Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Haha kul att du säger det där med "och har bara ridit ett par terminer på ridskola" för jag började "rida in" min pappas kallblodstravare när jag bara gått nån termin på ridskola! ;)

Men hon var väldigt duktig faktiskt och vi körde -rida så felsäkert som möjligt- varianten för att inget skulle kunna gå fel. en person som ledde när vi red längs vägen och att man smög in hjälper då och då, en pytteliten hage som ridbana så hästen aldrig skulle hinna få upp farten, lära in bromsen som nr 1. Kusen var otroligt duktig för att inte blivit ordentligt inriden! Ställde och böjde sig av sig själv när man red volter, sökte sig framåt/nedåt, svarade t o m på sidförande skänklar.. Första gången vi red på ridbanan travade jag volter i lugnt och balanserat tempo och red lver cavaletti utan problem!
När en rutinerad ryttare började rida regelbundet höll det däremot på att gå åt h****te :devil:
Första kusen fick jag när jag ridit 3 år på ridskola. Lärde mig supermycket och den blev inte förstörd! ;)

Så jag tror alltså att det är väldigt olika. Man kan lära sig jättemycket på travare om man är medveten om att man "måste" det för att få något vettigt resultat. Är man inställd på att travarna ändå inte är några riktiga ridhästar tror jag det blir massa värre :p

Jag håller med om att det vore bra om travarna gick upp en prisklass. De som faktiskt är lämpade som ridhästar. De som INTE är lämpade som ridhästar får gärna gå ner ett snäpp till så ägarna hellre slaktar, hur elakt det än låter.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag var inte särskillt förtjust i varmblod från början. sen hade jag en som jag tog hand om och han var underbar men dock inte särskillt bra på sammling och blev ofta trav in i galoppen och så vidare, men sen köpte jag en häst som var ett varmblod faktiskt omskolade henne från western, och hon är underbar på alla sätt!både i rörelser och temperament, hon har aldrig gillat att trava så fort man ska öka traven vill hon gärna gå in i kort galopp istället. Men hon hoppar otroligt bra tränar bana på 1 meter och ska starta i vår. Hon gör även snygga byten i galopp och sammald galopp sammlad trav skänkelvikningar och så vidare, Inget fel på den hästen, men hon har ju rätt byggnad för det oxå. Vi har tilloch med börjat träna piruetter nu! jag är så himla stolt över henne:D
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Knapplån: Ska se om jag kan få min gubbe att fota nästagång jag tömkör min 5 årstravare så ska ni få se på samling, efter som vissa påstår att dom inte kan samla sig som ridhästar kan.

Bull shit, med rätt arbete och uppbyggnad kan minsann ridtravaren med. Till och med min 8 åring som gått på travet börjar så smått kunna samla sig hyggligt med mer träning kommer han att kunna gå lika bra som min okörda 5 åring.

För sjutton lägg ner tid på dom ordentligt så kan i princip vilken häst som hälst gå snyggt och fint......
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Till Immer. Ta du och läs på en gång till det om den varmblodigahästen, där halvbodshästen härstammar ifrån. Halvblodet är framavlat för att vara en rid och körhäst försoldater. Varmblodet sågs då att vara för klen och därför fick man blanda in något grövre hästraser.



Och du tror fortfarande att varmblodet är en egen ras om du läser på denna hemsida? http://www.asvh.se/ Du kanske hittar travare där? Tala om för mig var dom finns då. Annars så kan man titta på den här hemsidan så hittar man nog fler travare. http://www.asvt.se/

Du skrev att varmblod är en ras. Det är fel.
Klaga inte på att någon ska läsa på innan du gjort det själv. Varmblod är både travare och halvblod och om någon pratar om att de har ett jätteduktigt varmblod som faktiskt hoppar 120 så låter det i mina öron väldigt skumt eftersom de flesta varmblod tävlar i hoppning och dressyr. En liten grupp tävlar i trav och monté och en annan i galopp och steeplechase.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Men var det inte du med "kaninen" som var så himla duktig??;)
Och ni som var såå tajta, som jag förstod det.,.
Hade alla travare varit lika duktiga som han så hade de nog varit toppenhästar allihopa..utan en massa skitsnack..:crazy:
Btw..har glömt vad som hände med honom..För du har väl inte honom kvar? :confused:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

En sak som jag och kompisen diskuterade idag: ett stort plus med travarna att dom som verkligen har lärt sig rätt och kan växla mellan travartraven och den "vanliga" traven har ett himmla övertag när det gäller ökad trav :idea: Halvblodsryttarna får ju sitta och träna och träna för att få sina hästar till en riktigt bra längning, medan det är "inbyggt"( :angel: ) hos travarna. Men sen är det ju få travare som verkligen kan länga ut steget, utan att falla in i slängtrav (gäller föressten dom flesta hästar som inte tränas rätt) En annan sak travartraven kan vara bra till så är det himmla bra konditionsträning (bland annat) emellanåt.

Angående den där diskutionen om att ridtravare oftast har sämre form: en bra form är inte att alltid att gå korrekt på tygeln, utan att hästen har en lämplig form för ändamålet. Om man bara vill ha en häst att lufsa runt med i skogen får väl folk för 17 acceptera att den inte böjer på nacken, som en dressyrhäst gör. Sen har jag sett många tävlingshästar (både dressyr, hoppning och western) som har mycket sämre form och steg än en del travare.


Döm inte hästen, döm ryttaren! :devil:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Men om man ska vara korrekt, så är det en väldans skillnad på det som heter ökad trav och den snabba trav som en travhäst visar upp.... Ännu har jag då inte sett någon travhäst ridas i ökad trav.

Immer
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Men om man ska vara korrekt, så är det en väldans skillnad på det som heter ökad trav och den snabba trav som en travhäst visar upp.... Ännu har jag då inte sett någon travhäst ridas i ökad trav.

Immer


Det har jag sett, men kan garantera att det låg ganska mycket träning bakom...
Att de har den nästan av sig självt stämmer ju förstås inte..
För det är ju stor skillnad som du säger, men att det GÅR det vet jag..
Beror väl på hur mkt man vill ha ut av sin häst..
Jag t.ex anser mig inte i större behov än av min häst(travare).
Har inte som krav utan det känns nästan lite meningslöst att hon skulle kunna ökad trav..
Och jag skulle nog känna det lite som "slöseri" på häst om jag skulle köpa en panghäst för 30-60.000 när jag har en pärla just nu som tillgodoser alla mina behov..
Jag behöver inte mer..
Jag KAN träna, jag KAN ha roligt, vi trivs tillsammans.
Ingen av oss har som behov eller är avlade för att tävla.(inte jag heller:angel: :D)
Men jag skulle kunna om jag velat..
Hon har gjort sitt vad gäller tävlande på travet..
Nu ska hon bara få vara här hos mig och få använda huvudet och samtidigt ha kul!
Vi ska träna för våran egens skull och inte känna några krav.
Den dagen vi har tränat klart, och jag känner att jag vill gå vidare eller att hon har blivit för gammal, då får jag skaffa en annan häst som tillgodoser mina behov just DÅ!
Nu menar jag inte dig Immer, men varför har vissa så svårt att förstå och acceptera att det faktiskt kan vara så? :crazy:
Det är väl inget jag säger för att jag själv ska må bättre eller för att inpränta det för mig själv.. Jag älskar min häst för den hon är. Och om hon sen hade varit en MULÅSNA hade kvittat för hon är hon ....
Och det räcker långt.. Lovar!;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Härlig inställning!

Efter att ha ridit i snart 40 år vet jag vad jag talar om när jag säger att mina hästar duger bra till mej. Jag har två kallblodstravare och en korsning fjord/kallblodstravare.
Och ja, jag har tävlat under de där 40 åren. I både hoppning och dressyr, och jag har ridit både halvblod, halvblod och ponnyer.
Men mina kallblod är outstanding. I synnerhet Besten, som nu är 14 år och som jag ägt i sex år. Hon är den absolut bästa ridhäst jag någonsin suttit på!

Immer
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Han ser ut som en stor fjording med lång man.
Döm inte min gubbe alltför mycket, han är nybörjare.

Mixen, eller Lukas som han kallas, är en underbart trevlig häst som är hur bussig som helst.
Jag har själv ridit honom lite och han är otroligt samarbetsvillig. Dessutom har han en hel massa utstrålning, eller hur?

http://www.pixbox.se/pic_show_id4763311.html

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Nejnejnej, snälla inte en tycka-om-travare-eller-inte tråd! Finns så många redan, och det slutar alltid likadant : Tjaffs!
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

What a lovely thing!! :love:
Gillar korsnings-fjordar mer än renrasiga.
Hahaha, det kanske vi skulle haft en egen tråd om..
En som förespråkar korsnings-avel! :angel:
:rofl:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Skulle itne vilja ha en travare själv, har högre mål än så.

Visst, trevlig häst att lufsa runt i skogen på och kanske träna nån gång ibland på. Men seriös och regelbunden träning för att tävla? Nej tack, det finns raser för det redan.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Skulle itne vilja ha en travare själv, har högre mål än så.

Visst, trevlig häst att lufsa runt i skogen på och kanske träna nån gång ibland på. Men seriös och regelbunden träning för att tävla? Nej tack, det finns raser för det redan.

Och vad anser du är seriös och regelbunden träning för att tävla?

Jag som hobbyryttare tränar seriöst med mina travare och har startat låga klasser för skojs skull. Jag tränar inte oseriöst bara för att det är låga klasser som LC/LB dressyr och kanske bara upp till 1 meter hoppning

Sen så är jag ingen ridhusråtta som måste ha tillgång till ridhus för att kunna träna seriöst utan jag får ut minst lika mycket träning, om inte bättre träning, när jag "lufsar runt i skogen" med mina hästar.

Och ja, jag respekterar din åsikt men jag blev bara nyfiken ;)
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Förlåt mig, fel ordval egentligen.

Mina mål är att ligga på LA/LA nivå åtminstone, och där anser jag att en travare för det mesta inte räcker till. Missförstå mig inte, det finns ju naturligtvis undantag, men det är inte ofta man ser de. Att träna regelbundet flera gånger i veckan, då vill jag ha ut mer av min ridning än vad jag antagligen skulle få med en travare. Att sitta och kämpa för att hästen ska gå i en någorlunda okej form, nejtack. Det är för mycket jobb med en travare för mig, jag vill satsa min träning på annat, såsom att utvecklas själv ordentligt, vilket jag inte kan göra på en travare på alls samma vis.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Men det är väl helt okej att tycka så.:)
Som sagt, jag förstår dem som vill tävla på högre klasser.
Då är inte en travare att rekommendera/föredra.
Men lite allmän träning/tävling på hobbynivå helt okej med travare,
Men högre, nä, då passar nog en t.ex halvblod/fullblod bättre..
Risken med travare är ju att man kommer till en nivå där man inte kommer längre..
Men du verkar ju inte döma ut rasen för den skull.:bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Behöver era kloka råd nu känner jag.. varnar för att det blir långt.. Jag har diagnosen svårt Tvångssyndrom som en del av er här inne...
2
Svar
27
· Visningar
3 027
Senast: _FiA_
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 216
Senast: Korven
·
F
Träning Det finns en massa trådar om ridtravare och svårigheterna med dem och varför osv osv. På sätt och vis är det lite samma med engelska...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
56 922
Senast: Sushmeister
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 000
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp