vad skulle ni rekomendera för ras

Sv: vad skulle ni rekomendera för ras

Jag har bara erferenhet av aussie som är avlade för "show", dom är väldigt lekfulla och roliga hundar, är med på allt, smidiga och stabila i psyket, arbetsvilliga, av medelstorlek, päls av medellängd, en riktig allround hund som har en bra "på och av" knapp, anpassningsbar, är lättlärda vilket jag tror många vallhundar är.

Finns säkert andra här som har mer att tillägga :)

okej, jo jag vill ju även kunna ställa ut! vill ju kunna komma långt!

Vill du ställa ut och ha arbetslust på din retriever är det hårddraget tollare och flat du får titta på. (mycket hårddraget jag vet innan jag får tusen påhopp).

Vill du gå långt inom just agility räcker inte flat eller tollare till då måste du över på vallhundsraserna. Inom bruksgrenarna duger flatarna bra och har varit i topp på både rapport, sök och spår de senaste åren. Som räddningshund är flaten utmärkt!

Har själv flat som jag tävlar agility med upp till klass 3 nivå men där håller de inte tidsmässigt söderut.

Javan

det jag vill ha hunden till är spår (sök), lydnad och agility och utställning.
även till sällskap :)
men på tanke de jag vill göra vad skulle ni rekomendera?
Schäfer, groenendal, teuvrens, något form av collie eller retriver. :love:Underbara raser.
Eller hundar där det finns blandning av dessa. :p

Varför skulle de inte göra det?
De är lika läraktiga som alla andra hundar.
Eller är det några nya regler som säger att det inte går?

Ok, ja då blir svårt men kanske inte ska tävla i elit i agility men lydnad vill ja komma rätt långt i och öven spåra en hel del. och ev räddning ska ja iaf prova på.

Hur är flatarna annars i mentalt och så? är dom lika arbetsvilliga och glada som eng springer? har dom nå "vanliga" fel som typ höfter eller nått annat?

Har hört att många av flattar drabbas av cancer? Rätta mig gärna om jag har fel:)

Stämmer nog tyvärr till en viss del som jag förstått det att cancer är en av de största hälsofarorna med flat. Å andra sidan har vi mkt låga hd-drabbade individer samt ad. Hjärta och ögon är bra så man får väga för och emot helt enkelt.

Agility med flat så skulle jag rekomendera att köpa en tik då de är lite lättare och därmed också smidigare.

Har ju själv två flatar som jag trivs med! Tävlar i lydnad, viltspår, jakt, agility och fuskar lite i bruks. Utställning ngn gång ibland med det är ingen stor grej för mig.

Vill man ha en bra allround-hund så är flaten en underbar vän. Men ska man inte aktivera den så rekomenderar jag nog hellre en annan ras men till det trådskaparen vill göra passar den bra. Som sagt räddning är det många retrievers som håller på med och de är DUKTIGA!

Okej, jo de är en tik ja skulle vilja ha! hur stor risk är de för cancer? :/ de låter som att de kommer bli en flat om småningom!

Svårt att säga, det är ju som sagt svårt att kartlägga om en hund dött av cancer eller annat då alla som dör inte obduceras utan att det gissas.

Tror att du skulle trivas med flat med de aktiviteter som du vill göra! Du får börja kika runt bland uppfödare i närheten av där du bor och se om du hittar något du gillar!

jo de ska ja absolut göra. flat låter som en hund som ja skulle tycka är rolig och trevlig! :)

flatcoated retriever :love:

Helt underbar ras. Extrem sosiala, över glada, alltid posetiva. älskar att lära och en väldigt bra nos. Är aktiv ute men när man vill att de ska vara lugna sover de (iaf min:p)

Min Flatte: (hon är ganska så grov för att vara tik 4 år)
molly2.jpg

mollynara.jpg

molly.jpg

molly.jpg

va fin! :) jo många har ju rekomendera den nu så ska bara leta upp efter en seriös och bra flat uppfödare!

Tack.

Moonstruck och Almanza har himmla fina hundar.

Min är efter en Moonstruck hane och undan en Dons Tik.

Dons ligger i uppsala och Moonstruck i skåne... spader ess ska också vara trevliga

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 691
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 429
Senast: Tiger tok
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 086
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka