Vad tänka på vid import...

Sv: Vad tänka på vid import...

Jag vet inte om alla här inne läste i förra tråden... Och då var jag en hemsk människa som valde att rädda min fölunge... För det är just det jag gör..

Sånt här får mig att reagera direkt..
Ingen kallade NÅGON hemsk i den förra tråden utan du blev endast ifrågasatt och fick råd, tips och blev ifrågasatt varför det är bättre att köpa ett föl från island istället för Sverige.

Med tanke på att eksemrisken minskar och hästarna lider faktiskt inte av att slaktas.. Dom lever som sagt ett bra liv fram tills det är dags att få vandra vidare till trappalanda. I trapplanda finns inte eller eksem.

Vi som sa emot er sa endast emot av OMTANKE för fölen och vad de ev kan få utstå.. Jag som har en eksemhäst (kostar drygt 3000 i månaden under sommaren) och som sköter henne efter konstens regler mår ändå dåligt av att se henne när hon försöker komma undan knotten..

Det ni inte verkar förstå är vilket helvete eksem är, ni ser det bara som om att vi hoppar på er för att ni vill importera föl?? Så är det absolut inte.. Däremot är det korkat i mina ögon att falla för ett föl som man aldrig sett och köpa det endast för att fölet är ett sk blodsföl.. Det blir inte billigare i längden, och tänk vad mycket dyrare det blir sedan när hästen dessutom utvecklar eksem..

Inbiten halvblodsägare som jag är, skrattade jag mig fördärvad åt islandsfolkets ideer. Jag tyckte också att många var kompletta idioter, idag har jag bett om ursäkt för det.

Du blev nog just den person jag kan tänka mig att tillbedja.. :angel:
Dina inlägg är kloka och väl igenomtänkta! Sådant behövs här!

Tack!

/A - en totalidiot som är helt insnöda på islandshästar, på gott och ont.

Även jag kan formulera mig fel... Ingen är felfri...

Men har sysslat och jobbat med hästar sen jag var 13 år... Bla på ett stuteri när jag var 13 år och senare har det var hopphästar, araber osv...

Men att verkligen hävda att det du säger är sant och riktigt och så ska man göra är inte riktigt vad jag pratar om...

Man får se till individen...

Alltså, jag höll på med halvblod innan jag träffade islandshästen. I dagsläget håller jag mig långt borta från halvblod och allt vad "klassisk" ridning heter. Skulle jag mot all förmodan hoppa upp på stallägarens friesrar eller hbl så skulle jag få tänka om som en nybörjare igen, för jag kan inte ridsättet. Likaså när man rider hennes kallblodstravare. Han har en egen handbok i ridningen. Hanteringen är skitsamma med alla hästar, förutom halvblodet som är en sk trädgårdsuppfödning. Han får vara, för han är snäll ändå liksom.

Min lillkille har gått i flock från 6 månader - 3 år, han är ändå dum i huvudet. Han är mjäkade med från dag 1 och honom har vi fått vara bestämda med, han blev flockledare i sin lilla flock när hans ålder var inne, hemskt måste jag få säga. Skulle vi kanske haft Odinn hemma istället? Tror inte det, idag är han kanon, lite avståndstagande bara. Nu går han i en blandad pojkflock, jag vågar inte släppa honom med ston ännu. Och våra ston går ändå i egen flock och äter sig tjocka..

Hur göra med mitt sto då? Hon är MINST i hagen, men ÄLDST, rent tekniskt sett så skall hon leda flocken, men det är ju hon som får stryk, hon når knappt upp till de andra stona. (Min är 1.28, de andra är friesers)..

Man måste ibland vara betänksam, en flock är i mina ögon ultimat för ett föl, en unghäst och ett dräktigt sto. Min Odinn kommer inte gå i flock när han börjar tränas, då skall han stå på box och göra rätt för sig, då börjar det riktiga livet, det riktiga livet som kombineras med vila i flock och bus när det bjuds på.

Det är att se till individen, att ha en plan. Att ha som plan att ha ett föl ensamt hemma, det är lite egoisitiskt, föl vill ha lekkompisar, vi har ett stoföl som går ensam med restrerande i flocken, tyvärr, nästa år hoppas vi på två föl, annars får vi få in ngt mer sto med föl.

Allt som vi säger handlar ju självklart om vad vi anser är bäst för en häst, du säger själv att du inte har någon erfarenhet av islandshästar, men av andra hästar.. Ha då i tanken att vårt sätt att hålla våra hästar är så annorlunda än ert.

Din arabhingst är lugnt, det är våra avelshingstar också..
www.simlir.se/yrpafannar.htm

Jag har ännu inte träffat en islandshingst som behöver stigbett och spö i näven när man leder denna, de lystrar så bra på ens kroppsspråk och vad vi säger.

Hej Alla (igen) Jag följer med spænning denna trad. Jag tycker att det ær roligt att höra vad alla tycker och tænker. Kænner att jag inte har sa mycket att tillföra. Jag har sagt mitt. Som sagt var sa far man göra det som kænns bæst. Blanda lite... Men hæstsællskap ar AochO men det ær vi nog alla överens om :)

Jag menade inte att jämföra med era hingstar utan jag menade att jag vet att hästar inte ska gå ensamma...

Hej

jag ska oxå ta 2 föl från Island nu. Busbus, ska du få föl från Ósk hjälpen nu i november ?

Såg nu på deras hemsida att det ska du :-) va skoj. Jag ska ta 2 st ston. Áma och ett till som Anna ska välja ut till mig på måndag. Ska bli så spännande och skoj att få hem dem. Jag har inga hästar sen innan men har hållt på med hästar innan jag fick barn. Jag bor på en hästgård utanför helsingborg och kommer ju endast ha dessa 2 föl tilllsammans. men det ligger 8 hästgårdar häromkring så kanske man kan ha dem tillsammans lite efter fölen kommit hem och installerat sig :-)

behöver oxå massor med hjälp och råd och tips ..

Hej tjejer!
Hoppas att ni fick mailinglistan som jag skickade till er! Næstan alla andra som köpt föl i ar har islandshæst sedan tidigare. Nagra har sjælva uppfödning. Ni kan sækert fa massor med goda tips och rad av dom!
Jag tvekar inte en sekund pa att fölen kommer fa det jætte bra hos er. Ni har bada stora fina hagar, sællskap, och hjærtan av guld :D

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 769
Senast: Nota
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 455
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar