Vad tänka på vid import...

Sv: Vad tänka på vid import...

Är Òsk-hjälpen en djurskyddsorganisation? som tex svenska Djurskyddet.

Ósk hjælpen ær egentligen bara en liten grupp mænniskor som ælskar hæstar. Vi driver föreningen med egna pengar.
Grattis æn en gang busbus till ditt lilla föl. Vi pa Ósk ska göra allt för att underlætta för dig och Farfús:) Det har du mitt ord pa!

Om jag ska göra en jämförelse som är lätt att förstå för alla, det en ung individ behöver lära sig för livet hinner den inte lära sig de få månader som den gick på Island.

Varför har du gått i skolan? Det är princip samma sak, att lära sig. Betänk det ansvar du har för en så ny individ, det är ju inte säkert att du kan följa denna häst genom hela dess levnad och det är absolut upp till varje ANSVARIG hästägare att en ung häst förbereds för ett liv bland andra hästar och människor.

För att göra en ytterligare jämförelse som torde vara lättbegriplig, vem av er skulle skicka in eran 6 månaders baby i en hästflock? Vilket språk tror man att den kommer att använda sig av? Tror man att man kommer att begripa vad det barnen pratar om efter några års uppfostran?

Du kan ju inte jämföra en 6 månaders baby med en flock hästar... Det blir ju en helt fel jämförelse...

På vad sätt blir det fel? Du tror ju att en människa kan lära en häst deras språk, om så vore hade vi inte haft alla dessa problem så med jämna mellanrum dyker upp i trådar här på forumet.

Så tänk i omvänd ordning, du tycker att det är orimligt, omvänt är det orimligt att en människa ska klara av att ge hästen de livsviktiga signalsystemet. Det kan den endast få från andra hästar i ungefär samma ålder och något äldre. Ibland finns det en äldre häst i en sådan flock, det är bra eftersom de kan behöva sig en reprimand mellan varven.

Det blir också långt mycket enklare när det väl är dags för träning av hästen, den konkurrerar då ej med en människa. Uppfostras den av en människa, så är det den som hästen utmanar och konkurrera med.

Och dessutom så är det inte alla hästar som går i unghäst flockar... Då skulle en hel del hästar vara helt förstörda...

Du är av din åsikt och jag har min...

Många tycker att jag inte skulle importera denna lilla fölunge och andra tycker det är bra...

Men vet du vad... Jag struntar era åsikter ang denna import för jag har följt mitt hjärta och det är det som känns rätt för mig...

Och för den delen så är det inte bara Islandshästen som har ett flockbehov...

Jag har inte sagt att jag tror att jag kan lära den det...

Utan att det finns hos dem allra flesta individer men att man kan få en trevlig häst med männsklig kontakt oxå...

Utan att ha dem på lösdrift i en unghästflock

Ursäkta, men du startade tråden och bad om råd. Du får råd, men de faller inte dig i smaken. Det är synd, för många av dem som svarat tidigare är väldigt erfarna och vet vad de skriver/pratar om.

Ja jag har startat tråden och ber om råd och tips...

Alla råd och tips är välkomna och jag tar till mig det som känns bra för mig...

Och vad vet du om mig? Om jag är erfaren och hästkunning? Ja kanske inte just ang en import av en fölunge det ska jag gärna erkänna...

Men har sysslat och jobbat med hästar sen jag var 13 år... Bla på ett stuteri när jag var 13 år och senare har det var hopphästar, araber osv...

Men att verkligen hävda att det du säger är sant och riktigt och så ska man göra är inte riktigt vad jag pratar om...

Man behöver inte övertyga personen ifråga att det just du säger fungerar och är det bästa för alla hästar...

Man får se till individen...

Nu handlade det inte om vad jag ansåg, utan vad andra skrivit tidigare.

Men nu svarade jag på dig... Jag läser dem andra oxå...

Men vet du vad... Jag struntar era åsikter ang denna import för jag har följt mitt hjärta och det är det som känns rätt för mig...

Då förstår jag inte riktigt varför du frågar om råd - ifall du struntar i vad andra har för åsikter?! :confused:

Synd om det är så - för jag tycker att du fått bra råd och tips av flera här... :crazy:

Jag struntar inte i råd och tip... Jätte bra råd och tips...

Men jag tycker inte om när man måste försöka övertala och hävda att mina råd och tips är dem bästa och enda...

Det är det jag menar...

Och när man ska dra in en 6 månaders baby och säga att denna ska leva i en flock hästar själv...

Då tycker jag att man är lite och cyklar och det var det jag svarade på... och sen satte diskutionen igång om annat...

Och jag tyckte inte det var orimligt ang flock och lösdrift men sättet det lades fram på var kanske inte det allra bästa...

Och det var det jag reagerade på...

Och åsikten som jag struntade i var just ang att jag räddar min fölunge från slakt...

Ville från början veta om det var fler som hade räddat/ köpt fölunge från slakt på Island...

Och byta råd och ideer med dem...

Och självklart från andra med...

Jag har aldrig importerat ett föl, men får hem en 6-åring från Island om några veckor. Det som gäller är att de första åren behandla hästen som eksemhäst, dvs. täcke på från i alla fall april, innan insekterna har vaknat, och hela sommaren tills de har frusit ihjäl.. Själv är jag rädd för att jag kommer få täcka min nu i början om det inte fryser snart. För vi har så sjukt mycket knott nu så det är inte klokt..! >.<

Så är det ju såklart att smörja och behandla under den här perioden också, och ha hästen inne under de värsta tiderna (kvällen framförallt).

Sen är väl unghästflock inget dumt alternativ. Nu vet inte jag om du har islänningar förut eller om det här blir din första? För i alla fall jag märker stor skillnad på flockuppfödda och "trädgårdsföl". I mitt fall är de flockuppfödda jag träffat importerade, de få svenskfödda har inte växt upp i flock. Och med flock menar jag inte en hage med andra hästar, utan stoooora beten med många andra unghästar och nån/några lite äldre.

De islandsfödda får ett bättre språk, har mer respekt för människor (jag vet att det är en träningssak, men träningen underlättas ju väldigt om hästen har en viss respekt för en från början..) och är mycket mindre "buffliga" än de svenskfödda. Det gäller alltså alla jag haft kontakt med, och jag vet att jag inte är ensam om den åsikten heller...

Men däremot har jag hört folk som haft andra hästar hela livet, och sen skaffat sig en svenskfödd islänning (eller haft med en att göra i alla fall) och påstått att de påståendena är helt falska, för deras svenskfödda är absolut inte sån. Jag har inte träffat de här hästarna, och jag säger inte att jag inte tror att det finns undantag, absolut inte! Men det jag frågar mig är om de här människorna lyckats få de här 'undantagen' eller att de i själva verket inte är lika kräsna som vad jag är, för att de är vana vid hästar som inte är flockuppfödda..?

Så hade jag köpt ett föl från Island, och inte haft möjligheten att ha kvar det där ett par år (vilket skulle vara mitt förstahandsval) så skulle jag absolut se till att fixa unghästflock. Men du gör ju som du vill.. Är du inte inbiten islandshästmänniska kanske du inte märker någon skillnad på hästen om den blir ett "trädgårdsföl". ;)

:bow:Heja busbus! Och välkommen till òsk.
Som du förstått så är det väldigt känsliga frågor vi berör.
Våra åsikter väcker starka känslor. Jag är övertygad om att du kommer att ge detta föl ett bra liv.
Det finns visst två saker som upprör i islandshästvärlden något alldeles hemskt och det är

1 Att rädda föl som skulle gå till slakt. Och
2 Unghästsflock eller inte.

Det är bra att diskussionen förs för då kommer varje "sidas" positiva respektive negativa argument upp till ytan. Och var och en kan lyssna och ta till sej det dom vill.

Om jag ska göra en jämförelse som är lätt att förstå för alla, det en ung individ behöver lära sig för livet hinner den inte lära sig de få månader som den gick på Island.

Varför har du gått i skolan? Det är princip samma sak, att lära sig. Betänk det ansvar du har för en så ny individ, det är ju inte säkert att du kan följa denna häst genom hela dess levnad och det är absolut upp till varje ANSVARIG hästägare att en ung häst förbereds för ett liv bland andra hästar och människor.

För att göra en ytterligare jämförelse som torde vara lättbegriplig, vem av er skulle skicka in eran 6 månaders baby i en hästflock? Vilket språk tror man att den kommer att använda sig av? Tror man att man kommer att begripa vad det barnen pratar om efter några års uppfostran?

Jag förstar inte :rofl:

De har blivit skadad av andra hästar, och det pga de inte lärt sig flocksignaler.

Jaha du menar så, det är däremoot nite de erfarenheter jag har, där är det bara importerade som utmanat flockledaren gång på gång så det blivit onödiga bråk, men det kan ju bero på att alla hästar inte har allt möblerat i huvudet vare sig de är importerade eller ej.

Nej jag har tidigare inte ägt en islänning så det ska jag inte säga något om men jag vet oxå att det inte finns en ända fullärd hästmänninsk eftersom man lär så länge som man lever och det tänker jag göra nu oxå...

Man kan inte heller tänka i en bana och tänka att det är det abslout ultimata...

Så har man alltid gjort och det är det enda rätta...Det är inte min grej...

Måste fråga om det är någon som går efter bla Monty Roberts ideer?

Det var många som var väldigt kritiska till honom från början och speciellt hans egen pappa... Men se hur det ser ut nu...

Måste absolut tacka för bra råd och tips...

Det är alltid välkommet iaf hos mig...

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
849
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 769
Senast: Nota
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 455
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈