Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Gud vilken häst !! :d
Den skulle jag inte tacka nej till! :angel:
Ryttaren får godkänt också, så KUL med sambos som också vågar/vill !!
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Finns ju travare som gått jätte långt i både dressyr som hoppning. Handlar ju bara om omskolning!
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Förlåt mig, fel ordval egentligen.

Mina mål är att ligga på LA/LA nivå åtminstone, och där anser jag att en travare för det mesta inte räcker till. Missförstå mig inte, det finns ju naturligtvis undantag, men det är inte ofta man ser de. Att träna regelbundet flera gånger i veckan, då vill jag ha ut mer av min ridning än vad jag antagligen skulle få med en travare. Att sitta och kämpa för att hästen ska gå i en någorlunda okej form, nejtack. Det är för mycket jobb med en travare för mig, jag vill satsa min träning på annat, såsom att utvecklas själv ordentligt, vilket jag inte kan göra på en travare på alls samma vis.

Det tycker jag är ett bra argument för att inte vilja ha en ridtravare (missförstå mig inte)
Istället för t.ex.: Travare har så hemskt steg, det är bara sånna som inte har råd som rider travare, travare går inte att rida på, travare är fula o.s.v o.s.v Och andra meningslösa argument utan grund från folk som bara bestämt sig för att ogilla travare utan att ens ha sett en live :crazy:


:bow: :bow:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Som moderatorn skrev häst som häst att rida. Det spelar ingen roll vad det är ras, ålder, kön och färg. Allt det hänger på är vad man ska ha hästen till, hur duktig man är och vad man har för mål med det hela. Det finns i alla raser bättre och sämre hästar.
Vet flera ridtravare som går bra både inom dressyr och hoppning. Fick faktiskt en chock en gång på en tävling där det var en jätte fin häst som hoppade kanon och skulle starta i 140 hoppning. Jag frågade vem hästen var efter och till fick till svar Rosalinds Guy.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Vet flera ridtravare som går bra både inom dressyr och hoppning. Fick faktiskt en chock en gång på en tävling där det var en jätte fin häst som hoppade kanon och skulle starta i 140 hoppning. Jag frågade vem hästen var efter och till fick till svar Rosalinds Guy.
Sånt värmer ända in i själen..:d
Kul när folk faktiskt lyckas med det "omöjliga" :) ;)
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

*Knapplån*

Lite tröttsamt detta. En varmblodstravare är inte per automatik en omöjlig häst som inte kan röra sig som en "riktig" ridhäst. De travare man ofta kopplar till detta har som regel körts i många år i en för ridning helt galen form och det kostar en massa slit och tålamod för att skola om en sådan häst. Dock, den som är kunnig vet om den individ den har framför sig är värd det slitet och kan då få den att gå mycket bra som ridhäst.

Ta istället en varmblodstravare som unghäst, gärna inkörd men ej travkörd. Då är den hästen precis lika fin att jobba med som vilken annan ras som helst. Återigen måste man dock vara kunnig i anatomi för att kunna se om hästen i fråga kommer att vara lämplig för den inriktning man vill ha. Men det måste man ju vara noga med hos vilken ras som helst.

Dottern räddade en från svältdöden som åring och den är rent anatomiskt ok men inte perfekt... men jisses vilken fin ridhäst! Finns inte en enda tendens till travrörelser hos den hästen.

Hur vore det om folk kunde erkänna brist i kunskap istället för att döma ut rasen? ;)
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

*Knapplån*

Lite tröttsamt detta. En varmblodstravare är inte per automatik en omöjlig häst som inte kan röra sig som en "riktig" ridhäst. De travare man ofta kopplar till detta har som regel körts i många år i en för ridning helt galen form och det kostar en massa slit och tålamod för att skola om en sådan häst. Dock, den som är kunnig vet om den individ den har framför sig är värd det slitet och kan då få den att gå mycket bra som ridhäst.

Ta istället en varmblodstravare som unghäst, gärna inkörd men ej travkörd. Då är den hästen precis lika fin att jobba med som vilken annan ras som helst. Återigen måste man dock vara kunnig i anatomi för att kunna se om hästen i fråga kommer att vara lämplig för den inriktning man vill ha. Men det måste man ju vara noga med hos vilken ras som helst.

Dottern räddade en från svältdöden som åring och den är rent anatomiskt ok men inte perfekt... men jisses vilken fin ridhäst! Finns inte en enda tendens till travrörelser hos den hästen.

Hur vore det om folk kunde erkänna brist i kunskap istället för att döma ut rasen? ;)

:bow: håller med dej:bow:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

*Knapplån*

Lite tröttsamt detta. En varmblodstravare är inte per automatik en omöjlig häst som inte kan röra sig som en "riktig" ridhäst. De travare man ofta kopplar till detta har som regel körts i många år i en för ridning helt galen form och det kostar en massa slit och tålamod för att skola om en sådan häst. Dock, den som är kunnig vet om den individ den har framför sig är värd det slitet och kan då få den att gå mycket bra som ridhäst.

Ta istället en varmblodstravare som unghäst, gärna inkörd men ej travkörd. Då är den hästen precis lika fin att jobba med som vilken annan ras som helst. Återigen måste man dock vara kunnig i anatomi för att kunna se om hästen i fråga kommer att vara lämplig för den inriktning man vill ha. Men det måste man ju vara noga med hos vilken ras som helst.

Dottern räddade en från svältdöden som åring och den är rent anatomiskt ok men inte perfekt... men jisses vilken fin ridhäst! Finns inte en enda tendens till travrörelser hos den hästen.

Hur vore det om folk kunde erkänna brist i kunskap istället för att döma ut rasen? ;)


:bow: :bow: Till dig. Bra skrivet!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: Till din dotter. Vill gärna se bilder :) (PM:a eller nåt om det går)
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Nej nej, absolut inte :) Som sagt, trevliga hobbyhästar, definitivt, men vill man högre än så bör man nog köpa sig en ras som är till för det också. :)

Tycker det är tråkigt att se folk som har höga ambitioner men inte ås mycket pengar och som köper sig en travare och dörväntar sig att de ska kunna tävla LA/120 utan större problem... Man lurar bara sig själv och hästen då.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Nä,det är ju sant!:p

Man får nog ha en jäkla tur och en väldig massa tålamod om man har planer på att tävla L:A /120-hoppning och man köper sig en travare..:crazy:
Visst, det kan ju funka, men långtifrån alla travare blir så pass bra i BÅDE dressyren och hoppning.
(Det krävs ändå ganska mycket markarbete av en häst för att klara gå stora banor i 120-hoppning)
Enstaka hinder och själva höjden är nog inga problem men det är skillnad på hela banor.
Men jag ska inte säga att det inte GÅR, det beror ju på hästen och hur mycket tid och tålamod man lägger ner på träningen.
Den tränar sig ju inte själv, och blir nog säkert inga stilhoppare....;)
Och har man inte pengar att köpa dyrare häst för och ändå vill tävla 120 / L:A..
Ja antingen får man kanske dra ner målen lite, eller iaf räkna med och inse att det kan ta enormt lång tid för att komma dit.. Kanske aldrig t.o.m..
Eller nöja sig med att träna och tävla lite småtävlingar tills man har råd att skaffa en häst som klarar högre klasser..

Min ridtravare rör sig mycket trevligt, men jag ska vara nöjd om jag kan få oss över ett 80-cm hinder.. :angel:
För hon hoppar verkligen hellre än bra!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Tycker det är tråkigt att se folk som har höga ambitioner men inte ås mycket pengar och som köper sig en travare och dörväntar sig att de ska kunna tävla LA/120 utan större problem... Man lurar bara sig själv och hästen då.

Det är minst lika tråkigt när folk utan kunskap köper ett halvblod av mycket medioker typ och förväntar sig att den ska kunna gå MSV/MSV per automatik. Det vimlar av krakar som det begärs på tok för mycket av och som får sk*t när de inte fixar det. Det är inte ett travarproblem utan handlar åter om folk som inte begriper hur en häst ska se ut för att ha en rimlig chans att hävda sig i de olika grenarna.:cool:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Om man har höga mål bör man vara beredd att jobba för dom.
Köper man en häst som det står: Utbildad LA/120cm så självklart, då blir man besviken om den inte kan det eller om man själv misslyckas med att rida hästen på den nivån.
Köper man en häst med beskrivningen "riden" så har man knappast som utgångsläge att den redan ska kunna "allt" ;)
Och precis som vilken oriden/nyinriden häst som helst så vet man aldrig om den kommer bli något förrän man testat.

Summa summarum: vill man ha en "färdig" häst köper man såklart en som redan är utbildad till den nivå eller nästan till den nivå man vill satsa på. Vill man inte ha en färdig häst får man räkna med lite gambling och mycket jobb. Jag tror travare mår bra av att bli tränade ambitiöst även om de "inte räcker till" på den nivån ryttaren vill vara. Min förra kuse som var mycket hopptränad var t ex VÄLDIGT känslig och lydig för hjälperna och hade bra balans i galoppen. Sen var en del andra viktiga bitar rent ut sagt skit, men eftersom den tränats ambitiöst inom ETT område hade den iaf några bitar gratis.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Citerar inte eftersom flera redan har gjort det.
Säger bara :bow: :bow: :bow: till ditt inlägg Piraja!

Det är så bra skrivet!!
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Precis.

Jag har själv ett halvblod och en d-ponny. Jag inser att jag inte kommer hinna längre än till LA med d-ponnyn då jag fyller 18 nästa år, och med halvblodet antagligen inte högre än 120, kanske 130. Hon har kapaciteten, men jag har inte kunskapen, och hon kommer hinna blir för gammal innan jag själv är uppe på den nivån.

Men då har jag köpt mig hästar som motsvarar de förhoppningar, mål och krav som jag har med min ridning, så jag har inte lurat mig själv på några vis.

Och som sagt, undantag finns ju, tillochmed en ponny har ju gått OS (Stroller) men som sagt, det är just undantag.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Det är minst lika tråkigt när folk utan kunskap köper ett halvblod av mycket medioker typ och förväntar sig att den ska kunna gå MSV/MSV per automatik. Det vimlar av krakar som det begärs på tok för mycket av och som får sk*t när de inte fixar det. Det är inte ett travarproblem utan handlar åter om folk som inte begriper hur en häst ska se ut för att ha en rimlig chans att hävda sig i de olika grenarna.:cool:

Jag har aldrig heller påstått att det skulle vara juste ett "travarproblem", men av erfarenhet har jag sett så många som kanske inte har så mycket pengar, eller kunskapen, men ändå har höga mål, som 120 m.m. Sen blir de så besvikna när hästen inte räcker till, men kan för hela sitt liv inte förstå varför de inte gör det.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Sjävlklart mår de säkert bra av att bli tränade ordentligt, det tvivlar jag inte en sekund på. Så länge man verkligen vet vad man har att jobba med och vet vad man ger sig in på, så why not?

Men det finns fortfarande personer med mer eller mindre, ehhum, extremt orimliga mål. En kompis till en kompis är fullständigt övertygad om att det går att ta i stort sett vilken travare som helst och utbilda den till medelsvår, ja ända upp till grand prix, med rätt träning. Och hon vägrar inse att det är näst intill omöjligt. Sånt tycker jag verkligen är sorgligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Behöver era kloka råd nu känner jag.. varnar för att det blir långt.. Jag har diagnosen svårt Tvångssyndrom som en del av er här inne...
2
Svar
27
· Visningar
3 027
Senast: _FiA_
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 216
Senast: Korven
·
F
Träning Det finns en massa trådar om ridtravare och svårigheterna med dem och varför osv osv. På sätt och vis är det lite samma med engelska...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
56 922
Senast: Sushmeister
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 000
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp