_FiA_
Trådstartare
@_FiA_ Jag förstår din rädsla för att blotta dina problem även om du nämnt de för din pojkvän. Samtidigt tänker jag såhär: att om detta nu skulle vara mannen i ditt liv så måste det här ske förr eller senare, snarare förr som det låter nu. Hade min sambo haft sådan problematik när vi varit ihop under ett år så skulle jag tveklöst hugga in och hjälpa till att bana vägen! För att jag älskar honom så. Därför tror jag på att du ska låta honom få vara en del av HELA dig. Även om det innebär dina problem. Man får ett så mycket starkare och finare band mellan varandra när man delar med sig. Ibland kan det nästan vara sårande att inte bli insläppt.
Men som du är nu är du i alla fall i kön nu? Jag tycker som du själv skriver, ska prova tillämpa de råden du fått, kan och vet fungerar. Dessutom meddela hur till dina närmsta, ha nya mål att jobba mot, kanske belöna dig och din pojkvän med något? Jag upplever att om man säger till andra vad man har för mål eller krav på vad man ska utsättas för så kämpar man lite extra, för man vill klara det!
Jag vet inte vad för tvång du har. Jag tog mig ur en grotesk socialfobi för ett par år sedan. Jag försökte undslippa och planera saker för att slippa utsättas. Men det är just vad som behövs! För varje gång går det lite bättre, ibland är det smart att göra en jobbig sak systematiskt, dvs på samma sätt varje gång så kan man känna trygghet i det. Förbereda sig själv med att då ska jag göra det, och sen gör vi så..någonstans på vägen blir det lättare! Min socialafobi finns kvar men jag utsätter den varje dag och det är väldigt mycket bättre. Men om jag drar mig tillbaka? Då räcker det med bara ett par dagar tills allt känns läskigt igen
Du är välkommen att höra av dig till mig om du vill bolla med någon.
Tack för ditt svar!
Jag bestämde mig för att ha ett riktigt snack med pojkvännen, berättade allt och han var underbar och ska stötta mig. Han sa också att det är ju viktigt att jag vågar berätta allt och inte undanhålla något, för min egen skull!
Jag har också bestämt mig för att kämpa mig ur svackan på egen hand. Dagen efter jag skapade denna tråden så tog jag tag i allt och satt mig ner och skrev ner allt jag lärde mig i terapin och skrev ner alla exponeringar som jag gjorde under terapi-tiden. Sen gjorde jag ett schema när jag ska göra alla sakerna. Och sedan i lördags så har jag haft exponeringar varje dag. Satsade fullt ut och började faktiskt med en riktigt jobbig en, hade sjuk jäkla ångest hela lördagen skakade och svettades enormt. Dessutom var det 30 grader varmt, har nog aldrig svettats eller haft sådan ångest på riktigt länge. Men vet ni.. jag klarade det. Och det var så grymt värt det, jag hade en grymt rolig dag efter det. Och jag följer schemat som jag gjort upp. Min familj stöttar mig också och håller koll att jag inte börjar undvika saker igen.
Precis som du skriver så börjar man undvika saker eller slutar utsätta sig så ramlar man ju ner igen, och det är lätt att det känns riktigt jobbigt igen. Så det har blivit för mig.
Min pappa vill bjuda iväg mig och pojkvännen på en resa till Stockholm med hotell och gröna lund, skulle ju vara skitkul , men känns lite väl jobbigt just nu. Så det målet har jag nu att bli så pass bra att vi tar oss iväg!