Vad tränar ni på just nu??

Sv: Vad tränar ni på just nu??

Jag och Ferro har bara varit igång i tre veckor efter 1 års uppehåll.

Så vi tränar just nu på att hålla takten och förbli avslappnad och vila på steget i traven och böjningen i galoppen. :)

Just nu tränar vi galoppfattningar i båda varven. Han kan båda galopperna, men slarvar (även matte kan vara slarvig där) rejält i fattningarna. Försöker alltså att rensa bort lite skräp i just fattningen och även förbättra galoppen.

jobbar på att kunna rida hästen i en komfortform just nu.
Har hamnat i en ind cirkel där han spänner nacken och bara går högt. Så nu ligger fokusen på den lägre komfortformen där alla gångarter ska funka och de flesta rörelser också.
Traven funkar bra och likaså galoppen. skritten är jobbigare tycker min lilla ponny. men det blir bättre för var dag =)

Att sluta stressa och få upp ryggen ;), i skritt och trav men även galopp om det skulle passa damen! :D

Även fatta rätt galopp vid rätt tillfälle utan att stressa iväg!

Men så är det om man har en Welsh med stress stam ;):D

Annars är det väl planerat att kunna rida båda LC programmen innan årets slut!

På Cato övar jag på att skritta :P. detta beror på att han taktar så fort jag tar i tyglarna vilket inte är något vidare. vi kämpar på

Eftersom den hästen jag tränar på väldigt lätt blir uttråkad varierar jag heela tiden. :p Men har blivit mycket skolor (öppna & sluta i trav och galopp), förvänd galopp, lite byten och programträning på senaste tiden :D

uppdaterar lite från mig..

Min pålle: vi tränar på att variera formen o göra mkt övergångar för att bygga upp o aktivera bakbenen. vi håller även på att befästa öppnan i traven. i galoppen tränar vi fattningarna.

Medryttarhästen: har inte haft tid med honom så just nu står vi på samma ställe o trampar. fortfarande behöver vi lära känna varandra. ska väl komma igång snart igen o ska då träna på vår kommunikation. som sagt, mkt basics.

Vi tränar mest på min sits, då jag gärna "faller ihop" så nu sitter jag och tänker FRAM MED MAGEN hela tiden :P

Annars, för hästens del, övar vi på att han ska få en bättre trav och vila lite på steget då han gärna blir trippig. När detta funkar bättre ska vi gå över till längningar ytterligare av steget i traven.

Galoppen och skritten är hans bästa gångarter, så traven lägger vi mkt energi på.

Jag har precis köpt min stjärna som i princip inte hade några ryggmuskler och satt fast på div ställen (har gått på ridskola i ett år)
Men vi jobbar också mkt med samlingen i galoppen och väldigt mkt förvänd galopp och galoppskolor, i traven är det också mkt skolor (hon har otroligt svårt för skänkelvikning så det tränar vi bara korta stunder) nu har hon dessutom blivit så stark att vi kan börja göra lite passage och piaff också:D:banana:

jag menar inte något illa men jag måste verkligen fråga.
du tränar på (vilket jag tolkar som att du rider mycket) skolor (som är samlande) i både trav och galopp men skänkelvikning som till skillnad från skolor är lösgjörande rider du bara lite utav?
det låter så... ja lite i fel ände. inget illa menat, du kanske inte alls menat det som jag uppfattat det, vart nyfiken bara.

Jag slänger mig in här trots att jag har en islänning, hoppas det är okej:)

Just nu tränar vi mkt skrölt, dvs säga långsam och mycket sammlad skritt-tölt. Detta gör vi för att stärka hästens överlinje och lära honom att man kan andvända bakbenen även till bärighet inte bara påskjut som annars är hans specialitet:S, ju fortare desto bättre är hans filosofi. Och efter bara ett par dagar märker jag tydlig skillnad, nu tar vi kurvor och svänga som en formel1 bil, långsamt men mjukt och smidigt:)

Här är det fortfarande sits och galoppfattningar som synas! Dock har galoppfattningarna gått från ungefär 0 till 100, så nu är det mest fokus på att vara vaken vid fattningarna och verkligen sätta under sig. Använder mycket halt + ryggning --> galoppfattning, funkar kanon och är väldigt stärkande.

Hm, är egentligen mer på hoppsidan, men jag och ponnyn behöver mer dressyr har jag märkt. Så nu ska det bli hårdträning ;)
Dock är det ju lite svårt när ridbanan håller på att bli ridhus, men som tur är så finns det en ridbana till lite längre bort.

Just nu tränar vi på galoppfattningar, formen, halter (vill gärna snurra runt) och övergångar. Det grundläggande alltså :D

sits sits sits och mera sits :) och galoppfattningar och lite annan lösgjordhet, min ponny är 18 nu och det märks, han har blivit lita stelare och så så det är viktigt att hålla igång ;)

Jag tränar på galoppfattningarna, formen, halter (går gärna iväg eller gräver i ridbanan) och att sitta ner i traven för min del. Haha, inte så lätt när jag är 1.57cm lång och hästen är 1.67cm i manken :D

Hur ser eran träningsplan ut till hösten då? :) t ex antal dar i veckan, inriktn på passen, om ni rider ut, klättrar, gymnasitkhoppning etc?

Funderar lite på hur jag ska lägga upp mitt, börjar gymnasie (vanlig kommunal skola, NV) i höst så jag får nog lite mindre tidsmarginal än tidigare :/

Jag tränar för närvarande på att ha koll på min vänstersida som annars lever sitt egna liv. Rider mycket barbacka för att jag ska tvingas styra upp mig själv.

Annars är planen att systematiskt utveckla bärigheten/samlingen och få bra kvalité på skolorna så vi kan starta LA:5-LA:6 senare i höst. Förhoppningsvis leder det också till att avsaktningar/halter från galopp blir bäriga och inte störtdykningar som de tenderar till att bli nu...

Eftersom min häst ska gå med på ridskolan några dagar i veckan till hösten så kanske en vecka kan se ut såhär:

Måndag - Skogen (klättring och alla gångarter)
Tisdag - Ridskolan
Onsdag - Skogen (lite lugnare än måndagen) / vv Hoppträning
Torsdag - Ridskolan + min egen lektion
Fredag - Skogen (som onsdagen)
Lördag - Ridhuset (beror på om det har varit hoppträning och vad vi gjorde på lekionen)
Söndag - Ridhuset (beror på vad vi gjorde på lördagen)

Anledningen till att jag ev ska rida ut i skogen på veckorna är väl att ridhuset ändå är upptaget på eftermiddagara och att vi inte har någon paddock då. Så då känns det smidigare att ta ridhusjobben på helgerna när man dessutom har mer tid då man slipper skolan de dagarna.

Hoppas ni förstår :)

Min ponny är ju 18 nu, så kanske något liknande detta:

M: Dressyr (gymnastik)
T: Ut i skogen (klättring/lågintesivt med skritt)
O: Arbete från marken (tömkörning/longering/likn.)
T: Dressyr (styrketräning)
F: Vila/ Arbete från marken, som ons
L: Ut i skogen (kondition, alla gångarter)
S: Cavalettidressyr/gymnastikhoppning

blir både omväxling och blandad intensitet :banana:

Jag tränar galoppombytena och lite skänkelvikningar i galopp och självklart samt trav .
har tränat på min sits genom rida mycke dressyr och se på filmer på youtube där man märker att man inte alls rider som endel som tävlar ( endel drar ju upp hälen vid ökningar tex) vilket jag absolut inte gör..

men gör lite olika övningar och har utan mening råkat göra en piruett ^^ min ponny är alldeles för fin ;)

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 475
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 267
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 557
Senast: Svartkatt
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Burkmat
  • Autistisk bror