Rent objektivt håller jag dessutom med er som skrev tidigare att konfirmation i sig skaver lite redan där. Jag är inte det minsta religiös, och valde själv att inte konfirmera mig, vilket var ganska ovanligt då, de flesta av tjejerna i min klass gjorde det (för jo, back in the days när vi var fjorton ansågs det vara lite av en tjejgrej och något killar slapp om de inte var religiösa, tror det var en kille i vår klass som konfirmerade sig och hans farfar var kyrkvärd). Men jag är inte något fan av det religiösa om vi säger så.
Jag hade definitivt gått på ett dop eller bröllop jag blivit bjuden på även om det hållits i kyrkan, om jag hade haft en tillräckligt nära relation till brudparet eller en/båda föräldrarna till barnet som skulle döpas. Nu är det mest barndop jag gått på i modern tid och det känns som att både bröllop och dop ändå moderniserats och handlar om kärleken mellan brudparet och kärleken till barnet, det där med gud är liksom lite nedtonat? Men konfirmation känns fortfarande som att det bara handlar om det kristna? Jag har bara gått på två, de två syskon som konfirmerat sig, och jag kände mig som Håkan i sunes jul när prästen bara maler bla bla bla. Skittråkigt.
Hade det varit mina två småkusiner som jag står väldigt nära hade jag så klart fått bita i det sura äpplet och gå dit ändå (och se fram emot att tillställningen efteråt i alla fall hade blivit trevlig). Men nu är det först tortyren i kyrkan och sen ytterligare en tortyr där jag kommer placeras vid barnbordet med tolvåringarna och inte kommer säga ett enda ord till någon annan än dem heller på hela eftermiddagen/kvällen. Nej tack.