Vad skulle du sakna med ett liv utan hund?

Närvaron.
Men just nu skulle det väl vara skönt med lite distans. 30 kg valp som ska sitta på min axel är väääääldigt hög närvaro.

Jag har insett att som person anpassar jag mig snabbt och hittar nya saker. Jag identifierade mig själv som hästtjej fram till 30 års ålder och trodde att jag inte skulle ha ett liv om jag inte hade hästar i det. I dagsläget är det länge sedan jag klappade en häst och även om jag saknar hästar så är det inget hål i mitt liv.
När jag var utan hund i somras så insåg jag att jag inte har samma driv att gå ut och gå när jag är hundlös. Utan hund skulle jag även släppa jakten. Skyttet skulle jag däremot sysselsätta mig mer med.
Jag saknar en del hästvänner och jag skulle antagligen sakna en bunt hundvänner.
Men jag skulle antagligen fylla mitt liv med annat.

Tråden om vad vi väljer bort med vårat hundliv fick mig att undra lite vad livet med hund ger oss. Om du av någon anledning inte skulle ha hund mer, vad skulle du sakna med hundägandet?

Ja, jag vet att det är otänkbart för de flesta här att leva utan hund. Men om? ;)

För att vi inte ska lista upp allt vi skulle sakna så tänke jag att vi begränsar det till tre saker.
För egen del är det:
- Promenaderna
- Hundens existens i hemmet rent allmänt.
- Alla vänner vår sport och avel fört med sig. De är typ hela vårat sociala umgänge. Även om vi kan umgås av andra skäl så hänger kanske inte vid träningsplan och klubbstuga på samma sätt utan hund.

Jag som alltid haft hund men inte har det sedan några år tillbaka pga ändrade familjeförhållanden och jobb saknar hund alla dagar i veckan!
Men har ingen aning om hur jag ska kunna få tid att ha en hund i mitt liv just nu 😓

Jag har insett att som person anpassar jag mig snabbt och hittar nya saker. Jag identifierade mig själv som hästtjej fram till 30 års ålder och trodde att jag inte skulle ha ett liv om jag inte hade hästar i det. I dagsläget är det länge sedan jag klappade en häst och även om jag saknar hästar så är det inget hål i mitt liv.
När jag var utan hund i somras så insåg jag att jag inte har samma driv att gå ut och gå när jag är hundlös. Utan hund skulle jag även släppa jakten. Skyttet skulle jag däremot sysselsätta mig mer med.
Jag saknar en del hästvänner och jag skulle antagligen sakna en bunt hundvänner.
Men jag skulle antagligen fylla mitt liv med annat.

Jag instämmer mycket i det du skriver. Jag var också hästtjej fram till för ett par år sedan. Bodde på gård med 3 egna hästar och innan dess hundar, katter och får.
Flyttade till lägenhet och har inga djur idag. Saknar främst hund men hästarna har jag inte samma sug efter. Man hittar ett sätt att hantera vardagen och prioriterar annat.

Jag vet inte riktigt vad jag skulle sakna med själva hundlivet när jag blir utan hund, men jag vet att Svansson som individ kommer lämna världens tomrum efter sig och att hela tillvaron (med undantag för nyårsafton) kommer bli så mycket tråkigare. Kanske inte nödvändigtvis sämre på sikt (oavsett hund eller ej) men definitivt annorlunda.

Typ... Livet.

Jag var ju utan hund ett tag efter Monsters plötsliga död innan Totoro var stor nog att flytta in (ca 2 månader), det var en märklig tid. Mitt sociala umgänge kretsar runt hund, mitt yrkesliv kretsar runt hund, min läslista kretsar runt hund... Mina kläder är hundkläder. Min inköpslista handlar om hundsaker. Mitt liv är planerat med hund i centrum, det blev ett väldigt stort tomrum - alldeles oavsett det personliga tomrummet Monster som individ lämnade efter sig.

Jag tror jag skulle sakna mig själv i ett liv utan hund.

Säger som flera - jag skulle sakna det mesta och mycket socialt liv skulle försvinna.
Jag lever ensam och har inte så ofta folk hemma, utan vi träffas mest med hundarna. Hundarna är dom som ser till att jag kommer ut och rör på mig, får friluftsliv och mycket socialt. Livet utan hundarna skulle bli oerhört grått och trist - för det är dom jag pratar med hemma :D

Nu är jag ju utan hund på veckorna :( :(

Saknar honom, sällskapet det ger, nån att prata med och att han får mig att ta mig ut på promenad.

Jag kommer att sakna det mesta - och honom som individ och bästa vän, givetvis.

Jag är skogsberoende och behöver en hund som älskar skogen lika mycket som jag gör. En kompanjon som alltid blir lika lycklig varje gång vi ska ut. Min är en sån där "Alltid-redo!"-hund som hakar på precis allt med lika stor entusiasm. Jag känner ingen människa som är sån.

Dessutom har jag alltid känt mig trygg med honom vid min sida.

Och allt roligt vi gjort tillsammans!! Listan är ändlös.....

Jag har levt med hundar sedan jag var 3 år så jag kommer faktiskt inte ihåg hur livet var utan hund. För mig så är hundarna en naturlig del av livet, på samma sätt som att äta mat är en naturlig del av livet. Utan hundarna så skulle livet bli väldigt tom, ensamt och faktiskt ganska meningslöst.

Jag är kattägare men bor med en hund så jag får uppleva för-/nackdelarna med hund och kan jämföra lite grann. Ibland har jag funderat på om jag skulle vilja skaffa hund med det jag nu vet och vad jag skulle sakna om jag flyttade och hade bara katten.
Jag tror att för min del så är det faktiskt promenaderna, som svar på både varför jag inte skulle skaffa hund och det jag skulle sakna :angel::rofl: Alltså, jag skulle inte vilja att behöva gå ut fyra gånger om dagen, men samtidigt är det väldigt mysigt att kunna gå ut med ett sällskap.

Därför har jag smidit små planer och funderingar på om jag inte kan få en framtida katt att följa med på promenader istället :angel::laugh:

Därför har jag smidit små planer och funderingar på om jag inte kan få en framtida katt att följa med på promenader istället :angel::laugh:
Hade en utekatt för tio år sedan som generellt höll sig i närheten och direkt hörde om vi kom ut. Gick vi inte till bilen så slog han följe och gick med på hela promenaden. :love:

Hade en utekatt för tio år sedan som generellt höll sig i närheten och direkt hörde om vi kom ut. Gick vi inte till bilen så slog han följe och gick med på hela promenaden. :love:
Min nuvarande katt följer mig på sommarstället :love: Men hon går inte utanför trädgården, vilket i sig är praktiskt så hon får gå lös då hon håller sig i närheten.
Men här i stan är hon tyvärr alltför skygg för att våga följa med på promenader, hon skulle bli alltför rädd så det utsätter jag inte henne för. Det låter så mysigt dock :love:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 308
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 150
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 061
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist