vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

nemi_baby

själv har jag en blandrastik. undrar bara vad folk tycker omblandraser egentligen. många uppfattar dom som mindre värda osv, men vad tycker ni egentligen? jag tycker att det är absolut inget fel med blandraser:confused:

Sv: vad tycker ni om blandraser? bra eller dåligt?

Jag har aldrig träffat någon som tycker blandraser är mindre värda.

Jag gillar blandraser som individer, men jag är emot avel på/för att ta fram oreggade hundar.

Jag gillar blandraser! Har ju en själv :D
Min kompis dräemot kan inte förstå hur man kan vilja ha en blandras.... Hon kunde ännu mindre förstå när jag försäkrade min bladras. Hon tycktye det var "onödigt att försäkara en blandras" :eek:

Om du söker på blandraser kommer du hitta flera liknande trådar.

Jag tror inte att det finns någon som uppfattar blandraser som mindre värda, däremot verkar det som något som många blandrasägare får för sig.

håller men Raven...:bow:

skulle personligen aldirg skaffa mig en blandras/korsning,men det är jag det:)

vill gärna veta vad jag har för hund och vill ha en reggad jycke,dessutom vill jag ha valmöjligheten att kunna ställa ut och avla med min hund..

Raven skrev:
Jag har aldrig träffat någon som tycker blandraser är mindre värda.

Jag gillar blandraser som individer, men jag är emot avel på/för att ta fram oreggade hundar.

varför om jag får fråga?

_Yggdrasil_ skrev:
Jag gillar blandraser! Har ju en själv :D
Min kompis dräemot kan inte förstå hur man kan vilja ha en blandras.... Hon kunde ännu mindre förstå när jag försäkrade min bladras. Hon tycktye det var "onödigt att försäkara en blandras" :eek:

din kompis verkar dum i huvet. klart som fan att man försäkrar dom. ska man avliva dom när det händer nåt bara för att man inte tycker det är nödvändigt att försäkra en blandras? min tik är märkt och försäkrad. min blandras katt är försäkrad hon med

Yeah skrev:
Om du söker på blandraser kommer du hitta flera liknande trådar.

Jag tror inte att det finns någon som uppfattar blandraser som mindre värda, däremot verkar det som något som många blandrasägare får för sig.

det tror däremot jag att det finns. ganska många faktiskt. och blandrasägare får för sej det bara för att rasägare beter sej väldigt ofta så...

Min blandras valp kommer jag att ställa ut..finns blandrasutställningar så vi kommer vara med. Sedan kommer jag eventuelt att ta valpar på min tik när hon är äldre.

Nikkis skrev:
håller men Raven...:bow:

skulle personligen aldirg skaffa mig en blandras/korsning,men det är jag det:)

vill gärna veta vad jag har för hund och vill ha en reggad jycke,dessutom vill jag ha valmöjligheten att kunna ställa ut och avla med min hund..

jag vet vad det är för hund jag har. jag skiter i om hon inte är renras. man kan ställa ut blandraser med. det finns blandrasutställningar

_bed_of_roses_ skrev:
Min blandras valp kommer jag att ställa ut..finns blandrasutställningar så vi kommer vara med. Sedan kommer jag eventuelt att ta valpar på min tik när hon är äldre.

samma här. men det blir nog en renrashane...i nån av nemis raser... så det blir lite mera jämnare kanske....men men jag vet inte. ska nemi ha valpar så ska det vara planerat så att jag är beredd...och så sjävklartr måste hon va tillräckligt gammal då. skulle aldrig riskera hennes hälsa...

kan inte förstå att hon tänker så din kompis..bara för att man har en blanras bedyder inte det att dom inte också kan skada sig å behöva vet vård. alla hundar är lika värda i mina ögon blandras eller inte.
Jag skulle aldrig ha min hund oförsäkrad för jag älskar henne å hon är min familj och skulle göra allt för henne.

Det är väl egentligen ingen skillnad på en hund eller en häst som har olika raser i sig. Det är väl personligheten man väljer.
själv har jag en blandis mellan schäfer och collie, och han är världens bästa :love:

Edit: Min pojke är chipmärkt, och därmed reggad hos jordbruksverket, samt försäkrad...

nemi_baby skrev:
jag vet vad det är för hund jag har. jag skiter i om hon inte är renras. man kan ställa ut blandraser med. det finns blandrasutställningar
ja men det är du det..

jag vill tävla mot renrasiga hundar.blir mer rättvist och mer klass i det hela..

i blandrasutställningarna finns ingen rasstandard att gå efter och därmed blir det inte rätt tycker jag.

Rent allmänt så är de flesta blandraser trevliga men sen kan man ju vara utan sådana idioter som avlar fram blandras hundar för pengarnas skull, det är dem som ger blandraserna dåligt rykte.

Personligen skulle jag aldrig köpa en blandras.

//Smulis

_bed_of_roses_ skrev:
som sagt,jag vill helldre tävla mot renrasiga hundar då man har en rasstandard att gå efter.

skulle aldirg förmå mig på att avla med blandraser..varför avla fram oreggade hundar för?
Varför ta valp över huvud taget för om man int eär registrerad uppfödare för?

tycker faktiskt att sånt är oseriöst..men det är min mening det.

nemi_baby skrev:
varför om jag får fråga?

Jag har dålig erfarenhet av "blandrasuppfödare" och har ännu inte kommit över någon som haft ett ordentligt syfte med sin uppfödning, ordentliga avelsdjur, testat mot genetiska sjukdomar, meriterat sina avelsdjur, haft genetisk kunskap, brytt sig om vart avkomman hamnar.

Raven skrev:
Jag har dålig erfarenhet av "blandrasuppfödare" och har ännu inte kommit över någon som haft ett ordentligt syfte med sin uppfödning, ordentliga avelsdjur, testat mot genetiska sjukdomar, meriterat sina avelsdjur, haft genetisk kunskap, brytt sig om vart avkomman hamnar.

:bow: :bow:
kunde inte säga det bättre själv!

Nikkis skrev:
som sagt,jag vill helldre tävla mot renrasiga hundar då man har en rasstandard att gå efter.

skulle aldirg förmå mig på att avla med blandraser..varför avla fram oreggade hundar för?
Varför ta valp över huvud taget för om man int eär registrerad uppfödare för?

tycker faktiskt att sånt är oseriöst..men det är min mening det.

Tycker det är skitsamma vilka man tävlar mot då får man se vilka hundar som är de bästa.

Varför ställer man ut en blandras och vad är det man bedömmer?

Jag har inget alls emot blandrashundar men jag kan inte förstå mig på folk som medvetet avlar på blandraser. Om det inte finns något speciellt bra syfte, vilket det sällan gör.
Skulle säkert kunna köpa en blandras om det var en hund jag kände och tyckte mycket om. Skulle däremot aldrig söka efter blandrashundar på annonssidor när det är dags för valp eftersom jag inte vill stödja den aveln plus att jag är mer noggrann med mitt hundköp än så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 260
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 480
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 217
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar