Jag tänker nog att det är en övningssak att hantera en lina och att det funkar ypperligt i alla ”normala” situationer. Det framkom inte i ditt inlägg att det var just longering av problemhästar utan det lät som att du gör så vid all longering.
Att göra det vid träning att problemhästar på ett genomtänkt sätt - fine.
Samma sak vid ”vanlig” longering är ju bara onödigt. Jag har aldrig varit med om att det skulle vara problematiskt att ha ordning på linan även när hästarna beter sig inom ”vanliga” gränser.
Jag gillar inte att ha linan i handen med öglor, har mer än en gång haft en unghäst/ sprallig häst så drar så linan glider och känt den sluta sig runt ett/ ett par fingrar. Jag tänker att det kan vara lite olika på hur man trivs och vad som funkar för en? Jag gillar tyngre linor/ tömmar som kan "ligga" på marken och gås runt, de märks rätt tydligt.
kl
Jag är supernoggrann med vissa bitar och andra bitar inte. Har endast hjälm när jag rider om jag inte upplever hästen som stökig. Tycker jag att det behövs så har jag den bara jag tar in hästar från hagen, men det är sällan det behövs (storm med spralliga hästar). Hästar utan respekt för en utrymme och som gärna klättrar på en.
Försöker läsa av hästarna och tänka mig för innan. Avskyr trånga gångar och saker överallt.
Träffar en del människor som inte verkar kunna läsa av hästar alls och det kan göra mig rätt stressad.
T.ex. de som sadelvänjer hästen fastbunden i stallgången och man ser för sitt inre vilken olycka det kan bli om hästen skulle få tvång.
Eller de som går upp i häcken på en okänd häst och klappar den på rumpan t.ex.
Men mina egna hästar kan jag var hyffsat slapp, ha sandaler på sommaren o.s.v. Men som övriga säger så håller mina hästar avstånd, däremot så blir jag mer noggrann när de har skor på.
Vill att mina hästar klarar alla möjliga miljöer och situationer, men innan vi kommit dit kan jag vara lite hönsig kring säkerhet. Men litar på mina hästar rätt mycket ju äldre de blir och ju mer vi lär känna varandra.
Har varit med om en del olyckor med hästar genom åren, för mig är det mest "runt om" som gjort att framförallt hästar har skadats. De kommer åt varandra och känner sig trängda i trånga utrymmen, de blir klaustrofobiska i fel utrymmen, de blir skrämda och där igenom skadar sig själv/ en människa för att det är dåligt hästtänk kring där de hålls.
Saker som sticker ut i stallgångar/ ridhus o.s.v. skottkärror på fel ställen, handtag där utrustning fastnar/ för trångt.
Sällan har det handlat om man har ridhjälm/ handskar/ skor på sig. Även om det såklart är bra med utrustning som skyddar.
Det enda jag känner mig riktigt noggrann med är bra skor som man inte fastnar med när det rids. Då jag har varit med om ett par olyckor (bevittnat) där de fastnat och inte trillar av ordentligt alt. släpats med.