Vad tränar ni på just nu??

Sv: Vad tränar ni på just nu??

Pensjonerand fält/hopphäst som nu ska få jobba dressyr..

Vi tränar på lösgjorthet i sidorna, form, böjning och kontroll på alla delar som flyger dit hon vil..
Äldre dam med framåtbjudning till tusan som kan få för sig att sjenkel bara betyder FRAM om hun börjar tycka saker blir jobbiga/tråkiga..

Vi tränar på att hitta frammåtbjudningen inne i paddocken och att behålla formen från galopp till trav.
Annars jobbar vi mycket med att få koll på bogarna, skänkelvikningar, mkt övergångar samt nedsittning i trav då han är en jääävel att sitta ner på, haha.
Även att kunna böja och ställa åt alla håll då gubben är lite stel.

Har även märkt att efter att vi har varit ute och busat mkt på ängar och ute i naturen så har han fått en mycket mer naturlig frammåtbjudning inne på ridbanan :D Så busa ska vi fortsätta med!

Jag kämpar med att ha min häst i perfekt (A) form, galoppombyten och sluta längs diagonalen ;) Tränar även mycket på perfekta halter, raka spår och massor med öppna, ponnyn vill inte riktigt ;)

*kl*

Forsythia: Att trampa på energiskt under våra timmeslånga promenader/skritturer.
Higgins: FEI-rörelser
PeeWee: Form, lär henne nya rörelser upp till LA och lite smått på skolor i skritt.

*kl*

Forsythia: Att trampa på energiskt under våra timmeslånga promenader/skritturer.
Higgins: FEI-rörelser
PeeWee: Form, lär henne nya rörelser upp till LA och lite smått på skolor i skritt.

Eeh borde inte du vara i Falsterbo och träna där :confused:

Med unghästen tränar jag just nu galoppfattningar främst i vänstervarvet då hon är svagare där. Annars tempoväxlingar och låta henne sträcka ut ordentligt emellanåt. En del lösgörande övningar görs också.

Med ponnyn är det mest konditionsträning och lösgörande övningar.
Han har stått i snart ett år pga han inte varit riktigt fräsch.
Håller nu på att sätta igång honom lite försiktigt :)

Jag tränar som satan med min dam hemma att behålla bjudning och form in i halterna och igångsättningarna och frammför allt jämna uppställningar:)

Tyvärr inte. Forsythia har skadat sig i hagen, så det blir ingen start för oss iår :(. Vet ännu inte hur lång tid det kommer att ta innan hon är bra igen.

5-åringen: Galoppfattningar, styrka och bärighet, skänkelvikningar och lite ökningar och minskningar i gångarterna.

19-åringen: Lösgörande arbete, bäringhet+aktivera bakbenen, gymnastikövningar i hoppningen och "lång och låg" form.:laugh:

Jobbar mycket med att stärka upp vänster bak just nu... Rakriktning och samling står högt på listan. Blir mycket öppnor, slutor, övergångar och tempoväxlingar. Jobbar med galoppen också. Vi kämpar på jag och hästen!

Min 6 åring har jag under hela vår/sommar ridit ut på och nu är det bar fullt ös som gäller enligt honom ,så nu blir det halvhalter ,stå stilla på tygel ,igångsättningar i skritt,trav,galopp.Han har alltid varit lite lat i galoppen men nu :devil: går det knappt få stopp på honom...Så kort galopp står väldigt högt på listan...Konstigt att dom kan glömma det:angel::rofl:

Här jobbas det väl på 3 saker.

1 - Min sits. Börjar komma underfund med en massa trevligheter (och inväntar svar från en ev ny tränare! roligt!)
2 - Hästens kondition och muskler. Fortfarande under igångsättning.
3 - Galoppfattningar! Vi är jättedåliga på dem, verkligen. Som tur är så är galoppfattninar musklerbyggande så man får 2-i-1 ;)

kl

Just nu jobbar jag med min egen sits och placering i sadeln. Har en tendens att hamna i lite lätt stolsits och dra upp knäna när jag försöker påverka hästen.

Vad det gäller hästen har jag inte ridit henne så länge än, så jag försöker mest få gas, broms och en arbetsform att fungera ordentligt.

Hästen är inte helt igång än så när hon blir det får jag försöka sparka igång träningen lite mer seriöst.

KL

Jag jobbar mest med mig själv, då jag inte har egen häst.
Vill lära mig att tajma galoppombyten (men blir väl snarare hoppbyten än dressyrbyten, då de helt saknar gest)
Tänkte även ge mig på förvänd galopp nu i veckan, misstänker att hästen jag rider borde kunna det, och då måste man utnyttja sådant :)
Så mycket galopp blir det, vilket är bra, eftersom jag känner mig mer hoppinriktad.

Lucky- Styrkan, att få mer lyft och bärighet i framdelen.

Ludde- Hålla bakdelen på spåret, han sätter in den något i galoppen. Sen att jag ska kunna sitta ner i traven och inte spänna mej (ryggproblem (jag inte hästen) och hoppsadel.

Sanny- Balansen, och att jobba framåt i en längre, låg form... Precis igångsatt och vi tar det väldigt lååååångsamt... Hon vill väldigt gärna krylla ihop sej som en räka och släppa ryggen och baken helt...

//Domino_s

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 475
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 267
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 557
Senast: Svartkatt
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3