Sv: Vad ska ni rösta på?
Problemet ligger inte endast i att flickor avstår från fysiska lekar, utan även att pojkar endast uppmuntras till att leka dessa lekar. Självfallet är det ultimata att både flickor och pojkar har tillgång till alla sorters lekar och inte, på grund av sitt kön och de förväntningar som ligger på det, endast väljer vissa aktiviteter. Saken är att en inte vill tvinga pojkar att leka med dockor, utan låta pojkar få möjligheten att leka med dockor utan att bli retad eller kallad flicka eller något liknande. (Det här med att ”ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2”). Jag har sett otaliga exempel på förskola (har arbetat som vikarie och således varit runt på minst 20 olika förskolor) hur könsrollerna ständigt förstärks. Exempel: ”pojkarna kan ju gå och bygga medan flickorna kan leka i dockvrån”. Att motverka detta genom genuspedagogik tycker jag är helt rimligt och mycket bra.
Slarvigt svar pga ska iväg, men: Nej, jag ser inte problemet med de flickor du nämner som avstår fysiska lekar. Varför ska de lekar som jag förmodar att pojkarna då väljer sättas som en önskvärd norm av dig och andra? Är inte en stillsam lek som inte innefattar skitig fysisk aktivitet lika mycket värd eller viktig?
Jag vägrade också skita ner mig som liten, och kan inte påstå att mina lekar och mitt umgänge var sämre, mindre utvecklande eller tråkigare för det, oavsett om jag ersatte det för mig så hatade utomhusspringet med att leka med mina Barbiedockor i rosa, eller spela Doom.
Problemet ligger inte endast i att flickor avstår från fysiska lekar, utan även att pojkar endast uppmuntras till att leka dessa lekar. Självfallet är det ultimata att både flickor och pojkar har tillgång till alla sorters lekar och inte, på grund av sitt kön och de förväntningar som ligger på det, endast väljer vissa aktiviteter. Saken är att en inte vill tvinga pojkar att leka med dockor, utan låta pojkar få möjligheten att leka med dockor utan att bli retad eller kallad flicka eller något liknande. (Det här med att ”ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2”). Jag har sett otaliga exempel på förskola (har arbetat som vikarie och således varit runt på minst 20 olika förskolor) hur könsrollerna ständigt förstärks. Exempel: ”pojkarna kan ju gå och bygga medan flickorna kan leka i dockvrån”. Att motverka detta genom genuspedagogik tycker jag är helt rimligt och mycket bra.