Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

Hur pass bra den lyssnar på sin ryttare, sen kvittar det om den är jätteutbildad eller bara en "skogsmulle". Huvudsaken är att den lyssnar på det ryttaren ber den om istället för att stå och studsa på stället så fort den sätter ena hoven på en skogsväg :smirk:


Sen måste jag tillägga att den här tjejen proppade i sin häst massvis av foder trots att det absolut inte behövdes, så i det här fallet borde man skylla på människan, inte hästen...:bump:
 
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

Jag definierar ridbarhet som förmåga att bära en ryttare.

Och visst är det så att det sällan är hästens fel att det går snett - oavsett ras

Immer
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

*Knapplån*

Nu har jag sammanfogat de två trådarna som skapats inom ett dygn och handlar om EXAKT SAMMA SAK. Skapas en ny tråd i detta ämne inom EN MÅNAD, så LÅSES den tråden. Använd de trådar som redan finns i ämnet.

TACK!!!

IngelaH
moderator
 
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

Oavsett ras och stam så finns det "rötägg" bland alla.:angel:
Och även om man avlar med en toppstam så kan avkomman bli en ohanterbar idiot om den hamnar hos fel person.
Jag har köpt mitt första travar sto :love: (har varit medryttare till 3st innan) och ingen av dessa 4 hästar har varit stressade och nervösa och ingen av dom har dragit och slitit i betet utan oftast varit dom lugnaste i stallet. Så för min del kan folk säga vad dom vill för jag vet bäst ang mina hästar. Men visst är det tråkigt att vissa personer måste "se ner" på andra.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

orkar inte med dessa diskussioner länge till nu:crazy: .
Okej, jag borde därmed givetvis inte bidra med ett inlägg. Men jag tror att de flesta vet vad de flesta anser om travare och ändå verkar det som om vissa tror att ju mer man tjatar så kommer folk ändra inställning. Vilket inte kommer att ske i denna livstid... :smirk:

<--- Jag på fd foderhästen som var 50% VBL
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Som sagt, mina åsikter har jag genom egna erfarenheter. Jag skulle aldrig sitta och påstå fakta som jag inte ansåg vara sanna för mig. Jag förstår väl att alla inte tycker som jag och det är väl självklart! Jag har varit i kontakt med travvärlden sen jag var 4 år, 22 idag så jag anser att jag har samlat på mig en hel del egna erfarenheter kring ämnet.
Jag vet väl också att travsporten alltid kommer finnas kvar och som sagt är det bra att man tar tillvara på ridtravaren som är underbara hästar.
Var människa har rätt till sin åsikt, jag accepterar din. Tack för mig :)

Nu ska jag rida en sväng!
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

allt skulle ju bli så mycket lättare om människor såg till individen i hästen och inte stirrade sig blind på raser.... givetvis har olika raser olika egenskaper osv osv så det är klart man har favoriter bland dem.. men det generaliseras för mycket och folk har en tendens att dra alla över en kam.. det funkar inte riktigt så.

bara att acceptera att folk väljer häst efter avsett användningsområde/avancerings grad och att det finns de som väljer ridtravare och de som väljer bort dem.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Intressant att man kan döma ut en hel sport och alla dess aktiva för att man själv stött på människor som inte hört till de bästa. Men. :cool:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag tycker inte om travare som ridhästar. Har ridit flera och ingen har haft ett rörelsemönster jag velat ha på en ridhäst.

Jag vet att många kan bli riktigt trevliga ridhästar med rätt utbildning och träning, men jag har inte ork eller intresse för det.


Det här gäller mig också.
Har stått i stall där det funnits många ridtravare. Ridning för egen skull och faktiskt i träning för trav.
Hästarna i sig gillade jag men inte ridmässigt.

Stor eloge till dem som verkligen utbildat sina ridtravare ordentligt. Det är mycket jobb.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Tycker att ridtravare brukar vara väldigt underbara att hantera, men långt ifrån alla har hög ridbarhet. Däremot tror jag att dom flesta travarna kan läras om, och jag reagerar inte annorlunda om jag möter en travare/varmblodshäst än ett halvblod. Möjligtvis att jag blir positivt överraskad om varmblodet är mer välutbildat och duktigare i dressyren än halvblodet (som hände för några månader sen, när jag fick se två ekipage rida på ridbanan hos en kompis). Travaren var mycket fin i dressyren, bortsett från att hon blev väldigt nervös om spön kom inärheten av henne (även den andre ryttarens spö) och att hon ibland rusade iväg lite i traven. Men så var hon inte riden så länge heller.
Tycker iaf att ridtravare ofta är mycket vänligare och trevligare att hantera än många halvblod och ponnyer :)
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Har två ridtravare och skulle inte byta dom mot någon annan ras i världen. Lätt lärda samarbetsvilliga, och har en vilja som jag inte hittat i någonannan hästras faktiskt.

Men sen vet jag också att det finns travare som inte har så lätt för omställningen till ridhäst dom behöver massa extra tid och kärlek så hittar dom också rätt i sin roll som ridhäst, men dom blir då oftast vandrings pokaler tyvärr.

Jag har inget illa att säga om någon ras då hästar är individer ingen är den andra lik..
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag tycker inte om travare som ridhästar. Har ridit flera och ingen har haft ett rörelsemönster jag velat ha på en ridhäst.

Jag vet att många kan bli riktigt trevliga ridhästar med rätt utbildning och träning, men jag har inte ork eller intresse för det.

Instämmer. Med tillägg att de ofta är väldigt trevliga hästar att ha att göra med enligt min erfarenhet, som inte är så väldigt stor i o f s. Men tillräcklig.

Inte ens folks om själva sysslar med trav tycker att det är något man väljer till ridhäst.
Å andra sidan är det olika vilka förutsättningar de har och vissa kan bli trevliga ridhästar med en massa jobb.Om de är byggda för det, bla. Annars kan nog högre krav i dressyr och hoppning bli en plågsam historia för hästen. Inte grundgymnastik, men högre krav. Även om vissa säkert klarar det.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Rätt. :bow: Men hur många av de som skaffar en travare som ridhäst besitter den kunskapen?

Immer

För få tyvärr.
Kunskapen hos många av dem är lika stor som plånboken när det köper en billig (gratis?) travare...
 
Sv: Varför denna diskussion om ridtravare??

Hur pass bra den lyssnar på sin ryttare, sen kvittar det om den är jätteutbildad eller bara en "skogsmulle". Huvudsaken är att den lyssnar på det ryttaren ber den om istället för att stå och studsa på stället så fort den sätter ena hoven på en skogsväg :smirk:

Det är inte ridbarhet.
Det är en självklarhet! Och inget som bara har med travare att göra.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

men gud, inte visste jag väll att de skulle bli sån diskusion!

Nån skrev att ingen skulle skriva nått elakt om travare för att jag själv har en, men ja har själv tykt illa om travare, så ja förstår den som skriver sånt, sen kan jag ju också påpeka att jag inte varit i kontakt med nån annan travrare än min egen, har ofta fått höra att hon ser ut som ett halvblod (även om jag inte alltid kan hålla med om det) många skulle säkert ta de som en komplimang, men jag är ju inte dirket ute efter att göra om henne till ett halvblod

Tack. Äntligen någon som tänker som jag. De som har travare börjar med att säga att den är byggd som ett halvblod, sedan "döper" man om rasen till något så generellt och luddigt som "varmblod". Jag förstår inte... :confused: Ett varmblod kan vara vilken ridhäst som helst. Det verkar som att många som har travare hävdar att dom älskar rasen, men ändå vill ha en så halvblodslik häst som möjligt. Är man stolt och nöjd över att hästen ser ut som ett halvblod så är det ju som att banta och blondera sig för att man ska se ut som Paris Hilton. Är man inte nöjd med det man har trots allt?
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

*låna*
Den här diskussionen har varit uppe förut nån gång tror jag :D ...
Jag har insett att jag gillar travare, och jag tycker det är ROLIGT med själva grundträningen. Jag tycker om att lära min häst grunderna ... köper jag en fix och färdig häst skulle jag kanske tycka det var tråkigt :eek: Helt enkelt för att jag tycker det är roligare att träna grunder än att göra en perfekt passage ... Och det är skillnad att ta en unghäst och rida in än en travare som kanske är äldre än 3-4 år och har lite mer erfarenhet i kroppen, men inte inom ridningen.
Kanske lite flummigt, men det som många av oss som har travare tycker är grejen och det roliga, är kanske det som många av er andra ser som 'arbete och transportsträcka'.. ? Det är roligt att klara av det fastän kraken inte är perfekt byggd!
Jag älskar att skola om min travis, det är ROLIGT arbete ! Plus att hon är vackrast på jorden då .. :love:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Kunskapen hos många av dem är lika stor som plånboken när det köper en billig (gratis?) travare...

Jag fick ett treårigt kallblodstravarsto för några veckor sedan :o men det hade ingenting med min plånboksstorlek att göra. Hoppas jag har kunskap nog att kunna utbilda henne :D

Immer
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Behöver era kloka råd nu känner jag.. varnar för att det blir långt.. Jag har diagnosen svårt Tvångssyndrom som en del av er här inne...
2
Svar
27
· Visningar
3 027
Senast: _FiA_
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 216
Senast: Korven
·
F
Träning Det finns en massa trådar om ridtravare och svårigheterna med dem och varför osv osv. På sätt och vis är det lite samma med engelska...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
56 922
Senast: Sushmeister
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 000
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp