Väldigt hingstig valack!

Jag resonerade väl så som att; om jag ändå vet att kommer att behöva ryta till honom är det inte bättre då att ta kedjegrimskaftet och leda honom i det för då skärper han sig och då behöver jag inte ryta? hmm

MIn sjuårige hingst kan också få för sig att moppsa sig. Det gäller att läsa signalerna i tid, om jag märker att han börjar spänna sig när jag ska leda honom någonstans gäller det att ta kommandot innan han väl börjar stirra. Har han redan börjat är det enda som hjälper tyvärr att ryta till honom att backa och se på mig. Hjälper inte det får han en rejäl smäll av grimskaftet på halsen tills han backar. Min hingst är också jättesnäll, så ibland kan man vara lite slarvig med att alltid vara konsekvent med ledarskapet och då kan det hända att han får för sig saker. Annars går han bra att leda i grimma och grimskaft.

Man behöver nog vara lite hårdare mot hingstar än mot andra hästar - man behöver inte känna sig ledsen för det. Det flesta hingstar tar inte illa upp - tvärt om så får de respekt för en.

Om han fungerar andra tider på året utan problem, varför inte prova att förebygga med munkpeppar denna period och låta honom stå på det under dessa jobbiga perioder. Det är inte bara jobbigt för ägaren, det är minst lika jobbigt för hästen.
Har kämpat med en sådan kille sedan i höstas då kulorna rök, men han vägrade släppa taget och ville inte landa, han vägrade t.o.m att äta munkpepparen för han ansåg sig inte alls behöva dem och var en fara både för sig själv och andra.

Hur jag gjorde är ovesäntligt eftersom du bara har problemet på vår/sommar, så mitt råd är prova munkpeppar i första hand om det ändå fungerar resten av året.

MVH/

har hört om munkpeppar, funkar det och vart får man tag i det, pris?

Enl. rykten så har det fungerat för många. Av egen erfarenhet så fick jag ju bara i honom det vid 1,5 tillfälle. På detta enda tillfälle så märkte jag en liten förändring, men den försvann ju lika fort som den kom.

Nu har jag turen att ha en häst som svarar fort på det man lyckas få i honom en del kanske behöver några dagar på sig.

Du kan hitta det här

http://www.herbgarden.home.se/

MVH/

Jag gav mitt sto ( ja okej vi pratade pojkar ;) ) munkpeppar för hon blev riktigt jobbig under hennes brunstar.

Jag tyckte det fungerade alldeles ypperligt på henne.

Munkpeppar

Jag använder örter på min hingstiga medryttarhäst.

Hilton Herbs, "Regulate Female Formula" heter dom.
Fungerar kanon.

"Det är svårt/omöjligt att träna bort en häst naturliga instinkter. Vore konstigt om man kunde träna bort en hingst/hingstig valacks intresse för ston.
Har du lyckats med det eller? "

det finns fok som kan hantera hingstar och hingstar,i eller ur avel som kan hanteras av folk.Så är dte bara.Ofta,mycket ofta är det ett lefdarskapsproblem,och att folk inet fattar vad en hingst är.Det är varken "svarta hingsten",en mördande våldtäktsmaskin eller en liten gullig sak som "är så snaäll att man inet kan tro dte är en hingst"

En hingst är en hingst och skall hantera sfrån början så den lär sig veta hut,respektera folk och ston osv.

och ja,jag har erefarenhet,ganska mycket erfarenhet av hingstar,även beskällare.
Det GÅR att träan en hingst på det sätt att han kan bli säker med folk och andra hästar,det går att modifiera flykt och andra beteenden till en viss grad.

jag gör det dagligen,för att kuna ha säkra hästar runt båd emig själv och min personal.

Dte rä allts fullt möjligt för den som har kunskapen och intresset.

Thina

Håller helt med dig!

Måste bara säga att min hingst reagerar mer på andra hingstar än ston, som jag fick erfara igår då jag var ute och red i skogen. Kom fram till en väg med hagar på ena sidan och en ravin på andra. I hagarna gick två skrikiga hingstar som var allt annat än glada när vi kom förbi. Jag fick hoppa av och ta kommandot från marken. Där ser man vad som kan hända med en hingst som annars är gudasnäll - helt plöttsligt blir det skärselden av en liten gnista.

Men jag undrar vad är en "beskällare"?

Apropå munkpeppar - jag vet en tjej som när hon är ute och tävlar med sin hingst, sätter vicks vapo rub (eller hur det nu stavas) under näsan på honom så han inte kan känna lukten av ston. Bra eller anus? :confused:

Alkemisten

Jag hanterar och rider då och då en valack som är precis likadan. Dock ska han bråka om ledarrollen VARJE DAG, och inte bara när det finns ston i närheten.
Jag tycker att han kan vara riktigt otäck ibland när han är på sitt elaka humör. :crazy:

Däremot vet jag att han var helt oridbar och omöjlig att hantera, lasta etc då nuvarande ägarna köpte honom, så jag tycker att de kämpat bra med honom.

Hej igen,

Jag vill bara berätta att min förr så hingstiga vallack lugnade sedan ner sig ! När han hade varit på nya stället ett tag så blev det mycket bättre..nu kan han tom. beta lite fast det går ston i hagen brevid.Skönt!

Hej där!
Jag råkar ju känna den här valacken också ;) . Och jag måste ju påpeka att han aldrig är elak direkt, utan "olyckorna" sker när en (kanske ovan) människa har hand om honom och kanske leder honom mellan andra hästar eller med andra hästar framför honom. Men så länge man inte blir inträngd i ett hörn mellan en massa hästar så är han lugn om man i tidigt stadie säger "neeej" (behöver inte rytas). Låter man dock han hållas så blir han okontaktbar till viss del och gillar inte att bli tillsagd genom hårdare tag (smisk med grimskaftet eller liknande) då blir han bara sur. Har ju ridit ut på honom med ston och det har funkat väldigt bra förutom att han inte är lika koncentrerad på ryttaren om man ligger precis jämsides med stoet. :) Kan ju också tillägga att han ALLTID är hingstig (både från mark och när man rider honom), men kanske mer nu på våren... :smirk: Jag väntar också på svar på vad man kan tänkas göra för att den här 700kg-hästen ska bli liite lugnare :)

jo för det mesta är han okej, men jag skrev det här inlägget efter en gång när jag skulle ut och beta med honom, tog bara grimman men fick ju gå in och byta till träns (det berättade jag väl?)

Sen sist när jag skulle rida barbacka så var det några som skulle in i stallet så när jag kom ut stod dom ivägen för mig att gå ner för kullen mot ridbanan, så jag hade dom två som stod och pratade och inte gick in i stallet i vägen för mig och ett av pojkens favorit ston i hagen bredvid, det var INTE kul, dom liksom bara stod där och skrattade åt hur han betedde sig, fattar dom inte att dom måste flytta på sig så man kommer fram?! :mad:

jag vet,det är jättejobbigt,min förra medishäst var åxåx sån,såg han ettsto stod han på bakbenen och höll på- skitjobbigt!
jag försökte, och försökte men inget funka.
han brydde sig inte alls vad man gjorde.

kramar :love:

Ja :mad: det är inte kul när folk inte tar honom på allvar och bara skrattar åt hans fasoner - omoget. De har fått det inprintat att han är hur goooo som helst och att han inte skulle göra en fluga förnär :smirk: , och det gör han inte heller...om man sköter han på rätt sätt. Skulle vilja se de två tjejerna som blockerade vägen ha hand om honom :D

Förr hade jag precis samma problem med min valack. han var svår att leda, bara stegrade sig och även svår att rida. Jag tog kontakt med en Indian som heter Patic Allori. han hjälpte mig få bukt med problemen. han fick min polle att förstå att det var jag som var ledaren och att han skulle lyssna på mig. Nu är min polle världens snällaste (för det mesta, hi hi). Horsemanship kan hjälpa mycket!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 417
Senast: ako
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 528
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 295
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar