Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag har två travare som jag älskar över allt annat!

Det började med att jag fick en travare av några bekanta som då va 24 år.. Min första alldeles egna häst! Han visade sig vara den mest underbara häst jag någonsin träffat!! Han har lärt mig massor och framför allt, han är min allra bästa kompis! Han är idag världens piggaste 26-åring som jag inte skulle drömma om att göra mig av med! Jag struntar blankt i att vi aldrig kommer att tävla på elitnivå! Allt som betyder något är att han och jag mår bra och älskar varandra!

Jag har ganska länge gått och funderat på att skaffa en häst till. Först funderade jag på ponny, sedan gick mina tankar åt att skaffa ett halvblod men efter mycket om och men så kom jag fram till att den ras som egentligen ligger mig varmast om hjärtat är varmblodstravaren.
Så sedan en vecka tillbaka har jag ett litet sto på 3 år som jag nu ska börja rida in.

// Världens stoltaste matte till två underbara hästar
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

älskar min vbl travare (travtränad, montériden)
haft han i min ägo 1 år. han har typ vart en häst som va lite problemtisk i början (stressad) behövde lugn och ro och ryttare med tålamod! han va riden men kunde ingenting.
nu 1 år senare har han tävlat tom 110 (tränat tom 120), vart med i lagallsvenskan. startat LB dressyr uppimot 65% (placeringar över halvblod! vi har dock bara åkt ut på tävling vid ett par tillfällen ännu), träningstävlat en start LA dressyr, ska ut på riktig start så småningom. Dessutom har vi testat en träningsritt i distans och kört med rockarden hemma några ggr. FILM i dressyr och hoppning
år 2007 kommer han ev. starta 115 och som sagt LA dressyr också.

filmen hackar till vid hoppningen så det ser lite halvmysko ut och ljudet försvinner en stund också... ;)

och ja, jag TÄVLAR med min travare!
tänk..han kunde inte fatta galopp för skänkeln för 1 års sen.
om man hade tur kunde han slängtrava in i en snabb galopp och bryta av...o han har ett speciellt temperament!
han är e. Pale amber - pershing :love:

tycke rjag fick en billig tävlingshäst för 8000 med ny sadel o träns ;)
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Ååh va kul att höra nåt sånt där :bow:
Kan inte alla dessa dåliga "travarförebilder" (dom som gett ridtravare så dåligt rykte) lära sig av det där :rofl:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

*lånar*

Ja vad tycker jag om travare.... Eftersom jag köpte en egen travare för 2 veckor sedan och har sedan 3 år tillbaka haft otroligt roligt och lärt mig massor med min systers travare så ja kan säga utan att tveka att varmblodstravaren - det är en en häst för mig det :love:

Syrrans valack har inte så hög ridbarhet pga hans exteriör men han har skänkt mig så mycket lycka genom åren så vad spelar det för roll om kanske aldrig kommer att hävda sig på tävling? Han är min bästa vän och sviker en aldrig, försöker alltid i alla lägen

En alldeles utmärkt ras som passar mig som inte har några större tävlingsambitioner, kunna ut och köra med vagnen, rida, ja allt
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

tack ska ni ha! ni som tycker om honom kan väl vara så snälla och rösta på honom till årets ridtravare!! han är en av 10 finalister! han heter Naffatso Ikik. http://www.ridtravare.com
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

hmm.lyckades inte att få videon att fungera :( hade varit kul att se...

(kom på att det förmodligen har med firefox att göra så provar med IE :p )
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Vill inte ha en travare ens om jag får betalt.

Gillar inte rasen. Bevisligen finns det de som älskar travare, inte kan tänka sig något annat, det får stå för dem. Huvudsaken är att de är nöjda med sitt val av häst.

Inte bara travaren hamnar på min icke-lista, tyvärr rätt lång sådan, mitt problem...

/P Döben



Rasen? Och vilken ras är det. Halvblod är också varmblodiga hästar. Håller dock med, skulle inte heller vilja ha en travare men beundrar de som verkligen kämpar och står med en utmärkt ridhäst i slutändan.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

älskar min vbl travare (travtränad, montériden)
haft han i min ägo 1 år. han har typ vart en häst som va lite problemtisk i början (stressad) behövde lugn och ro och ryttare med tålamod! han va riden men kunde ingenting.
nu 1 år senare har han tävlat tom 110 (tränat tom 120), vart med i lagallsvenskan. startat LB dressyr uppimot 65% (placeringar över halvblod! vi har dock bara åkt ut på tävling vid ett par tillfällen ännu), träningstävlat en start LA dressyr, ska ut på riktig start så småningom. Dessutom har vi testat en träningsritt i distans och kört med rockarden hemma några ggr. FILM i dressyr och hoppning
år 2007 kommer han ev. starta 115 och som sagt LA dressyr också.

filmen hackar till vid hoppningen så det ser lite halvmysko ut och ljudet försvinner en stund också... ;)

och ja, jag TÄVLAR med min travare!
tänk..han kunde inte fatta galopp för skänkeln för 1 års sen.
om man hade tur kunde han slängtrava in i en snabb galopp och bryta av...o han har ett speciellt temperament!
han är e. Pale amber - pershing :love:

tycke rjag fick en billig tävlingshäst för 8000 med ny sadel o träns ;)




Good for you! Det verkar gå bättre för dig och din travare än vad det gör för mig och min häst, som är ett halvblod by the way :smirk:
Lycka till i fortsättningen!
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

tack!

det tror jag inte på, det går nog säkert bra för er med :)
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

johan är ju jättefin ju :-) vad är det för stam o dylikt på den du köpt?
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

*kl*

Att jag har missat att skriva här :D

Det jag tror många misstar sig på är skillnaden mellan utbildning och tävling.
Att utbilda/omskola en travare kräver god hästkunskap och ridkunnighet. Det är inget man gör i ett nafs.
Att säga att man kan komma hur långt som hels på en travare är helt fel (tror någon skrev detta) INOM tävlan.

Jag skulle vilja säga så här:
De flesta ridbara travare tror jag klarar av de flesta moment/skolor men de gör de inte på ett lika gracilt och önskvärt sätt alla gånger.
De klarar inte av att göra det korrekt med deras exteriör men de kan göra det på sitt sätt,,på deras förutsättningar.
Det hela handlar om rätt träning, rätt omskolning, rätt upplägg.

Det jag har märkt med min ridning på min nuvarande häst är att hon kan gå i jättefin form men däremot får hon inte det här "sittande" utseendet när hon går i form...och det tror jag hon inte är ensam om.
Bärkraft kan de ha men de blir nog aldrig riktigt fria i fram och det tror jag kan bero på deras exteriör i bakdelen..bäckenet.
Påskjuts"exteriören" överväger och finns kvar där ändå.

Ja..ja...det här är mina tankar och mina erfarenheter.
För de som har kunskap kan travaren bli en mycket bra fritidshäst.
För de som inte har kunskapen (eller vill satsa) blir den en mullehäst.

Det första alternativet är ju det mest önskvärda och jag tror därför det är bra med tex. Svenska Ridtravareföreningen för där finns hjälp att få,,träningar, tävlingar och möjlighet att utväxla erfarenheter och tips OCH hjälp.

Bästa inlägget nånsin ang. detta uttjatade ämne. :bow:

allmänt svar i tråden:
1) trådar av denna typ startas där TS FRÅGAR vad folk tycker. När sen folk säger vad de tycker (vilket innebär både positiva och negativa svar) så blir det smutskastning bums.

2) jag tycker faktiskt inte att det är "anti" travar svaren som är uppbådelsen till bråken. Det är "för" gruppen som inte gillar att inte alla svar är ohh och ahh....

3) Det finns fina och ypperligt trevliga ridhäst travare. Stiletts är väl praktexemplet. det är sällan för att inte säga YTTERST sällan man ser så trevliga och välridna. det är bara att gratulera.
om det var så att merparten duktiga och kunniga ryttare köpte travare och utbildade/omskolade dem så är jag övertygad om att rasen och typen skulle ha ett HELT annat rykte och omdöme om några år, om trenden etablerade sig. Realiteten är tyvärr, att i takt med att hobby häst trenden sprider sig mer och mer till gemene och alle man, så köper även fler och fler mycket okunnigt folk hästar över lag som är billiga, punkt. där kommer travaren i kläm. För att omskola en travare krävs mycket kunskap och framför allt ryttarfärdighet. det är INTE en häst för nybörjare eller mycket gröna hobby ryttare OM man tror att man ska göra ngt "av" sin travare utbildnings och prestations mässigt. då har man valt fel typ av häst, och det gäller ju oavsett ras. ju grönare och ofärdigare häst, detsto mer rutinerad ryttare - den regeln gäller ALLTID.

därför är det fullständigt logiskt som jag ser det att en grön oskolad travare sällan är en lämplig individ till en grön oskolad ryttare som har ambition eller hopp att komma någon vidare stans utbildningsmässigt med sin häst. vore det ett halvblod eller annan ras så är det sak samma, man börjar med oddsen emot sig - med en travare så är oddsen ÄNNU lägre i ochmed att den kräver en kunnig ryttare som kan omskola.

jag tycker att man som ryttare/hästägare skall utvärdera sig själv och sina motiv mycket noga innan man väljer häst, över lag.
det är rent ut sagt orättvist mot travaren att komma som grön ryttare och kräva/ha förhoppningar att den ska prestera ngt den inte har grunderna för - om inte ryttaren har kunskapen och känslan och rutinen att hjälpa den dit. Nu pratar jag inte ens bara ridmässigt - jag pratar kunskapsmässigt över lag.
en travhäst från banan är en elit idrottare. att komma från en sån miljö till en vardag till en människa som kanske har häst för första gången är en komplicerad historia. ofta vet folk inte hur man fodrar, eller har inte ens ridit mer än ngt år eller två. Det är en anledning till att man ser så många ridtravare utan en enda muskel på kroppen, urfallen, avdankad och rent ledsam både rent allmänt och ridmässigt. det är SÅNT som ger den dåligt rykte, inte hästen i sig!

I ridtravar sammanhang är det mycket olyckligt att travaren ofta framhävs som "en utmärkt första häst" osv (nu senast i Ridsport artikeln för några månader sen :eek: ). det är INTE en ultimat första häst för en grön ryttare, om man har som mål att träna och tävla i någon större mån, eller (för alla som stör sig på tävlandet som nämns i tråden) rätt och slätt ha en välutbildad och väl grundriden ridhäst.

rätt omvårdad och riden blir den en utmärkt trevlig häst - inom sina egna förutsättningar. vi pratar tävlingsmässigt fortfarande om en ras som har emot sig att den tävlar som minoritet mot halvblod/fullblod - i en sport där detta är normen, och där kriterierna prestations mässigt är centrerade runt just den normen. där kan travaren sällan hävda sig i längden - men återigen, bli utmärkt trevlig inom sin egen kapacitets nivå. de är bra hästar med bra psyken, så hanteringsmässigt brukar de vara värda sin vikt i guld.

Mackan/som nu gjort sin avhandling för detta året, längdmässigt skrivet på detta forum
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

*lite trådkapning*

Att han är! Min stora skrutt :love: Har dock bara lite otur just nu, nån av hans brudar har råkat kliva på hans vänstra bakhov så han är lite halt, blev "skalperad" på hoven uppe under kronranden, lite svårt att förklara. Inget öppet sår men det fattas en bit av den mjuka delen av hoven där, äsch kan inte förklara. Vill inte stödja riktigt på trakterna när han går men det förstår jag när skadan är så färsk.

"Jollan" är en stor dam på ca 170
f.1996
J.R Broline - Vibrante (rena dyngstammen :rofl: ) men hon har allt en travhäst inte ska ha i exteriören. Hon har väldigt lätt för galoppen men det är mycket att jobba med själva hästen först och främst då hon tidigare är riden med för trång sadel - lättare sadeltvång, stressad, hade proteinbrist, tunn i hullet, hon gjorde lite som hon ville från början då hon har fått bestämma över människor men nu efter tre veckor är hon redan stadigt på gång. Har börjat jobba med förberedande uppsittning då hon tar jobb som något negativt och att det gör ont (har avbruten vargtand som sitter kvar - ont med bett). Men hon är ett roligt projekt och är i grund och botten en riktig pärla

hon gick tillsammans med Johan och tina förra sommaren när kompisen eventuellt skulle köpa henne, blev aldrig så. Gissa vad bra hästarna kommer överrens för Johan kände ju igen henne direkt :love:

Sommaren 2005, galoppfilm, enda gången jag provred henne då. Hon är i stort sätt här galopperad rakt fram i skogen så det finns mycket att plocka fram i galoppen. Här ser man också hur hon tjabblar med bettet och detta var innan vi visste om vargtanden. Men det är bettlöst som gäller framöver tills tanden är bortknackad.
http://s23.photobucket.com/albums/b381/Zuzzi/Jollan/?action=view&current=Bild057.flv

Skulle ha tagit nya bilder på hur hon ser ut idag men minneskorten blev hemma. Får vänta till nästa helg då jag har lite dagsljus att använda.

Samma dag som hon kom för exakt tre veckor sedan


Andra gången jag låter henne gå i linan, första gången kunde hon knappt skritta av ren stress.


Så här ska hon se ut, dock relativt omusklad här
Jollan2005.jpg
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

om det var så att merparten duktiga och kunniga ryttare köpte travare och utbildade/omskolade dem så är jag övertygad om att rasen och typen skulle ha ett HELT annat rykte och omdöme om några år, om trenden etablerade sig. Realiteten är tyvärr, att i takt med att hobby häst trenden sprider sig mer och mer till gemene och alle man, så köper även fler och fler mycket okunnigt folk hästar över lag som är billiga, punkt.

Tack för avhandlingen :D
Den text jag citerade är det jag alltid har hävdat: en ryttare som rider sin travare i ändamålsenlig form, har rätt tillpassad utrustning och i övrigt (foder och hovvård t ex) sköter sin häst är en god ambassadör för hästrasen!

Immer
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Varför inte förstå att det finns en häst för oss alla! Att snacka om att hästen inte är nåt värd som ridhäst på grund av att den inte tävlar den eller den klassen är ju löjligt med tanke på att det finns näst intill lika många halvblod (och andra raser)som inte heller tävlas.
Jag menar kom igen nu...vem säger att den som tävlar rider bättre än den som "hobby rider" ? En del tävlar inte för att dem INTE vill tävla oavsett vilken häst dem äger.Jag rider regelbundet mina hästar för tränare,lägger ner mycket tid och pengar på mina vänner och jag vet att dem är lika bra som många tävlingshästar...men nu råkar det vara så att jag är ingen tävlingsmänniska,men jag sätter lika stort värde i att rida mina hästar rätt och riktigt i form som tävlingsryttare antagligen gör! Om jag sen har ett halvblod eller en travare är helt enkelt oväsentligt för alla andra utom mig eftersom det är jag som ska rida på dem.Jag har ingen travare själv men jag NJUTER när jag ser dessa härliga travare hoppa skiten ur dem andra hästarna på klubb tävlingar här hemma,för om det nu är så dåliga hästar så måste ju dessa ryttare och hästar utföra en större bedrift när dem tar sig runt banan än halvblodsryttarna eller?:angel:
Det finns så många duktiga tjejer som jobbar så oerhört väl med sina travare,så ibland undrar jag om inte det finns lite avundsjuka med från den "andra ringhörnan" ...:smirk:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Oops inte menat till dig Immer använde fel knapp bara...:)
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Varför inte förstå att det finns en häst för oss alla! Att snacka om att hästen inte är nåt värd som ridhäst på grund av att den inte tävlar den eller den klassen är ju löjligt med tanke på att det finns näst intill lika många halvblod (och andra raser)som inte heller tävlas.
Jag menar kom igen nu...vem säger att den som tävlar rider bättre än den som "hobby rider" ? En del tävlar inte för att dem INTE vill tävla oavsett vilken häst dem äger.Jag rider regelbundet mina hästar för tränare,lägger ner mycket tid och pengar på mina vänner och jag vet att dem är lika bra som många tävlingshästar...men nu råkar det vara så att jag är ingen tävlingsmänniska,men jag sätter lika stort värde i att rida mina hästar rätt och riktigt i form som tävlingsryttare antagligen gör! Om jag sen har ett halvblod eller en travare är helt enkelt oväsentligt för alla andra utom mig eftersom det är jag som ska rida på dem.Jag har ingen travare själv men jag NJUTER när jag ser dessa härliga travare hoppa skiten ur dem andra hästarna på klubb tävlingar här hemma,för om det nu är så dåliga hästar så måste ju dessa ryttare och hästar utföra en större bedrift när dem tar sig runt banan än halvblodsryttarna eller?:angel:
Det finns så många duktiga tjejer som jobbar så oerhört väl med sina travare,så ibland undrar jag om inte det finns lite avundsjuka med från den "andra ringhörnan" ...:smirk:

Om du läser noga vad folk har skrivit så kanske du ser att det du säger redan har nämnts.

saxat ur mitt inlägg:
jag tycker att man som ryttare/hästägare skall utvärdera sig själv och sina motiv mycket noga innan man väljer häst, över lag.

en travhäst från banan är en elit idrottare. att komma från en sån miljö till en vardag till en människa som kanske har häst för första gången är en komplicerad historia. ofta vet folk inte hur man fodrar, eller har inte ens ridit mer än ngt år eller två. Det är en anledning till att man ser så många ridtravare utan en enda muskel på kroppen, urfallen, avdankad och rent ledsam både rent allmänt och ridmässigt. det är SÅNT som ger den dåligt rykte, inte hästen i sig!

I ridtravar sammanhang är det mycket olyckligt att travaren ofta framhävs som "en utmärkt första häst" osv (nu senast i Ridsport artikeln för några månader sen ). det är INTE en ultimat första häst för en grön ryttare, om man har som mål att träna och tävla i någon större mån, eller (för alla som stör sig på tävlandet som nämns i tråden) rätt och slätt ha en välutbildad och väl grundriden ridhäst.

rätt omvårdad och riden blir den en utmärkt trevlig häst - inom sina egna förutsättningar. vi pratar tävlingsmässigt fortfarande om en ras som har emot sig att den tävlar som minoritet mot halvblod/fullblod - i en sport där detta är normen, och där kriterierna prestations mässigt är centrerade runt just den normen. där kan travaren sällan hävda sig i längden - men återigen, bli utmärkt trevlig inom sin egen kapacitets nivå. de är bra hästar med bra psyken, så hanteringsmässigt brukar de vara värda sin vikt i guld.

Mvh/Mackan
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag har fått uppfattningen att det är väldigt olika. Det beror mycket på om hästen har varit tränad/startad i trav. Jag har sett vbl som vart kompakta i kroppen som aldrig tränats eller tävlats i trav, de har gått fint och tävlat på lägre nivå upp till regional. Sen har jag också sett de som gått på travbana och som har mer av "travet" i sig eftersom de tränats i trav, de har vart svårare att få lika bra som ovan beskrivna travare. Men det är som sagt väldigt individuellt, även den travtränade travhästen kan säkert bli bättre än en annan orörd travare p.g.a. annan kroppsbyggnad, talang eller vad som.

Tror det krävs en mycket duktig ryttare att få en travare att gå bra. Travarna har ofta ett bra och stabilt psyke, trevliga att hantera.

Det går väl aldrig att dra alla över en kam. Jag hörde att det t.o.m. var en travare som klarat sig upp till svår dressyr, ja man ska aldrig säga aldrig...
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Hej! Nu är vi ju på Fritidsridningens forum,där man rider för sitt höga nöjes skull,utan större tävlingsambitioner...:smirk: .
Och jag menar inte att travaren nödvändigtvis är en bra första häst,lika lite som alla halvblod är det.
Men jag lever i verkligheten och där är det så att alla har inte möjlighet att köpa en häst för massor av pengar,om man då söker en FRITIDS häst (vilket jag antog att vi pratade om pga trådens placering)kanske det inte känns så motiverat att låna pengar till en dyr häst heller. Och jag har sett MÅNGA travare som fyller sin funktion som ridhäst alldeles utmärkt,att det ligger mycket jobb bakom detta förstår jag och därför är kanske inte travaren lämplig för alla,köper man en travare som inte är inriden ordentligt bör man ju ha en stor kunskap,lika stor kunskap krävs ju om du köper ett oinridet halvblod...Ingen av dem två ex. är ju lämpliga som första hästar om man inte besitter tillräcklig kunskap.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Behöver era kloka råd nu känner jag.. varnar för att det blir långt.. Jag har diagnosen svårt Tvångssyndrom som en del av er här inne...
2
Svar
27
· Visningar
3 027
Senast: _FiA_
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 216
Senast: Korven
·
F
Träning Det finns en massa trådar om ridtravare och svårigheterna med dem och varför osv osv. På sätt och vis är det lite samma med engelska...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
56 922
Senast: Sushmeister
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 000
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp