Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

Sv: Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

Apropå detta med sittben, så fick jag en bra upplevelse då instruktören hade tagit med två små pilatesbollar i tennisbollformat. Dessa skulle jag sätta under sittbenen och rida runt med en stund, och sedan ta bort dem.
Det var en aha grej för mig - att få fram bäckenet så mycket gav en mycket ledigare häst. En ganska annorlunda position. När vi pratar om sittben så kanske vi har olika referenser till var vi egentligen har dem, jag hade ju trott tidigare att jag funnit dem och satt hyfsat.
Nu har jag kunnat slappna av mer (fast jag förstår ändå inte riktigt liknelsen med att låta sittbenen studsa runt...) vilket har lett till en bättre inverkan.
Kanske blir bättre efter jul med fettet, nu finns inget sånt därbak

Jag tycker att för många tänker på vad dom gör, våga slappna av och sjunka ner i sadeln, då sitter du djupt men inte tungt. :)

Det skadar nog inte att tänka lite på vad man gör. Det handlar inte heller om att "våga slappna av" utan om att hitta en optimal sits för att utnyttja och underlätta hästens rörelse och inverka bättre för att styra den rörelsen bla.

Jag skrev att jag inte tycker att jag sitter tungt. :smirk:

KL

Ett tänk är ju alltid ett tänk och inget man bokstavligt gör. Precis som ett öppnatänk inte är en regelrätt öppna, osv.

Jag tror det helt enkelt är bättre att inte försöka att "komma ner" och bli fokuserad på det. Ryttaren ska röra sig friare i förhållande till sadeln än så. Minns också att hon sa att det är två som rör sig och då kan inte den ena vara still (eller tro sig kunna vara) :idea:

Kl

Man kanske helt enkelt kan säga att sittbenen inte ska vara helt statiskt nertryckta i sadeln en gång för alla utan lite kunna "sväva" (=tänket!) och vara flexibla för att kunna fånga upp och inverka på och styra hästens rörelse bättre:confused:

Jag tänker att man måste "våga skumpa" lite. Och då menar jag INTE att man ska skvalpa runt som en hösäck, men man får inte sitta för tungt (djupt) i sadeln utan man måste ge plats åt hästen att röra sig. Sitter man för tungt tror jag att man låser hästens rygg. Samtidigt tycker jag att det kanske är lite "farligt" att prata om lätt sits, vilket tydligen är populärt nu, eftersom många ryttare har problem med att de sitter lite i hängsits, de har svårt att sitta på sittbenen (eller den "berömda" trekanten), och skulle nog behöva TÄNKA djupare sits.

En viktig (avgörande?) faktor för att kunna sitta korrekt är också sadelns placering. Det är tyvärr alltför vanligt att sadeln placeras för lång fram, vilket stort försvårar för ryttaren att sitta rätt.

Jag tänker att man måste "våga skumpa" lite. Och då menar jag INTE att man ska skvalpa runt som en hösäck, men man får inte sitta för tungt (djupt) i sadeln utan man måste ge plats åt hästen att röra sig. Sitter man för tungt tror jag att man låser hästens rygg. Samtidigt tycker jag att det kanske är lite "farligt" att prata om lätt sits, vilket tydligen är populärt nu, eftersom många ryttare har problem med att de sitter lite i hängsits, de har svårt att sitta på sittbenen (eller den "berömda" trekanten), och skulle nog behöva TÄNKA djupare sits.

En viktig (avgörande?) faktor för att kunna sitta korrekt är också sadelns placering. Det är tyvärr alltför vanligt att sadeln placeras för lång fram, vilket stort försvårar för ryttaren att sitta rätt.

:bow: Du förklarar bättre.
Precis, det är bla det jag försöker säga fast det kanske blev luddigt.:confused: pga övertydlighet, jag vet inte.
OCh ja kanske det blir lite "farligt" att prata om lätt av många skäl, bla det du skriver med att komma ner bättre som för många är ett bekymmer.
Jag menar självklart när man kommit ner och ska hitta bäst inverkan o följsamhet.

Anledningen att skriva om det här var alla sitstrådar där detta ändå inte nämns, jo, att ge plats, men hur? Utan att spänna sitsen.

Att tillåta sig att "skvalpa runt" en aning är precis det jag menar.

Håller med men framför allt så handlar det väl om hur rörlig man är i bäcken och höfter, inte hur tungt rumpan i sig väger i sadeln. Tror att många missförstår/misstolkar det där, för man kan sitta djupt i sadeln utan att sitta tungt, - helt enkelt för att man är rörlig i bäcken/höfter, inte klämmer med lår eller knän, utan har format sig runt hästen och kan följa med den i rörelsen utan att vare sig låsa eller forcera. Jag tänker det som att hästen är en badboll som skall kunna höjas under mig och mellan mina ben. Det hjälper till att sitta avslappnat och följa med rörelsen utan att låsa sig. "Skumpar" i ordets rätta bemärkelse gör man ju om man låst/spänt sig och inte kan följa med i hästens rörelser. Då sitter man "ovanpå" hästen, inte "i" eller "runt" den.

Senast ändrad:

Fast nu missförstår du mig, jag skrev ju att jag INTE menar att man ska skumpa runt som en "otymplig" hösäck. Så blir det ju om man, som du skriver, är spänd och inte kommer ned i sadeln.

Men mitt "skump" är det du skriver om som "följsam", man kan bara "skumpa" på det sätt jag menar om man är avslappnad och följer med i hästens rörelse. Det kräver också att man är i balans själv och stark i bålen. Med detta "skump", eller följsamhet, får hästen plats att röra sig. Jag uttrycker mig tydligen luddigt, men jag menar att man ska inte sitta djupt och blickstilla, då låser man ryggen på hästen, eller ger ialla fall mindre utrymme för den att röra sig. Kanske är "skump" fel ord att använda, men jag kommer inte på något bättre.;)

Sedan vidhåller jag, även om jag får en snyting från något håll, att många skulle vara betjänta av att lära sig placera sadeln på rätt ställe.

Fast nu missförstår du mig, jag skrev ju att jag INTE menar att man ska skumpa runt som en "otymplig" hösäck. Så blir det ju om man, som du skriver, är spänd och inte kommer ned i sadeln.

Men mitt "skump" är det du skriver om som "följsam", man kan bara "skumpa" på det sätt jag menar om man är avslappnad och följer med i hästens rörelse. Det kräver också att man är i balans själv och stark i bålen. Med detta "skump", eller följsamhet, får hästen plats att röra sig. Jag uttrycker mig tydligen luddigt, men jag menar att man ska inte sitta djupt och blickstilla, då låser man ryggen på hästen, eller ger ialla fall mindre utrymme för den att röra sig. Kanske är "skump" fel ord att använda, men jag kommer inte på något bättre.;)

Sedan vidhåller jag, även om jag får en snyting från något håll, att många skulle vara betjänta av att lära sig placera sadeln på rätt ställe.

Håller med igen!:bow: Jag startade tråden eftersom jag inte tycker att vi diskuterat just denna del av sitsen här, kan jag erkänna, som är viktig för att släppa fram, istället för att låsa och hindra rörelse genom att försöka sitta djupt o stilla. Jo, att man ska släppa fram men HUR man då sitter.

Håller även med mackan ang badbollen men att inverka på badbollen :D är också det man gör bättre med en "lättare" eller mer "lös" eller "lite skumpande":o sits. Inte skump utan mer följa och styra. Man kan styra rörelserna bättre så.

Nejdå, jag missförstår dig inte alls, jag uttryckte mig nog klantigt.
Min kommentar var avsedd som ett tillägg till det du säger, inte att jag missförstod det du skrev - håller med om det du skriver men gjorde ett tillägg i tanken/resonemanget bara. :idea:

OK, då är jag med, försöker jobba och skriva och samtidigt...:)

Flashlight: jag tycker det är jättebra att starta en sådan här tråd. Tyvärr kan inte jag beskriva HUR jag gör, är alltför dålig på att teoretiskt beskriva. KÄNSLAN är att jag helt enkelt sitter rätt upp och ned, utan att tynga ned mig i sadeln, följer med i hästens rörelse och försöker låta bli att spänna mig, benen hängande rakt ned (har en liten ovana att ibland få underskänkeln något långt bak, dock utan att tappa sätet, vet inte hur jag är skapt...:crazy:) Men andra kan säkert förklara på ett bra sätt.;)

Apropå detta med sittben, så fick jag en bra upplevelse då instruktören hade tagit med två små pilatesbollar i tennisbollformat. Dessa skulle jag sätta under sittbenen och rida runt med en stund, och sedan ta bort dem.
Det var en aha grej för mig - att få fram bäckenet så mycket gav en mycket ledigare häst. En ganska annorlunda position. När vi pratar om sittben så kanske vi har olika referenser till var vi egentligen har dem, jag hade ju trott tidigare att jag funnit dem och satt hyfsat.
Nu har jag kunnat slappna av mer (fast jag förstår ändå inte riktigt liknelsen med att låta sittbenen studsa runt...) vilket har lett till en bättre inverkan.
Kanske blir bättre efter jul med fettet, nu finns inget sånt därbak

Absolut :)
berätta mer om vad du fick ändra.

De flesta får en aha upplevelse att de sitter såååå långt fram, många blandar ihop sittbenen med musklekudden i rumpan....

Jag var inte på Globen, men det är viktigt att tillåta hästen att flytta dina sittben, när den rör sig. Om hästen skall trava så måste dina sittben trava med - man får inte bromsa den rörelsenDetsamma givetvis i galopp. Så länge ryttaren bromsar den rörelsen blir galoppen aldrig rund och bärig.

Jag tror Kyra menar att det måste får röra sig rätt mycket där i rumpan, men för den skull behöver det inte vara glappkontakt med sadeln. ("Därav sittbenen skumpa runt inne i fläsket")

Sedan har en del hästar stor gång och skumpandet som blir då (som solis skriver) - stör inte hästen ( menar ju också Kyra) men det är spänningarna runt höfterna (höft led och sittben) ffa som stör hästen och trycker ned ryggen - eller snarare blir ett för stort motstånd för ryggen att komma upp

Därför låt hästen dansa din rumpa och dina sittben - kämpa inte emot

slappna av..... :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror Kyra menar att det måste får röra sig rätt mycket där i rumpan, men för den skull behöver det inte vara glappkontakt med sadeln. ("Därav sittbenen skumpa runt inne i fläsket")

Därför låt hästen dansa din rumpa och dina sittben - kämpa inte emot

slappna av..... :D

Ja, men även att "glappkontakt" kan uppstå, och att det inte är så "farligt" som många föreställer sej.

Sen det sista med dansa håller jag med om, det är så jag menar, men det är mer än slappna av, eller mer komplicerat för som solis skrev du måste ha en stark bål och balans själv för att sitta så och kunna inverka och styra.

Säger alltså inte emot dej, men med komplettering!

Jag vill ha en sits som är djup men lätt. Blir det för tungt så trycker man undan ryggen och för lätt så sitter man ovanpå ryggen och kan inte inverka ordentligt.

Hur jag själv sitter? Hm...Jag har nog rätt instabilt säte, sitter inte så djupt som jag skulle önska, svankar för mkt ibland så att sittbenen åker bak och upp och då går det ju heller inte att påverka.

Jag funderar över hur man får ett för lätt säte. Antingen måste man väl knipa med knäna/benen och liskom klämma sig upp eller så måste man ha för mycket spjärn i benen så att man halvstår. Det borde inte vara så mjukt och följsamt det heller. Det är ju svårt att analysera bara en sak i sitsen, en sak leder oftast till att man gör en annan sak fel. Sitter för tungt så kanske man är lite för bakåtlutad, eller "wobblig" i överkroppen?

Lägger till efter att ha läst lite inlägg där det stod om sadelns placering. Även sitsens utformning och vilken form ens bäcken har har stor betydelse för att man ska kunna sitta rätt. Man måste få lagom stöd på rätt ställen av sadeln. Och här tror jag att det är många som inte har rätt sadeln för sin rumpa och bäcken, vilket gör det så himla mycket svårare att följa med i hästens ryggrörelser. Hästen kroppsbyggnad kan ju också ställe till det om man har en häst med lite päronformad mage, det gör det svårare att ha benen rätt och då kompenserar man kanske genom att göra något annar fuffens i sitsen.

Vet inte riktigt om jag svarat på din fråga, gjort något vettigt tillägg i diskussionen men men, läs och strunta i det isåfall.

Senast ändrad:

Lägger till efter att ha läst lite inlägg där det stod om sadelns placering. Även sitsens utformning och vilken form ens bäcken har har stor betydelse för att man ska kunna sitta rätt. Man måste få lagom stöd på rätt ställen av sadeln. Och här tror jag att det är många som inte har rätt sadeln för sin rumpa och bäcken, vilket gör det så himla mycket svårare att följa med i hästens ryggrörelser. Hästen kroppsbyggnad kan ju också ställe till det om man har en häst med lite päronformad mage, det gör det svårare att ha benen rätt och då kompenserar man kanske genom att göra något annar fuffens i sitsen.

Efter vad jag sett verkar det inte heller alltför ovanligt att ryttare har för små sadlar.

Jag tror sadlarna har väldigt stor betydelse, dels att den är lagom för ryttaren, ligger rätt på hästen, passar hästen och dessutom är ok att sitta i och inte tex stenhård:crazy:
Inte bara lagom i stl för ryttaren utan även passar ryttarens kropp. Annars är det jättesvårt att sitta avspänt och bra.

Jag har jättesvårt för att se om en sadel är lagom i sitsen, men vad jag tror så har de flesta häromkring lagom sadlar storleksmässigt. Fast vem vet, det kan ju vara så att alla rider runt i för små med.

Jo, hårda sadlar eller sadlar som "trycker" för mkt därfram är aj, aj om man ska sitta ner. Då går det inte att vara följsam utan man får skona sina ädlare delar så gott det går. :crazy:

Jag såg inte clinicen.
I vlket samband sa hon detta?

Jag hajjar Tinnes teknik, men det syns inte vad hon gör.
Sen ska jag fråga min tränare- Kyraeleven om hon menar så- tror inte det.

Jag tror att det är bollsätet- dutt dutttänket som hon menar.
ett mycket svagare säte än passagesätet.
där man är mer "i luften", men ändå inte lättar så att det syns iom att hästen följer en.
Skumpa är för mig en instabil ryttare i lite otakt.
Plus att det påverkar hästen till att bli långsammare.

Kyra börjar väl bli gammal o har fått kärringfläsk:angel:

Jag tror sadlarna har väldigt stor betydelse, dels att den är lagom för ryttaren, ligger rätt på hästen, passar hästen och dessutom är ok att sitta i och inte tex stenhård:crazy:
Inte bara lagom i stl för ryttaren utan även passar ryttarens kropp. Annars är det jättesvårt att sitta avspänt och bra.
När val. fick ny sadel satt jag knappt ner på 2 år. Fruktansvärt hård o bred.

min kompis lämnade tillbaka sin amerigo just pga detta.
De som jag provred var som soffor, men med knölar vid varje sittben.
Den som tävlade hästen klagade inte- en karl o inte heller min tränare- fast hon är liten o smal.

Nej hon hade inte kärringfläsk vad jag såg.:o

Hon sa det bla, när hon hjälpte en av tjejerna att sitta rätt. Att inte sitta för "tight". Hon pratade även om badbollen och om att inte vara så rädd att "skumpa lite". Det är två varelser som rör sig ihop.Att ge utrymme.

Man ska inte sitta och "lätta" hela tiden, det sa hon inte. (Säger inte jag heller) Inte heller verkligen"skumpa".(Säger jag inte heller) Utan kunna röra sej på hästen och med hästen genom att tänka rörligare sittben inom "fläsket", att inte tänka sittbenen direkt i sadeln utan ett lite mer sviktande lager mellan:p Helt enkelt. Inte alls komplicerat som det tydligen blir när jag förklarar :cool: utan enkelt och rätt självklart men ett mycket hjälpsamt "tänk" på vägen, bara som jag tycker är viktigt i sitsdiskussioner.

Sätet blir lite friare att anpassa sej till hästen och att inverka bättre, snabbare kanske. Avspändhet och balans och stabilitet. Lättare med det tänket. MEn inte lätta så det syns, det är inget mål, nej.

Men jag är nog dålig på att förklara :crazy:.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: cassiopeja
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 975
Senast: melen
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar