F
Fredrik_
Sv: Vågar man starta ny SITSTRÅD.....
Oh jag läste att en Svenska varit hos honom på träningsläger
Oh jag läste att en Svenska varit hos honom på träningsläger
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
det vissa nämnt om att ej vara låst i höfterna, - är det inte så att när man inte är låst i höfterna, så sitter man även mer följsamt och rörligt med sittbenen?
som påpekar att han anser att ett av de större ryttar problemen som existerar är att ryttarna låser sig fast vid att "tänka" lite för mycket under ridningen, och att detta tänkande eller överanalyserande, hämmar känslan som behövs för att få det rätt.
förstå mig RÄTT när jag återger detta. Jag vill inte på ngt sätt insinuera att man inte ska reflektera och analysera. men med måtta, och tydligen anser även denna tränare liknande.
jag tycker man ser det rätt ofta - ryttare som är så låsta vid att sitta fint, sitta rätt osv- att de blir som michelin gubbar ovanpå hästen. visserligen med en rent tekniskt sett snygg sits - men utan förmåga att inverka eller harmonisera med hästen - just för att de är så tekniskt låsta i sitt analyserande, att de tappar känslan.
den smidigaste och följsammaste ryttaren är den som inte håller balansen i tyglarna.
Har bara följt tråden lite passivt. Vet ej om ni varit inne på detta,
MEN
den smidigaste och följsammaste ryttaren är den som inte håller balansen i tyglarna.
Men nu undrar jag igen vilka som rider smidigt?
Ja jag är helt enig med dig, men för att göra det anser jag att man behöver hålla balansen med rumpan.
Och då måste man sitta ned
Men jag vet inte om nån annan har nån annan definition på smidighet
Ja jag är helt enig med dig, men för att göra det anser jag att man behöver hålla balansen med rumpan.
Och då måste man sitta ned
Men är det verkligen så enkelt? Det är ju bara att släppa tyglarna det.
Ja, jag håller med. Men det är ngt jag tycker är basic (rent teoretiskt, "lätt att säga, svårare att göra"), men det skiljer ju förstås efter vad man fått lära sig.
Tycker dock inte att "inte hålla balansen i tygeln" är en särskilt bra sammanfattning av en smidig ryttare.. Jag tycker mer att "inte hålla balansen i tygeln" får en att tänka på en balanserad ryttare, är det då samma sak som en smidig ryttare enligt dig? Märker lite ord nu.
En smidig och balanserad ryttare har kroppskontroll enligt mig. Den personen kan till exempel hålla handen framme och stilla samtidigt som den gör något helt annat med kroppen.
En smidig och balanserad ryttare har kroppskontroll enligt mig. Den personen kan till exempel hålla handen framme och stilla samtidigt som den gör något helt annat med kroppen.
Nej, absolut inte.
Men när man tror att man sitter och har hittat balansen då bör man checka av det genom att kolla så man inte har delar av balansen i tygeln.
80% av alla som tror att de inte håller balansen i tygeln gör det.