Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

MEN, den är inget vidare som ridhäst om man vill rida lite seriösare. Som skogsmullehäst är den perfekt.
En av mina har dessutom en 4.de gångart, tölt

Den är byggd för att springa fort, inte för att samla sig på en volt.

Därmed inte sagt att det inte går, det är mkt nyttigt för en travare att ridas på volten i skritt, otroligt stärkande.

Men det är onödigt svårt, mkt lättare med ungefär vilken annan hästras som helst.

Psyket på dem är dock underbart, därför min stor akärlek på rasen, bättre kompis får man leta efter.

Just precis!!! Svårare än så är det inte. :bow: :bow: :bow:

Men bara för att man uttrycker åsikten att travhästen inte är den optimala ridhästen - då blir man travarhatare i mångas ögon :confused: .

Jag håller verkligen med om att psyket är oslagbart och alla de ridtravare jag träffat har varit så välhanterade. Speciellt i jämförelse med alla gigantiska och översittaraktiga halvblod jag mött... (har tyvärr även ägt en sådan själv). MEN faktum kvarstår att travaren har oftast en kroppsbyggnad som gör det svårt att få dem att arbeta på rätt sätt inom ridningen och ska du utbildada dem till att göra det krävs STOR kompetens. Tyvärr inget jag stött på bland ridtravarägare :crazy: .

Ska man köpa en första häst att lära sig mer om ridning på bör det INTE vara en travare. Det är så mycket lättare att komma till god ridning på de flesta andra ridhästraser.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Och lite nutid, kanske? Pessoas kända hingst Baloubet du Rouet har också massa travblod i sej.

25% skulle jag inte kalla "en massa" ;)
De övriga du nämner är historia.

Hur många renrasiga travare ser du på tävlingsbanorna i medelsvår klass och uppåt idag?
Exo des Keches brukar man nämna i sådana här sammanhang, han har startat 140-hoppning någon/några gånger men går numera 110-klasser.
Inom dressyren finns Super Surprise som startat Msv med icke godkänt resultat.

Jag brukar läsa både start- och resultatlistor från tävlingar runt om i Skåne, men de enda travare jag ser här startar i LC och LB och det är för det mesta hoppning.

Slutligen håller jag med dig om att varmblod kan bli underbara ridhästar. I tävlingssammanhang är det mest de ridavlade varmbloden man ser (t ex svenskt halvblod, danskt varmblod, engelska fullblod osv). Även en varmblodig travhäst kan bli en underbar ridhäst, men har inte samma förutsättningar för att komma långt i tävlingssammanhang.

Immer
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Travhästen - Älskad och hatad..

Älskad för att den kan ge mycket tillbaka..
Men hatad för...?

"Hatad" för ägarens/ryttarens skull?
Många gånger är det människan som gör skit för hästrasen, genom att rida illa, ha en dåligt skött häst med eftersatt hovvård och dåligt passande utrustning.

Vi måste se till att bli goda ambassadörer för våra travhästar! Rida dem i rätt form, sköta dem rätt och ha tillpassad utrustning. Först då kommer skitpratet att tystna.

Immer
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Satsa hur då?? Att satsa är att sikta mot ett bestämmt mål man vill nå, det behöver inte betyda sommar OS 2008, utan kan lika väl ta sig runt en felfri runda på 50 cm :smirk:
Det beror på hur man ser det.
Har du nån gång hört en person med en ridtravare säga: Vi siktar på OS i dressyr om två år ??
Tror inte det. Men LB/LA i dressyr skulle en travare mycket väl placera sig i om h*n är rätt tränad.
:bow:

Och det är detta som hetsiga och otrevliga jag också vill ha fram.

:bow:

/IH
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Om alla nu läser inlägg 69 så behöver det inte tjatas så om vad hemska vi är som inte tycker att travare är de bästa ridhästar i hela världen!
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Allt beror ju på vilken typ av utmaning man vill ha, och vilken form av utveckling man söker.
Ett exempel på hur jag menar:
Två lika skickliga hästmänniskor skaffar varsin häst samtidigt; den ena ett femårigt halvblod med bra gångarter, den andra en femårig travare från banan. Båda lägger ner lika mycket arbete, träning och engagemang i sina hästar under, låt oss säga, två års tid.
Sett rent objektivt har nu förmodligen halvblodet "dragit ifrån" rejält ridmässigt, dvs den klarar svårare rörelser och kan starta i högre klasser jämfört med travaren.
Men ser man utifrån var hästarna stod från början, kan det mycket väl vara så att travaren är den som gjort flest framsteg...eller åtminstone att de ligger lika.

Man får helt enkelt fråga sig varför man tycker det är kul att jobba med sin häst; är det för att komma så långt som möjligt i jämförelse med andra (tävling)?
Eller att komma så långt som möjligt utefter sin egen hästs förutsättningar?
Vill man det första, bör man ju köpa sig en häst avlad för ridning.
Vill man det andra, kan en travare vara en otroligt intressant utmaning.
Eller för den delen en fjording, ardenner, tinker eller annan "udda" ras för ridning.

Själv har jag inget större intresse för tävling...just det där med att mäta sig med andra har aldrig intresserat mig.
Däremot älskar jag att följa min härliga travares till synes små små framsteg...för JAG vet ju hur mycket jobb och arbetsvilja som ligger bakom!
Folk som ser oss "utifrån" må fnysa och tycka att hennes gångarter är gräsliga och att hon går i en halvtaskig form; de vet ju inte att hennes ridbarhet typ tredubblats det senaste halvåret ;)
Och eftersom de inte vet det, spelar det ingen som helst roll vad de tror eller tycker.
Faktum är att en mer arbetsvillig häst än hon har jag sällan träffat!

Ni som har ridtravare, var stolta över era härliga hästars framsteg.
Och sluta jämföra, det är inte rättvist mot hästarna.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

kom inte och påstå att man inte kan komma nånstans (högreklasser) med en travare
finns faktiskt dom som har gjort det... :bump:
inget fel på dom.... :rofl:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

varför spårar alltid såna här trådar ur? :angel:


jag rider travare efter mina egna uppsatta mål (det är för mig att satsa) och för att jag tycker om att rida dem!

och huvudsaken är ändå att JAG tror att jag kan komma långt med min travare :) för det tror jag.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Knapplån

Jag är mycket stolt över mina ridtravare:). Och har satt upp mina mål för mig själv och respektiva häst har två ridtravare här hemma:-). Den ena med bra gång och den andra med bra skop i hoppning.

Se hästen som en individ inte ras.

Det är inte speciellt länge sen som det var samma tjaffs om fullblods galoppörer.

Ruska av er alla komentarer och var stolt över era travare:).

Allt mäts inte med elittävlinga för då håller de flesta hästaraser inte måttet inte ens de som är avlade för det....
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

*Knapplån* igen...

Är ni fortfarande förvånade över att jag måste låsa och radera alla ridtravaretrådar som dyker upp, för att NÅGON måste komma med sina kommentarer "travare är travare och så är det - punkt slut". "Är det nån som sett en travare ridtävlas på elitnivå" och så vidare.

Ni som nu absolut anser att man måste rida på elitnivå, vad säger ni om mig då som hafsar rundbana på LA-MSV nivå på hemmabasis, utan att ens tävla och krånglar AR med min 22-åriga halvblod, är jag också urkass då, eller?? Varför ska man behöva tävla för att bevisa att man är ryttare???

GE ER!! Är ni inte intresserade av ridtravare ge då blanka *PIIIIIP* i såna här trådar, så att vi som ändå accepterar ALLA raser, även som ridhästar med rätt utbildning, kan få diskutera dem på mogen nivå. Inte på sandlådebasis "akta dig så jag inte slår dig med spaden... Min häst är mycket finare än din, så det så... *blaff* där fick du*..."

Med vänliga hälsningar

En ganska uppretad

IngelaH
moderator

Ojojoj, du är så underbar Ingela!!! :love: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Om alla nu läser inlägg 69 så behöver det inte tjatas så om vad hemska vi är som inte tycker att travare är de bästa ridhästar i hela världen!

JA! Jag har läst 69. Men jag undrar fortfarande varför det skulle vara en sån jätteprestation för just travare om dom är tränade för det. Det gäller ju vilken hästras som helst :idea:
Det finns individer inom alla raser som inte är speciellt lämpade för ridning av olika anledningar, bara för att det rör flest travare betyder det inte att alla inte lämpar sig för ridning (tävling). Min travare är näst intill fullständigt kvadratisk ("ridhästform") och har värdelöst påskjut i baken för att kunna springa tillräckligt fort, så han kan verkligen sammla sig på volt o.s.v. Så det finns travare som har jättebra förutsättningar för att bli bra ridhästar, men rätt träning

Och vill man ha en skogsmullehäst så är det väl upp till var och en.

Men alla får ha sina åsikter..Blir lite fundersam över vissa argument bara

:bow:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag nämnde några exempel. Det finns fler hästar som tävlar höga klasser som har travblod i sej. Och det var för att bevisa att det faktiskt går. Självklart är det väl inte en travare man tänker på i första hand när man vill tävla svår hoppning el dressyr, så därför blir det väl inte så många. Men det kan gå, bevisligen.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

" en bra häst har ingen ras eller färg"
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag är hoppintresserad så jag vill ju ha en välutbildad häst inom hoppning att träna och tävla på. Hästen skall vara tävlad LA, 1.30, lätt FT, bära sig själv i rätt form, ha en bra galopp, vara lyhörd för fina hjälper och ha ett bra klipp i hoppet. Den skall ha bra psyke och vara "snäll" (dvs inte ute efter att skada ryttaren) samt vara runt 163-170 cm.

Om det är en travare, ett fullblod, ett halvblod eller en PRE... eller någon annan tänkbar hästras spelar ingen större roll. Inte heller stam eller färg.

Troligen kommer jag inte att hitta en travare som motsvarar mina krav, men om jag hittade en skulle jag inte dra mig för att överväga ett köp på samma sätt som jag skulle överväga andra kandidater.

Hur många hade tillexempel missat Jappeloup bara för att han var 50% travade. Big misstake!

(Och 14 åringarna får besöka http://www.jappeloup.com/.)
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

*låna*
En sak jag insett efter en miljon urspårade travartrådar, är att det är nog inte så många som tycker illa om hästen (men de finns - jag har som sagt själv varit med om en stallägare som tog in alla hästar vid en storm utom min (!!) för att hon 'var ju inte värd några pengar'...) utan om ÄGARNA.
Det är ridtravarägarna som oftast benämns som okunniga, oseriösa och usla i största allmänhet. Vilket såklart gör mig som ägare till en travare ganska upprörd och lessen, jag måste alltid motivera varför jag har den häst jag har och bevisa vad jag kan och inte kan. Hade jag haft en häst av 'ridhästras' hade förmodligen aldrig diskussionen kommit upp. Det vore ju roligare om alla alltid antog att man hade en häst man älskade och att man tog väl hand om den ända tills man bevisade motsatsen, än tvärt om.
Så min uppmaning är - vi borde förena oss för att vi har ett gemensamt intresse och inte hålla på och hitta fel på varandra, oavsett om det handlar om vilken hästras vi rider, vilka kläder vi har, vilken bil vi kör eller vad vi har för skostorlek !!
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

sant vad ovanstående säger...

märkligt ändå... vi alla har ju samma intresse..dessa fyfota underbara djur ...olika användningsområden/raser/typer/storlekar osv ..spelar ju egentligen ingen roll... i det stora hela.

som jag sagt tidigare väljer man ju häst efter användningsområde/ambitioner ... eller.. som vissa efter plånboken o då kan ju resultatet bli lite si och så kan jag tänka mig..

men vissa väljer faktiskt att köpa och rida in en travare för att de ser potential i hästen, en vilja att lära sig. Folk som har kunskapen och resurserna att lägga ner på att ge hästen den träning den behöver.

jag har ridit travare som inte var ridhästar egentligen.. när jag var en sådär 14.. motionsridit travare från banan.. har man ridit sådana och inte en välutbildad travare kan jag förstå skepsismen mot hästarna i sig..MEN jag har även ridit/rider en ridtravare som varit ridhäst större delen av sitt liv och tränats mycket i dressy och även hoppats, så jag vet skillnaden..
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Så min uppmaning är - vi borde förena oss för att vi har ett gemensamt intresse och inte hålla på och hitta fel på varandra, oavsett om det handlar om vilken hästras vi rider, vilka kläder vi har, vilken bil vi kör eller vad vi har för skostorlek !!

:bow: :bow: :bow:

Jag kunde inte ha sagt det mycket bättre själv!!!
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

:bow: :bow: :bow:

Jag kunde inte ha sagt det mycket bättre själv!!!

Oj då :o Bättre komplimang kunde jag inte få :bow: tack !

Det är dags att vi tar upp var fördomarna sitter egentligen - och att alla fördomar gör att de som fördomarna gäller (i det här fallet ridtravarägare) blir lite extra överkänsliga och reagerar kanske ibland mycket över lite för det!
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

jag hade också en travare, fixade formen på henne och red mycke terräng för det älskade hon, alltså ibland vart det som att folk: -vad är hon för ras? -ett varmblod :) och fick man kanske ett :hmm till svar . hon var endå perfekt villig att lära sig och jag tränade nh med henne :D :D
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

KL

Jag når mitt mål med mina hästar(travare eller ej) varje dag. De följer mig, de älskar mig, och de gör sitt bästa. Att kräva att alla hästar i världen utom travare ska kunna gå elitklasser för att vara värda namnet tycker jag är orättvist mot många raser. Av halvbloden når inte ens hälften upp till den nivå som pratas om här. Om vi ska göra som travtränarna och sälja billigt alternativt slakta de "ridhästar" som inte når upp till eilitnivå i dressyr och hoppning, så kanske vi skulle slippa diskussioner som går ut på att klaga på varandras åsikter, och bukes redan ansträngda server skulle slippa dumma inlägg.


Och varmblod är fortfarande ingen ras utan ett samlingsnamn för den varmblodiga hästen!!!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Behöver era kloka råd nu känner jag.. varnar för att det blir långt.. Jag har diagnosen svårt Tvångssyndrom som en del av er här inne...
2
Svar
27
· Visningar
3 027
Senast: _FiA_
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 216
Senast: Korven
·
F
Träning Det finns en massa trådar om ridtravare och svårigheterna med dem och varför osv osv. På sätt och vis är det lite samma med engelska...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
56 922
Senast: Sushmeister
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 000
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp