Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag fick ett treårigt kallblodstravarsto för några veckor sedan :o men det hade ingenting med min plånboksstorlek att göra. Hoppas jag har kunskap nog att kunna utbilda henne :D

Immer


Oj, hoppas att det inte går lika illa som med din andra då :cool:

(obs ironisk)
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag fick ett treårigt kallblodstravarsto för några veckor sedan :o men det hade ingenting med min plånboksstorlek att göra. Hoppas jag har kunskap nog att kunna utbilda henne :D

Immer

Det behöver du inte vara oroloig för!
"Alla" på Buke vet att du är en duktig hästmänniska! :bow: (Fö en av mina "idoler" :D )
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Oj! Somliga har då tur :p
Grattis, och lycka till!
Med tanke på hur fin din Best ser ut på alla bilder ska det väl gå bra med denna också :banana:
 
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

Självklart menade jag till dom som inte flängrider runt med dom som om de vore robotar. :p
Rätt utrustning tror jag lika många ryttare till travhästar har, som ryttare till ridhästar har. Lite krångligt skrivit, men lika många hänger nog på pållen första bästa sadel, och ser det dom vill se. Att den sitter bra. Så på så sätt är nog itne ridtravarägarna och ridhästägarna olika. Tror jag icke.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag älskar ridtravare!!!
Har haft 3 travare för ute/skogsridning för många år sedan och det har funkat bra. (har nu börjat rida igen efter 18 års uppehåll
Men har väl haft en dröm om ett halvblod i många år.
Köpte mig ett halvblod i våras, men ack och ve det passade inte mig alls efter 2 månader ville jag inte rida honom, så jag satte ut en annons på honom säljes/bytes och har nu fått ett klock rent byte.
Har nu en ursnygg nordistravare som passar perfekt, åhhh vad jag älskar honom. Och visst kan travisar både det ena och det andra, Alle går bra i dressyr men det är inte min starka sida och hoppning skall vi inte tala om där är han en kanon han hoppar lätt 120. En helt underbar häst skulle inte göra mig av med honom om jag så fick flera miljoner.......LOVE HIM
Han finns på min profilsida i bilderna. han heter Alex Tabac
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Glömde att säga att jag även har en nordis travare till hemma som inte är min, som jag rider några dagar i veckan för att han skall få lite variation från banan, han funkar bättre då.
Och så har jag en liten trav shettis på foder.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag tror att travhästar kan bli trevliga ridhästar att mulla med i skogen och kanske träna lite enklare dressyr med.

Men att satsa på en dressyrkarriär med en travare är väl ändå inget att rekomendera.

Dessa hästar har helt enkelt inte de gångarter som en dressyrhäst behöver.

Sen finns det kanske undantag som tävlas på godkända procent upp till LB-LA:1. Och det måste jag säga är en oerhörd prestation för en travare ,ftersom de faktist inte är avlade för någon som helst bärkraft utan enbart maxskjutkraft.

Men trevliga promenadhästar går det säkert att göra av dem bara man får tag i en som inte bara vill springa fort utan kan sansa sig lite.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Vill bara säga att alla travare inte har max skjutkraft utan baran en bråk del av dom faktiskt har det..

En rätt riden travare kan i rpincip komma hur långt som helst med rätt ryttare, alla är inte lämpliga ridtravar ryttare..
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Skräck exempel finns inom alla raser...
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Vill bara säga att alla travare inte har max skjutkraft utan baran en bråk del av dom faktiskt har det..

Visst går det att lära dem att bära istället för att skjuta på, men bärkraften finns inte lika naturligt som den finns hos de flesta ridhästar.
En rätt riden travare kan i rpincip komma hur långt som helst med rätt ryttare, alla är inte lämpliga ridtravar ryttare..

Åh, man måste alltså vara speciellt duktig för att kunna utbilda en travare till ridhäst? Jahaa..

Men du, att en travare skulle kunna gå hur långt som helst med rätt ryttare förstår du väl ändå är helt omöjligt? Inom dressyr och hoppning i alla fall. För att en häst ska kunna hoppa en bana med höga, svåra hinder så behöver den ha en väldigt bra galopp för ändamålet och galoppen brukar ju inte vara travisarnas starka sida precis. Angående dressyren finns det inget mer att tillägga som jag inte skrivit tidigare i denna tråd.

Distansritt är nog en gren som travisar har lite mer att säga till om i.
Men det är nog inte det lättaste att slå araberna som har uthålligheten i blodet!

Kom ner på jorden och acceptera att travhästar är travhästar.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Acceptera att travaren kan mer än du tror. Och ja travaren kräver sin ryttare kan jag tala om, alltså rätt ryttare kan ta travaren hur långt som helst om denne vill och har rätt kunskaper..

Tyvärr så har inte alla det..
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Hur kommer det sig att inga travare tävlar på elitnivå när det gäller dressyr eller hoppning?

Jag kan svara på det lilla gumman: De har inte förutsättningar för det.

Påstår inte att de är sämre hästar eller individer för det bara att de är bättre på att springa fort än samlat.

Det är inget man kan komma runt med försvarstal och lite småironiska inlägg...
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Därför att en bra rid häst tävlas inte alltid det är inte det som gör den bra..

Det är individen, inte rasen. Jag ska träna upp min och nog fanken kan han gå längre än Lätt A i dressyren, enligt människor som kan det där med gångarter.

Mitt sto är lite kompaktare och kommer att bli en utomordentlig hopphäst med sitt skop.

Jag tror faktiskt dina utal beror på total okunskap om travaren som ridhäst..
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jasså du, det tror du.

Men det spelar inte mig någon som helst roll vad du tror.

Lev i din bubbla du, så blir det säkert jättebra ska du se!

Bye bye!!
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag lever inte i någon bubbla..

Gör du eller är det kanske hmm skyglappar tro:).
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

lol....

säger som jag sagt tidigare.. se till individens förutsättningar o stirra er inte så j*vla blinda på rasen...

tror du inte på hästen kommer du nog inte särskilt långt med den heller.. men somt sagt.. individen och dens förutsättningar. Sedan spelar ju ryttaren och hans/hennes kunskaper och förutsättningar en stor roll i vad som är görbart med hästen eller ej.

det generaliseras för mkt här ..
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

*Knapplån* igen...

Är ni fortfarande förvånade över att jag måste låsa och radera alla ridtravaretrådar som dyker upp, för att NÅGON måste komma med sina kommentarer "travare är travare och så är det - punkt slut". "Är det nån som sett en travare ridtävlas på elitnivå" och så vidare.

Ni som nu absolut anser att man måste rida på elitnivå, vad säger ni om mig då som hafsar rundbana på LA-MSV nivå på hemmabasis, utan att ens tävla och krånglar AR med min 22-åriga halvblod, är jag också urkass då, eller?? Varför ska man behöva tävla för att bevisa att man är ryttare???

GE ER!! Är ni inte intresserade av ridtravare ge då blanka *PIIIIIP* i såna här trådar, så att vi som ändå accepterar ALLA raser, även som ridhästar med rätt utbildning, kan få diskutera dem på mogen nivå. Inte på sandlådebasis "akta dig så jag inte slår dig med spaden... Min häst är mycket finare än din, så det så... *blaff* där fick du*..."

Med vänliga hälsningar

En ganska uppretad

IngelaH
moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Hur kommer det sig att inga travare tävlar på elitnivå när det gäller dressyr eller hoppning?

Jag kan svara på det lilla gumman: De har inte förutsättningar för det.

För elitryttare köper hellre en häst som har lätt för sig att kunna gå de klasserna utan att man behöver skola om dom i x antal år.. så enkelt är det.

Men det finns säkert FLERA travare som skulle kunna gå svår hoppning men det är ingen som VILL eller KAN utbilda dom. För dom som köper travare är till 90% hobby/skogsryttare..
resterande 10% är sånna som vill ut och tävla småklasser.
Väldigt få satsar på höga klasser med en travare.. det är enklare att köpa ett halvblod då som har 3 bra gångarter och har lättare för att jobba korrekt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Behöver era kloka råd nu känner jag.. varnar för att det blir långt.. Jag har diagnosen svårt Tvångssyndrom som en del av er här inne...
2
Svar
27
· Visningar
3 027
Senast: _FiA_
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 216
Senast: Korven
·
F
Träning Det finns en massa trådar om ridtravare och svårigheterna med dem och varför osv osv. På sätt och vis är det lite samma med engelska...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
56 922
Senast: Sushmeister
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 000
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp