Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förlåt mig, fel ordval egentligen.
Mina mål är att ligga på LA/LA nivå åtminstone, och där anser jag att en travare för det mesta inte räcker till. Missförstå mig inte, det finns ju naturligtvis undantag, men det är inte ofta man ser de. Att träna regelbundet flera gånger i veckan, då vill jag ha ut mer av min ridning än vad jag antagligen skulle få med en travare. Att sitta och kämpa för att hästen ska gå i en någorlunda okej form, nejtack. Det är för mycket jobb med en travare för mig, jag vill satsa min träning på annat, såsom att utvecklas själv ordentligt, vilket jag inte kan göra på en travare på alls samma vis.
Min travare har ett riktigt dint steg. Å charmig är han åxå
Sånt värmer ända in i själen..Vet flera ridtravare som går bra både inom dressyr och hoppning. Fick faktiskt en chock en gång på en tävling där det var en jätte fin häst som hoppade kanon och skulle starta i 140 hoppning. Jag frågade vem hästen var efter och till fick till svar Rosalinds Guy.
*Knapplån*
Lite tröttsamt detta. En varmblodstravare är inte per automatik en omöjlig häst som inte kan röra sig som en "riktig" ridhäst. De travare man ofta kopplar till detta har som regel körts i många år i en för ridning helt galen form och det kostar en massa slit och tålamod för att skola om en sådan häst. Dock, den som är kunnig vet om den individ den har framför sig är värd det slitet och kan då få den att gå mycket bra som ridhäst.
Ta istället en varmblodstravare som unghäst, gärna inkörd men ej travkörd. Då är den hästen precis lika fin att jobba med som vilken annan ras som helst. Återigen måste man dock vara kunnig i anatomi för att kunna se om hästen i fråga kommer att vara lämplig för den inriktning man vill ha. Men det måste man ju vara noga med hos vilken ras som helst.
Dottern räddade en från svältdöden som åring och den är rent anatomiskt ok men inte perfekt... men jisses vilken fin ridhäst! Finns inte en enda tendens till travrörelser hos den hästen.
Hur vore det om folk kunde erkänna brist i kunskap istället för att döma ut rasen?
*Knapplån*
Lite tröttsamt detta. En varmblodstravare är inte per automatik en omöjlig häst som inte kan röra sig som en "riktig" ridhäst. De travare man ofta kopplar till detta har som regel körts i många år i en för ridning helt galen form och det kostar en massa slit och tålamod för att skola om en sådan häst. Dock, den som är kunnig vet om den individ den har framför sig är värd det slitet och kan då få den att gå mycket bra som ridhäst.
Ta istället en varmblodstravare som unghäst, gärna inkörd men ej travkörd. Då är den hästen precis lika fin att jobba med som vilken annan ras som helst. Återigen måste man dock vara kunnig i anatomi för att kunna se om hästen i fråga kommer att vara lämplig för den inriktning man vill ha. Men det måste man ju vara noga med hos vilken ras som helst.
Dottern räddade en från svältdöden som åring och den är rent anatomiskt ok men inte perfekt... men jisses vilken fin ridhäst! Finns inte en enda tendens till travrörelser hos den hästen.
Hur vore det om folk kunde erkänna brist i kunskap istället för att döma ut rasen?
Tycker det är tråkigt att se folk som har höga ambitioner men inte ås mycket pengar och som köper sig en travare och dörväntar sig att de ska kunna tävla LA/120 utan större problem... Man lurar bara sig själv och hästen då.
Det är minst lika tråkigt när folk utan kunskap köper ett halvblod av mycket medioker typ och förväntar sig att den ska kunna gå MSV/MSV per automatik. Det vimlar av krakar som det begärs på tok för mycket av och som får sk*t när de inte fixar det. Det är inte ett travarproblem utan handlar åter om folk som inte begriper hur en häst ska se ut för att ha en rimlig chans att hävda sig i de olika grenarna.