Vad tror ni om denna blandning?

R8n

Trådstartare
Mamma: Västgötaspets, Border collie
Pappa: Västgötaspets, Papillon

Kan det bli trevliga sällskaps och motionshundar? :confused:

Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Låter väl som att man främst får en vallhund i mindre format.

OK. så det kommer bli en hund som blir hyperaktiv om den inte får tänka varje dag förutom komandon med andra ord..

Jag har haft en bc/västgöte en mkt intelligent rolig hund men gräsligt ful:angel:.
Hon såg ut som en slimmad svartvit drever med bc huvud och jätteparaboler till öron:crazy:.

Sen vad pappilonen kan ställa till i denna korsning vet jag inte men min var aktiv och mkt lättlärd.

Inget jag skulle rekommendera som ren sällskaps/motionshund.

Har ju även tänkt köra lite lydnad och agility på amatörnivå. Men den ska ju mest gå som sällskap till mor och far på långa ibland fartfyllda skogspromenader.

Vi får tänka igenom det här noga innan vi bestämmer oss.

Skällig (om spetshalvan slår igenom), tokvallande (vättar är kroppsvallare och BC vallar med eye) och ful (västgötaspetsar i sig är jättevackra, men om man blandar dem med något annat blir det ofta inte speciellt vackert). Om papillon slår igenom stort kan den nog fungera som sällskapshund, annars inte.

Och jag säger inget om vad jag tycker om blandning av västgötar med andra raser så har jag ingenting sagt...

Senast ändrad av en moderator:

Visst var valparna jättesöta, men både västgöten och bordercollien är ju som sagt vallhundar och papillon i sig är en mycket aktiv hund, så jag skulle nog tänka både en och två gånger innan jag köpte en sådan blandning.

Men herregud vilken häxblandning. Varken västgöte eller bc är något jag rekommenderar blandning med överhuvudtaget.

Är iofs mot blandraser överhuvudtaget, men en sådan blandning blir nog väldigt lättstressad och hyperaktiv som kräver mängder med motion och hjärngympa. Inget jag skulle rekomendera som sällskaps/motionshund.

//Gilly

kl

ok. Tack för era åsikter! Vi ska nog se oss efter en annan hund.

Jag har haft en bc/västgöte en mkt intelligent rolig hund men gräsligt ful

Måste bara visa en bild jag fick på mamman...
Tycker hon är vacker!

namnls-4.jpg

Smaken är som baken som man brukar säga :D

Men hon är en korsning mellan BC och Västgötaspets enligt ägarna...

Vi har iaf bestämt oss för att åka och titta på dem.

Isåfall kommer hunden användas till följande:

Motionshund- 2*2,5 mil per dag och lös på tomten under uppsikt.
Sällskap
Lite spårning/sök- 1 ggr/ vecka
Agility- 2-3 ggr/vecka

Tror ni det funkar?
Min pappa vill syssla lite med spår och jag är intresserad av agility..

min kusin har får, som hunden ska få valla om han förstår sig på det.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 505
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 688
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka