Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?
Visst har ni alla träffat på oseriösa människor som köpt en billig travare för at det kan vara kul att prova att ha häst?Jag avskyr när folk skaffar sig djur utan att tänka på ansvaret!!!!!
Min allra första häst var en travare..
Han kom direkt från travet i stort sett.. Han kunde inte galoppera´, inte trava ordentligt, det blev katastrofalt kan jag säga..!
Vi hade skitroligt, blev värsta kompisar, han gjorde nog allt för mig, men dessvärre sparkade han min bästa kompis rakt över knäet när hon skulle släppa ut en morgon så det slutade med 10 stygn och på kryckor....
Vi rejsade och hoppade diken, hade verkligen skitskoj.
Dessvärre glömde vi bort den där (ganska viktiga) biten med att träna och gå i lite sådär samlad form..
Summan av kardemumman blev att jag fick en häst som gick med huvudet på sned, körde ut tungan, jobbade inte ett skit utan blev rent odräglig...
Ingen kunde rida honom i slutet ..(inte ens jag själv) för han ansåg sig inte ens behöva röra sig i normal gångart..
När förståndet kom ikapp mig lite och jag fattade att nåt var tvunget att göras så var det för sent.,.för mig att göra nåt..
Han hade redan övertaget så mycket.
Gick i passgång när andra hästar skrittade och tungan hängde ut.. Han visste att då hade jag inte en chans..
I stallet var han en ängel..Värsta prinsen..
Allt detta för att mina föräldrar köpte helt fel häst till mig när jag var alldeles för orutinerad.
Vet nu på senare dar att det berodde på att deras ekonomi inte räckte för mer.
Och kanske var det där min kärlek till travare väcktes?
Jag vet nu att allt beroddepåmig och för att jag inte bad om hjälp.
Medans tid var..
Tragiskt men sant, ja..
Precis detta som många talar om..
Men jag gav mig fan på att det är inte på detta vis travare funkar..
Visst, han hoppade 115 cm, men dressyren var katastrofal!
Idag har man lite mer kunskap och mer erfarenhet.
Vet hur man ska hantera situationen.
Min älskade ridtravare idag får nog allt hon begär, men samtidigt vägledning och lite hjälp på traven för att allt ska bli så bra som möjligt.
Jag var då
13 år närjag hade min första travare!!
Önskar då att mina föräldrar hade skaffat mig en bra nybörjarponny men de visste väl inte bättre..Trodde jag skulle reda ut det..
Synd..
Allt jag kan säga..