vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Skulle aldrig falla mig in att inte ha vagn såvida det inte är en väldigt kort promenad. Däremot är det inte alls säkert att de sitter i vagnen, de går lika gärna bredvid. De sitter i vagnen när de är trötta eller när det säkerhetsmässigt inte är läge att släppa dem "lösa" (de är 2,5 år).
Om orken tryter rejält så orkar jag inte bära två barn, då är vagnen lösningen. Sedan har vi ofta med oss någon slags packning och den slipper jag kånka på om jag lägger den under vagnen.
Inne på affären har de haft egen kundvagn sedan de började kunna gå bra. Faktiskt otroligt skönt eftersom jag före det var tvungen att ta två stycken stora kundvagnar för att båda skulle sitta, då valde jag ibland att ta en kundvagn + tvillingvagnen för att det blev mer lättstyrt. Man känner sig som ett långtradarekipage med en stor kundvagn i varje hand.

Jag upplever ibland att det går någon slags prestige i att "slippa" ha vagn. Själv tror jag att det beror mest på hur man bor (är det överhuvudtaget promenadavstånd eller kör man bil dit man ska?), vilka aktivitetsvanor man har och hur många barn (och i vilka åldrar) man har.

Jag är i allfall vagnfrälst sedan vi skaffade en sulkymodell, mina armar antog ap-proportioner :eek: efter att jag släpat runt med de dödstunga babyskydden i varsin arm och jag tackar gud att vi bor så pass centralt att jag inte behövde lyfta och lasta in den tunga tvillingvagnen i vår bils minimala bagage för varje utflykt.
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Intressant att du ser det som en prestigefråga. Själv är jag mest förvånad över att folk orkar släpa runt på vagnen jämt, särskilt med tanke på hur intressant och givande det är att låta barnet gå.

De situationer jag tänker på är inte långa transportsträckor utan när folk plockar ur vagnen ur bagaget för att gå ett varv i en affär eller i parkleken. Själv tycker jag att det helt klart är jobbigare med vagn än utan.
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Dottern 2 år o 1 mån åker bara vagn då hon ska sova alternativt jag ska gå långpromenad (=hon somnar ;) )....
Annars får hon knata, åka snowracer, åka kundvagn... osv....
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Intressant att du ser det som en prestigefråga. Själv är jag mest förvånad över att folk orkar släpa runt på vagnen jämt, särskilt med tanke på hur intressant och givande det är att låta barnet gå.

Det beror nog på ett gäng trådar på FL à la "vad duktig min tvååring är som aldrig behöver vagn". Sedan visar det sig att förutsättningarna för vang/vagnlöst är så olika att det bara känns fånigt att jämföra (vilket man aldrig ska göra ändå).

De situationer jag tänker på är inte långa transportsträckor utan när folk plockar ur vagnen ur bagaget för att gå ett varv i en affär eller i parkleken. Själv tycker jag att det helt klart är jobbigare med vagn än utan.

De enda gånger jag träffar på så stora barn som sitter i vagn i affären har varit trötta barn som är på g att sova. Jag tror det är rätt ovanligt att ta med vagnen i affären såvida du inte har extremt fartiga barn du behöver "sätta fast" (jag har haft en riktig skitupplevelse i affären när båda drog iväg åt olika håll med kundvagnarna och var formligen sjövilda och då önskade jag att jag hade haft vagn....) eller väldigt trötta barn som är på gång att somna. Vi promenerar alltid till parkerna så där är vagnlöst ännu inte något alternativ även fast de går stora delar av sträckan.
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Men denna tråden handlar ju om vagn eller inte till barn som kan gå?

Jaha? Det missade jag. :crazy: Sorry; ser nu att du skrivit det i rubriken. Jag läste bara själva inlägget om "regeln tycks vara vagn för alla barn under 2,5"...
:o
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Jag har mina barn i vagn av bekvämlighetsskäl! Är jag själv och har barnen "lösa" så blir det inte så mycket handlande utan mest en massa jagande, ett barn åt varsitt håll! :crazy: Det finns ju 1000 saker att titta på, klämma på och olika saker lockar barnen så de är sällan på samma ställe och tittar. Snabba är det också! :D

Men visst tycker de att det är ett äventyr och är vi två så går de själva! Eller om vi ska till lekplatsen som ligger i området osv.

/Timsetim
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Jag tycker det är jätteskönt att ha med vagnen som rullator :o

Eskil får alltid åka vagn (fast jan går bredvid ibland förstås) när vi ska handla för jag skulle aldrig orka släpa hem matkassarna flera km annars.

Det beror också på hur mycket tid man har :o

Förut hade vi kanske 150-200m till dagis dörr-dörr. Inga problem att gå.

Men nu har de spärrat av vår genväg så det blivit dubbelt så långt.

Då riskerar jag ingen tålamodskonflikt om jag har bråttom, bättre åka vagn (som oftast är kul) än att behöva slita en liten gullig utforskare från sina älskade daggmaskar och sniglar han hittar på vägen.
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Hur resonerar ni om detta, tar ni vagnen av slentrian eller är det för att hålla barnet på plats?

Vi tar gärna vagnen eller bärselen för att hålla ungen på plats.;) Ibland får han gå själv i affären och dra en såndär korg med hjul. Det älskar han. Men han är totalt oblyg och tror att hela världen är till för honom, så man ser honom bara då och då när man går runt bland hyllorna, men hör honom på långt avstånd...:crazy:

Nu har jag ju ytterligare en bebis, så jag är väldigt långsam ifall han skulle behöva hindras/stoppas från något. Men jag brukar förlita mig till att mina medmänniskor griper in. Men, som sagt, det känns lugnast att ha honom i vagnen, och som tur är gillar han att åka vagn.
 

Liknande trådar

Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 204
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 955
Senast: Trott
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 127
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 694
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp