Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför denna diskussion om ridtravare??

Varför har en del personer så mycket emot travare egentligen? Alla har sina åsikter, men vad finns det för anledning till att alltid smutskasta travare? Det finns skräckexempel inom alla raser. Jag har aldrig hört nån snacka så mycket skit om till exempel ett fullblod.
  • Travare har så konstig trav - Inget "måste", en del travare har inte detta ökända travarsteg
  • Travare har bara fyrtaktsgalopp - Inte det heller, kan tränas bort
  • Travare är avlade för att springa fort, rakt fram - Det är fullblod egentligen också och bruksnordisar är avlade som körhästar, även dom rids
  • Travare är så fula - Det är individuellt inom alla raser
  • Travare är så stressiga och nervösa - Det handlar mest om hur dom hanteras
  • Travare drar och sliter i bettet - Träna mer dressyr då! Det finns andra hästar som också gör det

Jag accepterar att alla har olika åsikter, men ibland undrar jag vad just travarna har gjort för att få så dåligt rykte. En del personer som säger saker om travarna har ju inte ens ridit en ordentligt tränad ridtravare :crazy:
Jag tror att det beror mer på tränaren/ ryttaren om hästen ska lyckas, än vilken ras eller stam det är på den.

Åsikter någon??
:bow:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

kan man ta bort en sån här tråd??
 
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

Jag har oxå grubblat på det där.
Liksom alla hästar e juh individer tex det har juh ingenting med rasen att göra om dom är hårda i munnen lr inte.

//lollo:banana:
 
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

Ibland kan det vara så att fördomarna faktiskt finns hos ägaren och inte hos "oss andra".
Har absolut inget mot travare, min första häst som jag fick 1978:eek: (gammal jag,vadå?) var en travare

Har ett riktigt exempel:

har en kompis (42 år) som har en travare, hennes egen uppfödning. gick som travare tills hon var 3 år (nu 10 år).men hade inte kapaciteten.
Blev ridhäst och kompisen har även intresse för western. Så det är det dom pysslar med. En väldigt "ridhäst"lik modell, inte många anar att hon är travare.
Det "roliga" (om något inte fungerar) är att hon alltid skyller allt på att hästen är travare, det är därför hon är sne, eller tjaffsig i mun o.s.v.

Har försökt prata med henne att sneheten inte beror på rasen utan mer på hur man arbetar hästen. Men nä! det är för att hon varit travare

Detta va mitt inlägg i debatten
 
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

ibland undrar jag vad just travarna har gjort för att få så dåligt rykte.

Min teori är att det är just ryttarna som gett hästarna detta dåliga rykte. Inte alla, naturligtvis, men det finns en hel del som flänger runt på travhästar efter att ha ridit på ridskola ett par terminer. De har varken kunskap om ridning eller begrepp om foder och utrustning och hovvård. Alltså finns det en hel del travare som inte rids i rätt form, har dåligt tillpassad utrustning och eftersatt hovvård. Tro tusan att rasen (oförskyllt) får dåligt rykte då!

Den dagen ALLA med s k ridtravare visar upp en välriden och välskött häst med rätt utrustning - då kommer skitsnacket av sig.

Immer (som har två och en halv kallblodstravare)
 
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

Anledningen till fördomarna är väl att många som inte så kunniga köper dem för att det är den enda häst de eller deras föräldrar har råd med.
Följdaktligen så blir resultatet ofta där efter.

Finns ju många fina travare här på Buke som bevisar att med en duktig ryttare är de jättefina ridhästar!
 
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

Men det kan juh hända med alla hästraser:p
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag är en av de där hemska människorna som alltid slaktar mina travare när de inte längre kan tävla, om jag inte vill behålla dem själv förståss. Det är inet många ridtravare som får det bra, de blir som du just säger vandringspokaler.
 
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

Visst kan det. Men det är betydligt värre när det händer med en häst som är avlad för att springa fort och inte för att bära.
Ett halvblod, exempelvis, som är avlat för ridning, är betydligt enklare för en oerfaren ryttare.

Immer
 
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

joo okej du har nog rätt :D:D
Att dom e avlade för att springa märkte jag när vi va på cr shit jag fick inte stopp pån nästan :crazy:
 
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

Fast jag vet många ryttare, som komemr på sina dyra fina hästar som ser ned på travarna på tävlingsbanan, som verkligen på alla sätt visar hur illa de tycker om travarna. Mycket tror jag ligger på förutfattade meningar. Det var någon som skrev ; "med rätt utrustning " . Vadå med rätt utrustning? Man har väl det man själv har råd med, och tycker är fint? Eller måste man ha den dyraste sadeln med det finaste märket bara för att man har en travare? Själv tror jag itne det ligegr på ryttarna att skitsnacket började, utan att "överklass" ryttarna såg siffrorna och dömde hästen efter det. Och att travarna i sin tur kanske inte hoppar lika snyggt och graciöst som en framavlad hopphäst är ju också en sak. Men det är ju som sagt den inte avlad för heller. Men däremot är de allra flesta travarna riktiga änglar i psyket. Tycker att alla ridtravare och dess ryttare ska ha en stor eloge.
 
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

Är det inte så att det är ryttarna de ser ner på, egentligen? För samma häst, med en kompetent ryttare, hade kanske gått ännu bättre i dressyrklassen eller gjort en bättre runda på hoppbanan?

Rätt utrustning är inte detsamma som den dyraste (eller mest populära) utrustningen. Rätt utrustning är sadlar som ligger bra, träns och bett som passar.

Till skillnad från dej så tycker jag INTE att alla ridtravarryttare ska ha en eloge - det finns alltför många som "gör skit" för hästrasen.

Immer
 
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

Fast jag vet många ryttare, som komemr på sina dyra fina hästar som ser ned på travarna på tävlingsbanan, som verkligen på alla sätt visar hur illa de tycker om travarna.
Vi som rider travare får väl börja se ner på dom som köper stora elakingar för flera tusen när dom kan få en liten ängel för bara nån tusenlapp :p
Nä, skämt åsido.
En kompis hade köpt ett 19årigt halvblod (välmeriterad, fin stam och allting) som kunde vara helt sjövild när vi red ut och min travare gick brevid, snäll som ett lamm. Sen säger hon (bland annat) en massa som att han defenitivt inte var värd dom 15.000 jag la ut på honom och att alla travare får sämre poäng på dressyrbanan, just för att dom är travare :angel:
Så en del av skitsnacket är nog ren och skär avundsjuka.
 
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

Till skillnad från dej så tycker jag INTE att alla ridtravarryttare ska ha en eloge - det finns alltför många som "gör skit" för hästrasen.

Hon menade nog dom som lyckas rida en travare så den blir en vettig ridhäst :d
 
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

En kompis hade köpt ett 19årigt halvblod (välmeriterad, fin stam och allting) som kunde vara helt sjövild när vi red ut och min travare gick brevid, snäll som ett lamm.

Jag tror knappast det handlar om huruvida hästen är sjövild eller from som ett lamm, utan snarare om ridbarheten :smirk:

Immer
 
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

Det var just ridbarheten jag syftade på.
Ibland hade hon noll koll på sin häst. Och att hon sen sitter och snackar skit om min häst, bara för att han är travare är lite komiskt med tanke på vems häst som betett sig som en "nervös travare" :smirk:
Men tydligen, enligt vissa, så är det bättre med ett utbildat halvblod som skulle kunna skena iväg i skogen när som helst, än en travare som alltid lyssnar, både på ridbanan och i skogen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Behöver era kloka råd nu känner jag.. varnar för att det blir långt.. Jag har diagnosen svårt Tvångssyndrom som en del av er här inne...
2
Svar
27
· Visningar
3 027
Senast: _FiA_
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 216
Senast: Korven
·
F
Träning Det finns en massa trådar om ridtravare och svårigheterna med dem och varför osv osv. På sätt och vis är det lite samma med engelska...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
56 922
Senast: Sushmeister
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 000
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp