Vakthund - ansvar?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare LillJay
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 4 990
Sv: Vakthund - ansvar?

rent juridiskt så sträcker sig det strikta ansvaret väldigt långt, du är alltså skyldig att ersätta det din hund orsakar, oavsett hur mycket försiktighetsåtgärder du vidtagit. däremot så kan du ju anmäla tjuven för inbrottet, och med jämkning så behöver du sannolikt inte betala något till tjuven.

Har du en vakthund så ska du sätta upp skylt för det.
.

Behöver inte ha skylt som varnar för hund i din egen villa/lägenhet. Även om den vaktar om någon går in och du inte är hemma. (Det gör fö många hundar som ägaren inte ser som/har som 'vakthund', vilket ett antal sotare/elektriker/etc som fått problem med husets hund den dag då de fått gå in själva när husse/matte varit på jobbet, 'ta nyckeln under stenen bara'..)

Till både Vallhund och Alexandra_W:
Okej, fått för mig att man skulle sätta upp en skylt men nu när jag tänker efter så har jag faktiskt aldrig läst det. Mitt hjärna hade nog inte vaknat till riktigt än då :p

Morsan har en skylt där det står att det finns ett x antal hundar i fastigheten. Skador dem kan göra står vi för om du kommer oinbjuden. Och så en bild på Collie
Något sånt står det. Den tycker jag är rätt bra faktiskt:p

Det jag tycker är bra att ha skylt för är räddningtjänsten. Nu har den blekts, men förr hade jag skyltar om att det i huset finns X hundar och Y katter. Så vet brandkåren vad de om det finns möjlighet kan/ska leta efter vid ev brand.

Det ska jag tanka pa... en skylt som talar om att det finns hund och vilken ras kan vara bra for raddnings personal. Bade om jag blir sjuk eller om det brinner...

Jag funderar pa att skaffa en sadan har skylt... men med en rottis:D

sign.jpg

Många intressanta syner på det hela.

Det var inga fel på min hund, kanske psykiskt då men ungen gick in utan lov. Då det sällan är låst blir det lätt så men man brukar väl inte klappa hunden? Jag blir trött på barn än idag, som rusar fram och vill klappa min hund.

Man vet inte hur hunden reagerar, men den hunden älskade barn och människor. Funkade bra ihop med allt o alla, ingen problemhund nånstans. Drömmen som första hund!

Det är ju så olika vad både veterinärer, folk runtomkring en, polisen och lagen säger :/

Visst låter det rimligt, men tyvärr har det inget med verkligheten att göra.
Teoretiskt så blir du skyldig till om hunden biter, skylt eller ej, o andra sidan så har ju tjuven gjort skada på din egendom för att kunna ta sig in.
Saken har aldrig prövats då ingen tjuv någonsin anmält någon för hundbett.

Om man har en skylt o sen visar sig ha t ex en KO o frågat runt på diverse hundfora efter vakt/skyddshund, då ligger man förmodligen väldigt risigt till.

Det finns trevliga skyltar man kan sätta upp, t ex:
Vi betalar gladeligen era sjukhuskostnader om ni olovligen tar er in här.
O så en bild på en trevlig schäfer eller dyligt.

Det såg jag på en skylt där jag jobbade/körde.

Många intressanta syner på det hela.

Det var inga fel på min hund, kanske psykiskt då men ungen gick in utan lov. Då det sällan är låst blir det lätt så men man brukar väl inte klappa hunden? Jag blir trött på barn än idag, som rusar fram och vill klappa min hund.

Man vet inte hur hunden reagerar, men den hunden älskade barn och människor. Funkade bra ihop med allt o alla, ingen problemhund nånstans. Drömmen som första hund!

Det är ju så olika vad både veterinärer, folk runtomkring en, polisen och lagen säger :/

Just ditt läge, där hunden bet barnet, så jag skulle som sagt inte avliva nödvändigtvis, om jag kunde säkerställa att den ALDRIG fick 'chansen' igen att reagera lika. Men jag anser i grund och botten att det, utefter den lilla info jag har då såklart, att det är ett felbeteende och ett bitande ur för låg provocering. Ett barn ska i sig inte provocera. Och en hund som inte tycker om/är säker på barn (haft två sådana själv), den ska inte bita/provoceras i första läget, den ska försöka ta sig UNDAN situationen först.

Dvs om barn klampade in, rakt fram till och ville klappa, och hunden kunde gå undan så ska den det. Är hunden uppträngd i ett hörn, och har varnat (morrat) har jag mer 'förståelse' för om den biter. Men jag vill se dem försöka varna och ffa gå undan när det gäller barn. Säger inte så mkt om en hund med vakt i 'stands his/her ground' mot en oinbjuden vuxen, även om hunden har plats att lämna situationen. Men barn.

Min B var liiten,s ockersöt och alla barns favorit. Hon tyckte barn var extremt obehagliga (så jag spred när jag bodde i lägenhet ut ett rykte att hon bets för de skulle låta bli att komma och klappa så fort de såg henne). Hon försökte ta sig därifrån, men så var det inte direkt skarpa raser. Min Utter (riesen) tyckte om barn, men var osäker på små barn. Han skulle - tror jag - kunnat hugga ett barn om han trängts (jag satte honom aldrig i den situationen). Men även han försökte varna och ta sig därifrån. Han morrade först, om barnet inte fattade budskapet försökte han gå undan. DET beteendet vill jag se. (En vuxen och han hade aldrig backat av så, utan varnat och hade de inte fattat budskapet så..)

Inte ens den gång brorsans yngsta råkade ramla PÅ honom var han ens i närheten av att bita, han for upp, med rest ragg, morrade och förpassade sig mycket snabbt till ett annat rum. Dvs han hade en hög bithämning vad gällde barn, oavsett. Och det vill jag - kanske idealistiskt - att hundar ska ha, även om de inte gillar barn (för jag tycker det är 'okej' om en hund inte tycker om barn, men de ska se dem just som BARN. På samma vis en vuxen hund har en mycket starkare bithämning mot en dryg valp än en dryg vuxen hund)

Tillägg: Pappas som inte gillade barn, hon kunde flyga upp och hugga utan minsta varning av att ett barn sprang/gick förbi. Eller 'bevaka' en pinne på gräsmattan, 3 m bort, och när det ovetande barnet kom för nära flög hon upp och det small.

Hon hade i det läge du beskriver bitit. Och hon anser jag som sagt skulle slutat sina dagar på annat vis än av lymfosarkom 11 år gammal. Även om det var en helt underbar hund på MÅNGA andra sätt. Men sen finns det ju gråzoner däremellan, där det utefter en beskrivning på nätet är jättesvårt att 'bedömma', och som hundägare kan vara lika svårt om ingen förutom barnet och hunden såg/vet vad som verkligen hände.

Senast ändrad:

hum.. vi har vakthundar. Eller ja... egentligen inte, de ar stockdogs (PL kanner ju till rasen, Catahoulas)

Vara pojkar ar kedjade, av flera anledningar, men en ar: de klattrar trad och staket. De har aven bitit hal pa normala hundrasgardars stangsel. Det ar en stark rekommendation fran de flesta uppfodare att halla sina catas kedjade om man inte ar med dom, mkt territoriella och "assertiative", klassade som en "highly aggressive" hund med mkt skyddstankande bade nar det galler "Territoriet" och "familjen".

I forsta hand ar de vara trackers och stockdogs, i andra hand ar de vart "alarm" om nagon kor in pa garden. De ar narmast hagarna och langst fran huset, -alla- som kommer hit blir tillsagda att halla sig LANGT borta fran den ena av hanarna. Han ar ingen "peopleperson", vi i familjen kan dock gora vad vi vill med honom och ligga i knaet o bli kliad pa magen ar en favorit...

Precis som Hastflicka sa kan vi inte satta upp varningsskyltar for hundarna, daremot har vi dom fullt synligt fran hus och infartsvag, och det kommer komma upp en Informativ skylt om att "Vara hundar bor har - det gor inte ni" sa smaningom... om nu nagon skulle missa dom da...

Ingen av dom har bitit en manniska, och jag tror inte de skulle gora det utan en MYCKET god anledning. De ar inte "aggressiva" i "bita, slita, tugga" mening, de ar daremot latt taggade och energiska med mktmktmkt sprak. Jag ar daremot fullkomligt medveten om att bada hundarna utan tvekan skulle ga i doden och slass Om nagon skulle ge sig pa mig, maken eller svarmor i deras narhet. hmm.. nu ar dom ju inte hushundar (den ene vagrar ga i narheten av hus o.h.t... alltid gjort av nagon anledning) men val vakthundar och kanda for att vara territoriella och tuffa.

Det ansvar vi tar ar att informera och informera och informera ALLA, familj eller ej, att -inte- ga i narheten av dom hundarna... och man ar mer an lite blast om man traskar fram till en cata som vralar pa en. Sa kallt uttryckt, om folk ar sa blasta att de gar pa vara 2 pojkar nar de varnar och varnar sa far de skylla sig sjalva.

Legalt speaking sa skulle vi fa besok av polisen, fa visa och forklara var "attacken" var. Nu bor vi inte i stan vilket gor en skillnad med, hade vi bott i stan och haft "farliga" hundar hade det hant mer, men kommer nagon hit nar vi inte ar hemma och knallar fram till hundarna far de, aven enligt polisen, skylla sig sjalva eftersom de -inte- har nagon anledning att ga dit. (Trespassing bla.)

uhm.. det blev en novell..

glomde ju:

Avliva efter bett? Beror pa omstandigheterna.... skulle de bita nagon i familjen sa skulle de vara borta inom nagon timme. Ingen discution! Men.. utomstaende? Det beror helt pa hur, nar och var. Och -varfor-.

Senast ändrad:

Ja, sådana där händelser får ju en att fungera. Läst den där innan och tänkte först att det kanske blev ett läge där hunden kände sig hotad. Fast ägaren, nej...

Min U kunde ju vara väl lättprovocerad om man tittade honom i ögonen och böjde sig över - som folk tyvärr ofta gör när de vill klappa. Då kunde han varna (vet inte om han skulle gått längre dock). Men HUSFOLK skulle han ju aldrig reagera så på. Däremot, när han hade ONT överallt men vi inte visste om det, då när han blev knepig mentalt, så vid ett tillfälle fick han ju någon form av knäpp när jag satte mig i bilen (han satt bakom gallret, hade nyss släpp in kompisen utan problem där, stängde bakdörren och satte mig i förarsätet) och betedde sig som om jag var en främmande inkräktare. Han var fullkomlig rasande, och jag var GLAD åt gallret kan jag säga. Jag pratade med honom men han verkade inte fatta det var jag. Då stoppade jag in handen genom gallret (idiotiskt i backspegeln, jag vet) och när han kände min lukt så poff - som vanligt igen.

Han var ju dock mkt knepig mot andra den perioden, och ffa barn. Visade överdrivet vaktigt beteende, och även aggressivitet (gjorde aldrig något, men hotade och det hårt, i lägen han inte skulle).

Samtidigt så inte ens när man var tvungen göra saker som gjorde ont, så morrade han ens åt mig. Och när veterinären var tvungen göra det så stängde han av, han var en passiv smärthanterare som även hade HÖG smärttröskel, därför det tog så lång tid innan vi hittade vad som var fel. Jag sökte ju pga beteendet, att något är FEL och han mår INTE bra om han är såhär, men 3 vet hittade inget. Däremot så fick min hemmavet se exempel på beteendet, när hunden ur det blå hotade vet när vet tittade på honom på 'fel sätt' (normalt älskade de där två varandra). Men ett tag trodde de ju han hade en hjärntumör. Men han hade ONT, något så fruktansvärt.

Kanske något sådant, hos en annan hund, skulle kunna få det att slå slint? Jag VET ju faktiskt inte om U lugnat sig så fort han 'nått fram' och känt lukten den där gången i bilen, eller om jag slutat mina dagar där i småbitar..

Samtidigt, där fanns det ju tecken LÅNGT innan, men riktade mot andra/på andra sätt. Det var inte 'helt normalt och så PANG'.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
20
· Visningar
877
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 326
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 308
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 972
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar