vagn till barn som kan gå - en liten fundering

mino

Trådstartare
jag har aldrig varit så värst förtjust i vagn, tycker det är ganska klumpigt att släpa med sig och det tar plats när man ska fram. Det har fört med sig att jag ofta tex cyklar eller åker bil dit jag ska och sen får dottern (nu 1 år 9 mån) gå eller möjligtvis åka kundvagn. Och det funkar utmärkt! Vi är i stort sett ensamma om att inte ha dottern i vagn, regeln tycks vara vagn för alla barn under 2,5. Det förvånar mig jättemycket för det funkar så bra att låta även små barn gå. Dottern tycker att det är ett äventyr att ha en sån där liten kundvagn som hon kör i affären. Hon lägger iofs en hel del som man får plocka ur men hon tycker att det är jättekul och hon har hittills aldrig kört på någon eller vält något. Kan tillägga att dottern inte är av det lugna försiktiga slaget som går stilla jämte mamma men det funkar ändå.

Hur resonerar ni om detta, tar ni vagnen av slentrian eller är det för att hålla barnet på plats? Det känns som att dottern har utvecklats en hel del av att gå och få tillgång till sin omvärld på ett annat sätt så det känns som om det finns mycket positivt med att låta dem gå. Finns det kanske fler som har gjort samma erfarenhet som jag?
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Det finns ställen som inte är lämpliga att gå på för små barn, nära bilväg, cykelbana, däremot är det svårt att få dom att sitta still någon längre stund ivagnen...som alla vet!!
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Visst ska man uppmuntra dom att röra på sig. Men små barn blir trötta med...vad gör du då ? Vagn är inget fel att ha. Dom behöver ju enbart nyttja den när dom inte orkar promenera längre. Jag skulle inte villja vara utan vagn och så blir barnet trött och då måste jag bära en 1-2 åring runt på stan..
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Elis är 20 månader, och Alvin sex månader.

Vi har en bit att gå till stan, så jag har en syskonvagn som jag använder då. Men väldigt ofta tar jag bilen, och då har jag en liggvagn till Alvin, och en sittvagn till Elis.

Men eftersom jag inte kan köra två vagnar så får nästan alltid Elis gå och jag har Alvin i liggvagnen. Elis lär sig massor av det. Att han måste hålla sig nära mig, hålla mig i handen när det finns bilar, att han inte kan springa hur som helst, att kolla på varor utan att plocka ner dom från hyllorna (fast än så länge befinner han sig i inlärningsstadiet, dvs han lyssnar inte alltid). Jag tycker det är jättekul att ha honom med, och speciellt gåendes. Därför får han ofta följa med och handla på kvällarna när lilleman är hemma. Det blir lite "speciell" tid för honom, att följa med och handla.

Han är ju ganska liten fortfarande, och blir ofta trött och vill sova, därför tar vi dubbelvagnen när vi ska gå till stan, det blir för mycket för honom att enbart gå.

Visst är vagnen en enkel förvaringsplats, både för barn och varor, så ibland är det bra att ha den med. Men jag tycker ändå att det är bra för honom att kunna ta sig fram utan den.
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Men hur gjorde du när hon var pytteliten? Bärsjal?
Vår son fyller 10 veckor imorgon och alternativet att inte ha vagn finns ju liksom inte.... om man nu inte skulle ha sjal eller sele då. Men hur lätt är det att ha barnet i sådan när man ska ut i vintervädret? :crazy:

Vi kommer troligen som många använda vagnen även när barnet har lärt sig gå; dels om jag/vi vill motionspromenera. Eller gå ner på stan (10 min gångväg för mig, men kan bara tänka mig hur långt och jobbigt det måste bli för en som precis lärt sig gå) eller när vi går vid vägar o dylikt.

Dock har du en poäng i att det är viktigt att barnet får gå också; för träningens skull. Såklart!
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

När dottern var liten så "hatade" jag vagnen så den blev förpassad till skamvrån :angel:

Istället fick dottern gå el. så bar jag henne. Skulle vi handla lite mer så att vi behövde kundvagn så fick hon sitta i den.
För oss funkade det väldigt bra utan vagn.

Hade kanske varit annorlunda om jag/vi var sådan som sprang mycket på stan, men det var/är vi inte.

Nästan jobbigare att ha med dottern lös nu, som 5åring, än när hon var 1-3 år. Hade gärna spännt fast henne i en sulky ibland:angel: Nu måste hon visa/känna på allt som är rosa, glittrar osv. ;) & så kan man inte i en affär utan man måste ju prova att dansa "balett", hoppa på ett ben, göra tjurrusningar och sånt *nån som känner igen sig* :D

(ursäkta mina utsvävningar från ämnet)
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Det är precis så jag känner det, att det är roligt när dottern går och vi kan kommunicera på ett helt annat sätt än om hon sitter vänd från mig i vagnen. Och hon lär sig saker mycket snabbare än vad jag tror att hon ska göra, det är häftigt att se.
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Jag har hela tiden haft vagn för transportsträckor, men jag undviker den så långt det går. Jag bar mycket i sjal när hon var liten och inte gick, har fortfarande en ergosele som jag bär i när det behövs (fast inte senaste tiden när gravidmagen börjar bli i vägen). Jag bär henne i famnen korta sträckor om det behövs, tex över gatan, eller så sätter vi oss och vilar nånstans om det behövs. Det är fö väldigt roligt att gå och fika med en sån liten. Självklart kan de inte förväntas gå redan från dagen de börjar att gå men dottern har tex gått till gamla dagiset ända sen hon började när hon var 1 år och 3 månader (låg lite mindre än ett halvt kvarter bort så det kändes meningslöst att bära m sele eller ta vagn).

ps. det går jättebra att bära med vinterjacka så länge de sitter på magenm då har man bara jackan öppen, barnet värmer. På ryggen verkar däremot väldigt krångligt. ds
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Våra barn är också kundvagnsåkare. Eftersom vi bor på landet så blir det bilen till affären. Tvillingvagnen vi köpte när nr. 3 kom till världen har varit jättebra, på stan eller då man ska gå nånstans här hemikring. Men den är inte mycket använd. Vi har en sån där hopfällbar strollersulky i varje bil. Smidigt och tar ingen större plats. Den åker fram om vi ska gå en sväng på stan eller annat. Minsting nyss fyllda två åker och resten går... Så har vi gjort sedan i somras.


Gira :banana:
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Det förvånar mig jättemycket för det funkar så bra att låta även små barn gå.

Här tycker jag du gör en felkoppling faktiskt. Det går bra med din dotter, det betyder inte att det är säkerhetsmässigt försvarbart för andra.
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Vi var till en djurpark när sonen var 2,5 år, det var 4-5 km att gå runt hela parken, (en sorts naturpark med älgar mm). Fanns kärror att hyra för barn så vi hyrde en, för säkerhets skull. Men ungen gick hela vägen :D.
Sen dess har vi inte haft nån vagn med för honom!
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Det där är ju olika och beror ju på både vart man bor och vilket barn man har.Jag tex har inget körkort och därmed ingen bil. Har två barn och det är mycket svårt att få plats med två stycken på cykeln (ja jag vet att man kan ha en sådan där kärra men det tycker jag verkar osäkert) jag har 2km till närmast busshållplats och 4km till stan om vi skall handla. Hade varit helt orimligt att begära att barnen skulle orka gå dessa sträckor hela tiden fram och tillbaka på dygnets alla tider. självklart är det bra om barnen går så mycket dom bara kan men ibland är det inte rimligt, då tycker jag snarare att det är mer konstigt hur mycket folk tenderar att använda bilen istället för just sina fötter, cykel eller kollektivtrafiken. Miljövänligt är det ju oxå!
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Vad jag minns från andra trådar så har du väldigt aktiva barn? Jag har full förståelse för att det inte alltid funkar men jag har själv inte ett lugnt och försiktigt barn utan ett normalaktivt handlingskraftigt barn. Så det skulle säkert funka för många fler än för oss. Jag har en känsla av att många som tror att det inte skulle funka skulle bli förvånade om de testade.
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Jag tycker det är nyttigt om sonen, 16 månader, kan ta sig fram själv. Visst får man en helt annan kontakt om än han sitter vänd framåt. Men ibland tycker jag det är bekvämt att ha han fast i vagnen (kundvagn eller vanlig vagn) för att det passar inte att han springer runt överallt.
Men visst, i den mån den funkar så går han själv. Blir han trött får han sitta i vagnen. Sen är det bra, han är så aktiv så han behöver tröttas ut lite och blir han trött av att springa omkring i skogen när vi är ute är det ju jättebra!

Som idag ska vi iväg och storhandla, då får han så snällt sitta i kundvagnen eller bli buren även om jag förespråkar att han ska få vara delaktig och röra sig fritt i den mån den går.
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Dottern tycker att det är ett äventyr att ha en sån där liten kundvagn som hon kör i affären.

Men vagnen använder man ju inte för att köra INNE i affären. Båda mina barn blev däremot trötta av promenaden till och från affären (1,5 km) när de var små. Det blir långt för mamma att bära både 2 barn och mat hem utan vagn... (Inne i affären körde de också kundvagn...)

Jag använde vagnen jättemycket, bor på landet. Först fick de ligga och sova i den när jag var ute och fixade i stallet eller med något annat på gården. Sedan ger den ju en frihet att röra sig längre sträckor än vad barnet klarar att gå.

Läste nu ditt andra inlägg. Du verkar ju ha hela din värld inom 300 m radie. Då håller jag med dig om att vagn är onödigt.
 
Senast ändrad:
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

ps. det går jättebra att bära med vinterjacka så länge de sitter på magenm då har man bara jackan öppen, barnet värmer. På ryggen verkar däremot väldigt krångligt. ds

Hmmm, fast för mig är det omöjligt med den bärsjal jag har - med vinterkläder på skulle Viggo inte få plats i sjalen... :crazy:

Och att bära på honom på mina timmes motionspromenader... njääää, det avstår jag nog gärna.
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Jag bär henne i famnen korta sträckor om det behövs, tex över gatan, eller så sätter vi oss och vilar nånstans om det behövs. Det är fö väldigt roligt att gå och fika med en sån liten.

Fast grejen är ju att det dröjer närmare ett år i alla fall innan barnet går överhuvudtaget. Så fram till dess är det inte bara korta sträckor som man får bära barnet. :confused:
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Men denna tråden handlar ju om vagn eller inte till barn som kan gå?
 
Sv: vagn till barn som kan gå - en liten fundering

Jag bor en bit ut på landet, så vi åker alltid bil in till affärer och annat. I mataffärer brukar han antingen köra sin egan kundvagn, eller åka i min vagn. Beror lite på hans humör, hur mycket tid vi har etc. När jag storhandlar får han åka i kundvagnen hela tiden, han orkar inte med att följa med annars. Tar oftast 1½ timme den handlingen, så jag brukar försöka förpassa den till när han är på dagis ändå. Våra vardagshandlingar älskar han! Springer gärna omkring och tittar på alla färgglada varor, och blir överlycklig om han får välja något själv att köpa.
Han blir dock lika ledsen varje gång vi passerar chokladhyllan och han inte får handla (Mjölkallergiker), men det blir bättre och bättre. Nu lägger han tillbaka saker som han inte får köpa.

Går vi på stan, kollar klädaffärer eller så, får han åka sin sulky. Han vill sällan gå längre än 20-30 m där, innan han ska bli buren resten av tiden. Ofta har jag även hundarna med in om vi bara ska vara lite sociala och träffa människor, och då är det omöjligt att ha honom gåendes själv än så länge.

Så av rena bekvämlighetsskäl kommer han nog åka vagn rätt länge, just för att jag ska kunna ha hundarna med mig också. Han får dock köra vidare med sin lilla kundvagn i affären, och gå dom korta sträckor han vill gå.
 

Liknande trådar

Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 204
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 955
Senast: Trott
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 127
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 694
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp