Vaktig hund

Bubble

Trådstartare
Min hund är väldigt vaktig då han har ben eller andra godsaker, både mot andra hundar och människor.
Hur ska man komma tillrätta med det?
Han morrar och kan även nafsa till då man kommer nära i sådana situationer. Antar att han visar att det är hans och att han inte riktigt litar på en.

Har försökt både med att ta det han har och berömma och ge tillbaka ifall han släpper eller byta mot något annat.

Har även sagt ett bestämt nej och helt enkelt tagit ifrån honom det ifall han morrar och nafsar när man ska ta det han har (funkar för stunden men uppenbarligen inte i längden eftersom det snarare känns som att det blir värre och han blir mer vaktig).

Behöver inte kunna ta allt ifrån han hela tiden (har han fått ett ben är det ju hans tex) men när han får tag i något olämpligt som han inte vill släppa känns det tråkigt att behöva ta det "med våld".

Tips och ideer? :)

Sv: Vaktig hund

Är du säker på att hunden kommer försvara "olämpliga" saker på samma sätt som ex ben? Den kanske bara släpper. Jag hade övat in ett kommando, typ loss/släpp/tack med saker han inte tycker är viktiga.

Senast ändrad:

Det jag gör med mina hundar (och alla hundar jag tagit hand om en lite längre tid) är att träna in ett loss-kommando, just för att slippa bråka med dem. Det gör jag med hjälp av byteshandel.

Jag ger dem något de vill ha, samtidigt som jag själv har något som de ännu hellre vill ha (kanske en riktigt supersmarrig godis eller så). Sedan sträcker jag fram den supersmarriga godisen och för att ta den, ja då måste ju hunden släppa det den håller i. Preciiiis innan hunden släpper, då säger jag "loss". När jag gjort det några gånger, då brukar de förstå och det är inte svårt att få dem att släppa tråkigare saker. Sedan är det bara att träna lite då och då. Vad man också kan kombinera det med, är att de inte får ta saker utan ett "varsågod". Då kan man med lite tur minska risken för att de går och stjäl något de inte får ha och om de ändå tar något, då kan nog ett "loss" fungera.

Sedan, om hunden tar något som faktiskt är riktigt farligt för den, ja då får man väl göra allt man kan för att ta det från hunden så snabbt som möjligt. Skitsamma om hunden tycker att det är jobbigt eller man själv blir nafsad, det lär vara ett mindre problem då.

Jag skulle nog försöka se helheten, hur är hunden relation till dig, till övriga i familjen? Har den haft någon anledning att misstro dig eller någon annan?

Jag skulle nog fundra mer på relationen än hur man ska komma tillrätta med nåt som bara är en symptom.

I övrigt håller jag med de andra, lär hunden "loss" om den tagit nåt olämpligt.

Nej än så länge har han inte fått tag i något farligt men han har bland annat gjort så när han tillexempel har hämtat kläder från tvättkorg (både hos mig och andra :o) eller fått tag i något annat. Känns som att han blir vaktig när det är något han märker att han inte får ha.

Tack för tipset vi har tränat loss när han var valp men uppenbarligen har jag inte varit nog tydlig med honom eftersom det inte sitter så bra nu :o

Senast ändrad:

Tack jättebra förklaring! Ska ta och testa det där så att vi får ett "loss" som förhoppningsvis fungerar i alla situationer :)

Jag tycker nog att vi har en ganska bra relation i övrigt där han lyssnar bra men just den här situationen har säkert påverkats negativt av att jag ibland fått ta saker från honom när han vägrar släppa.

Det jag gör med mina hundar (och alla hundar jag tagit hand om en lite längre tid) är att träna in ett loss-kommando, just för att slippa bråka med dem. Det gör jag med hjälp av byteshandel.

Jag ger dem något de vill ha, samtidigt som jag själv har något som de ännu hellre vill ha (kanske en riktigt supersmarrig godis eller så). Sedan sträcker jag fram den supersmarriga godisen och för att ta den, ja då måste ju hunden släppa det den håller i. Preciiiis innan hunden släpper, då säger jag "loss". När jag gjort det några gånger, då brukar de förstå och det är inte svårt att få dem att släppa tråkigare saker. Sedan är det bara att träna lite då och då. Vad man också kan kombinera det med, är att de inte får ta saker utan ett "varsågod". Då kan man med lite tur minska risken för att de går och stjäl något de inte får ha och om de ändå tar något, då kan nog ett "loss" fungera.
<snip>

Precis sa har jag ocksa gjort. Dessutom anvander jag ett ord (bring) for att fa henne att ta grejor till mig ... som hon fran borjan fick det basta godiset for varje gang sa att ta saker till mig ar basta av allt.:cool: Nu kan jag ta vad som helst fran min hund, men jag anvander mig oftast av att be henne ta grejen till mig istallet. Da gar man ju liksom forbi hela det jobbiga med att bli frantagen nagot.:grin:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 234
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 871
Senast: fixi
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
849
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 350
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024