väldigt kraftig nacke??....

Sv: väldigt kraftig nacke??....

Tyvärr har jag inga färska bilder av henne, men hon är absolut inte överviktig. Både rumpan och nacken är mjuka, jag masserar regelbundet så jag har koll på det.

Det har blivit si och så med ridningen de senaste månaderna, eftersom det dels varit nästan en meter snö i skogen och sen kom isen. Men hon går ute, i flock, 16 timmar/dygn och vi har anpassat fodermängden efter det. Hösilage av andraskörd, inget kraftfoder, endast en liten skvätt betfor för att mineralerna ska slinka ner.
Det enda "nya" jag gett henne är glukosamin, började med det efter nyår.

Nu får vi se vad blodprovet säger. Veterinären har en teori om att det kan vara överbelastningsfång (hästarna tog sig ut ur hagen en kväll för en månad sedan, men det är en helt annan historia).

Besten går i alla fall ute igen, hon är skodd sedan en vecka och hon går på ridbanan eftersom den är delvis snötäckt och underlaget är jämnt. Idag får det sista av Metacamet. Benen är fullständigt normala och hovarna är svala.

I mina ögon så har inte din häst någon fångnacke. Jag tycker att hon ser kanonfin ut. Min förra häst som fick fång och IR hade en väldigt bred mankam, den toppade inte av så som en normal mankam gör. Så bredden var alltså på bredden, även om den var bred på höjden också. Det blev som en hård korv som låg där mankammen skulle ha varit. Du vet att jag inte är någon vet, men du tränar ju din häst och då får de muskler. Kul att ni är igång igen! :)

Det enda "nya" jag gett henne är glukosamin, började med det efter nyår.

Jag hade funderingar på att börja ge min fångshettis glukosamin, men när jag läste lite ångrade jag mig. Det finns tydligen inte konkreta bevis för att glukosamin orsakar fång, men tillräckligt med fall där hästar utvecklat fång efter att man börjat med glukosamin för att jag skulle dra öronen åt mig...

Om man googlar "glucosamine" och "laminitis" hittar man massor. Självklart är inte allt man hittar tillförlitligt. Men, som sagt, det var tillräckligt för att få mig att tänka om...

visst är det så!

Nu är veterinären bokad. Jag ska be henne ta prover för att utelsuta IR. Tar man blodprov eller hur kommer man fram till det?

Hej Rialavargen:
Jo jag hade tänkt att säjer det i mitt 1st. inlägg. Ring din veterinären om du är osäkert.
Korrekt! Blod o Urin prov.
Som du marka själv kan Fång och Foder Snacket babbla på i allt ivighet utan att man blir klok.
Att ger bara bra hö och vatten kan inte ta kol på hästen, fri tillgång till saltsten skörta hästen själv.
Det första din veterinär fråga är Temp, Mattlust, och Foder.
Ett enkle foderstätt kan ger ett enkle diagnos.
Det bli säkert bra.
Oh:
Dom Appis jag har känt har haft pricker.

Jag hade funderingar på att börja ge min fångshettis glukosamin, men när jag läste lite ångrade jag mig. Det finns tydligen inte konkreta bevis för att glukosamin orsakar fång, men tillräckligt med fall där hästar utvecklat fång efter att man börjat med glukosamin för att jag skulle dra öronen åt mig...

Jag som tyckte att jag läst på.... :crazy: Detta har jag helt missat!
Jag ska faktiskt ta upp det med min veterinär när hon ringer om blodprovet.

Usch, ja. Det verkar, om man läser, som om det är just IR-hästar som skulle kunna påverkas mest negativt av glukosamin. Om jag fattar det rätt (och det är inte alls säkert att jag gör) så är det pga att glukosamin till stor del är uppbyggt av socker.

Jag som tyckte att jag läst på.... :crazy: Detta har jag helt missat!
Jag ska faktiskt ta upp det med min veterinär när hon ringer om blodprovet.

Jättetråkigt med hästen!

Jag vet inte mkt om glukosamin, annat än det jag googlade fram igår. Men jag antar att du inte har gett så mkt?

Det är klart att det inte är bra med socker men i små mängder?

Bm, kan du inte länka till ngt du har läst?

Jag har köpt både B-vit o preparat med Hyaluronsyra o ser när jag kommit hem varningstexten för laminitis.

B-vit var en svensk produkt utan innehållsdeklaration.
nästan rent druvsocker.
Ville ha annat är Foran med sirap o var alltså ute efter ngt utan socker, men tji....

Hej Rialavargen:
Jo jag hade tänkt att säjer det i mitt 1st. inlägg. Ring din veterinären om du är osäkert.
Korrekt! Blod o Urin prov..

Man diagnosticerar inte IR med urinprov.

*KL*

Det finns två sätt (eller tja det finns fler men de är inte riktigt praktiskt vettiga) att testa för IR. Dels ett enkelt blodprov. Hästen fastar över natten, och direkt på morgonen tar man ett blodprov. Detta måste centrifugeras inom en timme men i övrigt inga konstigheter. Provet skickas sen på analys, SLU analyserar, vet inte om fler labb gör det. Man kollar fastevärdet av insulin i blodet, samt blodglukos. Fördelen med detta är att det är enkelt och kan göras hemma, nackdelen är att det är väldigt trubbigt. Man kan få falska både positiva och negativa.

Ett säkrare sätt är att göra en glukosbelastning. Med en snäll veterinär kan man göra detta hemma, men det är enklare att göra på klinik. Hästen fastar, och sen tillför man hästen glukos - endera via magsvalgsond ner i magen eller via injektion i blodet. Innan man ger glukos tar man ett sk nollprov, ett blodprov som visar samma värden som testet ovan. När man tillfört glukos så tar man blodprov efter X minuter, Y minuter, Z minuter osv. Dvs man tar flera blodprov med täta intervall. Då kollar man hur insulin och blodglukos ökar av den tillförda glukosen, och man ser även hur lång tid det tar innan värdena börjar sjunka. Dessa jämförs sen mot normalkurvor, en häst med IR får dels högre värden, och dels tar det längre tid innan värdena sjunker igen.

Fördelen är att det är ett mycket säkrare test, nackdelen är att det är krångligare och att det finns en - om än väldigt liten - risk att utlösa fång på en väldigt känslig häst.

Stress och smärta t ex höjer insulinnivåerna, så viktigt hästen är lugn när provet/proverna tas, och man ska inte ta prov under pågående akut fånganfall t ex (pga smärtan). Viktigt är också att tänka på att ta provet direkt på morgonen, och inte ha 'sprungit' i stallet innan, gett några andra hästar mat etc - dvs undvika det som kan stressa hästen som ska provtas.

Fast, tänker man lite längre än näsan räcker och faktiskt läser vad produkten heter så får man ju helt klart en ledtråd om att det innehåller mkt socker :D

Glukosamin liksom, ska man dra betydelsen av namnet rakt av så får man druvsockerkolväte, och genast så är det inte så svårt att lista ut att det kanske inte är superbra till fånghästar.

Ja, jag vet vad glukos betyder :cool:
Jag räknade ut att jag gav hästen ca 2-3 gram socker/dag genom glukosaminet. Med tanke på att hon väger runt 700 kg och även hösilaget innehåller socker (hon äter 15-20 kg/dag av det) så bedömde jag att 3 gram inte var så mycket.
Och hon var inte fånghäst när jag började ge henne glukosamin.

Jag hittade en artikel från läkartidningen, där står det om att försök gjorda på råtta har påverkat deras insulinresistens. Men då med höga doser (5 000 milligram/kilo till råtta). Försök på friska frivilliga männsikor har ej visat detta.

Frågan är om det verkligen är glukosaminet, om du dessutom har gett halv dos, som har utlöst detta. Kanske ett olyckligt sammanträffande? Eller så har kanske din häst varit på gränsen och detta har fått bägaren att rinna över. (spekulationer)

Artikel

Du har rätt, jag hade för bråttom och uttryckte mig heltokigt.
Jag menade mest att nacken kommer först och fånganfallet sedan och inte tvärtom. Jag förstod det som att ts hade förstått det så.

Fettnacken är ett varningstecken för insulinresistens och en sådan häst är verkligen i riskzonen för ett fånganfall.

Okey, tack! Då hade jag fattat rätt.

Ja, jag vet vad glukos betyder :cool:
Jag räknade ut att jag gav hästen ca 2-3 gram socker/dag genom glukosaminet. Med tanke på att hon väger runt 700 kg och även hösilaget innehåller socker (hon äter 15-20 kg/dag av det) så bedömde jag att 3 gram inte var så mycket.
Och hon var inte fånghäst när jag började ge henne glukosamin.

Har du sockeranalys på hösilaget?

*KL*

Hos människa:
Some early research suggested that glucosamine sulfate might raise blood sugar in people with diabetes. However, more recent and more reliable research now shows that glucosamine sulfate does not seem to affect blood sugar control in people with type 2 diabetes. Glucosamine appears to be safe for most people with diabetes, but blood sugar should be monitored closely.
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/natural/807.html

Sen, ang vad glukosamin är, så är det ett aminosocker. Sen är inte allt socker likadant när det gäller IR. Och glukosamin hittas ju rent naturligt i kroppen. Dock, jag skulle inte ge glukosamin till IR-häst, men det är helt enkelt för att jag inte ger något alls med socker som inte är nödvändigt och/eller har ett bättre alternativ. Och då glukosamin är tveksamt om det övht når ledbrosket vid oral tillförsel etc, så faller det under 'ej nödvändigt' i min värld. Jag tror dock *egentligen* inte normaldos glukosamin gör minsta lilla. Dock, lite socker här, lite socker där osv blir mycket socker i slutänden, så jag utesluter det närmast rabiat när det kommer 'tillskottsvägen'. Enklast och tryggast (för mig) så =)

Värst med glukosaminpreparaten är dock oftast det de blandats med, för smaklighetens skull. Generellt är häststillskott proppfulla med socker/sirap/glykos (ja glykos, inte glukos), allt för att smaka sött. Samma produkter (t ex vitaminer) på ko-sidan är oftast sockerfria. Men kan man ange 'välsmakande' på etiketten säljer det tydligen bättre hos hästägare..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka