har en fettdepå på nacken?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka