Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

Sv: Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

Jag tycker att vägen till att slappna av i höften - handlar mycket om att "våga sitta" Först när man vågar "SITTA" så tillåter man hästen att skvalpa runt på sittbenen.

Man måste ge sin rumpa helt till hästen och lita på att man kan balansera utan stigläder.

jag tycker att det brukar ge sig bäst om man ger eleven en koordinerings uppgift - då glömmer de att spänna sig. Och efter ett tag så undrar de;
Vad var problemet :D

Ja man måste ha optimalt stöd av sadeln

Liten input från mig som inte märkt tråden förrän nu..

Mina höftleder är mina största fiender på vägen till en positivt inverkande sits har jag märkt. De jäklarna skulle behöva åka på spa och lära sig slappna av.... :D

Jag upplever också att det är mkt lättare utan stigbyglar, men sen blir det helt tossigt med stigbyglar för då har jag ngt att "spänna mot" igen. Lättare att tänka tunga ben och avslappnat höftled utan ngt mer än marken att tänka mot.

Jag har väl under åren ridit mkt utan stigbyglar, men tycker inte att det har gjort ngt egentligt bra när man sen inte kan hålla stigbygeln på plats:angel:

sätets vikt i sadeln o benens i stigbygeln- då funkar det mesta.
Är hästen bred blir det mindre vikt därnere;)

Ja, som sagt, jag tror inte att det handlar om stigbyglarna - utan om min höftled. Om höftleden inte är avslappnad så gör stigbyglarna det etter värre. :D Men om höftleden är avslappnad har det inte spelat ngn roll, men då enbart om jag faktiskt börjat med att slappna av i hleden MED stigbyglar. Rider jag utan och går över till med så får jag börja om. :o

Rent generellt upplever jag i alla fall mina höftleder som mitt största aber, jag blir som en fällkniv när de spänns. :D Kroppen vill fälla ihop sig framåt (fosterställning) eftersom balansen far åt skogen - för att jag inte kan följa med.

Köpte fö mina första ridstövlar på Globen i år, har bara hunnit rida med dem en gång men upplever en rätt stor skillnad just "sitter ner"-mässigt mot shortchaps om vi säger så.. :angel: Blir också pinsamt medveten om vissa brister.

Det handlar väl kanske inte så mkt om hur lätt/tungt man sitter (för att återknyta till trådens ämne), däremot om vad man gör med den vikt man sätter på hästen när man sitter upp, hur den fördelas och hur man inverkar med den. :) Detta har säkert ngn skrivit redan men så tänker jag.

Det handlar väl kanske inte så mkt om hur lätt/tungt man sitter (för att återknyta till trådens ämne), däremot om vad man gör med den vikt man sätter på hästen när man sitter upp, hur den fördelas och hur man inverkar med den. :) Detta har säkert ngn skrivit redan men så tänker jag.

eller nåt :D
:)

Jag funderar på ifall det Kyra menade var att "bara" följa med med sittbenen i trav så som hästens rygg rör sig och ha "röra sittbenen i fläsket" som en tanke för att det skulle bli lättare. Eller ifall hon menade något nytt där man sitter ännu lättare?

Äh, det här med tankar kring sitsen tål att upprepas i olika tappningar - alltid är det ju ngn av dem man kan förstå och ta till sig. :)

-kl-

Fö tyckte jag det var jättefint att Kyra hade med en så liten ponny på clinicen och inte bara stora hästar. Duktig liten tjej och ponny! Jätteroligt att vara där och se.

Jag tror inte hon menade att man ska överge någon lodrät sits alls:rofl: utan precis som du säger ett tänk, som en hjälp, MEN för att våga sitta lite mindre "fast" och inte vara rädd att "skumpa lite" (sa hon) för att ge hästen frihet i ryggen och inverka bättre.
jag upptäckte att det var en bra hjälp och att det kräver mycket att sitta så som hon menade. Men såg även att det gör de skickliga, som rider "smidigast" och att de inte är rädda att lätta lite ibland eller komma i "otakt" för att inverka. Men som jag sa tidigare det kräver en jäkla balans och stabilitet om man ska klara det i alla lägen, när hästen jobbar lugnt och fint är det en sak, men det kan ju ta olika lång tid att komma tid och precis som Solis bla sa då känns det lite vågat först att ha den sitsen och inte sitta för tight.
Pratar inte om spänningar/inte spänningar hos ryttaren heller,det är inte vad det handlar om.

Vet inte om det är jag som är dålig på att förklara eller en del folk här som har svårt att fatta, men troligen det första skulle jag gissa, eftersom jag är en positiv människa:p:D

Jag funderar på ifall det Kyra menade var att "bara" följa med med sittbenen i trav så som hästens rygg rör sig och ha "röra sittbenen i fläsket" som en tanke för att det skulle bli lättare. Eller ifall hon menade något nytt där man sitter ännu lättare?

Jag tolkade det som att hon försökte skapa ett annat tänk kring nedsittning än att man låser sig genom att försöka pressa ner sig i sadeln (med sittbenen/vad man nu tror är sittbenen) och det blir fel.
Personligen tycker jag "röra sittbenen inne i skinkorna" är ett väldigt mkt bättre sätt att få en bild i huvudet av hur man kan göra, än "torka sadeln" eller dyl. Det är nog väldigt individuellt vad som fungerar rent psykiskt på olika ryttare.

vilka anser du rider "smidigast" ?

frågar bara för att förstå hur du menar med smidigt

Gärna exempel på ryttare från Kuren då jag har det på band och bättre kan förstå vad du menar då

Jag tolkade det som att hon försökte skapa ett annat tänk kring nedsittning än att man låser sig genom att försöka pressa ner sig i sadeln (med sittbenen/vad man nu tror är sittbenen) och det blir fel.
Personligen tycker jag "röra sittbenen inne i skinkorna" är ett väldigt mkt bättre sätt att få en bild i huvudet av hur man kan göra, än "torka sadeln" eller dyl. Det är nog väldigt individuellt vad som fungerar rent psykiskt på olika ryttare.

allmän reflektion:
men är det inte lite av en "cause and effect" situation vi pratar om tror ni?
det vissa nämnt om att ej vara låst i höfterna, - är det inte så att när man inte är låst i höfterna, så sitter man även mer följsamt och rörligt med sittbenen?
så tänker iallafall jag, att det nog är lite följd och verkan på det hela så att säga. ? men visst - sen kan man nog likväl prata om att folk sitter olika "djupt" med rumpan - helt klart.....

över huvud taget tror jag en del sits och ryttar problem grundar sig i ett och samma. nu kommer jag inte på vilket nummer det var, men det är ett av de 3-4 senaste i ridsport, där det finns en intervju med en etablerad internationell tränare, som påpekar att han anser att ett av de större ryttar problemen som existerar är att ryttarna låser sig fast vid att "tänka" lite för mycket under ridningen, och att detta tänkande eller överanalyserande, hämmar känslan som behövs för att få det rätt.

förstå mig RÄTT när jag återger detta. Jag vill inte på ngt sätt insinuera att man inte ska reflektera och analysera. men med måtta, och tydligen anser även denna tränare liknande.
jag tycker man ser det rätt ofta - ryttare som är så låsta vid att sitta fint, sitta rätt osv- att de blir som michelin gubbar ovanpå hästen. visserligen med en rent tekniskt sett snygg sits - men utan förmåga att inverka eller harmonisera med hästen - just för att de är så tekniskt låsta i sitt analyserande, att de tappar känslan.

God ridning för mig är förmågan att kombinera bägge - och framför allt, kunna balansera tänket med känslan.

Senast ändrad:

Som jag ser det är det lite begreppsförvirring?

Sitta lätt som Anky har inget med att sitta lätt för mig att göra. Sitta lätt gör ex Brink i visningsfilmer från Tullstorp då han "leker fram" piaff eller tramp, likaså den här kritiserade bilden i Ridsport på en känd svensk ryttare i en "idealisk piaff".

Ankysitsen (om vi nu ska generalisera oss blåa => :eek:) som jag anser även Per Sandgaard, Mattias Jansson och Peter Markne uppvisa varianter av har för mig inget med sitta "lätt" att göra.

På en unghäst sitter man lätt. På en otränad häst sitter man lätt. I min bok är det inte det vare sig Anky eller PM, MJ eller PS sysslar med.

De har nog andra skäl.

Fritt tolkat av mig. :idea:

Kyra är en gudabenådad ryttare, men hon är ju kanske inte känd för att ha den absolut bästa/vackraste sitsen i hela världen. Å andra sidan brukar hon få sina hästar att jobba rätt bra ändå. *understatement*

eller nåt... :)

Hon är jättebra på detta med att sitta på mitten och inte kollapsa i midjan, jag skrattade när jag såg hennes filmer. Jaså det var därifrån det kom.

Annars håller jag med Kyra är unik på att få hästarna att "gå"
Men lära sig sitsen kanske man skall göra av nån annan.

Tinne kanske :D

Äh, lika bra att satsa på Hubertus direkt! :angel: Drömma kan man ju! :d

Som jag ser det är det lite begreppsförvirring?

Sitta lätt som Anky har inget med att sitta lätt för mig att göra. Sitta lätt gör ex Brink i visningsfilmer från Tullstorp då han "leker fram" piaff eller tramp, likaså den här kritiserade bilden i Ridsport på en känd svensk ryttare i en "idealisk piaff".

Ankysitsen (om vi nu ska generalisera oss blåa => :eek:) som jag anser även Per Sandgaard, Mattias Jansson och Peter Markne uppvisa varianter av har för mig inget med sitta "lätt" att göra.

På en unghäst sitter man lätt. På en otränad häst sitter man lätt. I min bok är det inte det vare sig Anky eller PM, MJ eller PS sysslar med.

De har nog andra skäl.

Fritt tolkat av mig. :idea:

Kyra är en gudabenådad ryttare, men hon är ju kanske inte känd för att ha den absolut bästa/vackraste sitsen i hela världen. Å andra sidan brukar hon få sina hästar att jobba rätt bra ändå. *understatement*

Nej det är ingen begreppsförvirring. Jag sa aldrig att det var samma sak som Ankys sits. Jag sa att hennes är en extrem åt ett håll.

Det gemensamma är att inte sitta alltför tungt och "fast".

Kyras egen sits kanske lämnar en del att önska men hennes begåvning som pedagog är nog de flesta överens om skulle jag tro, även internationellt faktiskt, hörde jag senast häromdagen . Hon duger nog att lära sits av, skulle jag tro;)

Särskilt här på buke är det vält helt ok fö att lära ut både det ena och det andra oavsett vad man kan prestera själv:cool:

eller nåt... :)

Hon är jättebra på detta med att sitta på mitten och inte kollapsa i midjan, jag skrattade när jag såg hennes filmer. Jaså det var därifrån det kom.

Annars håller jag med Kyra är unik på att få hästarna att "gå"
Men lära sig sitsen kanske man skall göra av nån annan.

Tinne kanske :D

Ja bland annat är hon bra på det. OCh just att sitta på mitten och behålla sin position oavsett om hästen försöker flytta ryttaren tex när den sprätter till för något, (vilket hästar gör faktiskt, även om de arbetar avspänt däremellan) är mycket lättare om man kan klara att sitta lite mer "fri" hela vägen eftersom man lätt återtar sin postition om det skulle behövas.
Det blir också lättare i tempoväxlingar, som att komma tillbaka från tex ökad galopp. Samt att tillåta mycket rörelse. Bland annat.

Ang vilka som sitter mest smidigt så är jag dålig på namn och såg inte küren mer än bitvis tyvärr. Men på fredagen när vi diskuterade detta (med kompisarna, inte här) så fastnade vi för bla spanjoren på Prestige, den svarta hästen, Domingo(?).
Ja Tinne sitter väldigt bra. :bow: Men ju mer man tittade så var det särskilt den spanjoren även om den andra spanjoren vann i längden han också. Även om han använde skänklarna väldigt långt bak bla, så var sättet han satt i sadeln också väldigt trevligt.

Det var här min kompis gjorde kopplingen till sin kurs samt senare vad Kyra sa, eftersom det stämde med vad hon fått med sig från kursen. Kompisen är en erfaren dressyrryttare, men tyckte det var ett bra tänk, som hon anser att många INTE har även om det kan tyckas självklart.

Självklart blev det för mej en koppling mellan vad Kyra sa samt vad kompisen hade fått med sej, vilket kan vara en anledning till att när jag skriver om det här blir det lite svårbegripligt. Kom att tänka på det.

Jag tänker inte skriva vilka som satt sämre.

Du kan väl inte på allvar mena att man inte ska lyssna på Kyra vad gäller sitsen:eek: Nog för att du vill undvika att tycka att jag säger något vettigt, men det finns väl gränser......

Senast ändrad av en moderator:

Jag prövade igår att tänka att sittbenen skulle röra sig innanför fläsket men eftersom att jag inte har något sådant vid just sittbenen så blev det bara att jag tänkte något mjukt mellan sittbenen och sadeln, ungefär som gelen i en sitsgelpad (alltså en sån som ska göra det mjukare för ryttarn att sitta). Och det funkade! :D Nu prövade jag mest i skritt men ändå, jag blev lösare och smidigare och kunde gå med mer med sittbenen och vara följsam.

Så tack för tipset Flashlight! :) Nu ska det bara prövas i trav också. :p Det blir en utmaning.

Jag prövade igår att tänka att sittbenen skulle röra sig innanför fläsket men eftersom att jag inte har något sådant vid just sittbenen så blev det bara att jag tänkte något mjukt mellan sittbenen och sadeln, ungefär som gelen i en sitsgelpad (alltså en sån som ska göra det mjukare för ryttarn att sitta). Och det funkade! :D Nu prövade jag mest i skritt men ändå, jag blev lösare och smidigare och kunde gå med mer med sittbenen och vara följsam.

Så tack för tipset Flashlight! :) Nu ska det bara prövas i trav också. :p Det blir en utmaning.

Ja eller hur, smidigare anpassning! Lycka till:D Det är en utmaning på en stark överfrisk häst men annars, när hästen är avspänd så är det inga problem. Då kommer det ju naturligt.
KUL att du provade:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: cassiopeja
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 975
Senast: melen
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar