Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är så less på allt j*vla klagande och gnat om varmblod. Jag förstår inte varför man ska hålla på att dra alla över en kam hela tiden !?! Nog vet jag att de finns hispiga och icke OS medaljörer i hoppning bland dom men hallå ?! Är dom avlade till de kanske ? Vissa är hispiga för att dom är i tävlingsmiljö och allt ska gå fort osv och så de borde ju folk förstå.Och är de avlade till att hoppa 1,60? ne just de. så va är problemet ? Ska alla som älskar varmblod börja hata halvblod bara för att dom inte är lika snabba och bra på travet ?
Halle då , va det diskuteras. Går tyvär inte att läsa alla inlägg.
Hästrasen heter varmblod. År fram tagen för att vara en lätt sporthäst. Fina rörelser men med något klen rumpa så den har inte får den rätta kraften i galoppen för att bli en bra hopphäst. Citat M:B
Varmblodet är ofta fyra till fem gångartare, vilket många vanliga fritidsryttare inte känner till.
Jag tror att mycket av "fördomarna" som går runt beror på oss varmblodsfantaster själva. Argumentet "men hallå, är dom avlade för det kanske?!?" tyder ju på att dom skulle vara dåliga exteriört. Och du påpekar själv att de inte är som "ridhästar".
Exteriört sett är det, som jag skrev i förra inlägget, så stora skillnader att man inte kan se det som en "ras". Det finns de som faktiskt är byggda för att kunna hoppa banor i världsklass eller gå grand prix dressyr. Men ser man procentuellt sett är det säkert max en procent att det totala, troligen mindre, och är de feltränade sen innan (travtränade dvs med helt annan teknik) kräver det mer av ryttaren och mycket längre tid än att få ett halvblod som blivit riden av proffs redan från början att komma dit.
Att avla för trav innebär inte nödvändigtvis att man avlar bort ridbarhet (travet vill ju också ha hållbara hästar med bra exteriör) däremot är det klart att de inte avlar på spänstiga, showiga gångarter som inom dressyr.
Och med tanke på hur förhållandesevis kort tid de varmblodiga travarna avlats för trav sen de började avlas från fullblod så är det omöjligt att det har blivit några större avvikelser, med undantag för de som blivit kasst exteriört pga linjeavel eller att man avlat på hästar med dålig exteriör.
Jag tror att mycket av "fördomarna" som går runt beror på oss varmblodsfantaster själva. Argumentet "men hallå, är dom avlade för det kanske?!?" tyder ju på att dom skulle vara dåliga exteriört. Och du påpekar själv att de inte är som "ridhästar".
Exteriört sett är det, som jag skrev i förra inlägget, så stora skillnader att man inte kan se det som en "ras". Det finns de som faktiskt är byggda för att kunna hoppa banor i världsklass eller gå grand prix dressyr. Men ser man procentuellt sett är det säkert max en procent att det totala, troligen mindre, och är de feltränade sen innan (travtränade dvs med helt annan teknik) kräver det mer av ryttaren och mycket längre tid än att få ett halvblod som blivit riden av proffs redan från början att komma dit.
Att avla för trav innebär inte nödvändigtvis att man avlar bort ridbarhet (travet vill ju också ha hållbara hästar med bra exteriör) däremot är det klart att de inte avlar på spänstiga, showiga gångarter som inom dressyr.
Och med tanke på hur förhållandesevis kort tid de varmblodiga travarna avlats för trav sen de började avlas från fullblod så är det omöjligt att det har blivit några större avvikelser, med undantag för de som blivit kasst exteriört pga linjeavel eller att man avlat på hästar med dålig exteriör.
Jag tycker bara att man borde förstå att de som har avlats till just trav inte har planerat att bli en dressyr eller hoppstjärna och att de inte borde anses vara sämre bara för de. Alla har ju olika mål med sina hästar och de borde inte anses som nå sämre bara för de.
Just det. Hästarna är inte sämre för det.
Men det finns en hel del ryttare som inte gör sina travstammade hästar rättvisa. Några exempel är att flänga runt i slängtrav, i en dåligt tillpassad sadel och med en häst som inte blivit verkad och skodd på länge.
Immer
Just det. Hästarna är inte sämre för det.
Men det finns en hel del ryttare som inte gör sina travstammade hästar rättvisa. Några exempel är att flänga runt i slängtrav, i en dåligt tillpassad sadel och med en häst som inte blivit verkad och skodd på länge.
Den dagen alla "ridtravar"-ryttare tar sitt ansvar och lär sig rida sina hästar i en ändamålsenlig form samt är noga med utrustning och hästens skötsel - ja då kommer skitpratet att komma av sig.
Immer
Men gäller inte det alla hästar...?
Flängrida och dålig skötsel är väl inte nåt som hästar råkar ut för bara för att de är en speciell ras?