Vägen till Grand Prix

Susan

Trådstartare
Nu är jag nyfiken.
Tror ni att ni kommer att ta er hela vägen till Grand Prix?
Vad är ett realtitiskt delmål?
Hur långt har ni kommit hittils?
Var stod ni och stampade längst?
Vilket trappsteg tycker ni har varit svårast på vägen?

MVH Susanne

Sv: Vägen till Grand Prix

Nej, det tror jag aldrig att jag kommer göra. Har inte intresset att tävla så högt, men träna de rörelserna hoppas jag verkligen kommer bli vardagsmat. ;)

Hm, som sagt, eftersom jag inte har det tävlingsintresset så vet jag inte vad jag ska svara. Och eftersom jag inte äger någon häst just nu utan bara rider andras hästar är det svårt att veta. Jag vet ju inte hur länge jag kommer rida varje häst. ;) Men nån gång i livet ska jag vara etablerad i MSV B-A.:D

Är ju inne i en liten off-period som sagt. Ponnyn red jag ju som sagt på elitnivå, men det är ju inte mycket att sätta i kyrkbänken.;)

Mellan LA-FEI på ponnyn, tog som sagt lång tid att få till schwung och samling.

På ponnyn stod jag och stampade på schwunget. Det var inte så lätt med en häst utan bra förutsättningar. Men jag själv har länge stått och stampat på det psykiska planet. Har velat för mycket, krävt för mycket och haft svårt att reda ut icke önskade situationer. men det verkar som att det släppt. Har jobbat mycket med det själv.

Jag hoppas verkligen det på jag kommer satsa allt på dressyren efter gymnasiet..

Jag sätter upp små delmål hela tiden då längst fram ligger Grand Prix och sen kan det vara små mål som tex, att jag vill vara med på inventeringen i febuari, rida msv till hösten, hinna med att rida miranda minst ett år som youg rider.. ja som sagt lite mål här och där.

Har ju ridit på elitnivå i 3år i sverige på c-ponny, vill kvala d-ponnyn till sm nästa år, storhästen går väl la+ och sen har jag köpt en bra 2-åring som jag hoppas kan bli riktigt bra..

På c-ponnyn stampade vi inte mycket det var raka spåret i stort sätt hela vägen, fast skänkevikningarna tog ett tag innan han fick till (hade mkt lättare för öppna och sluta) d-ponnyn var nog att han var halvt galen när han kom så det var mest att få honom att acceptera bettet, och ryttaren.. Och storhästen..hm funderar..det är nog just nu, att få henne att lyssna på minsta vink och inte leka bulldozer:angel:

att skaffa bra hästmaterial är ju alltid svårt..att få storhästen att sluta protestera hela tiden (tack gode gud så har det faktiskt blivit 100ggr bättre!

Jag hoppas och kommer att kämpa tills jag kommer dit :)

Vinna minst en MSV på storhäst nästa säsong, dressyr.

MSV+

Har inte stått och stampat speciellt mycket alls. Går rätt mycket framåt. Haft mycket unghästar.

Säger som innan. Skaffa bra hästmaterial. Satsar mycket på unga förmågor som passar mina krav på en dressyrhäst.

Ja! de tror jag faktiskt. Är en otroligt målmedveten typ.

Starta FEI nu till våren, Vara med i DM (minst 8:a)
Största målet är att vara med i SM innan jag säljer henne (med bra resultat förstås)

LA.4 har vi hunnit med en gång (var en snål höst:mad: ) annars reg LA

Vi står och stampar nu faktiskt, med att hon ska ta bettat bättre. innan stampade vi på takten (inga problem nu)

har inte haft något jätte svårt inom ridningen på ponnyn. Att hon kliar av sig manen på sommaren har varit svårast men nu har jag laggt upp världens plan :devil:

Man kan väl säga att jag har bestämmt min framtid. Åka utomlands och jobba med dressyr är något som jag ska göra efter gymnasiet

Senast ändrad:

GP är en dröm att nå, men ingen plan;)

starta Msv på nya hästen nu när jag har gått från ponny:bump:

inte så långt eftersom jag inte haft en häst att tävla på två år:smirk:

då jag inte hade någon häst förståss men i ponnyperioden (som jag red L:A) stod vi och stampade med hennes otroligt tokiga nerver! hon va som tittig och fjollig på allt! vilket var ett stort hinder!

hmm,det kommer nog säkert på häst:smirk:

Dressyrfantasten skrev:
Nej jag tror att jag harvat för länge på ridskola för det.

Någon gång i framtiden ska jag starta medelsvår på min häst. Tror inte jag har chans att vinna pga hans markbundhet men vi jobbar på d..

Vi hankar oss upp emot LA..

Jag red på ridskola tills jag var 16. Med förra hästen handlade det mest om lösgjordhet och min sits. Nu har lättare för den biten så nu jobbar jag på samling och swungen. Å d tar tiiid..

Det svåraste har varit sitsen. La till mig med mkt ovanor under ridskoletiden. Först de sista 2 åren på ridskola fick jag bra träning som la mkt fokus på sitsen. Å d sista året har det börjat lossna mer. Jag har absolut ingen perfekt sits nu, men jag har iallafall mer kroppskontroll och känsla.

Halloj susanne.

Om jag skulle ge järnet för att komma dit- så visst. Nu gör jag ju inte det så nej...

Att starta ponnyn i LA någon gång i alla fall. Innan jag blir för gammal.

Inte så långt, men vi har vara bättre stunder. I alla fall så har vi framåt-nedåt befäst, och allt går uppåt!

Innan vi fick en vettig insruktör (:love: :love: :love: ;)) så stampade vi på ingenting i en evighet.. Jag stampade mot mig själv, ville inte följa min tränares hårda linje. Och se så mycket bättre det går nu när man fått en kvalitativ hjälp :D:D:D!

Att hitta en bra grundsits och verkligen ständigt jobba utifrån den.

Helt ärligt så har hästen kapacitet till att utföra rörelserna men inte med mig på ryggen. Det är inte heller mitt mål. Målet är att jag ska kunna rida St Georg när hästen är tio år. Nu är han fem.

Mitt nästa delmål är att jag skall kunna rida LA:4-6 på honom i vår och att min tränare/proffsryttare skall kvala honom till Breeders/Scandinavian open för 6-åringar till våren.

Jag red bara en LA för unga hästar förra året, dock med godkänt resultat. Vi har tillsammans placeringar och vinster i LB. Han är befäst i LA-rörelserna och på god väg mot MSV. Byten är ännu inte påbörjade.

Svarar på bägge frågorna samtidigt. Det klart svåraste för mig är att övervinna mina egna mentala hinder. Sedan så har sitsen varit en stötesten. Pålle har mycket gång och jag har dålig rörlighet i rygg och bäcken. Nu har jag dock hittat gungen i traven och kan göra fina travökningar på honom. Inspirerades av Minna Telde i Flyinge och Globen faktiskt. Hon gungar så härligt med en skinka i taget :p Utan bukeinspiratörerna hade det nog inte gått. Min tränare är liksom inte lagd åt sitshållet.

Att lära pållen olika rörelser går lätt (pepper, peppar)så det har hittills inte varit något problem. Det är balans, känsla och tajming som är svårast.

Mvh Monika

Bra inlägg förrestän....:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Halloj Hallis brallis!

Ja det går verkligen att stampa på samma plats väldigt länge.

Ibalns så tror man ju att man är på rätt väg och så visar det sig att det är en återvändsgränd (talar av egen erfarenhet)

Vad hindrar Hallonet - att ge järnet???

Jag kanske skall svara själv.
Mina tränare har haft mer tilltro till min Grand prix åtkomst än jag själv. Ibalnd känns mina skador som ett för stort motstånd.

Realistist delmål för mig är att kunna rida medelsvår i båda varven - efter färdigrehabilitering från skada.

Nu Medelsvår i ena varvet :D

Med galoppen i höger och skänkelvikning för höger skänkel pga. skadan.

Största trapsteget är att kunna rida i en medelslvår form på hästen då den kräver mer samling och schwung. Samt att min kropp måste ha full rölighet i länden den dagen :crazy:

Hallå Curtis.

Ibalnd så kan man verkligen få en aha upplevelse av andra ryttare.

själv så tittatde jag på brinken i globen få han bekräftade min teori om att det är viktigt att sitta på utsida i galoppen.
Kyra sa det också. även om slutan tror jag det var

ett litet tips här , ett litet där så....

Susan skrev:

Hade du frågat mig för ett år sedan om jag trodde att jag skulle kunna i framtiden så hade jag absolut svarat ja. Men ska jag svara idag så säger jag mkt tveksamt. Mina studier har tagit så fruktansvärt mkt tid i år samt att jag inser nu att jobbet verkligen kommer bli dygnet runt så tiden kommer knappt räcka till för att rida, än mindre träna/tävla... Suck! Varför ska man behöva välja i livet? Kunde inte bara dygnet ha lite fler timmar?

Susan skrev:

Att rida Svår B på valacken innan han pensioneras.
Och Intermediaire l inom snar framtid.
Men det förutsätter att jag får mer tid att träna än vad jag haft i år för just nu är det katastrofalt dåligt med tid för träning. Har haft en riktigt time-out period.

Susan skrev:
St George +

Susan skrev:

Det har inte varit så mkt stampande utan mer olika bitar - olika hästar - olika bekymmer... Men på valacken har det framförallt varit tävlingsbiten i sig. Men det verkar ha löst sig.

Susan skrev:

Alla på sitt sätt! Allting är fruktansvärt svårt samtidigt som det är fruktansvärt enkelt! Och med det menar jag att ibland vissa dagar, vissa perioder så kan en viss sak verka helt oövervinnerlig för att sedan framstå som hur enkel som helst när man lyckats övervinna problemet...
Men jag har jobbat otroligt mkt med sits, övergångar och mental träning. Och det svåraste var nog innan jag fick grepp om den mentala biten och övervann prestationsångest etc.
Men mer generellt så tycker jag steget från "lätta ridningen" till "svåra ridningen" och de krav som följer direkt som man tar steget upp i MSV på samling, schwung, lätthet, korrekthet, sits. Men det beror också mkt på att jag inte satsade på dressyr från början och det tog tid innan jag hittade riktigt duktiga tränare. Så min grund var stabil men långt ifrån optimal. Har man duktig tränare ända från första början och redan som liten inriktar sig på dressyr så blir nog klivet inte så stort.

Jag hoppas det och tror nog det också.

Har små mål hela tiden. Just nu är det att komma över 62 % i George o starta Inter I. Vi var väldigt nära förra året..

Utbildningsmässigt har vi påbörjat alla rörelser men bytena i varje har vi inte jobbat så mycket med, byter säkert två gånger o som mest fyra men han har inte så svårt för det så det hänger nog mer på mitt förtroende för honom..

Tävlingsmässigt har vi i år placeringar i Msv B men har inte lyckats ta oss över de 62 i George, av enskilda domare har vi det men då har de inte varit överens, vi har dock varit jäkligt nära..

Han är startklar Inter I men vi inte SB än.. Kanske i slutet på nästa år? Hoppas jag.

PIAFFEN!!! Har tagit år att lära honom. Var nära att ge upp flera gånger!

Piaffen som sagt, tävlingsmässigt att komma över 60 % i Msv B, där har vi verkligen stampat länge. Lustigt. Nu ser jag 60 % som ett dåligt resultat...

Mentalt har jag nog det jobbigast, tappar tron på oss på tävling, men det har blivit bättre. Det är dock ofatast min nerver som ställer till det.. Mycket beroende på att jag har en så liten o annorlunda häst - fast hittils har jag enbart fått positiva kommenatarer så jag begriper inte vad jag hänger upp mig på. Dessutom har ingen domare någonsin kommenterat hans storlek eftersom jag själv är väldigt liten, däremot har vi fått mycket beröm som "elegant ekipage", nä, jag får nog ta mig i kragen till nästa säsong.. :smirk:

Ja, jag tycker du ska ta dig i kragen. Jag tycker det låter helt omänskligt det du gör.
:bow:

Inte med ponnyn (han e ju ponny ;) ) men jags kulle Verkligen vilja, har alltid varit min dröm - att få bli proffs o rida i globen :love: Så ja, jag tror det eftersom jag är målmedveten och fortsätter kämpa tills jag kommer dit jag vill (gäller oavsett om jag springer, rider, läser, haha :p ) Har dock inte tävlat så mkt pga att jag hade det svårt mentalt, men nu har jag ändrat inställning :)
Tävla LA till 2006 och utvecklas mera i dressyren. Ev. kunna göra enkla byten senast 2007.
Vi rider LB på över 60 %, är nöjd med det eftersom vi förut alltid låg mellan 50-57 :D
Min mentala bit.. var rädd och osäker förut pga dåligt självförtroende, men när jag början sexan träffade jag nya kompisar som hjälpte mig (säkert helt omedvetet) och jag har blivit modigare och blivit mer målinriktad + att jag vågar skämma ut mig.
Det mentala, Helt klart! Och ponnyns hältor.. Har varit svårt för mig, så jag hoppas att han håller sig frisk!

Hela vägen till GP?
Ja, rörelsemässigt, men inte tävlingsmässigt. Det har heller aldrig varit mina ambitoner.
Hade GP varit målet så hade jag fått byta hästar på vägen, men jag vill ha min häst och utbildar efter hans förutsättningar.

Realistiskt delmål
Det är redan uppnått. När min häst föddes så var målet MSV hoppning, Lätt fälttävlan och LA dressyr, för det var det jag tävlade på hans mamma. Fysiskt har han alla förutsättningar i världen, men mentalt så är han begränsad. Framhoppningar klarade han inte att vara på så det blev dressyr som tävlingsgren.
Mitt delmål mot nästa säsong är ödmjukhet inför alla svårigheter, och att jobba med sitsen och eftergiften.
Rörelsemässigt är det ridning utan spänningar, oavsett svårighetsgrad och rörelsemoment.
Balansen mellan anspänning;) - spänning.

Kommit hittills
Msv på tävling.

Stampat längst
Att kunna fokusera, att vara här och nu varje träningspass.
Inte tänka på det som sker i dagliga livet, utan kunna släppa allt och rida varje sekund "utan minne och begär".
Balansen mellan anspänning och spänning är det som tagit oss längst tid i alla moment.

Svåraste trappsteget
Lite av det jag beskrivit ovan.
Att acceptera att jag har mina begränsningar i form av antal träningstillfällen/år. (brukar bli i snitt 8 st för tränare)
Att faktiskt familjen kommer först, hästens välmående, och sedan blir våra tävlingsresultat en bonus, självklart är det en strävan att prestera på tävling, men jag kan inte jämföra mig med andra.

Oj oj, jag vet inte ens om jag vågar skriva här. Alla verkar ju ha kommit så himla lång i träning/tävling. Men men, ja skriver endå.

Hela vägen till gp
Drömmen finns ju alltid. Men jag tror verkligen inte att jag någonsin kommer dit. Varken så god ridkunskap, har varken tid lr pengar, och ingen häst för de klasserna.

Vad är ett realistiskt delmål?
Har ju mål hela tiden. Men just nu är mitt mål mest mentalt. Att jag ska våga rida på tävlingar utan att nerverna förstör allting, så jag kan rida ordentligt. Att kusen ska få mera bakben, takt, och ett bra tempo. Ligger gärna i övertempo/mkt springigt.(Och det är JAG som rider för fort, så det är inte hästens fel).
Målet är iaf för tillfället att kunna starta ngn LA innan år 2006 är slut.
Och att om några år kanske, kunna gå klockren msv på TRÄNING hemma, INTE på ngn tävling, då steg o swung inte är vad som krävs.

kommit hittils
Träning LA, när jag sätter mig ner o rider ordentligt, och inte håller konstant i handbromsen:p . Men absolut inte LA på tävling, än på ett bra tag. Tävlingmässigt har vi kommit (och tävlat) LB:2-3

Stampat längst
Och stampar forfarande, med galoppen, för att få en rund och taktmässig arbetsgalopp. Hästen kan egentligen, för mina tränare galoppar fint på han, det är jag som inte orkar rida tillräckligt med mitt säte.
Men det som varit största problemet, (är ganska mkt bättre nu) har varit att få ner och fram honom, och få igång bakbenen.

Svåraste trappsteget
Vet ärligt talat inte....en del känns så himla svårt, men sen otroligt lätt när man får hjälp. Är nog galopen som varit det största trappsteget. Nu kan han galoppera samlat (okej, fattas fortf bakben), utan att ramla omkull, lr bryta av, coh inga problem med förvänd galopp.

Ja ja, det här lät väll inte så lysande, men jag tränar vidare, och hoppas som sagt att han ska kunna gå medelsvår hemma på träningen. Har varken steg lr så för att tävla i det, men medelsvår på träning är mitt största mål. I tävlingsväg hoppas jag på kanske en LA:3, kanske en LA:4. Inte ngn placering lr så, men en ritt med godkända procent, och hamna någonstans i mitten på resultatlistan skulle vara en dröm!

Susan skrev:
Nej
Susan skrev:
Just nu är att tävla LA i början av 2007 nästa delmåsl är MSV
Susan skrev:
Tja, lite svårt att säga eftersom hästen är utlånad och jag bara startat i LC & LB en gång pga min skada
Susan skrev:
Tja först var de ju de första åtta månaderna när det inte gick att rida utan att hästen bar sig åt som en rodeohäst, när de problemen löstes så fick hon ha lite vila, när vi väl var igång och det äntligen började bli resultat i träningen så skadade sig hästen. Två månader vila och nästa igångsättning då skadar jag mig i en bilolycka, nu är hästen ute hos fodervärd och är igång konditionsmässigt. Så vi får väl se den 1a maj när jag hämtar henne. Annars har det varit min rädsla efter åtta månaders rodeoåkning som har hållit tillbaka en hel del.
Tänkte att vi skulle sluta trampa och faktiskt göra något i maj, men med min tur är hästen säkert halt vid veterinärbesiktningen:angel:

Apo som säger att mer krångel = avelsbox för pållan

Susan skrev:
Nu är jag nyfiken.

MVH Susanne

Om vi säger såhär. Grand Prix är bara ett delmål. Jag har väldigt höga ambitioner. Jag tror inte att jag kommer ta mig hela vägen till GP i tävling för jag tävlar ju inte, men rörelserna på hemmaplan ja , men mina ambitioner är alltid skyhögt över GP..
Ett realisktiskt delmål (allmänt flummat) är för mig ett litet mål på vägen som är lätt att uppnå (beståndsdel av något större) för att man ska få en positiv spark i baken av att klara det. Ett realistiskt delmål ska inte vara för svårt eller ta för länge att uppnå, däför tycker jag det är bättre att de är små, nästan löjligt små. Så känner jag ofta att jag lyckats! :idea:
Ett realistiskt delmål just nu för mig är väl.. hm. Att hitta grunden med min häst. Att hitta början till harmonin..Vi kan kalla det att hitta den röda tråden, för annars kommer jag aldrig kunna börja vandra längs den.
Då talar jag ju också om hur långt jag kommit, dvs egentligen ingenstans i det stora hela men långt i tankarna/teorin. Jag funderar för mkt och rider för lite, och behöver hjälp för att omsätta teori i praktik.
Jag står och stampar NU. Hellre det än pressa på något jag inte vet hur jag ska utföra.
Det svåraste är det jag är inne i NU, att hitta en början med den häst och den kropp jag begåvats med.

:)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 220
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 019
Senast: MML
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 338
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 909
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar