Vad ska ni rösta på?

Sv: Vad ska ni rösta på?

Slarvigt svar pga ska iväg, men: Nej, jag ser inte problemet med de flickor du nämner som avstår fysiska lekar. Varför ska de lekar som jag förmodar att pojkarna då väljer sättas som en önskvärd norm av dig och andra? Är inte en stillsam lek som inte innefattar skitig fysisk aktivitet lika mycket värd eller viktig?
Jag vägrade också skita ner mig som liten, och kan inte påstå att mina lekar och mitt umgänge var sämre, mindre utvecklande eller tråkigare för det, oavsett om jag ersatte det för mig så hatade utomhusspringet med att leka med mina Barbiedockor i rosa, eller spela Doom.

Problemet ligger inte endast i att flickor avstår från fysiska lekar, utan även att pojkar endast uppmuntras till att leka dessa lekar. Självfallet är det ultimata att både flickor och pojkar har tillgång till alla sorters lekar och inte, på grund av sitt kön och de förväntningar som ligger på det, endast väljer vissa aktiviteter. Saken är att en inte vill tvinga pojkar att leka med dockor, utan låta pojkar få möjligheten att leka med dockor utan att bli retad eller kallad flicka eller något liknande. (Det här med att ”ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2”). Jag har sett otaliga exempel på förskola (har arbetat som vikarie och således varit runt på minst 20 olika förskolor) hur könsrollerna ständigt förstärks. Exempel: ”pojkarna kan ju gå och bygga medan flickorna kan leka i dockvrån”. Att motverka detta genom genuspedagogik tycker jag är helt rimligt och mycket bra.

Detta ser jag väldigt mycket på min sons kusin som bor i storstad, men på min sons dagis tycker jag tjejerna är betydligt bättre.
Nu har jag en son så jag behöver inte tänka lika mycket (faktiskt) men vi sminkar oss (hade jag nog inte gjort om han var tjej faktiskt) och målar naglarna för skojs skull och slår hans pappa när han klagar på det.

Och därför har jag så himla svårt för hen och genusdagis. Det är inget fel på barnen alls oavsett hur dom vill klä sig. Flickor/tjejer/kvinnor ska inte behöva ändra på sig bara för att dom gillar rosa, glitter, kjolar, strumpbyxor, dockor, smink osv - det är omvärlden som måste sluta ta sig rätten att döma andras utseende och val oavsett vilket kön det handlar om. Men speciellt när det gäller flickor/tjejer/kvinnor, sluta göra livet ännu snävare för oss!

Enda positiva jag ser med hen är att människor som har svårt att se sig som varken en hon eller en han, äntligen har ett kön att identifiera sig med.

Om jag får lägga mig i så gissar jag att Kethets med "tjejerna är betydligt bättre" menar att inte alla tjejer är rosaglittriga, vilket man ju kan gissa inte enbart är deras egna val utan iallafall delvis att de sitter fast i könsrollerna.

Jag tycker att det här "nya" genustänket på förskolorna är superviktigt. Och jag tror inte det handlar om att tvinga barnen att "byta könsroller" på något sätt, utan uppmuntra till att utmana könsrollerna. Små pojkar har samma rätt att komma till dagis i rosaglittriga klänningar som små flickor utan att det anses konstigt och de blir retade. På samma sätt som små flickor bör få leka med actiongubbar utan att det ifrågasätts, och barnen ska våga göra de val de vill och inte de val normen säger att de vill. Så kommer Emma, 4 år, till dagis ska hon känna sig trygg i att komma i ballerinakjol såväl som snickarbyxor, lika som hon har samma möjligheter om hon vill leka med dockor, bilar eller tekniklego.
Inte att Emma, 4 år, måste komma i snickarbyxor och bara får leka med bilarna för att Erik ska leka med dockorna, som vissa anti-genus-tänkare verkar tro.

Jättebra inlägg!

Halvt kl

Det som jag också tycker är viktigt i hela den här genus-i-förskolan-debatten är de olika "kraven" på pojkar resp. flickor. Jag har också jobbat som vikarie på olika förskolor samt läst 1 och 1/2 år på förskollärarutbildningen på högskola innan jag hoppade av.

Men tjejerna förbereds väldigt mycket mer på skolstarten. De får träna sig på att leka stilla lekar där de sitter still, rita (hålla penna) och sitta och läsa. Detta oftast medans de "mer aktiva barnen", som alltid råkar vara pojkar, får vara ute och springa av sig på gården. De pojkarna får liksom aldrig träna på att leka lugna lekar där de sitter stilla - det räknar de allra flesta pedagoger jag mött redan med att de inte klarar av. Men hur ska man klara av något man inte får träna på?

Hur blir det sen när barnruppen börjar skolan? Ja, det är ju inte så svårt att räkna ut... Sen ligger killarna efter i skolresultatet genom hela grundskolan!

Senast ändrad:

Känner du att du pga ditt kön är mer gynnad i samhället än män? I din vardag?

Ja det handlar ju om att alla barn ska behandlas rättvist och få samma möjligheter. Vi vet att tjejer presterar mycket bättre i skolan än pojkar. Det är inte rättvist att ens kön ska påverka skolresultatet! Vad genuspedagogik handlar om är att personalen ska bli medveten om hur de bidrar till att skola in barnen i könsroller (som bl a då tar sig uttryck i att de presterar olika). För det finns forskning som visar hur mycket de vuxna i omgivningen verkligen anstränger sig (omedvetet) för att göra barnen till tjejer och killar - dvs behandlar de olika. Skolan blir ju inte rättvis om eleverna behandlas olika på det sättet (efter grupp och inte individ).

Exakt! Det har gjorts undersökningar i förskolor på hur personalen pratar med barnen. Till killarna var det korta befallningar ungefär (ex; Gå ut i hallen och ta på dig!) och till flickorna var det mer detaljer (ex; Nu ska vi gå ut så nu får ni städa undan efter er och sen ta på er overall, mössa, vantar och skor). Dessutom upptäcktes det att flickor i förskolor ofta får agera hjälp åt killarna. Ex hjälpa de klä på sig när de ska gå ut. Alltså lär sig flickor redan i förskolan att de ska passa upp på killar och killar lär sig att flickorna är där för att passa på de. Sjukt!

Om jag får lägga mig i så gissar jag att Kethets med "tjejerna är betydligt bättre" menar att inte alla tjejer är rosaglittriga, vilket man ju kan gissa inte enbart är deras egna val utan iallafall delvis att de sitter fast i könsrollerna.

Jag tycker att det här "nya" genustänket på förskolorna är superviktigt. Och jag tror inte det handlar om att tvinga barnen att "byta könsroller" på något sätt, utan uppmuntra till att utmana könsrollerna. Små pojkar har samma rätt att komma till dagis i rosaglittriga klänningar som små flickor utan att det anses konstigt och de blir retade. På samma sätt som små flickor bör få leka med actiongubbar utan att det ifrågasätts, och barnen ska våga göra de val de vill och inte de val normen säger att de vill. Så kommer Emma, 4 år, till dagis ska hon känna sig trygg i att komma i ballerinakjol såväl som snickarbyxor, lika som hon har samma möjligheter om hon vill leka med dockor, bilar eller tekniklego.
Inte att Emma, 4 år, måste komma i snickarbyxor och bara får leka med bilarna för att Erik ska leka med dockorna, som vissa anti-genus-tänkare verkar tro.
Mm, så menar jag. Tjejerna kan ha på sig vad som helst och det sägs inget av kamraterna. En tjej kan lika gärna ha en traktor tröja som en kille.
Min son som är ett av de aktiva barnen har de hållt på mycket med stilla lekar, detta uppskattar jag väldigt som förälder då han numera kan göra annat än att springa runt.

Okej, vilken tur att jag missförstått då. Jag hade nämligen fått för mig att det närmast blivit en tvångsmässig norm i samhälle och etablissemang att allra minst tala positivt om feminismen, där den närbesläktade genusteorin till och med blivit ett utbildningsperspektiv i vanliga skolor, och att minsta försök att ifrågasätta dagens feminism och feministiska debattörer, huruvida feminismen gått för långt etc. bemöttes med ett unisont ramaskri, och att antifeminism allt som oftast görs synonymt med kvinnohat. Skönt att jag haft fel, jag ser härmed fram emot Pär Ströms nästa hyllade text i etablerad media, och den unisona hyllningen av de frågor Belinda Olsson lyfter i Fittstim.

Jag tror dock också att antalet svenskar som aktivt tror på feminism och genus, på det stora hela är färre än det motsatta lägret. Men jag ser det lite som faktumet att 50% av de tillfrågade i SOMs undersökning ansåg att Sverige inte borde ta emot fler flyktingar än vi gör: Det är kanske en åsikt nära eller i majoritet, men fortfarande inte en legitim eller hörd sådan.

Jag håller med dig i att debatten är jävligt snäv och att ramaskriet ofta ligger löjligt nära till hands. Det är en fråga om modern medieekonomi: för att sticka ut som debattör eller tyckare så måste du HATA eller ÄLSKA känslomässigt laddade frågor. Att vara resonabel och sansad får inga klick, och därmed inga uppdrag. Samma sak kan man se på typ kulturdebatten, att recensenter och krönikörer nu tävlar i att tycka BÄST eller SÄMST om något, och mellanskiktet har därför försvunnit. Det är därför du ser så många artiklar om genusdagis och vem som är rasist och inte, och så få om mer reella, trista frågor (som egentligen är det viktiga).

Politiken nu fungerar likadant. Politiker är så upptagna i att hata rasism och älska jämlikhet att de sällan konfronteras över realpolitiska frågor. Reinfeldt har väl kommenterat de 12 stycken hobbynazzarna i Kärrtorp fler gånger än han pratat om kärnkraften, som exempel. Det är sinnessjukt, men smart. Att SD:are ser att detta är skevt är positivt, tycker jag.

Vad jag vänder mig emot är att SD-väljare ofta verkar blanda ihop politik och policy. Bara för att det PRATAS mycket om feminism så är ju POLICYN inte därefter. Den nuvarande regeringen är ju till exempel absolut inte radikalfeministisk, ändå tänker du rösta på SD i protest mot radikalfeminismen? Wtf?

Samma sak med flyktingpolitiken. Bara för att det PRATAS överdrivet mycket om radikal-antirasistism (och väldigt lite om reell flyktingpolitik) så behöver ju inte rådande POLICY vara fel. Jag volontärarbetar på en flyktingförläggning och jag tycker Sverige har rätt rimlig politik, absolut inte blödig men ändå välvillig. Ska man då rösta på SD i protest mot radikal-antirasismen, som inte har någon effekt på verkligheten? Igen: wtf??

Jag röstar nog på alliansen, men är missnöjd med den politiska debatten vi har och att det saknas tydliga motivationer och visioner.
Alltså, statsminister är ju ändå ett hyfsat jobb, och jag skulle vilja, utan att skifta till det personfokus som finns i e.g. Usa, veta mer om toppolitikerna och partiernas övergripande motivationer och aspirationer, men utan de trötta klyshorna ("alla ska med" och de 10 000 satiriska versionerna typ), och med tydlig retorik och starkt resonemang.

Sälj mig vad du vill göra (med Sverige i helhet, inte detalj), vad du tror på, och hur du resonerar. Vinner du mitt förtroende betyder det att jag litar på dig till att hantera detaljerna.

KL

Jag kommer att rösta på MP då jag helt enkelt känner att de är det parti som matchar mina åsikter och värderingar mest - även om det kanske inte är fullt ut.

*kl*
Jag kommer rösta på V eftersom jag tycker att de behövs. Alliansens politik och ideologier skrämmer mig till viss del och jag tycker inte om utvecklingen i samhället. Så därför tror jag helt enkelt att det behövs ett parti som V för att få lite motvikt och det känns viktigt för mig att de får möjligheten att påverka.

*KL*

I riksdagsvalet blir det ev., troligtvis Fi, inte för att jag håller med partiet i allt utan för att jag tror (vet) att de behövs. För nej, feminismen har inte gått för långt (hur nu JÄMNställdhet skulle kunna gå för långt?), och de som jag träffat som påstått det har missförstått eller inte alls förstått vad feminism är. Drömmen skulle ju vara att Fi tar SD:s plats, tyvärr tror jag risken är ganska lite för att just det ska hända.

I alla andra väl blir det MP, jag är medlem och aktiv i partiet, så ja - jag håller med de om det mesta ;) Jag anser att miljön är vår tids största utmaning, dessutom ligger MP närmast mina värderingar i frågor som rör skola, feminism, invandring, jobb, osv. Att SD dessutom har uttryckt att MP är deras motsats är en bonus. :D

Drömvalet skulle vara att bli helt av med SD, KD och C, och att det blir en röd-grön-rosa regering. Man kan väl få drömma ;)

Men alltså... Barn på förskolor och sexårs är upp till sex år gamla. Jag minns både min förskoletid och sexårsverksamhet, och jag har väldigt svårt att se behovet av medvetet genusarbete. Vad är det som ska ha hänt sen -95 som gör att pojkar och flickor inte längre kan klä sig i det dom vill eller leka så som dom vill?

Jag ärvde mycket kläder av min bror. Jag brukade ha på mig både byxor, kjol och klänning samtidigt ibland. Min favoritkepa fick jag av min bror, den hade mighty ducks-tryck på sig och grön skärm. Jag minns även min 101 dalmatinerna-klänning, den var jätteskön.

Men jag minns inte vad andra barn på förskolan och sexårs hade för kläder på sig. Jag vet att en av mina kompisar kom med ridstövlar en gång för hon gillade dom så mycket, men det är typ allt, för ärligt talat brydde jag mig inte ett skvatt om vad andra barn hade för kläder. Och dom brydde sig inte om mina.

Lekte gjorde vi mest ute. Byggde snökojor, åkte skidor/skridskor, gungade, lekte i sandlådan, jagade varandra. Inomhus minns jag mycket pussel, spel, ritande, pedagogiskt arbete och ett asroligt kuddrum med jättestora kuddar i legoform som man kunde bygga kojor och slott av. På förskolan gick även hallen i en cirkel mellan alla avdelningar, så där brukade vi ungar kuta runt och äta lypsyl original och gömma oss bland ytterkläderna.

Jag kommer inte ens ihåg om jag var mer med flickor eller pojkar. Vi lekte med dom vi trivdes med. Fanns både flickor och pojkar jag inte gillade och mest av allt trivdes jag bäst själv. Städerskan gillade jag dock, för hon bröt på tornedalsfinska precis som min mommo. Städerskan sa "herranjumala" och mommo "vo helvetti" så det blev en ganska fin balans det där.

Jag tycker inte att barn har problem med genus, det hade vi i alla fall inte förr. Däremot behöver kanske dagens föräldrar lära sig att inte hindra sina barn från att klä sig och bete sig hur dom vill. Men barnen är det fortfarande inget fel på, dom är bara barn och brukar reda sig själv.

Om barnen nu reder sig själva, varför ens ha pedagogiskt utbildad personal på förskolan? Det blir ju väldigt skevt när någon utdömer genuspedagogik på grund av anekdoter, exemplen kommer ju spreta åt alla håll beroende på vad man upplevt. Jag skulle ju i så fall kunna säga att det var precis tvärt om när jag växte upp. På exempelvis skolavslutningen så skulle tjejerna hålla koll så att killarna inte "busade", som om dessa omöjligt kunde vara kapabla att kontrollera sig själva. Fick även höra från en lärare, att en kille som slog mig kanske gjorde det för att han var kär i mig:banghead:. Hur kommer det sig att man hade så låga tankar om vad killar skulle vara kapabla att göra? Min lillebror älskade att klä sig i klänning, fick höra från grannen att han säkert skulle bli bög när han blev stor:banghead:. Han fick inga egna klänningar fastän han gillade dem mer än mig... Varför är det okej att begränsa barn på det sättet?

Det handlar om att ingen ska bli begränsad till en enda normativ könsroll, och det är fortfarande ett reellt problem. Genusmedvetenhet behövs.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 469
Senast: bollen__
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat