Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

Sv: Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

Oh jag läste att en Svenska varit hos honom på träningsläger

:d :d :d

Men nu undrar jag igen vilka som rider smidigt?

Har bara följt tråden lite passivt. Vet ej om ni varit inne på detta,
MEN
den smidigaste och följsammaste ryttaren är den som inte håller balansen i tyglarna.

Svarar utan att ha läst senare inlägg:

det vissa nämnt om att ej vara låst i höfterna, - är det inte så att när man inte är låst i höfterna, så sitter man även mer följsamt och rörligt med sittbenen?

Absolut! Så upplever jag det i alla fall. Men hur följsamt och rörligt man sitter beror ju också på andra saker, inte bara hur låst/icke låst man råkar vara i höftleden. Men jag tror inte du menade ngt annat heller. :D

som påpekar att han anser att ett av de större ryttar problemen som existerar är att ryttarna låser sig fast vid att "tänka" lite för mycket under ridningen, och att detta tänkande eller överanalyserande, hämmar känslan som behövs för att få det rätt.

Det tror jag är alldeles, alldeles korrekt. Jag upplever ofta, speciellt när jag rider med musik att jag kan släppa tankarna och bara rida på ett helt annat sätt. Att ha ideer och tankar kring sin ridning är nog bra, men överanlysering funkar nog inte när man själv är en levande varelse som vid ridning också ska sammankopplas med en annan levande varelse. Det är ju så mkt reflexer och grejjer vi har i kroppen som kan "slås på" när vi tänker olika saker och fastnat i olika spår, för att undvika sånt tror jag man måste bli lite mer "go with the flow" i sin ridning.

förstå mig RÄTT när jag återger detta. Jag vill inte på ngt sätt insinuera att man inte ska reflektera och analysera. men med måtta, och tydligen anser även denna tränare liknande.
jag tycker man ser det rätt ofta - ryttare som är så låsta vid att sitta fint, sitta rätt osv- att de blir som michelin gubbar ovanpå hästen. visserligen med en rent tekniskt sett snygg sits - men utan förmåga att inverka eller harmonisera med hästen - just för att de är så tekniskt låsta i sitt analyserande, att de tappar känslan.

Precis. :)

Har bara följt tråden lite passivt. Vet ej om ni varit inne på detta,
MEN
den smidigaste och följsammaste ryttaren är den som inte håller balansen i tyglarna.

Ja jag är helt enig med dig, men för att göra det anser jag att man behöver hålla balansen med rumpan.

Och då måste man sitta ned

Men jag vet inte om nån annan har nån annan definition på smidighet

Men nu undrar jag igen vilka som rider smidigt?

Det har jag svarat för några inlägg sedan...

Ja jag är helt enig med dig, men för att göra det anser jag att man behöver hålla balansen med rumpan.

Men jag vet inte om nån annan har nån annan definition på smidighet

Självklart sitta ner. Jag har aldrig sagt något annat heller. Tror du det har du läst inte något helt annat eller inte förstått.

Jag vet inte om jag tolkat dig rätt, men menar du alltså att man inte kan hålla balansen med rumpan om man rider lätt/står i lätt sits?

Men är det verkligen så enkelt? Det är ju bara att släppa tyglarna det. :angel:

Nej, absolut inte.
Men när man tror att man sitter och har hittat balansen då bör man checka av det genom att kolla så man inte har delar av balansen i tygeln.
80% av alla som tror att de inte håller balansen i tygeln gör det.

Ja, jag håller med. Men det är ngt jag tycker är basic (rent teoretiskt, "lätt att säga, svårare att göra"), men det skiljer ju förstås efter vad man fått lära sig.

Tycker dock inte att "inte hålla balansen i tygeln" är en särskilt bra sammanfattning av en smidig ryttare.. Jag tycker mer att "inte hålla balansen i tygeln" får en att tänka på en balanserad ryttare, är det då samma sak som en smidig ryttare enligt dig? Märker lite ord nu.

Ja, jag håller med. Men det är ngt jag tycker är basic (rent teoretiskt, "lätt att säga, svårare att göra"), men det skiljer ju förstås efter vad man fått lära sig.

Tycker dock inte att "inte hålla balansen i tygeln" är en särskilt bra sammanfattning av en smidig ryttare.. Jag tycker mer att "inte hålla balansen i tygeln" får en att tänka på en balanserad ryttare, är det då samma sak som en smidig ryttare enligt dig? Märker lite ord nu.

Hm, allt som diskuteras här är väl väldigt basic:angel:
Oftast ska man ju leta efter de små, enkla lösningarna.

Ja, många tror att de har bra balans men i själva verket håller de mycket balans i tygeln. Bara genom att släppa den kontakten kan man ju bli medveten om att det är det man gör och först då kan man jobba på var problemet verkligen sitter.
Ofta är det en kombination mellan att mellandelen kollapsar och att man då kniper man med knän och/eller överskänkeln.

En smidig och balanserad ryttare har kroppskontroll enligt mig. Den personen kan till exempel hålla handen framme och stilla samtidigt som den gör något helt annat med kroppen.

En smidig och balanserad ryttare har kroppskontroll enligt mig. Den personen kan till exempel hålla handen framme och stilla samtidigt som den gör något helt annat med kroppen.

Instämmer i definitionen. OCh hur många kan säga sig göra detta fullt ut?

Basic är det man återkommer till - ständigt, när det gäller ridning.

Ang. basic. Ja mkt som diskuteras här är basic, från början.

Jag håller med dig kring stycket ovan. Men jag är fortfarande lite undrande över hur begreppet "smidig" används/menas här.

Jag kanske kan svara lite. Ang de ryttare vi diskuterade under värmningen på Globen och särskilt den spanjor jag nämnde tidigare så var det ordet (smidig) som dök upp i huvudet.
Han hade fin kroppskontroll, och var harmonisk i kroppen och med hästen i rörelserna och gav ett mycket lätt intryck i sadeln på det sättet att han kunde anpassa sej hela tiden samtidigt som han inverkade, utan att störa hästen. Han och hästen samspelade i sina kroppar, hästen var smidig och rörlig och fick vara det.

Fredrik frågade efter exempel från küren men eftersom jag inte såg den ordentligt så valde jag bland de ryttare jag såg på fredagen som jag vet var med i küren.:idea: Och jag tyckte den ryttaren var ett bra exempel.

Då tror jag min förvirring ligger i hur ni (i den här tråden) använder ordet "smidig". :D Jag hängde inte riktigt med där.. Nu förstår jag. Jag har en lite annan bild av smidig, rent ordmässigt. Eller så har jag bara inte hört det i det här sammanhanget förut.

Vilken av spanjorerna pratar vi om? Vit eller svart häst?

Nej, absolut inte.
Men när man tror att man sitter och har hittat balansen då bör man checka av det genom att kolla så man inte har delar av balansen i tygeln.
80% av alla som tror att de inte håller balansen i tygeln gör det.

hejja dig :):bump::bump::bump:

jag är elak :devil: mot mina elelver
- de får rida med nästan hellång tygel så att de måste göra "nåt helt annat med kroppen" :D

Jag tycker att det är där smidigheten sitter; att all kroppsdelar säger samma sak, utan tygel kan man inte fuska... :angel:

Har man lärt sig det så kan man sedan göra en överstrykning utan problem

-kl-

Jag kanske är korkad men varför betraktas att kunna balansera upp sig utan att hålla i tygeln som ngt unikt och otroligt i den här tråden? :confused: Det var ju bland det första man fick lära sig på ridskolan (oavsett hur bra kval. det nu blev på de övningarna), att kunna slappna av och göra olika övningar även utan tygelkontakt... Så jäkla unik kan ju inte min mediokra ridskoleutbildning vara.

Den var läcker, faktiskt. Rörde sig jättefint och tyckte, med mina amatörögon i alla fall, mig se en jättefin mekanik i bakkärran. :) Tyckte ffa att den spanjoren som red den svarta var en bra mkt bättre ryttare än han som red den vita, men jag kan inte sätta fingret på varför jag tyckte det, minns känslan men inte varför jag tyckte så. :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: cassiopeja
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 975
Senast: melen
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar