Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

Sv: Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

Den var läcker, faktiskt. Rörde sig jättefint och tyckte, med mina amatörögon i alla fall, mig se en jättefin mekanik i bakkärran. :) Tyckte ffa att den spanjoren som red den svarta var en bra mkt bättre ryttare än han som red den vita, men jag kan inte sätta fingret på varför jag tyckte det, minns känslan men inte varför jag tyckte så. :o

Ja, och den ryttaren sampelade väldigt fint med hästen:bow:

Den andra hade ju en tristare häst, och var inte riktigt i samma klass, men inte alls dum ju mer man tittade på honom. Han hade skänkelläge långt bak en stor del av tiden, men han hade också en väldigt bra kroppskontroll och som sagt vann i längden.:)

Spanjorerna fick vi tyvärr inte se i tv.

De sände de 9 bästa och så Faradera

hejja dig :):bump::bump::bump:

jag är elak :devil: mot mina elelver
- de får rida med nästan hellång tygel så att de måste göra "nåt helt annat med kroppen" :D

Jag tycker att det är där smidigheten sitter; att all kroppsdelar säger samma sak, utan tygel kan man inte fuska... :angel:

Har man lärt sig det så kan man sedan göra en överstrykning utan problem

Vad har du för utbildning när du har elever? Vad undervisar du i?
Bara nyfiken på en som kan avfärda Kyra som sitsinstruktör:o

Hur gick det för dem i küren?

Jag tyckte inte om att den vita var så orolig i munnen stundtals, den blev också lite väl "spansk-häst-kort" framtill ibland, men man är ju inte van att se den rasen i de sammanhangen heller. Svårt att inte reagera på det typiska spanska när Briar och co struttar omkring brevid. :angel: Men den var absolut trevlig, bara inte så trevlig som den svarta. :D

Det är roligt när det inte bara är halvblod. :)

Spanjorerna fick vi tyvärr inte se i tv.

De sände de 9 bästa och så Faradera

Var inte Prestige först i küren? Men jag såg inte så vad vet jag? Ja, såg du dem inte kan jag inte hjälpa dej. Har sökt men inte hittat nån film med dem.

Senast ändrad av en moderator:

Vad är en överstrykning o hur visar den på bra balans?

En överstrykning är ett moment som Domare vill se i unghästklasser och på Dressyrryttartest.

Domaren vill se att hästen går i en självständig balans, dvs bär sig själv.
Och går på "sitsen".

Ryttaren skall då föra fram händerna längs mankammen och sedan tillbaka igen i ett ganska långsamt moment. Kankse tre galoppsprång i galoppen.

Hästen skall då gå kvar i formen och tempot

När jag varit i flyinge och domarna uppmanat ryttarna att göra det så har bara ett fåtal klarat av det - av den anledning som Malin i götet skriver.

En självbärig häst - käver en självbärig ryttare

Det är därför det är med i Dressyrryttaretestet antar jag... människornas "unghästtest"

Jag vet inte, tror inte den svarta var så gammal. Skimmeln var väldigt trist, först särskilt, men han red verkligen fram mer rörelse i den mot slutet, men visst var den andra bättre. :bow: PRE är ju ofta inte så kul, som sagt, tycker jag, men det är ju olika med smaken också. Det känns som lite orättvist läge bredvid en del andra, bara.

Ang sits så vill jag inte skriva negativt om nån men det fanns också en del tristare ryggar (på ryttarna:o o därmed hästarna) tex.

OK
I D. har de ju gjort så länge även att hästen söker sig neråt i traven.

visste faktiskt inte att man gjorde så i programmen För Unga hästar.

när jag red det så ingick det inte. varken i LA eller MSV.
vet att de gjorde om det året efter till att inte vara en dressyrritt, utan där gångarterna o utvecklingsbarheten bedömdes.- synd:crazy:

Därav de höga procentsatserna som man numera kan erhålla.

Jag vet inte, tror inte den svarta var så gammal. Skimmeln var väldigt trist, först särskilt, men han red verkligen fram mer rörelse i den mot slutet, men visst var den andra bättre. :bow: PRE är ju ofta inte så kul, som sagt, tycker jag, men det är ju olika med smaken också. Det känns som lite orättvist läge bredvid en del andra, bara.

Ang sits så vill jag inte skriva negativt om nån men det fanns också en del tristare ryggar (på ryttarna:o o därmed hästarna) tex.

Ja, skimmeln hade inte alls samma utstrålning som den svarta. Den var ffa "stabbigare" och inte lika rörlig (på det sättet jag vill se :p) som den svarta tyckte jag. Men mkt har nog med att göra hur respektive ryttare visade upp hästen. Det var iaf mkt intressant med andra raser och ryttare än "det vanliga" på den öppna träningen. :bump:

Jag vill minnas att jag speciellt reagerade på en lite smäckrare brun häst, reds av en lång kille med beige tröja och glasögon.. Varje gång jag tittade på den gick den i kort hög trav, aldrig ngt annat. Så upplevde jag det i alla fall. Jag blev förvånad just över att den reds fram så ensidigt, av vad jag såg. Alla andra varierade ju rätt friskt.. Minns inte namnet på honom dock (helt otroligt dement när det kommer till namn).

Jag har undervisat i koordination. (Nu hinner jag inte med två hästar att hålla igång)

Till att undervisa i koordination finns det ingen utbildning i Sverige.

Jag har utbildning i dans (klassisk) :o länge sedan
Mänsklig biomekanik (har haft personlig tränare på gym under tiden då jag själv "lyfte". Kurser i hästen biomekanik
Även för Bo Sandström GIH
Men framförallt så har min egen rehabilitering av en trasig kropp tvingat mig att lära mig väldigt mycket om den mänskliga kroppen.

Man lär sig bara det man måste...

Sedan så har min förra tränare 200 timmar biomekanikstudier på häst, ( eller mer nu, hon har säkert gått 20 weekendkurser) vi har en nära kontakt fortfarande.
Pga av ohälsa och ekonomi så kan jag inte delta fysiskt, utan åker snålskjuts :angel: på min förra tränare.

Hon anser att kusnkap är till för att spridas, för hästarnas väl.

Min förra tränares tränare är en "ganska känd" biomekanikguru
Hon marknadför sig inte utan säger att de som vill ha hennes hjälp hittar till henne själva.

De som inte vill ha hennes hjälp kan låta bli.
Även hon är autodidakt...

Hon har satt samman sin kunskap

Och så är det väl, det finns en väldig massa kunskap - det gäller bara att leta upp den.

Den man har hjälp av tar man till sig - den andra kan man avstå ifrån

-kl-

Jag kanske är korkad men varför betraktas att kunna balansera upp sig utan att hålla i tygeln som ngt unikt och otroligt i den här tråden? :confused: Det var ju bland det första man fick lära sig på ridskolan (oavsett hur bra kval. det nu blev på de övningarna), att kunna slappna av och göra olika övningar även utan tygelkontakt... Så jäkla unik kan ju inte min mediokra ridskoleutbildning vara.

Hittade när jag gogglade ett utdraget från "Anvisningar för Ryttartest & Dressyrryttartest" SvRF 2005

Många ryttares benägenhet att använda tygelhjälperna för mycket, det vill säga att inverka för mycket med händerna och för lite med vikt- och skänkelhjälperna skall, genom domarnas betygssättning, eftertryckligen motveras. Mer om ryttarens sits finns i TR II mom. 241 samt i Ridhandboken. Ryttarens inverkan skall vara mjuk med fina och i det närmast omärkliga hjälper. Smackningar, visslingar samt användande av rösten är ej tillåtet.

Förklaring av begreppet "Överstrykning"
"Överstrykning" syftar till att kontrollera om hästen bär sig själv. "Överstrykning" skall visa om hästen går stadigt för ryttarens vikt- och skänkelhjälper.

Vid överstrykning för ryttaren fram båda händerna ungefär två handsbredder och drar händerna längs mankammen, medan hästen förflyttar sig två till tre hästlängder, varefter händerna förs tillbaka till utgångsläget. Hästens panna och nos får komma lite längre framför lodplanet, men hästen måste fortfarande bära sig själv. Tempot bör vara oförändrat.

Ibland kan överstrykning göras med bara en hand och då i regel med innerhanden. När hästen är ställd eller böjd, kan man på så sätt kontroller om hästen går stadigt på tygeln.

Jag har undervisat i koordination. (Nu hinner jag inte med två hästar att hålla igång)

Till att undervisa i koordination finns det ingen utbildning i Sverige.

Jag har utbildning i dans (klassisk) :o länge sedan
Mänsklig biomekanik (har haft personlig tränare på gym under tiden då jag själv "lyfte". En kille jag flirtade med - hade även gått GIH,)
Kurser i hästen biomekanik
Även för Bo Sandström GIH

Men framförallt så har min egen rehabilitering av en trasig kropp tvingat mig att lära mig väldigt mycket om den mänskliga kroppen.

Man lär sig bara det man måste...

Sedan så har min förra tränare 200 timmar biomekanikstudier på häst, ( eller mer nu, hon har säkert gått 20 weekendkurser) vi har en nära kontakt fortfarande.
Pga av ohälsa och ekonomi så kan jag inte delta fysiskt, utan åker snålskjuts :angel: på min förra tränare.

Hon anser att kusnkap är till för att spridas, för hästarnas väl.

Min förra tränares tränare är en "ganska känd" biomekanikguru
Hon marknadför sig inte utan säger att de som vill ha hennes hjälp hittar till henne själva.

De som inte vill ha hennes hjälp kan låta bli.
Även hon är autodidakt...Hon har satt samman sin kunskap

Och så är det väl, det finns en väldig massa kunskap - det gäller bara att leta upp den.

Den man har hjälp av tar man till sig - den andra kan man avstå ifrån

Ok du är autodidakt (= outbildad, så slipper de som inte kan ordet springa efter ordbok:o.) , men är det ridande elever eller ngt annat:confused: Fattade inte.

Men du har inga nu alltså? Förstod det så, i alla fall.

Du svarade inte på om du menar att Kyra inte är den bästa sitsläraren? Eller missade jag det svaret? Kan du utveckla det lite mer, i så fall, ang tex vad dina tränare ger (dem du åker snålskjuts på:D) som är bättre? (Eller inte, beroende på vad du tycker)

Nu förstår jag inte riktigt ditt svar, det där var ju inget direkt svar på inlägget du saxade från mig, eller hur menar du?

Ja jag kunde skrivit = självlärd = outbildad. Eftersom det är samma sak, faktiskt. Om vi pratar om i praktiken.
Tror inte man kan ge sej själv en formell utbildning, eller?

En överstrykning är något man måste kunna visa om man ska kunna visa unghästar.
Det är ett bevis på dels att hästen följer ryttarens hand, alltså kan länga ut halsen och ta stödet längre fram om ryttaren önskar det och dels att ryttaren inte håller sin balans i hästen.
Det är mycket avslöjande alltså.

-kl-

Jag kanske är korkad men varför betraktas att kunna balansera upp sig utan att hålla i tygeln som ngt unikt och otroligt i den här tråden? :confused: Det var ju bland det första man fick lära sig på ridskolan (oavsett hur bra kval. det nu blev på de övningarna), att kunna slappna av och göra olika övningar även utan tygelkontakt... Så jäkla unik kan ju inte min mediokra ridskoleutbildning vara.

Om det lärs ut så tidigt, konstigt att inte fler kan det då:devil:
Många har ett femte ben framtill, skulle de lägga fram handen skulle antingen hästen dyka, springa fortare och/eller ryttaren börja skumpa.

När man ber en elev att lägga fram handen brukar den vanligaste kommentaren vara "mina armar räcker inte till"...det är ett bra tecken på att ryttaren har satt balansen i tygeln.
Sen säger man till eleven att handen inte bör verka bakåt, oj oj oj då blir det liv i luckan - då åker ryttaren omkring som en tvål i en tvålkopp.

Du får gärna tycka som du tycker men ge dig ut och titta på ryttare från LC och uppåt - långt uppåt - så ska du se att balansen hos ryttare överlag är dålig och att hästar överlag inte är särskilt självbärande.

Som ett förtydligande kan jag också säga att man ser motsatsen ungefär lika ofta.
Det vill säga; hästar som inte är framme på bettet alls, där tygeln glappar men hästen jobbar inte genom kroppen.
Då är det inga problem att hålla balansen, det är inte den typen av ridning jag menar heller.

Mja, i mina ögon har du en något trist syn på kunskap och lärande. Jag säger som i Ratatouille: "Anyone can cook".

Delvis Kl

Apropå överstrykningar mm

Man ska ju kunna lägga ner hästen även i galopp, under arbetet, eller i slutet av ett pass, och rida lång o låg i galopp. Lika väl som i trav. Jag brukar göra det ibland i slutet om jag jobbat mkt i galopp.
Lite OT.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: cassiopeja
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 975
Senast: melen
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar