Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Det är så dyrt att ha häst,så jag kan inte förstå varför man köper billigt och skaffar sig mer problem,jobb än nödvändigt!
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Visst har ni alla träffat på oseriösa människor som köpt en billig travare för at det kan vara kul att prova att ha häst?Jag avskyr när folk skaffar sig djur utan att tänka på ansvaret!!!!!
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Visst har ni alla träffat på oseriösa människor som köpt en billig travare för at det kan vara kul att prova att ha häst?Jag avskyr när folk skaffar sig djur utan att tänka på ansvaret!!!!!

Min allra första häst var en travare..
Han kom direkt från travet i stort sett.. Han kunde inte galoppera´, inte trava ordentligt, det blev katastrofalt kan jag säga..!:crazy:
Vi hade skitroligt, blev värsta kompisar, han gjorde nog allt för mig, men dessvärre sparkade han min bästa kompis rakt över knäet när hon skulle släppa ut en morgon så det slutade med 10 stygn och på kryckor....
Vi rejsade och hoppade diken, hade verkligen skitskoj.
Dessvärre glömde vi bort den där (ganska viktiga) biten med att träna och gå i lite sådär samlad form..
Summan av kardemumman blev att jag fick en häst som gick med huvudet på sned, körde ut tungan, jobbade inte ett skit utan blev rent odräglig...
Ingen kunde rida honom i slutet ..(inte ens jag själv) för han ansåg sig inte ens behöva röra sig i normal gångart..
När förståndet kom ikapp mig lite och jag fattade att nåt var tvunget att göras så var det för sent.,.för mig att göra nåt..
Han hade redan övertaget så mycket.
Gick i passgång när andra hästar skrittade och tungan hängde ut.. Han visste att då hade jag inte en chans..
I stallet var han en ängel..Värsta prinsen..:crazy:

Allt detta för att mina föräldrar köpte helt fel häst till mig när jag var alldeles för orutinerad.
Vet nu på senare dar att det berodde på att deras ekonomi inte räckte för mer.
Och kanske var det där min kärlek till travare väcktes?
Jag vet nu att allt beroddepåmig och för att jag inte bad om hjälp.
Medans tid var..
Tragiskt men sant, ja..
Precis detta som många talar om..
Men jag gav mig fan på att det är inte på detta vis travare funkar..
Visst, han hoppade 115 cm, men dressyren var katastrofal!
Idag har man lite mer kunskap och mer erfarenhet.
Vet hur man ska hantera situationen.
Min älskade ridtravare idag får nog allt hon begär, men samtidigt vägledning och lite hjälp på traven för att allt ska bli så bra som möjligt.
Jag var då 13 år närjag hade min första travare!!
Önskar då att mina föräldrar hade skaffat mig en bra nybörjarponny men de visste väl inte bättre..Trodde jag skulle reda ut det..
Synd..
Allt jag kan säga..:crazy:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Det är så dyrt att ha häst,så jag kan inte förstå varför man köper billigt och skaffar sig mer problem,jobb än nödvändigt!

Jag kan inte se min häst som ett stort problem snarare en gåva..
Och vad sjutton skulle jag med en häst för 30-60.000 till?
Trivs bra som det är!
Varken tävlar eller behöver en häst med fin stam..
Jag ska inte avla...;)
Jag vill ha en ..bästa vän, helt enkelt..
Och det har jag fått!:love:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Vad för slags problem?
Det är rasen i sig som är billig, inte individen.

Om vi ska prata problem och billiga hästar så finns det mer av den varan bland ridhästraserna.....
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Visst finns det sådana människor...de som köper en häst bara för att den är billig och bara för att ha en men det är nog mer vanligt att folk köper häst för att de vill använda den till nåt.

Jag hade med glädje betalat 20 000 kr för en travare....det är inte pengarna det handlar om.
Tyvärr är det ju marknaden som styr priserna och det är svårt att göra något åt det.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

kl

för min del så spelar inte rasen så stor roll, utan mer personligheten och andvändbarheten hos varje enskild häst. Själv har jag en stor förkärlek till araber som också är väldigt omdiskuterad ibland.....

när jag letade ponny till min dotter som är 12år så stirrade jag mig inte blint på en enda ras, utan det var bara att pröva sig fram.
Jag fick ofta höra att jag borde köpa New forest eller conemara för de är jättebra ungdomsponnyer vilket jag håller med om.
efter ett par provridningar på olika sorters ponnyer så provred min dotter ett vbl i d-ponny storlek.
hon blev kär direkt :love: och det blev honom som vi köpte som hon rider i skogen, hoppar och vi håller på att skolar honom nu vilket går väldigt bra eftersom han är så lyhörd och lugn :banana:
och de passar jättebra ihop


det jag ville ha sagt är att skit i rasen utan se till individen istället ;)
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Sjävlklart mår de säkert bra av att bli tränade ordentligt, det tvivlar jag inte en sekund på. Så länge man verkligen vet vad man har att jobba med och vet vad man ger sig in på, så why not?

Men det finns fortfarande personer med mer eller mindre, ehhum, extremt orimliga mål. En kompis till en kompis är fullständigt övertygad om att det går att ta i stort sett vilken travare som helst och utbilda den till medelsvår, ja ända upp till grand prix, med rätt träning. Och hon vägrar inse att det är näst intill omöjligt. Sånt tycker jag verkligen är sorgligt.

Visst är det tråkigt om man lurar sig själv, men det ÄR faktiskt inte omöjligt, säkert 99% hänger på ryttaren.
En tränare som jag var och lyssnade på under en clinic för bra många år sen, Jean-Claude Racinet (lite av en idol för mig eftersom jag gillar hans ridstil) tog sig an utmaningen att utbilda ett antal travare just för att de ansågs vara så lite värda och dåliga som ridhästar. Tilläggas bör att han bodde i USA och det var alltså American Standardbred (som har medelslivslängd på typ 6 år pga att de "körs slut på".?) och han har också lite kunskaper inom manipulationer, dvs osteopati, och kunde rätta till en del "fel" hos hästarna själva om de var ofräscha.
Nu vet jag inte exakt hur många travare han tränade, kanske 6-7 st? ALLA lärde sig piaff och passage inom sisådär ett halvår, även samlad galopp, men som han uttryckte det så hade de lite svårare för galoppiruetterna! ;)

Det som är värst är inte att ha för höga mål tycker jag, utan att lura sig själv på så vis att man tror att man har kunskapen till att nå målen eller kör vidare på samma väg som man alltid ridit utan att SE att det är fel väg för den hästen. Eller att man blundar för fysiska fel eller att hästen har ett felaktigt rörelsemönster/dålig teknik som borde förbättras innan man kräver något.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

det jag ville ha sagt är att skit i rasen utan se till individen istället ;)

:bow: :bow:

Nu finns det såklart de som inte har råd att se till individen så att säga (proffsryttare t ex, eller hur skulle det se ut om en galopptränare kärade ner sig i ett russ?! ;) ) men rent generellt - se till individen! :)
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Om vi ska prata problem och billiga hästar så finns det mer av den varan bland ridhästraserna.....

:bow:
Hur många är det inte som sitter och spottar fram fölungar på halvtaskiga märrar och "icke godkänd, men superfin " hingst
inom dagens halvblodsavel..
Säljs sen för en billig struntpeng som fölunge och ,,ja.. billiga hästar och problem finns det inom alla raser.. i större eller mindre utsträckning.;)
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag tycker såhär:
Travare är avlade till att trava fort, därför är de inte den ultimata ridhästen. Ska man skaffa sig en travare (som inte är utbildad) måste man ha kunskap och ta sig tid för att skola om hästen, vissa travare har lätt för sig och andra svårt.
Jag är absolut inte negativt inställd till travaren, hästen blir ju vad man gör den till. Titta bara på Stillett's fina travare :love:

Själv skulle jag dock inte köpa en travare, då jag har ambitionen att tävla. Travare kan ju självklart tävla, det är inte så jag menar :o Men det krävs ju jobb för att utbilda en travare.. Jag skaffar hellre en häst som är avlad ridhäst. Det beror ju helt på vad man har för ambitioner!
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Du menar att du helst vill hinna ut på tävlingsbanorna iaf samma år du köper hästen? ;) Dom med bättre tålamod kör den långa och osäkra "skola sig själv"-vägen :D
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

min kompis köpte ett dyrt halvblod för 5 år sedan för att ha en "riktig ridhäst"
hon har haft jättemycket problem med den eftersom den är lite knäpp och vill ej samarbeta för fem öre :crazy:
(nej, den har inte ont...)
sen kommer en annan polare med sin travare som går kanonfint i form i dressyren ;)

det är synd att man bara ser till rasen "suck"
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Ridtravaren ska tydligen vara en mycket illa omtyckt "varelse" eller vad man nu ska skriva... Många klagar på deras rörelser o och att många inte blir helt stadiga i formen. Har hört folk som berättar att "någon" berättat för dem hur hiskeliga travare är som ridhästar och att om man har en travare kan man inte sattsa seriöst osv.

Men jag måste säga att jag aldrig i ärlighetens namn någonsin träffat på en sådan människa! Har ofta skämts lite över att jag har en travare (vet att jag inte borde göra de) Men alla jag har träffat på har bara sagt att de är som vilka hästar som hälst (såklart bortsätt att dom faktiskt är avlade för att springa fort)

Och nu tycker jag att de skulle vara lite roligt o veta vad ni här inne tycker om travare och hur vida man sak rida på dem eller om det bara är en myt att alla hatar dem!!

Tyck och tryck!!

//Chappe


Jag har hitills varit medryttare på två ridtravare, den ena hade en jättekonstig trav, och var übersvår att samla. Medan den andra hade en bra trav och var lättare att samla, dock var han inte utbildad osv alls, så vi kom inte så långt.

Men jag skulle dock vilja säga att om man verkligen, verkligen vill satsa stort, så är inte en travare det bästa valet. Utan då hade jag valt en ridras istället. Men om man inte är intresserad av Grand Prix dressyr kan man absolut få ut jättemycket av en travare. Jag lärde mig skitmycket, och det är det som gör att jag kan rida bra på halvblodet som jag rider idag. :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

*Knapplån*

Varför???? Jag bara undrar VARFÖR, är det alltid några som MÅSTE förstöra varenda *piiip* ridtravartråd, som startas.

När man då frågar, är du sån där "ridtravarrasist"??? Svarar dessa "några få", att nej, vi är inga rasister.... MEN!!!!

Skärpning! Nu låser jag denna tråd. Men jag kommer INTE radera den. För det kan vara bra, nästa gång någon liknande tråd spårar ut, för att se om någon/några kanske behöver lite Time-out, från forumet...

*TRÖTT!!!*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Behöver era kloka råd nu känner jag.. varnar för att det blir långt.. Jag har diagnosen svårt Tvångssyndrom som en del av er här inne...
2
Svar
27
· Visningar
3 027
Senast: _FiA_
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 216
Senast: Korven
·
F
Träning Det finns en massa trådar om ridtravare och svårigheterna med dem och varför osv osv. På sätt och vis är det lite samma med engelska...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
56 922
Senast: Sushmeister
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 000
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp