Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

Sv: Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

Kan man inte bara säga att man sitter på rumpan?
Inte trycker ner sina sittben.

Fast den signalen gör jag nog när jag vill göra en galoppökning. inte hela tiden, utan bara starta med.

Hästarna verkar mindre bekymrade över en lite skumpande ryttare- bara händerna är stilla. tyvärr brukar de följa med o skapa ett obehag.

Sen är det förstås skillnad på om ryttaren är tung. hästen ser ut som Picadorens häst eller hur det var:confused:. Får se på julafton vad det heter.

PS. Såg en tant för många år sen som hade 2 stora gropar i sin Stübbensadel efter sittbenen.DS

Senast ändrad:

Ett av mina problem har varit/är att jag naturligtvis försökt så gott det går, att följa hästens rörelser, men att jag har varit överambitiös med detta. Det har resulterat i att jag inte har "slappnat av" tillräckligt, och jag har försökt att hela tiden "vara med och i" rörelserna.
Kanske dålig på att förklara, man det handlar om att våga vara följsam och ledig i höft, säte o överskänklar. Kanske kontrollbehov, oförmåga att ha tillit till hästen?
Som man är jag ju van att oftast föra i dansen, kanske ska låta mitt sto föra mer...

Kan man inte bara säga att man sitter på rumpan?
Inte trycker ner sina sittben.

Jo men eftersom vi diskuterar på internet så kan vi få olika tolkningar av det mesta och det är svårt att förklara nyanser mellan olika saker för att få fram känslan man villl beskriva.
Att känna sittbenen i sadeln ska man ju, men de ska inte tryckas ner.
Här ges mycket sitsråd, m muskler in i minsta detalj, men jag har bla saknat bra tänk ang hur rumpan förhåller sig till sadeln:cool: Många trycker ner och bromsar rörelse, om hästen verkligen börjar röra sig som den kan eg. Eller tappar stabiliteten och inverkan. Detta handlade "tänket" om bla. Jag jobbar med det också.

Tror inte på att alla är så bra på att släppa fram rörelse, tex. Samt inverka m sätet för att styra rörelsen och reglera den optimalt. I praktiken. Det är mycket svårt. Inte ens eliten gör lika. Det ser faktiskt mkt olika ut mellan hur olika ryttare använder sin egen kropp.:cool:
Jag tror på att vara avspänd men ha lätthet i tänket för att släppa fram rörelse, men att även ta hand om den. Det är en av de svåra sakerna att kombinera, för mej i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Ska åka o prova nu- att röra sittbenen innanför de muskulösa skinkorna:rofl:

Nej fläsket var det, :banana: Ska göra samma!

kl

Jag sitter väldigt lätt. Har igentligen inte så mkt val då jag är spinkig och lätt. Försöker att sitta tyngre ibland men det går inget vidare. :p

60% i fötterna och 40% i rumpan, är vad den gamla engelskmannen började pränta in i mitt huvud för många år sedan, och vad jag fortfarande försöker sträva efter i de flesta situationer.

Fast det tror jag inte har med vikten att göra, det är teknik. Jag är heller ingen "stor" person, men jag klarar att sitta tungt om det behövs. Hade tidigare problem med att jag satt lite för djupt i sadeln, en ovana som kom av jag på min gamla häst måste tänka "sitt på bakbenen", hon hade extremt svårt att sätta under sig. Det hela blev enklare när jag lärde mig att "skumpa" lite, alltså sitta liiite lättare så att hennes rygg fick mer utrymme till rörelse. Detta har sedan hjälpt när jag ridit andra hästar, har nu betydligt lättare att följa med i hästens rörelser än vad jag hade för ett antal år sedan.

Jag tror det är vanligt, som du säger, att man sitter för "tungt" för att man ska få med hästens bakben, för att sitta djupt osv. Mycket av det man säger ang sitsen kan tolkas så också.

Jag tycker också att man kan se på många ekipage (menar nu generellt, även filmer här på buke) att det ser svårare ut för att ryttaren sitter för mycket med tanken "ner i sadeln" och hästen bromsas av det.

Jag fick själv en aha-upplevelse av att tänka "lösare" (missförstå rätt!) även om jag aldrig "pressat mej ner" i sadeln eller suttit särskilt tungt eg.
Eftersom jag rider en häst (och även mina tidigare varit åt det hållet,) som kan bli lite sprittig och hoppa iväg för saker vissa dager, är det lätt att då "sitta djupare" för att få hästen att gå ut i hörnen osv:mad: i början av ett pass om det är mycket att titta på.
Även när det blir mycket hetsande framåt är det lätt att bli "tyngre" rent instinktivt.

Att tänka mer "lös" eller "skump" (missförstå rätt igen!) dvs lite friare i förhållande till sadeln, gör det lättare att påverka hästen, och att när den börjar röra sej mer avspänt kunna släppa fram mer rörelse och ändå inverka snabbare i sätet.

Jag inser att det är svårt att diskutera när man inte vet vad andra lägger in eller ser i det man skriver, allt kan ju tolkas på olika sätt, och jag vill inte ge anledning att någon ska tro att man inte ska ner i sadeln eller att stå i halvlätt sits eller nåt sånt, eller hängsits, för det är det verkligen inte fråga om. Inte heller om spänningar av något slag, utan det förutsätter i såfall mer avspändhet, snarare och mer balans hos ryttaren.

Det är lättare att diskutera irl.

Jag förstår hur du menar. :idea:

Jag kommer själv att få tänka på att inte sitta för djupt igen på min unga häst som är ganska explosiv och oerhört kvick (fullblodspappa, ser själv också ut som ett fullblod). Det blir lätt så att man sitter för tungt för att sitta emot när hästen är "sprallig", men det gäller ju att man har styrkan och balansen själv för att kunna sitta rätt upp och ned och påverka med sätet utan att bli för tung, även i ett sådant läge, pust!;)

:) :D

Det är mänskligt att vilja för mycket

Sitter och tänker att balansen kanske är det viktigaste... Sitter man och spänner sig kommer ju tyngdpunkten för långt upp = svajigare och svårare att slappna av för att hitta rätt sits.
Min instruktör brukar säga att det bara är tyngden av skänklar o fötter som ska ned i stigbyglarna.

Fast jag har alltid fått lära mig att man skall sitta ganska lätt i sadeln och vara flexibel i knäna istället för att skjuta fram något med kraft. Fast nu har jag ju en häst med mkt påskjut bakifrån.
Klart att det inte bara har med vikten att göra (uttryckte mig väldigt klumpigt) utan tekniken förhållande till sin egna vikt.

När jag sitter ner i trav så kan jag ju fortfarande sitta still utan att vara överdrivet tung, medans man ser att andra har det jobbigare och har enbart tyngden i rumpan och inget i stigbyglarna.
Tror helt enkelt att det har hur man fördelar vikten när man rider, och vad det är för häst man sitter på.

Anky är ett exempel på en ryttare som sitter lätt.

Jag tycker också att man kan se på många ekipage (menar nu generellt, även filmer här på buke) att det ser svårare ut för att ryttaren sitter för mycket med tanken "ner i sadeln" och hästen bromsas av det.

Jag fick själv en aha-upplevelse av att tänka "lösare" (missförstå rätt!) även om jag aldrig "pressat mej ner" i sadeln eller suttit särskilt tungt eg.
Eftersom jag rider en häst (och även mina tidigare varit åt det hållet,) som kan bli lite sprittig och hoppa iväg för saker vissa dager, är det lätt att då "sitta djupare" för att få hästen att gå ut i hörnen osv:mad: i början av ett pass om det är mycket att titta på.
Även när det blir mycket hetsande framåt är det lätt att bli "tyngre" rent instinktivt.

Att tänka mer "lös" eller "skump" (missförstå rätt igen!) dvs lite friare i förhållande till sadeln, gör det lättare att påverka hästen, och att när den börjar röra sej mer avspänt kunna släppa fram mer rörelse och ändå inverka snabbare i sätet.

Det ligger mkt i det du säger, för ett spänt bäckenet som kniper säger 'broms' medans skänklarna säger 'fram' vilket ger dubbelsingnaler till hästen.

Men Kyra kom sen med ungefär detta: (rätta mej ni som hört om jag har fel)
Man ska låta sittbenen studsa inuti skinkorna (och ha fläsket som "buffert" ungefär :rofl: ) Självklart i kombination med stark mage, hålllning mm.
Så skulle jag vilja sitta!
Men no way att jag har muskler till det. :eek: Det är ju som att sitta med knäna i 90 grader mot en vägg, fast ett helt ridpass. Typ.

Nu sitter jag ganska tungt, eller iaf djupt i sadeln. Jag behöver det stödet eftersom jag inte är tillräckligt stark, koordinerad och balanserad än.

Sitter och tänker att balansen kanske är det viktigaste... Sitter man och spänner sig kommer ju tyngdpunkten för långt upp = svajigare och svårare att slappna av för att hitta rätt sits.
Min instruktör brukar säga att det bara är tyngden av skänklar o fötter som ska ned i stigbyglarna.
Så tänker jag också.

Jag förstår hur du menar. :idea:

Jag kommer själv att få tänka på att inte sitta för djupt igen på min unga häst som är ganska explosiv och oerhört kvick (fullblodspappa, ser själv också ut som ett fullblod). Det blir lätt så att man sitter för tungt för att sitta emot när hästen är "sprallig", men det gäller ju att man har styrkan och balansen själv för att kunna sitta rätt upp och ned och påverka med sätet utan att bli för tung, även i ett sådant läge, pust!;)

Ja, precis, och det är inte lätt:cool: Tror att det här "tänket" hjälper mej att komma ihåg bättre. Eftersom det ju fungerar bättre om man lyckas......:o

En av kompisarna var på kurs för en riktig "sitsfreak" som ville ta ur dem att "gnida sadeln" som h*n ansåg att dressyrryttare gör.
De fick longeras och fokusera på balans och att sitta "friare". Hon tyckte att Kyra sa samma sak, det var så vi kom att snöa in på detta.:D

F ö är det svårt. Men jag känner skillnad, jobbar på det. Även när mössen rasslar i ridhushörnen:cool::devil:

Ja absolut! (Ang Kyra så pratade hon ju självklart om balansen, tyngdpunkten också:idea: ) Balansen är viktig, men den är en förutsättning för att kunna sitta "lösare", annars åker man nog av:D

Eg är det ju inte avslappnad man vill vara utan avspänd. Avslappning blir mer passivt i mitt tänkande, man ska ju också kunna inverka:idea:

Nu börjar vi komma in på balansen, och den är ju helt avgörande om man ska sitta friare eller lättare i sadeln.

Risken att sitt tungt är att man kommer med tyngpunkten lite fel och tar stöd i tygeln. Likaså om man sitter för lätt och inte hittar sin tyngspunkt.

Sedan är ju den "lite lätta sitsen" inget nytt, Dadde har ju alltid "tjatat" om den.
Själv har jag kallat den lite unghäst sits, en blandning mellan riktig lättsits, och den lätta sits vi pratar om här.

Nu börjar vi komma in på balansen, och den är ju helt avgörande om man ska sitta friare eller lättare i sadeln.

Risken att sitt tungt är att man kommer med tyngpunkten lite fel och tar stöd i tygeln. Likaså om man sitter för lätt och inte hittar sin tyngspunkt.

Sedan är ju den "lite lätta sitsen" inget nytt, Dadde har ju alltid "tjatat" om den.
Själv har jag kallat den lite unghäst sits, en blandning mellan riktig lättsits, och den lätta sits vi pratar om här.

Menar du unghästsits nu, eller? Har för mej att det är den han pratar om :confused: Den är ju lite lättare ändå? (Har inte läst på hans sidor på länge, dock. )
Den använder jag i så fall en del i hoppridningen, tex.

Men ja, balansen är en förutsättning, det är också så att med den lite "lösare/lättare" sitsen anpassar man sej bättre till hästens tyndpunkt, även när det blir lite "fladdrigt" eller hästen flyttar över mej för att kunna driva iväg ´förbi "mössens hörn:cool:" osv.
Det är lättare att inte tappa tyngdpunkten, i tempoväxlingar, övergångar, olika förändringar öht.

MEn igen, inte helt enkelt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: cassiopeja
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 975
Senast: melen
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar