Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

Sv: Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

Att du skrev att man lärde sig att inte hålla balansen i tygeln redan på ridskolan....

Och så lätt kanske det inte är.

De "smidiga" som Flash kallar det har ju dels en oberoende hand som hon skriver

sedan tappar de aldrig balansen och behöver därför aldrig rädda sig med tygeln....

De har också så bra balans att när hästen tappar balansen följer de inte med i den tappade balansen, utan sitter kvar och låter det "skumpa lite" som kyra säger...

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker du har en poäng

Förut lärdes det ut att luta sig bakåt och trycka sig ned i sadeln lite med tygelsn hjälp då :angel:

men hästarna reagerar precis som du säger...
Wanless kallar det "Waterskier scenario"

Ja idag försökte jag ändra sitsen på lite olika sätt medvetet i traven, för att se om man enbart med sitsen kan hitta ett läge där det blir bättre balans och lättare att hålla tempot. Pinsamt när man insåg att det enda som krävdes var att flytta fram rumpan i förhållande till axlarna :o (egentligen ganska rakt men tenderar som sagt att sitta lite framstupa i vanliga fall) för att få bättre flex till bakbensstegen.

Det är synd att det är så lätt att misstolka tränare. "Alla" säger "upp med hakan och bak med axlarna!" när det i själva verket resulterar i att jag nästan kutar med ryggen, spänner axlarna, sitter för långt bak i sadeln och blir som -jag vet inte vad- med huvudet (åker axlarna bak så kommer ju huvudet fram i förhållande till axlarna) .
Om jag istället tänker - fram med rumpan, titta på konen (eller annat riktmärke) så faller det på plats av sig själv! :idea:

Man behöver ju just sin "bild" eller "tänk" för att poletten skal trilla ned, och det som behövs är ju helt beroende av utgånsgläget, hur det ser ut.

Många hamnar med axeln lite före höftbenet, och då är ju ett tänks om ditt ypperligt.

Jag måset också alltid tänka att "snoppen måste gå först" särskilt i galoppen

Det är helt naturliga reflexer som tippar fram överlivet, men kanske inte så bra till häst....

Det är helt naturliga reflexer som tippar fram överlivet, men kanske inte så bra till häst....

Haha det där ska jag komma ihåg! :rofl:

Egentligen borde man ha speglar överallt och övervakningskameror i ridhuset som man kan se på storbildsskärm med lite fördröjning så man inte kan missa hur det ser ut när man glömmer bort sig! ;)

Man har lätt att komma ihåg de dråpliga "tänken"

De "smidiga" som Flash kallar det har ju dels en oberoende hand som hon skriver

sedan tappar de aldrig balansen och behöver därför aldrig rädda sig med tygeln....

De har också så bra balans att när hästen tappar balansen följer de inte med i den tappade balansen, utan sitter kvar och låter det "skumpa lite" som kyra säger...

Instämmer även i det övriga, handen var bara exempel. Så menar jag.

"Alla" säger "upp med hakan och bak med axlarna!" när det i själva verket resulterar i att jag nästan kutar med ryggen, spänner axlarna, sitter för långt bak i sadeln och blir som -jag vet inte vad- med huvudet (åker axlarna bak så kommer ju huvudet fram i förhållande till axlarna) .

Det är väldigt svårt att tänka "bak med axlarna" för det leder bara till fokusering för högt upp och spänningar. Hakan ska inte heller peka upp i himlen (fast det beror på var du har den innan tillsägelsen:rofl: kanske ner som många andra)

Istället för bak med axlarna kan du tänka dej att höja framsidan av bröstet, det man kallar bröstryggen tror jag :cool: Det rätar upp på ett bättre sätt och gör att axlarna blir avslappnade lättare, vilket de måste vara. Om du rätar upp så, bör händerna följa med och hamna mer "rätt" också:bow: Om du förstår hur jag menar:confused:

Ja, det låter vettigt! :)
Efter att jag flyttat fram rumpan så blir det nog mer naturligt att göra som du skriver när man ska föra bak axlarna, att man spänner buken och tänker längre framsida istället. Skulle jag göra det innan så skulle det nog bli bättre men vara svårt att hålla pga att man är låst längre ner i sitsen och det blir svårare att hänga med i hästens rörelser, trillar lättare ur balans...

Summa summarum borde det bli;
1. Fram med rumpan
2. Upp med bröstet (eller spänn magen för att lyfta bröstkorgen har jag nog tänkt, lite martyraktigt - ridpasset är inte lyckat utan mjölksyra i mage och rygg! ;) tror din version är mer specifik än "spänn magen" )
3. Ta ut ögonmärken och hitta på färdsträckor (brukar underlätta enormt med koner! även om blicken blir lite snett nedåt mot konerna så blir det inte samma ovana att titta ner på hästen)
4. RID för guds skull!

:rofl:

En annan grej som är svårt att tolka rätt är "bromsa med sitsen, inte med tyglarna!" för det är av DET jag har lagt till det där -sitta alldeles för långt bak på rumpan- stuket. För visst kan man bromsa utan att ta i tyglarna, men det blir ju snarare att inte vara riktigt lika följsam i sätet som för att bromsa ner hästens rörelser än att spänna rumpan bakåt/nedåt som är första tanken när man hör "bromsa med sitsen!" :crazy:

Ja, det låter vettigt! :)
Efter att jag flyttat fram rumpan så blir det nog mer naturligt att göra som du skriver när man ska föra bak axlarna, att man spänner buken och tänker längre framsida istället. Skulle jag göra det innan så skulle det nog bli bättre men vara svårt att hålla pga att man är låst längre ner i sitsen och det blir svårare att hänga med i hästens rörelser, trillar lättare ur balans...

Summa summarum borde det bli;
1. Fram med rumpan
2. Upp med bröstet (eller spänn magen för att lyfta bröstkorgen har jag nog tänkt, lite martyraktigt - ridpasset är inte lyckat utan mjölksyra i mage och rygg! ;) tror din version är mer specifik än "spänn magen" )
3. Ta ut ögonmärken och hitta på färdsträckor (brukar underlätta enormt med koner! även om blicken blir lite snett nedåt mot konerna så blir det inte samma ovana att titta ner på hästen)
4. RID för guds skull!

:rofl:

En annan grej som är svårt att tolka rätt är "bromsa med sitsen, inte med tyglarna!" för det är av DET jag har lagt till det där -sitta alldeles för långt bak på rumpan- stuket. För visst kan man bromsa utan att ta i tyglarna, men det blir ju snarare att inte vara riktigt lika följsam i sätet som för att bromsa ner hästens rörelser än att spänna rumpan bakåt/nedåt som är första tanken när man hör "bromsa med sitsen!" :crazy:

Nja spänna buken ska du inte, annat än när du "bromsar med sitsen"
som du skrev om sist:idea: Du har ett stöd där i halvhalter tex, däremot, och för att kunna sitta i balans och inte åka med fram tex om hästen vill dra dej framåt, då stabiliserar du i bålen, så att säga. (Lät som om det kan vara så att hästen kanske "drar med" dej till framåtlutad?) Eller kanske gör du det helt av dej själv.:p

För mig är det bäst om jag tänker att ngn lyfter mig uppåt.

Ut med bröstet å in med vingarna sa en gammal ridlärare till mig.
Jag gillar det än!

Nja spänna buken ska du inte, annat än när du "bromsar med sitsen"
som du skrev om sist:idea: Du har ett stöd där i halvhalter tex, däremot, och för att kunna sitta i balans och inte åka med fram tex om hästen vill dra dej framåt, då stabiliserar du i bålen, så att säga. (Lät som om det kan vara så att hästen kanske "drar med" dej till framåtlutad?) Eller kanske gör du det helt av dej själv.:p

Jo, det där med "spänna buken" måste jag göra till en början för att hitta stabilitet (hästen är lite obalanserad) och för att lyfta bröstkorgen. Kanske inte så "spänt" som det låter. När jag väl hamnat rätt och inte behöver tänka på det lika mycket så blir det snarare ryggen som blir trött pga att jag inte är van att sitta i den hållningen :p Får parera hästens obalans en hel del också, förmodligen delvis därför också som det känns ansträngande. Gissar på att det blir lättare och lättare i samband med att ryggen blir starkare och hästen mer balanserad.

Vet ärligt talat inte om det är hästen eller jag som skapar framåtlutningen. Har inte haft det problemet innan jag skaffade min förra kuse (och med förra kusen var det "bara" när den tappade balansen i traven) så jag vet inte om det är för att båda har lite samma stil i traven eller om det blivit en ovana. Måste jobbas bort oavsett, för jag börjar göra så på andra hästar också! :p

Senast ändrad:

När jag läser ditt inlägg så slår det mig att jag tror du skulle bli hjälpt med detta problem om du som diskuterats i lite andra trådar (den du hade om att länga ut överlinjen och varför hästen stressar osv), skiter lite i formen fram ett tag, och försöker få igång bak istället. det låter som du får en risk att stötta hästen i fram och framför allt en framtung häst, om du har tendenserna du beskriver och samtidigt fokuserar så mycket på vad den gör med framkärran. Dessutom tror jag du "lockas" att tippa fram genom det tänket.
Bara en tanke!

Att du skrev att man lärde sig att inte hålla balansen i tygeln redan på ridskolan....

Och så lätt kanske det inte är.

Nej, jag skrev att det tankesättet försöker man/börjar man lära ut redan på ridskolan. Kanske uttryckte mig lite luddigt som sagt, men vad jag menade var att det redan där börjar med den ideén. Att sen inte alla kommer ut från ridskolan med superbalans är ju självklart, det är ju bara ett steg på vägen.

Men så enkelt var det ju inte, utan att den "smidiga" kan använda tex sin hand oberoende av kroppen i övrigt, o tvärtom, dvs inverka med sin kropp utan att använda eller ändra i handen. :idea:

Och det var ju precis det jag menade. :D Jag tyckte formuleringen blev för enkel. Kanske borde jag ha skrivit det från början. :o

Haha, jag tänkte faktiskt på dig och det där när jag galopperade långsidor i ridhuset igår. Och se på f*n, då gick det att sitta och gunga med och helt plötsligt kändes det som att sitta på en våg. :love: Klockrent avbrott också. Sånt är fint. Jag har normalt extremt lätt för att ramla fram redan i galoppfattningen, min pv beskrev det som att "det är precis som att du stänger av bensinkranen".. :o

Tyvärr är jag sån att det "tänk" som funkar på tisdag kanske inte alls funkar på onsdag... Det är trist.

Senast ändrad av en moderator:

När jag läser ditt inlägg så slår det mig att jag tror du skulle bli hjälpt med detta problem om du som diskuterats i lite andra trådar (den du hade om att länga ut överlinjen och varför hästen stressar osv), skiter lite i formen fram ett tag, och försöker få igång bak istället. det låter som du får en risk att stötta hästen i fram och framför allt en framtung häst, om du har tendenserna du beskriver och samtidigt fokuserar så mycket på vad den gör med framkärran. Dessutom tror jag du "lockas" att tippa fram genom det tänket.
Bara en tanke!

Det är mycket möjligt. Känns bara riktigt ILLA att t ex sitta och trava ändå (som ju alla utom AR-instruktörer förutsätter att man ska göra) med en häst som spänner sig och krullar ihop. I skritten börjar sökningen faktiskt bli riktigt bra (skulle vilja ha ännu mer effekt på bakre delen av halsen men misstänker att det inte kommer förrän hästen bär sig mer ärligt), och hästen är mycket lugnare. Ju mer avspänd hästen blir desto lättare blir den att sitta på, och jag inbillar mig att man lättare får avslappning om den lär sig gå lite lägre i formen. Att det inte går att få den lägre i formen i traven genom att tippa framåt själv har jag lyckats konstatera :angel:

Blev lite svamligt men ja- jag tror det ligger en del i det du säger, samtidigt tror jag inte det *går* för mig att göra saker och ting i så många andra ändar utan att det blir pannkaka. Försöker just nu att "bara" fokusera på den egna sitsen och ekipagets balans (inkluderat att gå dit jag vill och inte totalspänna/låsa sig eller dra iväg, men det känns underförstått).

Pratar ni om sits i galopp nu:confused:

Den är ju betydligt lättare att bara vara med eller att inverka bättre.
Det är en helt annan rörelse o dessutom inget uppåt neråt o dessutom en lugnare takt.

det enda är väl om man lutar sig framåt eller om man gungar med överlivet:crazy:

det enda är väl om man lutar sig framåt eller om man gungar med överlivet:crazy:

Det ENDA?? :eek: :rofl:
Har man väl lagt till med en ovana så är det inte så "bara" :p
(Och om man som jag t ex tenderar att luta mig framåt redan i skritten märks det garanterat i trav och galopp också...)

Men håller med om att det borde vara lättare att lära sig vara följsam i galoppen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: cassiopeja
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 975
Senast: melen
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar