Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Visst går det att lära dem att bära istället för att skjuta på, men bärkraften finns inte lika naturligt som den finns hos de flesta ridhästar.


Åh, man måste alltså vara speciellt duktig för att kunna utbilda en travare till ridhäst? Jahaa..

Men du, att en travare skulle kunna gå hur långt som helst med rätt ryttare förstår du väl ändå är helt omöjligt? Inom dressyr och hoppning i alla fall. För att en häst ska kunna hoppa en bana med höga, svåra hinder så behöver den ha en väldigt bra galopp för ändamålet och galoppen brukar ju inte vara travisarnas starka sida precis. Angående dressyren finns det inget mer att tillägga som jag inte skrivit tidigare i denna tråd.

Distansritt är nog en gren som travisar har lite mer att säga till om i.
Men det är nog inte det lättaste att slå araberna som har uthålligheten i blodet!
Jag känner en fjordning som slår araberna :devil: så oslagbara är dem knappast (araberna).
Kom ner på jorden och acceptera att travhästar är travhästar.


Ingenting är omöjligt.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

*Knapplån* igen...

Är ni fortfarande förvånade över att jag måste låsa och radera alla ridtravaretrådar som dyker upp, för att NÅGON måste komma med sina kommentarer "travare är travare och så är det - punkt slut". "Är det nån som sett en travare ridtävlas på elitnivå" och så vidare.

Ni som nu absolut anser att man måste rida på elitnivå, vad säger ni om mig då som hafsar rundbana på LA-MSV nivå på hemmabasis, utan att ens tävla och krånglar AR med min 22-åriga halvblod, är jag också urkass då, eller?? Varför ska man behöva tävla för att bevisa att man är ryttare???

GE ER!! Är ni inte intresserade av ridtravare ge då blanka *PIIIIIP* i såna här trådar, så att vi som ändå accepterar ALLA raser, även som ridhästar med rätt utbildning, kan få diskutera dem på mogen nivå. Inte på sandlådebasis "akta dig så jag inte slår dig med spaden... Min häst är mycket finare än din, så det så... *blaff* där fick du*..."

Med vänliga hälsningar

En ganska uppretad

IngelaH
moderator

:bow::bow::bow:

och av någon anledninga har iprincip alla dessa "travare är kassa" bara upp till 20 inlägg...hmm..troll?
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

*Knapplån* igen...

Är ni fortfarande förvånade över att jag måste låsa och radera alla ridtravaretrådar som dyker upp, för att NÅGON måste komma med sina kommentarer "travare är travare och så är det - punkt slut". "Är det nån som sett en travare ridtävlas på elitnivå" och så vidare.

Ni som nu absolut anser att man måste rida på elitnivå, vad säger ni om mig då som hafsar rundbana på LA-MSV nivå på hemmabasis, utan att ens tävla och krånglar AR med min 22-åriga halvblod, är jag också urkass då, eller?? Varför ska man behöva tävla för att bevisa att man är ryttare???

GE ER!! Är ni inte intresserade av ridtravare ge då blanka *PIIIIIP* i såna här trådar, så att vi som ändå accepterar ALLA raser, även som ridhästar med rätt utbildning, kan få diskutera dem på mogen nivå. Inte på sandlådebasis "akta dig så jag inte slår dig med spaden... Min häst är mycket finare än din, så det så... *blaff* där fick du*..."

Med vänliga hälsningar

En ganska uppretad

IngelaH
moderator
Bra sagt..
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Personligen så älskar jag travare. Det finns finns så olika travare! I vårat stall fanns det tidigare rte stycker ridtravare. En BAMSEstor, en liten hbl-liknande och en som såg ut som en ponny.
Travare är nästan som en egen ras för det finns så många olika sorter nör det gäller både temperament, utseende och kapacitet. Nyligan var en med och tävlade 1.20 i hoppning med sin travare och blev placerade. Medan en annan har problem bara med att galoppera. Det är ju så olika beroende på häst och framförallt ryttaren.

För övrigt är vbl travaren i regel samma ras som det svenska halvblodet. På engelska säger man inte swedish halfblood. Utan bara warmblood. precis som med travaren. Det enda som skiljer är år och år av avel för att de ska passa för en viss tävlingsgren.

för övrigt tycker jag att travare har ett coolt temperament. En 3åring travare är ofta lugnare och stabilare än ett 10årigt hbl. :smirk:
(dock min åsikt)

remember:
det finns en travare för alla!;)
ha de gött!
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Snälla lilla vän, hur många olika hästar har du provat att rida genom åren?? Det låter som om du aldrig ens suttit på en duktigt ridtravare (där har du missat nåt ;) )
Fortfarande som folk har tjatat om i den här tråden: det är individen, inte rasen som spelar störst roll.
Visst, travare kanske inte har dom bästa gångarterna från början. Men med en något duktig ryttare, bra tränare och en massa tid och arbete så kan även dom gå lika bra som till exempel halvblod. Tyvärr är det väldigt få som orkar lägga ner så pass mycket tid och energi, så dom köper färdigskolade halvblod för att sedan se ner på oss som "skumpar runt" på travare (säger inte att alla gör det)
Har tränat dressyr med min travare i ungefär ett halvår och han får jättemycket beröm för sitt bra steg (i alla gångarter). Kolla även in arbetet Real_cowgirl lagt ner med sin travare och jag kan dra ännu fler exempel på folk som har gjort enorma jobb med sina travare. Dessa människor förtjänar en stor eloge för allt arbete dom lagt ner på sina hästar. Det är minsann inte det lättaste kan jag säga :d

Men såklart, alla har sina åsikter och det får folk acceptera, men om man inte har en aning om vad man pratar om ska man inte heller kritisera.

IngelaH: :bow: Bra sagt
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

ja vad ska man säga.. det finns skithästar bland alla raser, bättre och sämre. själv har jag en vbl valack och under min gymnasie tid var han med mig på skolan(naturbruk) han stog på en stor ridskola bland många dressyr och hopp inriktade ponnysar och halvblod och han fick många avundsjuka blickar för sitt fina steg och vackra kropp. jag har ridit många travhästar och ridskolehästar och jag kan faktiskt inte hitta nån speciellt stor skillnad i steg och "bekvämlighet". travhästen är fostrad hos många att inte göra annat än springa fort, den är inte svårare att skola om än någon annan "fellärd" häst enligt min mening.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Fritidsridning Om att ha ridning som fritidsintresse, för sitt höga nöjes skull, utan större tävlingsambitioner. Inridning diskuteras under Grundutbildning, olika grenars ridning diskuteras under respektive gren.

beskrivningen utav just detta forum.... :angel:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Men du, att en travare skulle kunna gå hur långt som helst med rätt ryttare förstår du väl ändå är helt omöjligt? Inom dressyr och hoppning i alla fall. För att en häst ska kunna hoppa en bana med höga, svåra hinder så behöver den ha en väldigt bra galopp för ändamålet och galoppen brukar ju inte vara travisarnas starka sida precis. Angående dressyren finns det inget mer att tillägga som jag inte skrivit tidigare i denna tråd.

Distansritt är nog en gren som travisar har lite mer att säga till om i.
Men det är nog inte det lättaste att slå araberna som har uthålligheten i blodet!

Kom ner på jorden och acceptera att travhästar är travhästar.

Det skulle vara intressant att se dig skriva ovanstående under något av dina "vanliga" användarnamn. Det senaste användarnamnet använder du för det mesta och med det, är du positiv till de flesta också... :angel:

Man kan fundera på vem som behöver komma ner på jorden ibland.

Mvh

IH
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Kära du!
Frågeställningen i tråden handlar om i fall en travare är något att satsa på och rubriken lyder dessutom: Vad tycker ni egentligen om travare?

Bara för att du tycker/tror att alla hästraser har lika förutsättningar för alla grenar så betyder inte det att någon annan inte har en annan åsikt. Det måste vi väl i alla fall få ha?

Jag har svarat på TS frågor, och vill hon inga svar ha, så ska hon inte heller fråga på det sätt hon gjort.

Har heller ingenstans skrivit att jag inte accepterar alla hästraser.
Men har däremot skrivit att travisar kan mycket väl bli trevliga promenadhästar.
Angående din ridning så anser jag den också passa bra i promenadridningfacket. Sorry, men det är mina åsikter som jag har all rätt i världen att ha.

Angående flera användarnamn så vet jag inte vad du pratar om.
Tycker nog att du ska tänka dig för lite innan du börjar anta en massa saker och dessutom skriva ner dina antagenden här...
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

(har inte läst tråden svarar bara på Ts första inlägg)

Min personliga uppfattning av travare är ju allmänt bara bra saker! jag är ju travnörd.

men ska man ha en travare till ridhäst så är det viktigt hur den ser ut i kroppen och i steget. Mycket spelar det ju in hur hästen är byggt för ridning. Travarna är ju avlade för att knna springa fort i trav relativt rakt.

och sen har jag uppfattningen att man måste ha en del ryttaregenskaper och kunskaper för att omskola en travare. spec om den har blivigt travtränad tidigare i livet.

jag ser inga hinder om hästen har rätt förutstänningar i kroppen.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

En travare blir vad man gör den till. :)

Finns skräckexempel, och sen finns det jättefina!
Dock har dom ju lite emot sig, dels för en del hamnra i orätta händer.
De som har turen att hamna hos en som vet vad den gör har tur!

Vet travare som hoppar med bra teknik, likväl det finns dom som inte närmar sig en bom.
Finns de som har lätt i alla gångarter, likväl som det finns de som har det svårare.

Travhästen - Älskad och hatad..

Älskad för att den kan ge mycket tillbaka..
Men hatad för...?
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Hur ska du ha det?

Är en travhäst en travhäst

eller kan en travhäst bli en ridbar promenadhäst?

Och vad är en promenadhäst för dig?

Om man tittar på hästannonser, så säljs många promenadhästar, både som sällskapshästar, skogshästar, till lättare motion, till lättare träning ända upp till lättare tävling.
Då måste väl det även kunna gälla ridtravare. För du säger ju ändå att det finns ridbara travare i inlägget.

Varför måste alla alltid komma hattande med elittävlingar, så fort någon med ridtravare faktiskt har vinster och placeringar i alla fall upp till 1.10-1.20 i hoppklass och upp till LB, vilket inte alla kan skryta med?
Är det månne där skon klämmer. Många kanske har "promenadhästar" de också, fast de har "fina papperslappar" på sina hästar.

Jag är inte ute för att bråka och jag tycker att tråden har haft en ganska trevlig ton, tills någon med få inlägg lade sig i med ganska ultraradikala och tvetydiga åsikter. Då bestämde jag mig för att undersöka saken. Det ber jag givetvis om ursäkt för ifall jag antar åt pipsvängen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Hur ska du ha det?

Är en travhäst en travhäst

eller kan en travhäst bli en ridbar promenadhäst?

Och vad är en promenadhäst för dig?

Läs mitt första inlägg i denna tråd, nr 69.
Om man tittar hästannonser, så säljs många promenadhästar, både som sällskapshästar, skogshästar, till lättare motion, till lättare träning ända upp till lättare tävling.
Då måste väl det även kunna gälla ridtravare. För du säger ju ändå att det finns ridbara travare i inlägget.på

Läs inlägg 69 igen.
Varför måste alla alltid komma hattande med elittävlingar, så fort någon med ridtravare faktiskt har vinster och placeringar i alla fall upp till 1.10-1.20 i hoppklass och upp till LB, vilket inte alla kan skryta med?

Jag skrev så eftersom TS frågade om travisar var något att satsa på.
Är det månne där skon klämmer. Många kanske har "promenadhästar" de också, fast de har "fina papperslappar" på sina hästar.

Vet inte om det beror på papperslapparna, men jag tvivlar på det.

Själv har jag en korsning halvblod/fullblod utan någon speciellt fin papperslapp...

Jag är inte ute för att bråka och jag tycker att tråden har haft en ganska trevlig ton, tills någon med få inlägg lade sig i med ganska ultraradikala och tvetydiga åsikter.

I mina öron låter du inte speciellt trevlig, utan du låter helt enkelt bitter och sugen på att tjafsa lite.

TS bad om både positiva och negativa åsikter och det fick hon.

Den klämmande skon verkar faktist sitta på dig.

Du är nog den hetsigaste moderator som jag träffat på.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

*kl*

Att jag har missat att skriva här :D

Det jag tror många misstar sig på är skillnaden mellan utbildning och tävling.
Att utbilda/omskola en travare kräver god hästkunskap och ridkunnighet. Det är inget man gör i ett nafs.
Att säga att man kan komma hur långt som hels på en travare är helt fel (tror någon skrev detta) INOM tävlan.

Jag skulle vilja säga så här:
De flesta ridbara travare tror jag klarar av de flesta moment/skolor men de gör de inte på ett lika gracilt och önskvärt sätt alla gånger.
De klarar inte av att göra det korrekt med deras exteriör men de kan göra det på sitt sätt,,på deras förutsättningar.
Det hela handlar om rätt träning, rätt omskolning, rätt upplägg.

Det jag har märkt med min ridning på min nuvarande häst är att hon kan gå i jättefin form men däremot får hon inte det här "sittande" utseendet när hon går i form...och det tror jag hon inte är ensam om.
Bärkraft kan de ha men de blir nog aldrig riktigt fria i fram och det tror jag kan bero på deras exteriör i bakdelen..bäckenet.
Påskjuts"exteriören" överväger och finns kvar där ändå.

Ja..ja...det här är mina tankar och mina erfarenheter.
För de som har kunskap kan travaren bli en mycket bra fritidshäst.
För de som inte har kunskapen (eller vill satsa) blir den en mullehäst.

Det första alternativet är ju det mest önskvärda och jag tror därför det är bra med tex. Svenska Ridtravareföreningen för där finns hjälp att få,,träningar, tävlingar och möjlighet att utväxla erfarenheter och tips OCH hjälp.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Om jag läser tidigare svar du skrivit och fått av andra, i den här tråden, när jag låg i sängen med rysansvärd migrän idag och magsjuka igår, så är det nog inte jag som vill tjafsa, nej.

God natt
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Precis. Jättebra skrivet.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Inom fälttävlan vann det renblodiga varmblodstravstoet Colombey 15 av sina 30 starter. 1978 vann hon både SM och NM och fick championatet i grenen. Hon startade även på världens svåraste terrängbana badminton 1979. Hon tävlade medelsvår dressyr och hoppade 150 banor.

Inom distansridning kan Tibbe Nibs nämnas, som gått NM. Han har även tävlat dressyr (SvRF 1995) och hoppning (SRC 1990).

Inom banhoppningen var Coursier Rouge en flitigt startande travare som tävlade 150 klasser. (SRC 1990)

Sen finns det ju massa kända hopphästar som är travare till 50%, den mest kände är väl Jappiloup, som vann VM 1990. Sen var det ett sto från tyskland 50% travare som vann OS 1956.
Och lite nutid, kanske? Pessoas kända hingst Baloubet du Rouet har också massa travblod i sej.

Räcker det eller? Tänkte väl det. För det finns inte många renrasiga hästar som tävlar hoppning på höga klasser heller, det är ofta en halvblod/fullblods korsning av ngt slag. Alla hästraser är bra till det dom avlats för, men alla kan användas till det mesta ändå, beroende på vad man har för krav. Men varmblod kan utan tvekan bli underbara ridhästar som kan tävla med för den delen.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

De kan bli mkt fina ridhästar om de tränas rätt men om du vill satsa högre så är kanske inte travaren den rätta hästen då den inte är avlad för ridning. Tycker att många travtränare behandlar sina hästar som maskiner som nån sa, men långt ifrån alla! Detta händer ju självklart inom alla grenar, ser lika många dressyr ryttare som använder sina hästar som tävlingsredskap, ett redskap för att vinna så många rosetter som möjligt.

Jag har själv en f.d. travare som jag håller på att omskola och jag älskar henne för den hon är. Visst ibland kan jag hota med att sälja henne när hon bara bråkar men innerst inne vet både hon och jag att jag aldrig skulle kunna sälja henne.

//Diana
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Inom fälttävlan vann det renblodiga varmblodstravstoet Colombey 15 av sina 30 starter. 1978 vann hon både SM och NM och fick championatet i grenen. Hon startade även på världens svåraste terrängbana badminton 1979. Hon tävlade medelsvår dressyr och hoppade 150 banor.

Inom distansridning kan Tibbe Nibs nämnas, som gått NM. Han har även tävlat dressyr (SvRF 1995) och hoppning (SRC 1990).

Inom banhoppningen var Coursier Rouge en flitigt startande travare som tävlade 150 klasser. (SRC 1990)

Sen finns det ju massa kända hopphästar som är travare till 50%, den mest kände är väl Jappiloup, som vann VM 1990. Sen var det ett sto från tyskland 50% travare som vann OS 1956.
Och lite nutid, kanske? Pessoas kända hingst Baloubet du Rouet har också massa travblod i sej.

Räcker det eller? Tänkte väl det. För det finns inte många renrasiga hästar som tävlar hoppning på höga klasser heller, det är ofta en halvblod/fullblods korsning av ngt slag. Alla hästraser är bra till det dom avlats för, men alla kan användas till det mesta ändå, beroende på vad man har för krav. Men varmblod kan utan tvekan bli underbara ridhästar som kan tävla med för den delen.

Dom du nämner är ju bara en promille av alla världens hästar. Tyvärr.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag skrev så eftersom TS frågade om travisar var något att satsa på.

Satsa hur då?? Att satsa är att sikta mot ett bestämmt mål man vill nå, det behöver inte betyda sommar OS 2008, utan kan lika väl ta sig runt en felfri runda på 50 cm :smirk:
Det beror på hur man ser det.
Har du nån gång hört en person med en ridtravare säga: Vi siktar på OS i dressyr om två år ??
Tror inte det. Men LB/LA i dressyr skulle en travare mycket väl placera sig i om h*n är rätt tränad.
:bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Behöver era kloka råd nu känner jag.. varnar för att det blir långt.. Jag har diagnosen svårt Tvångssyndrom som en del av er här inne...
2
Svar
27
· Visningar
3 027
Senast: _FiA_
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 216
Senast: Korven
·
F
Träning Det finns en massa trådar om ridtravare och svårigheterna med dem och varför osv osv. På sätt och vis är det lite samma med engelska...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
56 922
Senast: Sushmeister
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 000
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp