Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

Sv: Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

Fast i galopp får den inte bli neråt-framåt, utan mer rund.

Överstrykning i galopp ska bara visa att den går kvar ändå- bär sig.

Fast i galopp får den inte bli neråt-framåt, utan mer rund.

Den ska gå kvar och bära sig med längning av halsen, men får inte falla framåt eller bli för låg. Lägga ner i galopp helt enkelt. Det blir rundare då om det är rätt. Annars ramlar den fram.

Det är inte samma som överstrykning, kom bara att tänka på det.

Gjorde faktiskt så idag.
Äntligen börjar den andra hästen att bli lite mer lösgjord- svårt bara att hinna rida 2. får oftast prioritera en i taget- under vintern.

Absolut, jag har hembakta i form av hästar!

Merry Xmas!

Sorry om det var jag som överreagerade, blev bara lite irriterad på anklagelserna. :)

Efter ett par pepparkakor:

Jag vet att du har berömt Kyra. Men det är inte samma sak att lära ut och att i det man själv visar vara en exakt förebild alltid, (men jag tror hon är som du säger en ryttare man kan titta på noga och se mer och mer. Tror du skrev ungefär så )

Däremot tror jag det är en förutsättning för att lära ut att man själv kan genomföra och förstå vad som krävs. Men det är en annan diskussion.

Men då är vi överens, hon är en otroligt bra pedagog och mycket skicklig när det gäller att lära ut bla bra tänk ang sitsen? :)

Jag tror att alla hästnördar är överens om Kyras storhet! :)
God jul!

Det läses in väldigt mycket i inlägg som inte står där,

Om det inte gjordes skulle det vara lugnare på buke.

och inga pepparkakor behövas

Anledningen att jag skrattade när jag såg Kyras videos är, att min förra tränare varit beridarelev till henne på Flyinge.
Och det var från Kyra HON hade fått sina koordinatiosnövningar,
vilka jag också använder bla fö.

Varför skrattade jag - inte av elakhet - utan för att världen är bra liten ändå:)

Jag tycker det är roligt att se VAR kunskapen kommer ifrån från början.

Och Kyra har nog skapat enormt mycket bra pedagogik, särskilt eftersom hon varit lite för sig själv i Finland som inte har samma Dressyrtradition som i Sverige

Samtidigt är det kul att Läsa Wanless och se var Kyra fått en del av sina ideer ifrån.

För där är hon unik, hon vågar söka kunskap utifrån.

Det är inte en slump att hon är med i Global Dressage Forum.

Och hennes ritt på Andiamo Thyme i Globen är nog bland det bästa jag sett.

Vart blev det av den :confused:

Anledningen att jag skrattade när jag såg Kyras videos är, att min förra tränare varit beridarelev till henne på Flyinge.
Och det var från Kyra HON hade fått sina koordinatiosnövningar,
vilka jag också använder bla fö.

Varför skrattade jag - inte av elakhet - utan för att världen är bra liten ändå:)

Nej men det var inte det jag reagerade på, utan en tidigare kommentar. Förstod vad du menade med ovanstående skrattande, (eller tolkade det i alla fall som du skriver) Jag har sett många gånger att du uppskattar Kyra, därav förvåningen över en tidigare kommentar :eek:

Jag tror att alla hästnördar är överens om Kyras storhet! :)
God jul!

Ja kan man inte se den, så blir jag bekymrad.

Både Balkenhol och Kottas har uttryckt stor respekt för henne.

Det är ju kul - hon är ju nästan Svensk :angel:

Och det var ju en enorm förlust för Sverige

Men den kommentaren handlade ju bara om att jag tyckte Tinne satt ännu bättre.

Lite lättare för Tinne eftersom hon har vad man kallar Ryttarkropp, lång och smal.

Ja, men jag menade ju aldrig hur det ser ut (i alla fall numera) när Kyra rider själv, utan vad hon lär ut:idea:

Visst sitter Tinne snyggare, och den kroppen gör det ju inte svårare heller, som sagt:devil:
Satt gärna som hon:o

Du har ju delvis fått svar från Malinigötet

Att rida runt i en grundform dvs öppen med lång tygel är relativt lätt,om du fått en bra ryttautbidlning, "lättheten" består då i att du får sådant gensvar av hästen när du fuskar :angel:

När du sen skall rida den i en form som börjar täka samling så är det väldigt lätt att börja fuska med tyglarna och ha en stadig kontakt där.

Skillnaden mellan lång och låg och en mer arbetsform är ju att du måste börja rida ihop hästen, och dessa överstrykningar är ett sätt att checka av att hästen inte ridits ihop framifrån med tygeln - utan med sitsen.

Om det är korrekt så kan då ryttaren göra en överstrykning - och hästen går kvar exakt likadant. Den skall inte följa handen framåt och det är inte att lägga ned. - utan tygeln skall glappa i detta.

Köp KLoster hof medingens dvd :angel: Där vet jag görs bra överstrykningar.

sedan får du gå hem och öva att rida ihop hästen och göra överstrykningar och se om du tycker samma :D

Malin har nämligen rätt.

För det är många som har stöd i tygeln, det var många som inte klarade att rida på längre tygel på Balkenhols klinik :angel:

Och det är få som klarar att utföra dem på breeders

KL

Det betyder inte att jag rackar ned på någon elitryttare eller annan utan att jag tycker att det finns brister i den svenska ryttarutbildningen.

Och det har även Strömsholm insett och tagit till sig :bow:

Och gör något åt - heder åt nuvarande chefen

Senast ändrad av en moderator:

So whats the fuzz :)

God Jul på dig

Detsamma på dej:) Fast jag misstänker starkt att vi "ses" innan jul:rofl:

Jag tror faktiskt att jag skrev, "rent teoretiskt". Det är väl klart att inte alla är proffs på balans bara för att det börjar pratas om det tidigt på ridskolorna. Jag blev bara förvånad över att själva grejen blir så uppblåst i den här tråden, på vissa ställen, när det är så gammalt (oavsett om metoderna det lärs ut genom är bra eller ej).

Jag har inte skrivit ngnstans att det faktiskt ÄR balanserat i alla lägen ute i praktiken. Var kan du se det? :confused: Det känns som att vi inte förstår varandra här.. Jag menar inte alls att alla ryttare är superbalanserade "ute i stugorna" bara för att balansträning ingår i ridskoleschemat. Tror du det har du missat eller så har jag uttryckt mig klumpigt.

Att tycka att ngt är självklart i teorin är inte det samma som att tro att alla kan det lätt plätt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår fortfarande inte varför du skriver detta till mig? :p

Jag reagerade bara på "inte hålla balansen i tygeln" = smidig ryttare. Och försökte skämta till det lite med "det är bara att släppa tyglarna". Det betyder ju inte att jag tror att balans = släppa tyglarna. Eller ens att jag tycker att Malin hade fel, bara att jag inte tycker det är en tillräcklig förklaring och kände att jag ville påpeka det.

Du har ju alldeles rätt i det långa svar du gav mig..
Men vad är det du svarar på? :D

Jag reagerade bara på "inte hålla balansen i tygeln" = smidig ryttare.

Men så enkelt var det ju inte, utan att den "smidiga" kan använda tex sin hand oberoende av kroppen i övrigt, o tvärtom, dvs inverka med sin kropp utan att använda eller ändra i handen. :idea:

Har INTE läst igenom tråden så med risk för att diskussionen spårat in på annat eller att upprepa andra :angel: ;
Ser det också som två olika saker hur man VILL sitta och hur man faktiskt sitter. Men senast idag blev jag medveten om en stor grej jag har som ovana och som jag "på papperet" totalt skulle förkasta - att man trycker sig bak i sadeln när man vill bromsa hästen eller rent allmänt vill sitta "stadigare". Tror det mest inträffar om hästen är stressad så man får fullt sjå bara att försöka lugna den genom att ge uppgifter hela tiden så den får något att tänka på. Men det blir ju en ovana.
Om jag istället tänker precis tvärtom (som de flesta tränare är på mig om, men faktiskt bara EN sagt mer detaljerat än "luta dig tillbaka, du blir framstupa!") att jag flyttar FRAM rumpan i sadeln men flyttar bak överkroppen då känns det som jag blir lagom tung/lätt på hästen och har lättare att svikta. Även om det blir långt ifrån perfekt.
Den effekt jag fått av för mycket bakåtlutande eller för tung sits rent allmänt är att hästen tar det som drivning och drar iväg. VILL man ha drivning kanske det är bra, men jag skulle ändå hellre sträva mot att vara såpass lätt att man släpper upp hästryggen ordentligt.
För lätt sits ger väl helt enkelt sämre kontakt med hästen, och har man för dålig kontakt med sitsen så får man ju istället använda andra hjälper mer - tygel och skänkel. Om hästen inte är såpass skolad, känslig och lydig att man i princip bara kan rida med vikten :p
Vill helst (i teorin, blir inte så i praktiken :o ) alltid ha sitsen som bas, att det är steg 1 man justerar och inverkar med, som steg 2 dvs förstärkning använda tygel/skänklar och som steg 3 spö/sporrar om hästen riskerar att bli avtrubbad för skänklarna (för att man varit inkonsekvent eller inte lärt in ordentligt).
Om man ska ha sitsen som "bas" så kräver det ju kontakt med hästen och inte alltför lätt sits upplever jag det som. Men sitter man för tungt blir det lätt att man hindrar rörelserna eller gör hästen avtrubbad för sitsen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: cassiopeja
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 975
Senast: melen
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar