Okej. Jag menade mer att jag är så van vid det att allt annat bara känns fel.
Och tycker fortfarande att lina på backen är en riktigt dum och onödig säkerhetsgrej om man inte har särskilda skäl.
Nu är det ju ingen säkerhetsrisk. Och det är inte slarv och det är inte icke "korrekt" som du skriver.
Det finns en herrans massa sätt att longera tex.
Jag är också skolad i att longera enligt ditt med upp med linan, stå korrekt etc. Har noll problem med det och gör det ofta i jobbet. Jag är hårt drillad i dressyrstall.
Men jag har också så mkt vana av problemindivider och ex lastträning där folk har både varit för långsamma iom upprullad lina de ska dutta med hela tiden ist för kunna fokusera på hästen och vara snabb nog där. Och de som trasslar in sig och skadar sig pga att de har linan upp lindad(helt korrekt i stora ringar som ligger som de ska). Kastar sig en häst rätt bakåt kan det dra iväg rätt många meter på under en sekund. För att man sen ska samla in rätt många meter innan hästen rakställt sig och dragit åt helsike med linan släpande.
Jag har inte sett någon få lika mycket problem med snabbhet om de bara släpper ner linan så den kan löpa vid behov.
Jag blir vansinnig på de som reflexmäsigt samlar upp linan vid varje skift i längd och sabbar snabbheten och blir otydliga mot hästen iom det.
Och det ser man mycket! När folk kan bara låta skiten hänga får de en annan snabbhet och blir tydliga.
Och som sagt använder de flesta problemlösare tyngre linor vid sånt arbete. De korvar sig inte runt folks eller hästars ben. De faller till backen. Tappar man mot förmodan hästen är risken att de fastnar i linan betydligt lägre iom tyngden.
Det är noll problem för en människa med normal koordination att låta bli att snubbla runt på en sån lina bara de testat någon gång.
Mitt underlag för den här åsikten är ju hundratals hästar under många års heltid med problemlösning. Och så kan man då addera de man känner som arbetar likadant- Det blir ju många tusen hästar och människor som inte trasslat in sig. För bara min mentor borde det landa i 6-siffrigt. Som skett problemfritt..
Det här är ju ett av vad jag upplever problemen i hästbranschen. Man har många utövare av sporten/har häst som själva inte arbetar med sånt här men som iaf anser sig veta vad som är bäst och gärna talar om det för folk på nätet, till sin stallkompis etc.
Jag går ju inte och talar om för en snickare/hjärtkirurg/bilmeck etc att vad den gör är slarv/icke korrekt/farligt etc när jag inte har kunskap nog. Det är ju liksom också rätt nedlåtande uttryckt. Och det gentemot folk som då har rätt mkt mer kunskap än man själv har.
Många är rädda för saker de inte behöver vara rädda för vad gäller skador.
Och många tränar inte bort det som till stor del kan minimera skaderisker för både häst och människa.