Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

Sv: Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

Kan du inte ge ett exempel på vem du tycker sitter tungt?
Menar du tungt som man såg förr i tiden där ryttaren nästan låg baklänges?
Nuförtiden tycker jag aldrig man ser det längre när man tittar på mästerskap osv.

Ja, precis, och det är inte lätt:cool: Tror att det här "tänket" hjälper mej att komma ihåg bättre. Eftersom det ju fungerar bättre om man lyckas......:o

En av kompisarna var på kurs för en riktig "sitsfreak" som ville ta ur dem att "gnida sadeln" som h*n ansåg att dressyrryttare gör.
De fick longeras och fokusera på balans och att sitta "friare". Hon tyckte att Kyra sa samma sak, det var så vi kom att snöa in på detta.:D

F ö är det svårt. Men jag känner skillnad, jobbar på det. Även när mössen rasslar i ridhushörnen:cool::devil:

Ha ha, min unga dam ser och hör ALLT, det kommer att bli nyttig sitsträning, har inte ridit en fullt så "explosiv" häst förut. :crazy:;)

Jag menar bla tankar om en utveckling från det man såg förr till nu och ev vad som sker framåt.

Bla pga hästarna rör sej mer idag och är lite mer heta många gånger så krävs en annan sits, tror jag.

Även inom eliten ser det ju lite olika ut hur man sitter och inverkar. Men självklart hindrar de inte hästen på samma sätt som en ryttare på lägre nivå.
Dock tycker jag man kan se även elitryttare som rider mer åt det "gamla" hållet dock inte så extremt som man ser på gamla fiilmer, självklart. Vill inte peka ut nån (jag är dålig på namn och det kan bli fel) De har sällan en mer rörlig häst. Det handlar också om mer än "lättheten", den egna avspänningen i kroppen osv är också väldigt olika mellan olika ryttare.

Jag menar också att i diskussioner om sitsen nämns sällan den delen,ang "lättheten" i förhållande till sadeln, eller så har jag missat det...Man kan uppfatta att fölljsamhet är att hela tiden följa sadeln väldigt tight. Särskilt om en häst är svår att sitta på.

Samt att man ibland i diskussionerna framhäver det gamla som föredöme vad gälller ridning, vilket jag inte tycker att det finns så stor anledning att göra, vad gäller allting.

Kanske delvis olika diskussioner i en.

Jag har bara ridit såna i så många år nu så jag är miljöskadad:o så då är risken att man blir för "van" och löser det på fel sätt, :cool: Men det är en viss självbevarelsedrift i det, det känns lite vågat onekligen att sitta mindre tight i vissa lägen, men det är mer effektivt:devil:

Men när dom börjar samarbeta och jobba vill man inte byta ut dom:D:love: Men ser och hör ALLT, ja, känner igen det......:rofl:.Menar verkligen ALLT:cool:

Men när dom börjar samarbeta och jobba vill man inte byta ut dom:D:love: Men ser och hör ALLT, ja, känner igen det......:rofl:.Menar verkligen ALLT:cool:

Håller med, så här känsliga hästar brukar i slutänden vara mycket lättare att rida. :love: Men vägen dit, puh....:crazy:

Min syn på lätt och tung sits är att med en tung sits lägger man hela sin vikt på hästens rygg, man sitter verkligen på hästen. En lätt sits har man lite mer av sin vikt i stigbygeln, så att man kan lätta på rumpan ibland.
Är själv hoppryttare så jag varierar min sits med att sitta tungt vid behov och kunna lätta rumpan ur sadeln när det behövs. Lite mer flexibel sits.

KL
Tyngden ä'r ju alltid densamma- även om man rider lätt eller står upp.

En ryttare kan ju låsa eller trycka undan ryggen o t o m hämma hästen helt o hållet- jobbar emot hästen istället för med.

Tycker att det är sunt att sitta lite lättare eller så lägger man in korta lättridningsstunder mitt i passet- där hästen får stretcha lite.

vet att PM elever o även Lussans dito får rida lätt nästan hela pass o t o m på framridning inför svår klass. Det har då inte berott på ryttarnas tyngd eller dåliga sitspåverkan, utan att hästarna har varit spända eller inte gått fram. Diagonalslutor o allt annat travarbete- tänker mer på hästar som individer, än att det så skall vara.

Min syn på lätt och tung sits är att med en tung sits lägger man hela sin vikt på hästens rygg, man sitter verkligen på hästen. En lätt sits har man lite mer av sin vikt i stigbygeln, så att man kan lätta på rumpan ibland.
Är själv hoppryttare så jag varierar min sits med att sitta tungt vid behov och kunna lätta rumpan ur sadeln när det behövs. Lite mer flexibel sits.

Menar inte mer vikt i stigbygeln. Inte lätt sits på det viset. Det är snarare att sitta avspänd (förutsättning annars skulle man bara hoppa runt..) men "friare" i förhållande till sadeln, vilket gör det lättare att anpassa sej till och även påverka hästens tyngpunkt.
Jättesvårt att förklara har jag märkt. :crazy:´Inte känna kravet att alltid ha kontakt i sadeln exakt varje sekund.

Jag tror att det där stuket enbart är på heta eller snabbtravande hästarTror att man blir ngt efter i rörelsen av det- borde inte funka på en flegmatisk- då blir det skritt:smirk:

Vet inte. :confused: Kanske. Skulle behöva illustrera så det går att fatta, :crazy: Bra för att inverka snabbare med vikten, och påverka tyngdpunkten samt släppa fram rörelse och uppmuntra den.

Man kan med avsikt bli efter, om du förstår, för att påverka. Men behöver inte bli, man ska kunna gå mellan att sitta med och att ändra för att inverka, väldigt lätt. Kräver träning i alla fall:cool: När man påverkar kan man "studsa till" en aning innan hästen anpassar sig i takten tex.

Men det passar såna hästar bra, blir inte sittande för att försöka bli stark (som jag skrev tidigare, vid skuttande tex) utan vågar vara mer "fri" i förhållande till sadeln och därigenom inverka mer effektivt och samtidigt mer lätt.

Förklarar dåligt, Sorry.

Menar inte mer vikt i stigbygeln. Inte lätt sits på det viset. Det är snarare att sitta avspänd (förutsättning annars skulle man bara hoppa runt..) men "friare" i förhållande till sadeln, vilket gör det lättare att anpassa sej till och även påverka hästens tyngpunkt.
Jättesvårt att förklara har jag märkt. :crazy:´Inte känna kravet att alltid ha kontakt i sadeln exakt varje sekund.

Jag menar inte heller lätt sits på det viset, inte rida lätt eller fältsits, utan att man mer fördelar sin vikt i sadeln så att inte all vikt hamnar på hästens ryggfileér. Jag tror att vi menar precis samma sak det är bara så himla svårt att förklara i skrift. :crazy:

kl

Kan det inte vara en modern lösning på ett modernt problem= att släppa fram ryggen på extremt mekaniska och rörliga hästar. Traditionella ridhästar såsom de iberiska varianterna, som har lättare för samling men mindre "studs" i gången, de är nog i regel lättare att sitta "klassiskt" på utan att behöva lätta ur o avlasta ryggen.

Upplever själv att då hästen bär sig med fokus på just bärighet o inte mekanik och jätterörelser då är det inte svårt att följa i ryggrörelserna och sitta relativt tungt i hela sadeln.

Men då bärigheten minskar till förmån för rörelse , hästen klarar inte att bära upp den grad av rörelse den vill utföra, då lättar jag ur för att inte belasta en i det läget svagare rygg.

Ju mer samling, ju starkare position i ryggen o ju mer vikt klarar hästen att bära.
Ser ingen vits att belasta tungt på obärig jätterörlig rygg! Tex vid spänning... Även om antydan till sittande i ryggen kan uppmana till att "komma upp" och börja bära. Som en sitshjälp utan överdrift... Att connecta och sedan lyfta med rumpan..
Men då kan man ju inte skrämmas med en för tung och okänslig sits..

KL
Tyngden ä'r ju alltid densamma- även om man rider lätt eller står upp. precis :D

En ryttare kan ju låsa eller trycka undan ryggen o t o m hämma hästen helt o hållet- jobbar emot hästen istället för med.

Jag tror inte det spelar sådan stor roll HUR (tungt eller lätt) huvudsaken att man inte hämmar rörelsen. Sen får man avgöra sitsen från gång till en annan vad som behövs just då...

Jo till en del är jag med på det du säger, ang andra hästar idag och om det föranlett utveckling av sitsen, vilket det väl har om man som sagt jämför med gamla filmer från tävlingar, på helt andra hästar, det kan nog ingen neka till, i alla fall.

Men sen innebär det inte mindre vikt eg i det jag tänker, det är det svåra att förklara, bara mer frihet att vara flexibel (om man kan utveckla tillräcklig förmåga själv att utnyttja sitsen) att använda vikten, och tyngdpunkten, och att använda sätesinverkan kanske lite kvickare och effektivare öht, vad gäller rakriktningen, samlingen mm.
Kanske är det så att det är mest märkbart på kvickare lättare hästar som är lätta att påverka med sitsen men samtidigt just kvicka så att ryttaren måste vara med lika snabbt vid behov, för att inverka i rätt läge. Det har jag kämpat med men fått hjälp av detta tänk även om det kräver mer på många sätt och det lär ta ett tag att få den stabilitet som krävs verkligen, i bålen. För det är oerhört viktigt, och det varierar även hos duktiga ryttare, hur självklar den där svåra stabiliteten är.

Senast ändrad av en moderator:

Hmm, jag funderar på en sak som kanske är alltför basic.

Bommen fördelar vikten, oavsett om jag sitter djupt i sadeln, eller om det är stigbyglarna som får ta emot tyngden. Rätt eller fel?
Då borde det betyda att det inte spelar någon roll om jag sitter eller står, huvudsaken borde i sådana fall vara var jag placerar min tyngdpunkt.
Att rida i avlastningssits borde då inte betyda annat än att jag stör hästen mindre, eftersom jag inte hindrar den med mitt säte. Och kanske överskänklarna.
Men - tyngden i sadeln fördelas fortfarande av bommen.

Det blir ändå ett mer koncentrerat tryck vid krampan.
Tror dock inte att hästarna störs lika mkt av tryck långt fram som dito långt bak.

Fiskbullsfot skrev i en annan tråd om just det som axel nu skriver.

Tyngden är densamma oavsett om du står eller sitter, däremot flyttas tyngdpunkten

Titta på den här bilden på en häst som jobbar över ryggen: Bry dig inte om strecken utan se hur hela överlinjen välvs bakifårn ända fram till manken. Detta är ryggswinget i dess högsta läge när bakbenen är på väg in under kroppen :)

jfrElin.jpg

Om du sitter i sadeln så blir tyngdpunkten i sadelns lägta punkt där den är som djupast

Men om du står i sadeln så blir din tyngdpunkt placerad rakt ovanför stigläderkrampan.

Titta på överlinjen igen - i och med att den faktiskt buktar uppåt så måste hästen tippa sadeln något framåt med ryggen. Den måste lyfta den bakre delen av sadel med ryggen för att få en ren rund bärig galopp.
Om man longerar en häst med sådan avslappnad överlinje och sådan bakbensaktivitet att ryggen börjar swinga så ser man hur detta får sadeln att "guppa" baktill.

Om ryttaren sitter ned så blir ju motståndet mot den swingnde / guppande ryggen större eftersom tyngdpunkten blir längre bak.
Om ryttaren står i remontsits så blir tyngdpunkten så långt fram att det inte påverkar ryggswinget. Inget mostånd :idea:

Därför så om hästen är spänd i ryggen så rider man lätt alternativt nån fältsitsvariant i Dressyrsadeln :D tills dess att hästen slappnar av i ryggen och "tillåter" ryttaren att sitta igen.

MEN Det som hindrar ryggswinget allra mest är brist på fjädring hos människan. ffa i höftleden. Är ryttaren låst i höft och rygg, så hjälper det inte att stå.

En låst höft och därmed rygg är ett mycket större motstånd än vad vikten är. Jag tror att de kollat att en häst kan obehindrat bära en en vikt på 80/90 kg. Om den är placerad på mitten.

Men ingen häst kan röra sig med en ryttare som inte fjädrar inte ens om det bara väger 40 kg :idea:

Hästen kan inte slappna av i överlinjen före ryttaren kan slappna av och släppa igenom bakben/rygg i sin egen bakdel/rygg :D

Senast ändrad av en moderator:

Tack, nu behöver jag inte fundera mer över det! Har varit en återkommande undring flera år...
Är det så att ju längre bak på ryggen man så att säga hindrar hästen, desto mer problem får den att swinga och at trampa under sig?
Ett annat problem känner jag är ju att om jag lättar rumpan för att hästen spänner sig (och går på bogarna), så flyttar jag ju fram tyngdpunkten, och blir då rädd att den går än mer på framdelen. Ska jag då låta den gå på med sina bogar, tills den lossnar lite, får igång swinget för att därefter flytta bak min tyngdpunkt.
Förlåt Flash, men tycker detta hör ihop med sitsresonemangen...

Intelligenta frågor

Jag tror absolut att det är som du skriver.
jag ser ett klart korellerat (varför låter det som koloretat :D ) samband mellan ryttarens tyngdpunkt och hur denna får upp ryggen på hästen.

och
A/ det beror på sadelns konstruktion och placering. En del har sin djupaste punkt alltför långt bak.
och en del sadlar fel/ har för smal bom så sadeln tippar bakåt.

B/ Hur ryttaren hanterar sin tyngdpunkt. De som sitter bra = lodrät får sin tyngdpunkt långt fram. De som sitter böjda bakåt får tyngdpunkten ännu längre bakåt :angel:
Inget ryggswing :o

Jag har roat mig i många år att konstatera att bakbensaktivitet - ryggswing är direkt avhängig att ryttarens tyngdpunkt är sådan att den tillåter ryggswing.

Angående din fråga - ja

man måste börja i rätt ände :idea: Många har sånt bekymmer om hur de skall få ned huvudet på hästen = eg. halsen = slappna av i överlinjen. Om de som du lättade ur och ev. litade sig 1 centimeter framåt så vore ju problemet löst på en gång.

Är hsäten väl avslappnad i överlinjen så kan du ju lätt ta tillbaka vikten så så många steg i framvikt behöver det inte bli :idea: Och med träning inga alls. :)

MEN IGEN Grunden kommer ifrån ryttarens fjädrande i ffa höften
Fjädringen och kontrollen på tyngdpunkten är grunden till all påverkan på hästen.

Det är nog bra mycket lättare för dig att fjädra - än om man sitter på en gångartshäst. och ju mer gång ju mer fjädring behövs

Jag kan ju säga att det är ingen dans på rosor att sitta på nordis när han swingar, det gäller att "hålla i hatten". Och han är inte ens en gångartshäst :D

MEN IGEN Grunden kommer ifrån ryttarens fjädrande i ffa höften
Fjädringen och kontrollen på tyngdpunkten är grunden till all påverkan på hästen.

Ja, det är där jag kopplar ihop det med Flash´s skvalpande sittben, det är fan inte lätt att vara avspänd i höfterna^

Jag kan ju tycka att jag håller på mycket, kasnke för mycket med att lätta lite ur sadeln, och fippla med min tyngd, med anlesning av det du beskriver, men det är kanske det som är att rida aktivt...
Är nog så att jag måste ha en sadel som placerar mig bättre

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: cassiopeja
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 975
Senast: melen
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd