Vad tränar ni på just nu??

Sv: Vad tränar ni på just nu??

Jag och min pålle är väl inte direkt något riktigt dressyrekipge men dressyr rider man ju självklart ändå. Vi tränar på avsaktningar, det blir lätt att han "springer iväg" i snabb trav efter galoppen (galoppera gör han jättefint!)..

Tyska fuxen är ganska gammal och rids för att förbli smidig, hel och trevlig. På honom ställer jag inte så höga krav: t.ex har vi helt slutat med galoppombyten eftersom han inte har enorm koll på sina ben. Lösgörande och stärkande övningar är vad vi håller på med mest. Hållbarheten står helt i fokus när det gäller honom, fina gamla hästen.

Ungerska GP fuxen och jag håller fortfarande på att lära känna varandra. Märkligt nog är det galoppfattningarna vi har störst problem med. Samling funkar hur bra som helst, och längningar också, men just galoppfattningarna brukar bli hopp-hopp-hopp-passage-hopp-hopp instället. Han är extremt känslig för alla hjälper och efter att ha ridit lat gammal tysk fux så länge, är inte mina hjälper tillräckligt fina.

Takten... Har just nu JÄTTEPROBLEM med takten :(

Framåtbjudning och lösgjordhet tar vi på köpet.

håller på o rida in mig på ny häst så jag tränar på allt basic. :) Gas o broms, lite sidförande osv. Främst behöver det tränas på avsaktningar samt att få ett sug fram till handen, hästen vill gärna knäppa av i nacken just nu.

sen behöver jag träna på min sits som är under all kritik :o

Balansen! Alltså min;)

Är sadellös för tillfället och får skumpa fram i all möjlig terräng och i alla tempon barbacka...ajajaj,min rumpa och ......:angel:

Häst 1: Är under utbildning och har just lärt sig galoppfattning så det övar vi mkt på. Sen har vi börjat öva skänkelvikningar. En riktigt trevlig häst som lär sig snabbt men som behöver mer styrka.

Häst 2: Övar vi mest på att få att slappna av. Mkt lösgörande arbete.

Häst 3: Är under igångsättning efter skada så han rids också mkt lösgörande, så som fram och bakdelsvändningar, skänkelvikningar och mkt övergångar.

Jag övar på att inte spänna mina axlar:)

På 4-åringen tränas det galoppfattningar samt grundläggande dressyr. Ska starta LC om några veckor.

7-åringen tränas dels i grunderna (kan man aldrig få nog av) och även förvända galoppen, sidvärts i trav och bakdelsvändningar.

14-åringen är ju skadad så vi tränar på att skritta på en grusväg (i grimma och grimskaft) utan att bocka, galoppera och piaffera i sidled samtidigt :angel:

14-åringen är ju skadad så vi tränar på att skritta på en grusväg (i grimma och grimskaft) utan att bocka, galoppera och piaffera i sidled samtidigt :angel:

Uppdatering:
Det tränar vi också på. Det är faktiskt svårare än man tror. Poletten trillar liksom aldrig ner.

På den friska hästen har galoppfattningarna börjat fungera fantastiskt och hon har även blivit kvickare, nu har vi gått vidare och tränar mycket övergångar skritt-galopp-skritt samt halt från galopp. Sen rider vi mycket sidvärts, ryggningar och bakdelsvändingar. (börjar få panik inför LA-debuten).

kl

Min handställning! Att inte tappa ut hästen och hålla kvar kontakten (jag glappar gärna lite)

I övrigt så är det galopp! Fattning ur skritt. Galopperar ngr steg och avbrott till skritt, fattar förvänd.. tillbaka, fattar rätt, tillbaka, förvänd.. Detta gör vi både efter fyrkantspåret och på volt. Jag har även börjat att samla galoppen ännu mer vilket han svarar jättefint på. :love:

Bakdelsvändningar tragglar jag nu då jag tappar honom de sista stegen :( Det är ju tävlingsdax snart.. åsså ryggningen där han släpper hela ryggen, men backar duktigt :angel:

...sen jobbar jag genomgående med avslappning avslappning och åter avslappning i en låg form med honom.

kl

Arbete! All fokus har legat på avslappning, men nu har jag vänt på det hela och låter arbetet vara det som utlöser avslappning. På så sätt får jag mer ut av varje ridpass. Man kan säga att jag har upptäckt att ponnyn inte dör av pressen, hon tycker faktiskt det är ganska skönt när hon uptäcker att hon har en tydlig ryttare som inte bara väntar på att hon ska slappna av :)

Hästen vill jag få helt liksidig. Måste träna böjning genom hela kroppen till höger.

Jag och min lilla Pålle tränar mest på att samla ihop galoppen och samtidigt få energi och bärighet. Alltså inte stå på stället o gunga.. :grin: Likaså mkt träning på halvhalterna och spårning även om detta börjar bli bättre... :banana:

Just nu tränas det mästa på framförallt enkla byten och även "bytesförsök" då vi börjar närma oss byten men de är inte rena än! Skolor blir det också en hel del arbete med, framförallt slutor på diagonalerna.

Jag & lillhästen tränar inför klubbdressyr på söndag, rider igenom programmen och försöker få honom lösgjord lätt, jobbiga är väl att så fort jag påbörjar programmet - om det så än är hemma i paddocken så dör hästen, blir tråkigt i formen, börjar gnaga på bettet och lyssnar inte alls lika bra och så fort jag är klar med programmet så är han som vanligt jättetrevlig och fin! Det måste vara något jag gör med min sits som sabbar det så vi fortsätter träna och hoppas det släpper, annars kommer det bli en katastrof!

Med den stora gamlingen så är det mest motionsdressyr, lösgjordhet och följsamhet och att få honom att inte springa iväg i traven efter galoppen, han blir ganska brallig då haha, gammal tävlingshoppare som stått ca ett år pga skada, innan dess ridskolehäst och nu är han hemma hos mig ett tag till :) igår var det voltarbete som gällde, gick faktiskt bra mot slutet!

Jag tränar mest på galoppfattningar och min egen sits.

Min häst har en tendens att sticka i ökad galopp, så vi tränar på att inte göra det. Samlad galopp går super!:D
Någon som har bra tips på hur man lättare får en bra sits i kort trav på världens skumpigaste häst?

KL

Jag och unghästen (inte min, men det är jag som utbildar honom) håller på att träna inför en dressyrtävling i maj, halt från trav och inte springa iväg när det blir jobbigt arbete :) Sen så med hjälp av tränare så ska ryggmuskler och rumpmuskler tränas, balans och form fixas. Så det är lite blandat vi håller på med, sen så ligger galopprace på listan också eftersom det är så enormt kul med honom och vi litar fullt på varanndra :love:

På den friska hästen har galoppfattningarna börjat fungera fantastiskt och hon har även blivit kvickare, nu har vi gått vidare och tränar mycket övergångar skritt-galopp-skritt samt halt från galopp. Sen rider vi mycket sidvärts, ryggningar och bakdelsvändingar. (börjar få panik inför LA-debuten).

Uppdatering igen:

Vi tränar på att få med vänster bak, hela tiden. Fattade det först igår, att det är vänster bak som inte hänger med och att det är därför vi får det svårt. Har modifierat skänkelvinkningen för vänster skänkel till mer öppna för att få in vänsterbak.

Vi tränar på enkla byten och att få till en bra bakdelsvändning.

Det går framåt, men finslipar på det mesta annars.
Får se om mina nerver håller för att ta mig ut på banan i år :crazy:

Vi tränar på galoppen, eftersom hästen lätt omvandlas till ett ånglok på banan, ute är det mindre ånglok. Vi (alltså jag) har som mål att han ska gå i form i galoppen i år, så det blir mycket skogsklättrande och kondisträning framöver nu när våren äntligen kommit till oss.

Vi tränar på lösgjordhet och att hon ska vara mellan hand och skänkel. Sidvärtsrörelser har hon lätt för så lägger in lite här och där så hon ska få lite att tänka på, annars är det formen vi jobbar på. Ser ut som om det börjar lossna nu. Hon är bättre och har mer sug än innan. Tror att även tämkörningen kan ha haft del i detta som jag började med för några veckor sedan.
I tömkörningen jobbar hon mest i en låg form med massor av avbrott och igångsättningar för att få igång bakbenen och stretcha överlinjen.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 475
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 275
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 557
Senast: Svartkatt
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar