Vad tänka på vid import...

Sv: Vad tänka på vid import...

För att göra en ytterligare jämförelse som torde vara lättbegriplig, vem av er skulle skicka in eran 6 månaders baby i en hästflock? Vilket språk tror man att den kommer att använda sig av? Tror man att man kommer att begripa vad det barnen pratar om efter några års uppfostran?
Vilket språk? Förmodlingen kan bara ett medium hjälpa till här, för barnet svalt nog ihjäl rätt fort:rofl:

En annan sak är ju faktiskt så att människor och hästar utvecklas olika fort... En fölunge står upp nästintill direkt och människan står inte förrän vid 9 månader självklart olika hos olika individer...

:smirk:

Tror att ni alla förstår vad Boj menar faktiskt.. Sen om ni tar det till er/tycker det är vettigt eller inte är en annan sak.

Hästmänniskor är väl ett släkte i sig, många har väldigt svårt att acceptera att nån annans sätt att hantera hästar är bättre än det man själv gör.. Folk har liksom lätt att snöa in sig på ett visst sätt man anser vara bra eller nåt sätt man lärt sig från nån i ens egna ögon kunnig hästmänniska.

Samma sak när det gäller "fakta", man har läst nåt nånstans som säger att det här är bra pga det och det, och det här är dåligt pga det och det.. Och då tror man blint på det utan att ens fundera eller analysera det hela, om det verkligen inte kan finnas nån möjlighetet att personen som skrivit det har fel... Och kommer det då någon "jämnbördig" hästmänniska som anser att den "faktan" inte stämmer så kan det vara väldigt svårt att ta till sig.

Jag syftar inte på nån speciell person här, utan hästmänniskor i allmänhet (finns självklart i andra kategorier också, hundar t.ex.. ;)). Folk har liksom svårt att acceptera att de har fel, det är ofta "Alla som inte gör som jag gör fel" som gäller... Tyvärr.

Tror att ni alla förstår vad Boj menar faktiskt.. Sen om ni tar det till er/tycker det är vettigt eller inte är en annan sak.

Hästmänniskor är väl ett släkte i sig, många har väldigt svårt att acceptera att nån annans sätt att hantera hästar är bättre än det man själv gör.. Folk har liksom lätt att snöa in sig på ett visst sätt man anser vara bra eller nåt sätt man lärt sig från nån i ens egna ögon kunnig hästmänniska.

Samma sak när det gäller "fakta", man har läst nåt nånstans som säger att det här är bra pga det och det, och det här är dåligt pga det och det.. Och då tror man blint på det utan att ens fundera eller analysera det hela, om det verkligen inte kan finnas nån möjlighetet att personen som skrivit det har fel... Och kommer det då någon "jämnbördig" hästmänniska som anser att den "faktan" inte stämmer så kan det vara väldigt svårt att ta till sig.

Jag syftar inte på nån speciell person här, utan hästmänniskor i allmänhet (finns självklart i andra kategorier också, hundar t.ex.. ;)). Folk har liksom svårt att acceptera att de har fel, det är ofta "Alla som inte gör som jag gör fel" som gäller... Tyvärr.
:bow: Ja, haller helt med!

Exakt så menade jag oxå Hedinn... Därför tycker jag inte om sättet som en del ger råd här inne... Eller på andra forum heller för den delen...

Men inte gör man väl som andra säger hela tiden??? Klart man måste bilda sig en egen uppfattning och hitta sin egen väg eller?

Om nån säger åt dig att hoppa från ett stup för att det är jättebra för vi säger knäna... Inte hoppar du för det?

Man ifrågasätter väl en hel del då? Och det innebär ju inte att man är otacksam för råden eller tipsen för det eller?

Håller helt med er. Vad som retar upp mej och många med mej är då vissa ger råd med en viss "touch" av besserwisser attityd.

Det är samma sak i hästvärlden som i hundvärlden, att alla sätt är bra utom de dåliga och alla har vi våra egna sätt att sköta våra djur, träna dem, hantera dem, utfodra dem osv. Så länge det funkar för en själv och ens djur så är det gott och väl.
Här på gården finns en treåring som aldrig gått i unghäst-flock, och snällare häst får man leta efter. Mild som ett lamm, funkar med alla andra hästar och går att hantera på alla sätt.

Exakt så menade jag oxå Hedinn... Därför tycker jag inte om sättet som en del ger råd här inne... Eller på andra forum heller för den delen...

Men inte gör man väl som andra säger hela tiden??? Klart man måste bilda sig en egen uppfattning och hitta sin egen väg eller?

Om nån säger åt dig att hoppa från ett stup för att det är jättebra för vi säger knäna... Inte hoppar du för det?

Självklart inte! Utan vad jag menar är att man ju ofta lär sig på ett visst sätt, av människor som är med under ens utbildning, som kanske lärt en en massa saker och som man litar på.. Eller andra som man ser upp till och tycker har bra åsikter. Då är det lätt att tro på det de säger utan att riktigt tänka igenom det, om du förstår? :) Så kommer nån då och säger nåt som inte alls går i hand med det man tror på, har man lätt att slå bort det utan att reflektera över om man kanske trodde fel från början...

Sen så är det ju inte alltid man hade fel från början, utan man kanske lyssnade på rätt människor, och förslaget som kom efteråt var riktigt idiotiskt.. ;) Så självklart ska man gå sin egen väg och tänka själv. Men faktum är att det egentligen inte är ofta vi har helt egna vägar, utan vi har fått vårat "tyck och tänk" från vissa saker/personer. Fast vi har delat åsikter med dem så länge, så vi tror att de är våra egna.. ;)

Skönt att höra att det finns fler hästar som är "normala" utan stor flock med stoooora beten...

Då kanske jag inte ska tappa tron om mitt lilla föl nu då?

Inte för att jag har det och kommer aldrig att göra det heller...

Håller helt med er. Vad som retar upp mej och många med mej är då vissa ger råd med en viss "touch" av besserwisser attityd.

Precis. Det jag skrev förut var inte menat en viss väg, är inte alltid bara de som frågar om råd som stänger till genom att inte ta emot sånt de får, utan kan lika gärna vara de som ger råden som anser att deras sätt är det enda rätta.. ;)

Är väl säkert också en anledning till att hästfolk har blivit såna, man har helt enkelt stött på för många "jag kan allt"-människor som visat sig ha helt fel.. Då har man väl svårare att ta till sig sånt andra säger också när man tycker det man gör själv fungerar bra.

Ja och snart läggs tråden ner...

Nu får det vara nog med snack om detta...

Inte vad jag kan komma på just nu... Är så bubblande glad bara... Men det kommer jag lovar... =)

Gråter snart en skvätt till...

Ska man sitta vid en dator hela dagen i morgon oxå... Men det är skoj med bokföring... =) Även om det inte är många som tror mig...

Och sen kan jag ju gå in o kolla på min bässing hur mycket jag vill och det är ett STORT plus... :)

Nu kan man ju verkligen vara jätteglad... Innan hade man en klump och fick tvinga sig att inte hoppas för mycket...

I be back

Inte behöver du känna dig träffad heller...

I så fall är vi alla medverkande till det...

Okej. Tillbaka till traden, och da vill jag sæga:
Du har ett varmt hjærta Busbus. Hade ett fantastiskt roligt samtal med dig tidigare. Följer du det sa kan det inte ga fel! Tro mig. Du har i mina ögon sunda asikte. Och sen har du ju hallt pa med hæstar i hela ditt liv!
Plocka lite av varje, det du tycker later bra. Testa dig fram! Bara för att det ær din första islænning betyder det inte att du har större risk att "misslyckas". Genom att sætta skygglappar och ga rakt fram, det ær det som ær misslyckande i mina ögon!

Tack Anna det har du med...

Skönt att vi har pratat nu och det var dessutom otroligt trevligt =)

Ville inte riktigt ringa från början eftersom jag inte vill lova något som jag kan hålla...

Godnatt på er alla och sov nu så gott för det ska jag göra

Du är så välkommen i òsk-gänget busbus.
Har du frågor eller bara vill ventilera dej så hör av dej till någon av oss.
Och bara för att man köper en häst från Island så behöver man inte köpa deras traditioner och åsikter.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 769
Senast: Nota
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 455
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar