Vad tränar ni på just nu??

Sv: Vad tränar ni på just nu??

Det blir mest lösgörande arbete på grund av att jag har så mycket annat att göra och hästen får vila en hel del. Då blir han självklart lite småstel.
Men i de perioder när jag hinner rida regelbundet jobbar vi mycket med galoppen som börjar bli stark och fin.

Jag tränar skänkelvikning,att få den att löpa i traven.Den är lite för brant ännu men snart blir den nog bra.
Tränar också min sits och att böja i galoppen på volt och få galoppen mer samlad och inte så lång.

Just nu tränar jag på galopp i öppna några steg för att styra in i en galoppsluta för att gå tillbaka till galoppöppna och tillbaka till galoppsluta osv osv.

Just nu tränar jag på galopp i öppna några steg för att styra in i en galoppsluta för att gå tillbaka till galoppöppna och tillbaka till galoppsluta osv osv.

Inte då...just nu tränar du på att klara att anmäla till Hermanstorp....:devil:

Oliver tränar på att bli kvickare bak utan att han blir högre i nacken. Tränar mycket på ingången till pirutterna och ökningar, speciellt i traven. + börjar lägga in programdelar nu.

Patrick tränar vi mycket på rytmen och takten och massor lösgörande. Tränar ganska mycket programdelar med honom nu. Största problemet just nu är in och utridningar:p

Arro: Övergångar och tempoväxlingar i massor just nu, enkla byten och förvänd galopp också.

Häst 1: Tränar på galoppombyten i vart 3:e och vart 2:a

Häst 2: Galoppiruetter

Häst 3: Samling

Häst 4 (ska föla, men rids lite lätt) annars har det varit att förbättra Piaffen. Och övergångarna mellan Piaff och Passage eller övergångarna mellan samlad trav och passage

*kl*

Tränar på att få häst helt rak och spåra. Samt att få med sig yttersidan hela tiden. Största träningsgerjen på tävling är att inte sluta rida framåt inne på banan.

När väl pålle är rak och spårar och är framför skänkeln så kan vi i princip göra vad som känns det som. Så jag tränar aldrig programdelar. Är hon bara framme så är en volt trots allt en volt.

Uppdatering igen:

Vi tränar på att få med vänster bak, hela tiden. Fattade det först igår, att det är vänster bak som inte hänger med och att det är därför vi får det svårt. Har modifierat skänkelvinkningen för vänster skänkel till mer öppna för att få in vänsterbak.

Uppdatering igen. Efter tävlingen förra helgen tar vi det lugnt i veckan, tappade lite motivation så att säga...

Har tränat mycket sits på sistone och att få henne att följa sitsen utan att slänga över mig på högersidan. Har ridit rakt fram på meddelinjen enbart för sitsen, utan att använda skänklar eller händer. När det fungerat har jag fattat galopp på RAKT spår på medelinjen. Jag har blivit helt utmattad i min vänster sida men nu börjar det fungera. I övrigt har det varit främst travarbete samt ryggningar och bakdelsvändningar inför LA:4 starten ( :rofl::rofl::rofl:).

Självklart lösgjordhet, reglerbarhet o annat grundarbete, som vanligt. Det vi filar på extra just nu är annars byten och skolor.

jag tränar just nu på galoppfattningar med min ponny :)

kl

Ponny: Lösgjordhet och att rakriktning kommer bakifrån - inte framifrån.

Häst: Kvickare utan att höja nacken och sänka ryggen. Vi har också börjat med byten i vart tredje och därmed massivis av RAKRIKTNING!

Båda: Framme för skänkeln.

Jag tränar på min sits just nu :) Jag har skaffat ny sadel, den gamla var hemskt eftesom att den var sne då fick jag kompensera med att sitta snett ochså..Men det såg inte illa ut och hästen tog inte illa av det utan bara sadeln. Så jag har köpt en ny som jag fortfarnade sitter snett i men min mamma longerar mej då o då :laugh: Fan va dålig balans jag har asså. Jag stuttsar som en boll....:bump::bump::bump: :D

KL,
Har börjat rida islandsponnyn nu på 13år. Vi fokuserar mest på att det är roligt att leva! Nästan allt ska vara skoj. Så vi springer lite i grisepass och tar lite skutt i skogen.
Sen jobbar vi lite med att galoppskänkel inte betyder rusa i pass tills det slår över i vänster galopp och att jag bestämmer. Bara för att man får springa när man vill med andra på ryggen, då man alltid har sprungit på samma sträckor, så betyder inte det att ponnyn får göra så med mig.. :devil:

Det är lustigt att tänka att ponnyn tränats dressyr på Strömsholm av sin förra ägare för några år sedan. :grin:

Senast ändrad:

KL
Just nu har det varit mycket formträning. Få med rygg och bakbensaktiviteten hela tiden. Har dock fåt lite problem med högergaloppen när jag rider. Hon vill hela tiden hålla på att byta och krabba. Så tar det lite lugnt nu och har faktiskt slängt ut henne i skogen nu ett par gånger:eek::angel: Fått skritta och trava lite där. Tänka på annat så hoppas jag att hon kan vilja galoppera sen. Har fått lämna allt var öppna och sluta heter eftersom hon vill gå i slita hela tiden annars:angel: Tänkte ta upp det nu igen när det inte är några tävlingar planerade.

Sen har jag en ny lite pålle på 3 år. Är just nu hos hingst, men har börjat vänja henne vid bett och funderar på att inkörning kanske kunde vara smidigare före longering. Har löshoppat en gång med. Så när hon kommer hem så blir det nog till att vänja vid sele

Tränar mycket på att min lilla Karat ska orka samla sig i trav och galopp samt komma upp lite i formen :) Skänkelvikningarna trimmas också lite så att de blir perfekta inför LA debuten om ett par månader :D Rider även en hel del öppnor och slutor vilket är väldigt bra för att få Karat avslappnad och gör att han kommer igång väldigt bra med bakbenen!

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 475
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 275
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 557
Senast: Svartkatt
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar