Sv: Vad tänka på vid import...
Nej jag har tidigare inte ägt en islänning så det ska jag inte säga något om men jag vet oxå att det inte finns en ända fullärd hästmänninsk eftersom man lär så länge som man lever och det tänker jag göra nu oxå...
Var blev det av alla rutinerade islandshästägare?
Inbiten halvblodsägare som jag är, skrattade jag mig fördärvad åt islandsfolkets ideer. Jag tyckte också att många var kompletta idioter, idag har jag bett om ursäkt för det. Därför att är det i någon grupp/disciplin jag fått lära in bra saker så är det just hos dem som föder upp och hanterar islänningar.
Jag har stall med inackorderingar, bl a en stor hage med islandshästar. Genom åren har det hunnit vara en del islänningar här och genomgående har de hästar som fötts och fostrats i flock varit urtrevliga att hantera. För ett par år sedan flyttade det in en häst som inte hade bott i flock, den hade bott på baksidan av ägarens hus och den enda kontakt den haft var just med människor. Nu slumpade det sig så att ägaren tvingades ändra på hästens boende pga olika omständigheter, därför blev det stall med andra islandshästar.
Vi höll på att trixa i månader med denna häst, den funkade inte i flocken utan provocerade upp de andra hästarna med resultatet att den fick smörj. Ibland från enstaka individer och mellan varven gick hela flocken på denna häst. Jag hade kontakt med flera erkända uppfödare och undra hur jag skulle göra, fick bra tips från många men tyvärr så gick det inte.
Damen flyttade så småning om med hästen, hon tyckte att det var fel på flocken, jag hörde några veckor senare att hästen hade skadat damen ordentligt. Han var inte trevlig här heller mot människor, men vi är rätt vana vid att hantera stora buffliga halvblod så för oss var det kvitt det samma. Men denna häst avvek radikalt från övriga, och den var bitvis inte rolig. I det här fallet bet hästen av fingret på sin ägare, jag kan gissa mig till orsaken men tänker inte skriva den här eftersom jag inte fått det bekräftat.
Hästen flyttade åter in i en flock eftersom ägaren nu inte kunde ha hand om honom, vad som sen hände var att denna häst råkade i slagsmål med 4-5 hästar och den lever numera inte.
Jag föder själv upp halvblod, och har tillämpat flock på de nya sen några år tillbaka. Just nu har jag ett par halvblod inridna och klara, och dessa hästar har ett sätt som jag aldrig har upplevt. Hingsten har nu skickats för att så småningom visas, beridaren säger själv att det är en av de trevligaste hästar han har haft. Lugn som en filbunken även om f*n river vägen framför honom så blir han inte stressad av det. Det vi märkte vi inridningen var, att hästen tydde sig mer till oss under vår hantering än vad våra tidigare halvblod gjorde. Så visst märks det skillnad på var och vem som har uppfostrat hästen, vi människor klarar inte det lika bra och jag begriper till fullo vad Boj menar.
Det går ju an och fnissa och göra sig löjlig över utdragna kommentarer i en text, men det som skrivs bland er här och nu det är precis mina tankar innan jag hade tagit reda på mer. Jag var långt ifrån erfaren, jo som hästmänniska är jag uppfödd på gård med hästar men mina erfarenheter av islänningar var lika med noll och nu fick man lära sig något helt nytt. Jag upplever att de flesta av er inte alls besitter någon större kunskap eller erfarenhet i dessa frågor, vare sig när det gäller import eller flock. Det finns en samlad kunskap här. Man väljer, antingen kan man ta till sig det som skrivs, eller så låter man bli att gå in och skriva här. Just nu verkar det som om det bara är ni själva som håller liv i tråden, och om folk inte skriver beror nog mest på eget beteende.